prijzen van motorfietsen zijn te duur

Dat is geen vergelijk; Lucht is gratis...

Om een auto dezelfde prestaties als een motor te geven moet je veel meer vermogen/koppel opwekken dus de techniek in een auto motor is veel complexer en dus duurder te produceren.

Prijs van een auto en een motor vergelijken gebasseerd op de prestaties is lariekoek
 
Auto's zijn in verhouding alleen goedkoper omdat ze er minder winst op hoeven te maken, er worden een stuk minder motoren per jaar verkocht maar een fabrikant houd wel de vaste kosten dus moeten ze wel meer verdienen per stuk. Maar als de Nederlandse overheid de BPM eraf zou halen (zoals de rest van Europa) zouden nieuwe motoren al een stuk betaalbaarder zijn.
Ik denk dat de winst wel ongeveer gelijk moet zijn, maar inderdaad, de investeringskosten zijn relatief hoger.

En ja, BPM zou schelen, maar niet in de vergelijking met auto's.
 
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.

Wat je eraan kan doen is jezelf beter verdiepen in productieprocessen, initiele investeringen, cost drivers, plc, r&d kosten, etc... en dan kom je tot de conclusie dat je niet teveel betaalt voor een motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan