prijzen van motorfietsen zijn te duur

Er spelen een hoop factoren:

Aantallen
Waar het probleem vooral in zit zijn de aantallen. Behalve een GS is er bijna geen motor meer waar er meer dan 10.000 per jaar van verkocht worden.
Een autofabrikant begint niet eens als ze er geen 50.000 per jaar weg kunnen zetten.

Lifecycle
Dan heb je nog met de productlevenscyclus te maken, een auto (model) gaat vaak 5 jaar mee, krijgt dan een kleine facelift en kan nog een paar jaar mee. Bij motoren is die facelift na 3 jaar en na 6 jaar moet er echt veel aan veranderd worden anders is het een oud model.

Platform
In de autoindustrie is platform bouwen relatief makkelijk, een Seat, Skoda, Volkswagen en een Audi kunnen makkelijk dezelfde motoren, chassis, versnellingsbakken, electra, stoelen etc etc. KTM probeert dit de laatste jaren heel hard, maar al die Dukes zien er hetzelfde uit. Honda doet het met de NC700(nu 750) serie, maar die dingen zitten echt heel dicht tegen elkaar aan.

Technologie
Wat autofabrikanten je ook proberen wijs te maken, de meeste auto's zijn best heel simpel. Zeker snelle motoren zijn echt ongelofelijk licht en leveren heel veel vermogen voor hun cylinderinhoud. Kijk maar eens naar een moderne 1000cc supersport .. 200pk uit een 1000cc viercylinder die ook nog eens heel blijft en dezelfde garantie heeft als een middenklasser..
 
Laatst bewerkt:
Toch snap ik de topicstarter wel.

Ik geloof ook niet dat de ontwikkelingskosten van een motor gelijk zijn aan die van een auto.
Verwarming, ventilatie, botsproeven, stoelen, geluidsisolatie etc komen bij de ontwikkeling van een motor niet voor.

En ook in de motorwereld worden frames (platforms) voor meerdere modellen gebruikt. Net als de motorblokken zelf.

Productie zal dan meer handwerk zijn, maar er is ook veel minder werk. Hoe lang zal het duren om een motor in elkaar te zetten?
 
De motoren zijn inderdaad te duur (auto's ook) en dat kun je zien aan de grote winsten die de bedrijven maken.
Het heeft allemaal te maken met marketing en lobby afspraken tussen bedrijven en politici.

Kun je dat toelichten?


catintinfoilhat.jpg


Of gaat dat zo?

Lobbyist: Hallo meneer de politicus, ik wil meer winst maken
Politicus: Nee dat mag niet!!
Lobbyist: aaaaaah alsjeblieeeft!!!
Politicus: Nee!
Lobbyist: en als ik je dan mee uit eten neem bij een duur restaurant?
Politicus: Nou, vooruit, maak maar lekker veel winst.
_O- :W
 
Zit het niet meer in het belastingsysteem dan in de ontwikkeling. Prijzen in het buitenland liggen flink lager. M.a.w. de NL overheid bepaalt de prijs en niet de fabrikant.
http://www.cycletrader.com/listing/2014-Yamaha-FJR1300A-A-111256388
De consument bepaalt de prijs, is het te duur dan wordt het niet verkocht..

In Nederland hebben we gewoon pech dat we die idiote BPM moeten betalen (+BTW, wegenbelasting en de hoogste accijns ter wereld.

Dus als de stelling is: motoren in Nederland zijn te duur, dan heb je nog een beetje gelijk.
 
Kun je dat toelichten?


[afbeelding]

Of gaat dat zo?

Lobbyist: Hallo meneer de politicus, ik wil meer winst maken
Politicus: Nee dat mag niet!!
Lobbyist: aaaaaah alsjeblieeeft!!!
Politicus: Nee!
Lobbyist: en als ik je dan mee uit etenneem bij een duur restaurantnaar de hoeren?
Politicus: Nou, vooruit, maak maar lekker veel winst.
_O- :W

Zo,dat is beter. :)
 
heeft ook een beetje met de naam te maken natuurlijk.
Een Harley of een BMW daar betaal je extra voor de naam.
Honda's zijn nog relatief goedkoop in motoren bv.
 
Toch snap ik de topicstarter wel.

Ik geloof ook niet dat de ontwikkelingskosten van een motor gelijk zijn aan die van een auto.
Verwarming, ventilatie, botsproeven, stoelen, geluidsisolatie etc komen bij de ontwikkeling van een motor niet voor.

En ook in de motorwereld worden frames (platforms) voor meerdere modellen gebruikt. Net als de motorblokken zelf.

Productie zal dan meer handwerk zijn, maar er is ook veel minder werk. Hoe lang zal het duren om een motor in elkaar te zetten?
Ik zeg niet dat de kosten gelijk zijn, maar de aantallen liggen veel lager.

Een voorbeeld: van de Fiat 500 zijn er in 5 jaar tijd 1 miljoen verkocht (en dat was in 2012, en het ding loopt nog steeds)

De totale motorfiets markt (dus alle motoren en scooters van alle merken boven 125cc) was in 2012 1 miljoen. bron: Acem
 
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.
Samen met alle andere klagers in een huisje gaan zitten en de hele dag tegen me aan gaan klagen.
Is het je te duur laat je het toch staan niemand dwingt je wat te kopen.
 
Dat wist ik nog niet :P





Maar ik snap dit soort topic's gewoon niet.

Het is toch een hele normale discussie op een motorforum??


Ik heb veel motorrijders, en al tientallen jaren, dit horen afvragen en heb eigenlijk nog nooit een afdoende duidelijk antwoord gehoord (behalve dat lagere ''oplage'' getallen ongetwijfeld wel een rol zullen spelen)
 
Laatst bewerkt:
In de Westerse wereld kopen mensen een auto met het hoofd (zie succes Prius of nu de bijna gratis Outlander) en een motor met hun hart (anders reden we allemaal wel een Hyosung). Dus wordt er ook irrationeel voor betaald.
 
Een nieuwe motor is duurder? _O-

Volkswagen take up: € 9.690,- (60PK)
Suzuki Bandit 650A: € 6.499,- (85PK)
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe motor is duurder? _O-

Volkswagen take up: € 9.690,- (60PK)
Suzuki Bandit 650A: € 6.499,- (85PK)

En dan komt de realisatie dat een volkswagen Up net-geen invalidevervoer meer is, en een Bandit 650 al een serieuze motor. _O-

Het is volgens mij inderdaad omdat wij - in het platste land van de wereld, eigenlijk nog niet dood op minder dan een halve liter gevonden willen worden, terwijl heel azië overeind wordt gehouden door motoren, trikes en zijspannen met minder dan 200cc. De vraag naar "betaalbaar" vervoer komt nu op gang: Suzuki Gladius, Honda CB(R)500 F/R/X (<-- Platform!).
 
Volgens mij wordt de prijs niet alleen bepaald door de kosten die gemaakt worden.

Een tijdje geleden las ik een interessant stuk over Starbucks.
Daar kost de koffie 2,00. (kostprijs 1,50)

Ze gingen de prijs verhogen naar 2,10.
Iedereen klaagde een keer, maar kwam nog gewoon dagelijks het bakje koffie kopen.

Toen gingen ze bij Starbucks kijken, waar de drempel lag, waarbij de mensen hun bakje koffie niet meer kwamen kopen..... Dat bleek 2,80 te zijn.
Dus maakte ze de prijs van hun kopje koffie 2,70.

Nog een voorbeeld. Was ooit bij Zembla....

Volkswagen passat komt uit de fabriek in Duitsland.

Wordt naar de Nederlandse importeur getransporteerd. Komt in de showroom te staan voor 28.000 euro. excl.BTW

Een identieke Passat wordt naar Litouwen getransporteerd . Komt in de showroom te staan voor (omgerekend) 22.000 euro excl. "BTW"
De litouwse dealer mag de passat alleen op Litouws kenteken zetten. Als hij de passat zou exporteren verliest hij zijn dealerschap.


Laatst nog een mooi stukje bij de Rekenkamer over parfum.

Hadden ze een bepaald merk, verkoopprijs 90 euro.
Kosten van de vloeistof, 1,20 euro
Kosten van het flesje, 4,50

Maar parfum is 1 van de producten die niet verkopen als ze niet duur "exclusief" zijn....
Wie geeft zijn partner nu een geurtje van 5,70 euro..... :+



(Pin me niet vast op de getallen, die weet ik niet meer exact. Het gaat om het idee.)


Het lijkt er tegenwoordig meer op, dat de prijs is gebaseerd op wat de gek er voor geeft, dan dat de werkelijke kosten + marge berekend word.

Motor is een luxe-product met een deel emotie. Wordt dus flink voor betaalt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij wordt de prijs niet alleen bepaald door de kosten die gemaakt worden.

Een tijdje geleden las ik een interessant stuk over Starbucks.
Daar kost de koffie 2,00. (kostprijs 1,50)

Ze gingen de prijs verhogen naar 2,10.
Iedereen klaagde een keer, maar kwam nog gewoon dagelijks het bakje koffie kopen.

Toen gingen ze bij Starbucks kijken, waar de drempel lag, waarbij de mensen hun bakje koffie niet meer kwamen kopen..... Dat bleek 2,80 te zijn.
Dus maakte ze de prijs van hun kopje koffie 2,70.

Nog een voorbeeld. Was ooit bij Zembla....

Volkswagen passat komt uit de fabriek in Duitsland.

Wordt naar de Nederlandse importeur getransporteerd. Komt in de showroom te staan voor 28.000 euro. excl.BTW

Een identieke Passat wordt naar Litouwen getransporteerd . Komt in de showroom te staan voor (omgerekend) 22.000 euro excl. "BTW"
De litouwse dealer mag de passat alleen op Litouws kenteken zetten. Als hij de passat zou exporteren verliest hij zijn dealerschap.


Laatst nog een mooi stukje bij de Rekenkamer over parfum.

Hadden ze een bepaald merk, verkoopprijs 90 euro.
Kosten van de vloeistof, 1,20 euro
Kosten van het flesje, 4,50

Maar parfum is 1 van de producten die niet verkopen als ze niet duur "exclusief" zijn....
Wie geeft zijn partner nu een geurtje van 5,70 euro..... :+



(Pin me niet vast op de getallen, die weet ik niet meer exact. Het gaat om het idee.)


Het lijkt er tegenwoordig meer op, dat de prijs is gebaseerd op wat de gek er voor geeft, dan dat de werkelijke kosten + marge berekend word.

Motor is een luxe-product met een deel emotie. Wordt dus flink voor betaalt.
En wat denk je van een flesje water? Kraanwater is factor x goedkoper dan een fles spa blauw. Toch is Spa nog niet failliet...
 
De motoren zijn inderdaad te duur (auto's ook) en dat kun je zien aan de grote winsten die de bedrijven maken.
Het heeft allemaal te maken met marketing en lobby afspraken tussen bedrijven en politici.
winst? In de automotive? _O- _O-

het gros van de populairste auto's die nieuw verkocht worden in ons land worden onder de kostprijs verkocht. M.a.w.: de dealer maakt er verlies op als jij er mee van z'n terrein af rijdt.
Er wordt zowat alleen nog maar geld verdiend aan onderhoud, of je moet een dealerschap van een premium merk runnen.
 
winst? In de automotive? _O- _O-

het gros van de populairste auto's die nieuw verkocht worden in ons land worden onder de kostprijs verkocht. M.a.w.: de dealer maakt er verlies op als jij er mee van z'n terrein af rijdt.
Er wordt zowat alleen nog maar geld verdiend aan onderhoud, of je moet een dealerschap van een premium merk runnen.
Dan zou nog steeds de fabrikant er geld aan kunnen verdienen..
 
Volgens mij wordt de prijs niet alleen bepaald door de kosten die gemaakt worden.

Een tijdje geleden las ik een interessant stuk over Starbucks.
Daar kost de koffie 2,00. (kostprijs 1,50)

Ze gingen de prijs verhogen naar 2,10.
Iedereen klaagde een keer, maar kwam nog gewoon dagelijks het bakje koffie kopen.

Toen gingen ze bij Starbucks kijken, waar de drempel lag, waarbij de mensen hun bakje koffie niet meer kwamen kopen..... Dat bleek 2,80 te zijn.
Dus maakte ze de prijs van hun kopje koffie 2,70.

Nog een voorbeeld. Was ooit bij Zembla....

Volkswagen passat komt uit de fabriek in Duitsland.

Wordt naar de Nederlandse importeur getransporteerd. Komt in de showroom te staan voor 28.000 euro. excl.BTW

Een identieke Passat wordt naar Litouwen getransporteerd . Komt in de showroom te staan voor (omgerekend) 22.000 euro excl. "BTW"
De litouwse dealer mag de passat alleen op Litouws kenteken zetten. Als hij de passat zou exporteren verliest hij zijn dealerschap.


Laatst nog een mooi stukje bij de Rekenkamer over parfum.

Hadden ze een bepaald merk, verkoopprijs 90 euro.
Kosten van de vloeistof, 1,20 euro
Kosten van het flesje, 4,50

Maar parfum is 1 van de producten die niet verkopen als ze niet duur "exclusief" zijn....
Wie geeft zijn partner nu een geurtje van 5,70 euro..... :+



(Pin me niet vast op de getallen, die weet ik niet meer exact. Het gaat om het idee.)


Het lijkt er tegenwoordig meer op, dat de prijs is gebaseerd op wat de gek er voor geeft, dan dat de werkelijke kosten + marge berekend word.

Motor is een luxe-product met een deel emotie. Wordt dus flink voor betaalt.
Volgens mij mag een distributeur/fabrikant zijn dealers niet verbieden om te exporteren. Maar de nettoprijs (Ex BPM) moet overal (in Europa) gelijk zijn.
Nederland kreeg vroeger goedkopere auto's om de BPM te compenseren. Toen werd er nogal wat grijs geëxporteerd, dat is nu verboden, de (netto) prijzen liggen nu min of meer gelijk.
 
Volgens mij mag een distributeur/fabrikant zijn dealers niet verbieden om te exporteren. Maar de nettoprijs (Ex BPM) moet overal (in Europa) gelijk zijn.
Nederland kreeg vroeger goedkopere auto's om de BPM te compenseren. Toen werd er nogal wat grijs geëxporteerd, dat is nu verboden, de (netto) prijzen liggen nu min of meer gelijk.

Zie je eigen post van 17:43 uur hierboven :+

Ik heb geprobeerd de aflevering nog terug te vinden, maar zo snel nog niet gevonden.
Als ik het nog terug kan vinden zal ik het hier posten.

Misschien mag hij het niet verbieden, maar hij kan het natuurlijk wel verdomt oninteressant maken... De wereld is grijs ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan