post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Was eens met de auto van me zusje bezig R5, carburateur eruit, meenemen naar binnen om met heet water schoon te maken. Zie ik nog net m'n vader in die auto stappen.

Ga ie ..... dat ding starten. Benzine spuit alle kanten op, vlammetje erbij, knalletje..

Hij met een rood hoofd uit die auto. Ik zeg: Wat doe je nou!
Hij zegt: Ja de motorkap stond open dus ik wou even kijken of ie soms niet wou starten :z

Overigens liep ie later wel weer goed (onderkant v/d motorkap was wel een beetje zwart)
 
Ohja en deze: Een vroegere maat van me (erg eigenwijs) ging z'n ketting van z'n 4takt honda brommer schoonmaken met een doek.

Maar wel met draaiende motor want dat gaat sneller, die motortjes liepen echt heel langzaam stationair. En ik zie nog steeds zijn duim tussen de ketting en het achtertandwiel komen.. :) pof..pof..pof..aaaaauw..pof..auw..pof
Het duurde wel een paar seconde voordat zijn duim helemaal rond was :o

Ohja, hij gaat nu door het leven met 1 1/2 duim :)
 
Ik had ondertussen zo vaak de cilinder van mijn puchje gewisselt dat ik dacht laat ik eens klokken hoe snel ik dat kan.
Dus carb eraf uitlaat eraf cilinder los. Andere zuiger alles weer vast.
Wow 6 min. ik weet nog dat ik dacht ik ben echt goed O-)
Effe een stukje rijden. Na 20 meter liep ie vast. Bleek dat de pistonveertjes niet goed erin had gezet. Toen vond ik mezelf niet meer zo goed.

Bij mijn kawasaki was een keer de tankdop vastgevroren. Kreeg hem niet meer open. Ik naar binnen bij tankstation en een aansteker gehaald. Aansteker zover als mogelijk open gedraaid en de vlam op de tankdop gericht.
Zegt een kameraad ´wat doe JIJ nou´. Pfoeee wat ben ik blij dat er niets gebeurd is.

Ik was aan het rijden op mijn mtx. In een keer ging ie vol gas ervandoor. Gashandel dicht. Bleef doorrijden. Contact uit. Bleef doorrijden. Bougiedop eraf. Kreeg een gigantische opneuker. Bleef doorrijden. Uiteindelijk heb ik hem uitgekregen door stil te gaan staan (koppeling in vond ie niet leuk) en met de rem in in een keer de koppeling los te laten.
Weet nog steeds niet waardoor ie nou uit zichzelf ging lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik was aan het rijden op mijn mtx. In een keer ging ie vol gas ervandoor. Gashandel dicht. Bleef doorrijden. Contact uit. Bleef doorrijden. Bougiedop eraf. Kreeg een gigantische opneuker. Bleef doorrijden. Uiteindelijk heb ik hem uitgekregen door stil te gaan staan (koppeling in vond ie niet leuk) en met de rem in in een keer de koppeling los te laten.
Weet nog steeds niet waardoor ie nou uit zichzelf ging lopen.
Dat noemen ze dieselen. Dan is de koolaanslag in de cilinder/op de zuiger zo heet geworden dat het gaat gloeien en de benzine wordt daardoor dan ontstoken, i.p.v. door de de bougie.
 
Ohja, hij gaat nu door het leven met 1 1/2 duim :)
Iets soortgelijks ook eens gehad : Wou het voortandwiel van een kreideler vastdraaien maar d8 hou gewoon het moertje vast en dan een stukkie lopen....
Vinger beetje tussen tandwiel en ketting,denk ga maar ff naar huis beetje schoonmaken en weer verder,vinger onder de kraan...leek alleen maar niet schoon te worden....was het toppie van me vinger af :o

Tsja en die borgveertjes,flink slagveld altijd met sleutelen springt er een borgveertje weg,ik nog denken pfjoew ligt op de grond...hij zou maar in het blok komen !
Ding in mekaar ermee rijden en vast...borgveertje tussen zuiger en cilinder,en ze zaten allebei nog bij de pistonpen.....voortaan maar ff beter opruimen :P
 
Hoi,
Ik was even een klokje aan het monteren bij mijn vrouw dr BMW F650. Was bezig met het laastse kleine boutje, dondert die tussen de tank en het frame. :( Toen kon ik dus de kuipzijdelen weghalen, beugels links en rechts van de motor, de bekleding van tank weghalen en dat allemaal voor één klein schroefje. Wel gevonden, en daarna eerst klokje afmaken (gebeurde weer dat boutje viel) en toen de hele handel weer terug monteren. In plaats van half uurje, werd het een aantal uren. Zucht...
 
Hoi,
Ik was even een klokje aan het monteren bij mijn vrouw dr BMW F650. Was bezig met het laastse kleine boutje, dondert die tussen de tank en het frame. :( Toen kon ik dus de kuipzijdelen weghalen, beugels links en rechts van de motor, de bekleding van tank weghalen en dat allemaal voor één klein schroefje. Wel gevonden, en daarna eerst klokje afmaken (gebeurde weer dat boutje viel) en toen de hele handel weer terug monteren. In plaats van half uurje, werd het een aantal uren. Zucht...


Heb pas een magneet aan zo een telescopisch staafje gekocht op Vehikel... at ding is GOUD waard, aangezien ik altijd cruciale onderdeeltje slaat vallen op bijna onbereikbare plaatsen..... B| )
 
toen ik van de winter mijn blokje weer in elkaar aan t schroeven was.(versnellingsbaklager vervangen) :+ kwam ik er tijdens het spannen van de distributieketting er achter dat ik mijn ketting geleider vergeten was :o zit helemaal binnenin vanonder jammer joh |( kon ik weer van voren af aan beginnen. B|
 
Ik vandaag, alles eens weer aan de praat gemaakt
Ging goed behalve de oude CB rat
Accu dood
Geen nood, heb 3 nieuwe op reserve
Dan maar starten vanaf starthulp, stroom op de startmotor
Nooit doen dat ding, begreep er niks van, ding is wel van 72 maar loopt altijd.
Ik kijken, had geen vonk.
Wel verdorie hoe kan dat nou?
Wel drie uur zoet mee geweest, toen schoot me te binnen, een stroomcircuit is altijd gesloten, een accu moet erin zitten met voldoende spanning, anders heb je geen vonk.
Dus niet met starthulp op startmotor, dan gaat die startmotor wel, maar heb je geen vonk.
De condensator wordt gevoed vanaf de accu, en die zorgt voor vonk aan de bougie (middels een omweg)
Starthulp doorgekoppeld aan de accu, en starten lopen
Toen op jacht naar accuzuur, is hier niet los te koop, de de in duitsland gekochte accu voor 6,95 euro naar Brouwer (Safe) en de accu laten vullen, kost 2,50 euro, 1 liter kost 0.69 euro, kun je twee accu's mee doen

Maar hij doet het weer.
Dit vondt ik een heel domme blunder van mezelf
 
Een vriend van me had zijn tank van zijn Zundappie eraf gehaald. Benzine eruit laten lopen om te spuiten.

Loopt door de keuken langs het gasfornuis, met de bedoeling om in de hobbykamer te eindigen.

Hij moest alleen tussendoor effe de brandweer bellen

Mocht je twijfelen of benzinedampen brandbaar zijn.
Twijfel maar niet. Ja het brand.

En zo steeg de waarde van het huis door de aanschaf van een nieuwe keuken.
 
Vroeger met het sleutelen aan m'n brommertje (gewoon op straat), de vcarburateur eraf voor een andere sproeier, vlotterbakkie ff opzij gelegd...... en toe ik 'm weer pakte was de rubber afdicht/pakking ring 2 keer zo groot aangezien ik 'm in de zon had gelegd, en die kwam dus niet meer in z'n oude formaat terug....

Verder met de eerste motor de uitlaat gewisseld voor een Laser Pro d'Or, alleen vergeten de ophangbout van de demper vast te zetten, heb dus een ritje met alleen de uitlaten bevestigd aan de cilinderkop rondgereden.....maar niks kapot gelukkig.
Of pas nog de motor van een vriend na een half jaar stilstand aan de praat proberen te krijgen, eerst de plus pool verbinden met de startkabel, dan de minpool *FLITS* niks deed het meer, halve kontje moeten demonteren (terwijl het sneeuwde...) om de hoofdzekering te vervangen en toen de accu maar ff aan de druppellader gehangen in de kelder...
 
Zelf maak ik eigenlijk nooit fouten.. ;)

Maar een geweldige sleutelblunder maakte een kennis van mij toen hij in zijn Honda 4takt brommer een hete nokkenas ging leggen.. Deze nokkenas bleek zo heet dat de nokken NET tegen de cilinderkop liepen..(of mischien waren de lagers niet meer helemaal ok)

Heeft die idioot een slijptol gepakt en "een beetje" van die nokken af geflexd.. je raad het al.. die brommer met hete nokkenas wilde niet meer over de 2000 RPM :)
 
Schopje en meteen maar weer ff een blunder(tje) :P

Nadat mijn fiets een hele tijd in de schuur had gestaan had ik vanmorgen de kappen er maar weer even opgezet.

Wou ff naar verheul in Vroomshoop om naar een geel/zwart pak te kijken. Had toch een vrije dag vanwege mijn verjaardag dus vanmiddag na een hele tijd de fiets maar weer eens uit de schuur om ff lekker een stukkie te sturen.

Rij in Almelo op de linker baan voor rechtdoor richting een rood verkeerslicht.
Koppeling, terugschakelen....... he waar is mijn schakelpook :? :?

2 banen oversteken en over een rijbaanscheiding naar een fietspad. Motor uit en maar eens kijken wat er aan de hand was.

Blijkt nou, heb ik voor een tijdje terug een beetje met de afstelling van mijn pook zitten expirimenteren maar vergeten om hem weer goed vast te draaien.
De bouten waren vervolgens losgetrild en het staafje tussen mijn pook en uitgaande as van de versnellingsbak was losgeschoten, en dat schakelt lastig :P

Ging dus om dit staafje
full


Maar goed dat ik een gereedschapssetje op Ebay had gekocht. Kon ik die mooi gebruiken om het spul weer ff vast te zetten :P
 
niet echt een sleutel, maar meer een schoonmaakfoutje..

de buddy van een crossmotor met cocpitspray schoongemaakt. |(

toen ik er daarna op ging rijden ging de motor wel voor uit, maar ik gleed naar achter van de buddy af en hing nog aan mn armen.

B|
 
niet echt een sleutel, maar meer een schoonmaakfoutje..

de buddy van een crossmotor met cocpitspray schoongemaakt. |(

toen ik er daarna op ging rijden ging de motor wel voor uit, maar ik gleed naar achter van de buddy af en hing nog aan mn armen.

B|


L :+ L

[me]Sjoske ziet beelden van een crosser met een chrisscross-vlag :P [/me]
 
zucht, ik dan maar weer een keer :P
Wil ik gisteren de keerring en olie van de voorvorkvervangen. Voorvork gedemonteerd, how-to's bekeken, boekje bekeken: ok, ik weet wat er allemaal los moet. Voorvork ondersteboven in de werkbank om de schroef aan de onderkant los te maken zodat ik eerst alle olie eruit kan laten lopen. Wist er iemand dat die schroef tegen de veer zit en dat daar dus best veel spanning op die schroef staat? Anyway.. schroef schroef schroef *pats*...
schroef gelanceerd, viccie die wanhopig omhoog kijkt waar die schroef naartoe vliegt, schroef gevolgd tot aan de dakrand en toen kwam ie weer naar beneden. :P
 
Noem het blundermaar ik zal het even uitleggen:

Ik had 1 week mijn VFR800 en was super happy aan het rondrijden. Dus zo ook tussen een file door, naar een stoplicht gereden: "kijk mij eens met met mijn motor en jullie sukkels in een warme auto aan het balen"-gevoel. Sta rustig te wachten voor het rode licht, tot mijn fiets ineens uitviel :? .... Tja en daar stond ik dan, ineens voor het groene licht en alle autobestuurders die glimlachend weer voorbij kwamen.
Eerst zelf eens alles gecontroleerd, maar kon niks vinden... Toen maar ANWB gebeld en die kwamen met 2 personen, maar konden ook niks vinden. Er was iets elektrisch aan de hand, dat was bekend. Ik werd wel netjes door de anwb geholpen en opgesleept en thuis gebracht!

Daarna 3 dagen zoeken, sleutelen en vloeken :( , kwam ik erachter dat de reden waarom een zekering eruit sprong, een klein blootgekomen kabeltje was, wat tegen het frame sluiting maakte, het probleem veroorzaakte. Het kabeltje was bloot komen te liggen, doordat ik mijn handvaten wat verschoven had....
Ik kan jullie vertellen dat ik bijna op het punt van verkopen zat!

Nu 2 jaar (zonder problemen) later, ging ik een rondje toeren in Belgie :] .... Na een stop reed ik het dorpje uit en plots viel de motor weer uit! Weer gezocht, maar weer niks kunnen vinden. :? Gelukkig woon ik in Limburg, dus heb ik zelf de motor kunnen opslepen. Thuis aangekomen, meteen weer naar het euvel beginnen te zoeken. Blijkbaar had ik mijn voorval (en ergernis)van 2 jaar geleden zo diep verdrongen dat ik daar helemaal niet meer aan gedacht heb. Iemand maakte me erop attent en idd: door de hitte was de plakband verschoven en daar was het blote kabeltje tegen het frame weer!

En nu heb ik hem weer in orde gemaakt, en wel verkocht hahaha. Er is wel een sp1 :} voor in de plaats gekomen.
 
Lachen zeg, al die verhalen, als ik een beetje depri ben weet ik wat ik moet lezen.

Zelf heb ik niet zoveel blunders gemaakt, vooral omdat de laatste jaren mijn partner het onderhoud doet. In het begin deed ik het zelf.
Grootste blunder is waarschijnlijk vergeten de achterremstang weer vast te schroeven, gelukkig had ik het na enkele meters al door.
En het te strak afstellen van de ketting, waardoor de motor na enkele km's niet meer zo vlotjes liep!

Grootste blunder van mijn partner; remblokjes van voorrem van mijn motor vernieuwen en vergeten de schroeven weer goed vast te zetten. Kwam erachter nadat ik bij tankstation in Luxemburg stopte (hadden de hele weg over de snelweg gereden en waren net een N-weg opgegaan) en dacht wat remt de motor toch raar,
ik keek naar het voorwiel en zag de remklauw loshangen! :(
 
Goed, tijd voor een bekentenis.

Ik was een nieuwe remklauw aan het monteren op m'n audi. Braaf de Haynes erbij gehouden, momentsleutel erbij (ik probeer echt het goed te doen allemaal...)

... en het eerste boutje brak al af bij 'maar' 70 Nm. Ik ging voor de 125 Nm (in stapjes), zoals in het handboek staat. Kijk maar:

Girling front brake caliper:
Guide pin bolt............. 35 Nm
Frame bolt................. 125 Nm

Jammer genoeg was ik geen frame bolt aan het aandraaien, maar een guide pin bolt!

Oeps! :o
 
vandaag een serieus te erge meegemaakt met het uitbranden van me uitlaat
(van me Aprilia AF1).
Ik begon met me demper schoon te maken met terpetine enzo daarna besloot ik hem lichtelijk te polijsten nouja alles goed gelukt dus ik leg die doek op de grond bij de terpetine.
Daarna de uitlaat uitbranden dus ik huppa half litertje wasbenzine erin.
Steets een steekvlam maar het bleef niet aan zeg maar.
Dus me vader komt met het idee om er een doek in de doen, nou prima wij doen er een doek in.
Het wou alleen niet goed meer branden alleen die doek brandde nog dus ik balen want die klote doek zat al bijna in me expansie.
Dus ik blaas met z'n pomp lucht in aan de andere kant naar binnen, had ik niet moeten doen.
Er kwam me toch een explosie niet normaal ik had echt teveel mazzel want de prop (brandend) vloog echt 30cm over me hoofd heen.
Maar moet ie nou net landen op die doek (met terpetine en polijstspul) dus die vloog ook in de fik en nam een tuinstoel mee .
Overal was vuur de tafel stondt in de fik de tuinstoel en alles zal onder de olie/wasbenzine.
Even ter informatie die tafel/stoelenset zijn net nieuw en me moeder was er zoo zuinig op :X :+ .
 
Met het schaamrood op de kaken toch maar de blunders vermelden. Zij het als vermaak of als waarschuwing...

1. Dodemansknop, do I need to say more... (20 minuten op de kickstart staan hengsten...)

2. Na het "afbouwen" van het winterproject even-een-testritje maken. De Honda SS50 aangestampt na revisie en hij loopt! Geweldig. Geef rustig gas en rijd rustig door de straat (nieuwe lagers, cilinder en zuiger). Aan het einde van de straat knijp je de rem in... En trap je de rem in... En geen verandering... Ik was vergeten de remkabel en de remstang te monteren. :+ En da's redelijk handig als je tot stilstand wil komen. En dan is 40Km best hard. :?

