prijzen van motorfietsen zijn te duur

head02

MF'er
22 apr 2009
234
18
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.
 
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.

De verkoopprijs staat niet in verhouding tot de productieprijs...

Goh, dat is tegenwoordig bij geen enkel product meer.....
 
Van het voorbeeld-golfje van je worden er misschien wel een miljoen gemaakt, terwijl er van die naked voor dat geld misschien maar 10000 gemaakt worden.. Heeft ook van doen met inkoop materialen enzo.
 
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.

Ga een auto ipv een motor kopen en verwijder je je account van M-F.





Je bent echt als aardappel geboren als je niet snapt hoe de relatie ligt tussen research kosten en aantallen af te zetten producten.
 
Ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen.
Dus je hebt nog nooit een autofabriek en een motorfietsfabriek van binnen gezien.

De complete productielijn van een Street Triple past in een kleine halve fabriekshal.
Veel handmatig montagewerk = duur maar relatief lage volumes dus niet verder te automatiseren. (er zijn wel lasrobots voor de frames)

Tegengesteld aan die van een autofabrikant, dit montage proces kost tientallen miljoenen om te ontwikkelen. En elk model auto moet dit weer helemaal opnieuw.
Dit verdienen ze terug door het volume.

Amper 1/10 handwerk in vergelijking tot montage aan een motorfiets.
 
Ga een auto ipv een motor kopen en verwijder je je account van M-F.





Je bent echt als aardappel geboren als je niet snapt hoe de relatie ligt tussen research kosten en aantallen af te zetten producten.

Hey we hebben een allesweter!!!!
 
oke oke.. iets is te duur en kost te veel. mea culpa, ik haal het wel meer door elkaar.
maar om nu gelijk aan te even dat mijn account verwijderd moet worden.....tja. dat zegt veel over de ander. maar goed, blijkbaar ben ik de enige op dit forum die dit vindt.
toch blijf ik me verbazen over de prijzen van veelal westerse fabrikanten. en inderdaad ik koop altijd 2e hands.
het doet me goed dat jullie er niet mee eens zijn. kan ik tenminste over een paar jaar weer eens een leuke 2e hands kopen.
 
oke oke.. iets is te duur en kost te veel. mea culpa, ik haal het wel meer door elkaar.
maar om nu gelijk aan te even dat mijn account verwijderd moet worden.....tja. dat zegt veel over de ander. maar goed, blijkbaar ben ik de enige op dit forum die dit vindt.
toch blijf ik me verbazen over de prijzen van veelal westerse fabrikanten. en inderdaad ik koop altijd 2e hands.
het doet me goed dat jullie er niet mee eens zijn. kan ik tenminste over een paar jaar weer eens een leuke 2e hands kopen.
full
 
De motoren zijn inderdaad te duur (auto's ook) en dat kun je zien aan de grote winsten die de bedrijven maken.
Het heeft allemaal te maken met marketing en lobby afspraken tussen bedrijven en politici.
 
Terug
Bovenaan Onderaan