3. Vliegwielbout van Zündapp GTS50 vastdraaien. Bah, de momentsleutel op de werkbank laten liggen. Ach, die draai ik zo wel even vast. (Not) Dus bij de eerste keer goed gas geven begint er iets lawaai te maken. Vliegwiel kapot, spie kapot en natuurlijk de krukas kapot. |(

4. Bij het herbouwen van het eerdergenoemde GTS 5v blok. Zorgvuldig alles goed schoonmaken. Op volgorde leggen. Nieuwe krukas, nieuwe pakkingen, nieuwe keerringen en nieuwe lagers. Na twee dagen hard werken een pico bello blokkie op de werkbank... en een lagerrol. Tipoe de tipoe!!! Ik kwas een lagerrolletje vergeten van de primaire versnellings-as. Dat betekent dus dat je ALLES over kan doen.

5. (Collega) Olie vullen van een auto bij een grote beurt. 2,3 Liter, prima. "Hee, waar komt die olie vandaan?!" Hij was vergeten om de caterstop in het blok terug te draaien. |(

6. En de laatste, die in mijn geheugen gegrift staat. Geen sleutelfout, wel gerelateerd. (DON'T TRY THIS AT HOME!!!) Na een hele dag klussen aan de brommer alles netjes opgeruimd. Alleen liep mijn vader eerder die dag langs het blok en had een vetvlek in zijn broek gekregen. Maar remmenreiniger is een wondermiddel! Dus tegen etenstijd met een bus remmenreiniger aan het poetsen op het aanrecht. Mijn moeder was aan het koken en ik stond aan het andere eind van het aanrecht te poetsen. De vlek loste al aardig op. Nog even goed naspuiten en dan in de was. Op het moment dat ik de broek nog even goed inspuit doet mijn moeder de deur open om alvast sop te maken. Dus er komt een luchtstroom vanuit de deuropening, langs mijn gaswolk remmenreiniger, richting de afzuigkap... Ware het niet dat er een aantal potten en pannen op het gasfornuis stonden... (Juist, geen goede combinatie) De gaswolk bereikt het gasfornuis en ontbrand. Omdat ik een "plofje" hoor kijk ik naar links. Op dat moment ontbrand de rest van de gaswolk. Ik zie met een hoop gebulder een grote blauw/rode vlam mijn kant op komen die mij letterlijk aan de kant blaast. Ik schrik mij helemaal lam. Mijn moeder ziet de vlammen voorbij komen en begint snel en emmer met water te vullen. Mijn vader (zat voor de TV) hoorde het gebulder en rende direct naar de brandblusser. En met twee knepen in het handvat van de blusser is het vuur uit. We kijken elkaar sprakeloos aan en zijn heel erg geschrokken.

Wat is de wijze les van dit verhaal:
- Brand gaat héél snel. De mensen die het hebben meegemaakt kunnen er over meepraten. Tegen de tijd dat je een emmer met water hebt gevuld om het te blussen staat je hele keuken in de brand. (Voor de mensen die denken "Jaja, dat zal wel", raad dit advies ter harte te nemen.) Dus bij brand, pak áltijd direct de brandblusser. Anders ben je gewoonweg te laat.
- Remmenreiniger is érg ontvlambaar. Houdt hier rekening mee.
- Voor het verwijderen van vlekken uit kleding is remmenreiniger heel geschikt. Zeker als je het aansteekt, dan is de vlek er gegarandeerd uit... *O*

(ik zal kijken of ik de foto's ervan nog kan vinden...)
 
Gister een dag dat ik beter niet had kunnen sleutelen
6 keer gereedschap of boutjes laten vallen -> 5 keer in een bak olie of benzine.
Ringetje laten vallen in de schacht van de distributie ketting.

En het ergste: WPHB laten vallen in de teil met +-15 liter afval olie en diesel

Je kan wel raden: die is vies.....
 
Schiet mij een hele oude tebinnen...

Sleutelend aan een Chevy Beretta Quad4 blok.
Brandstofrail los op de motor liggend, niet erg als het contact aan gaat.
Maandje later. ik ga weer langs en weer wat elektrisch testen aan die auto.
Zegt die yankee , kan niet want er ligt een injector los....
Dus ding erin geduwd in de rail zonder clip en vasthouden...
Ook goed, totdat we hem los lieten....


Knalt dat ding er pas na een minuut uit en vliegt met een rotgang door de lucht :o
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan