Er spelen een hoop factoren:
Aantallen
Waar het probleem vooral in zit zijn de aantallen. Behalve een GS is er bijna geen motor meer waar er meer dan 10.000 per jaar van verkocht worden.
Een autofabrikant begint niet eens als ze er geen 50.000 per jaar weg kunnen zetten.
Lifecycle
Dan heb je nog met de productlevenscyclus te maken, een auto (model) gaat vaak 5 jaar mee, krijgt dan een kleine facelift en kan nog een paar jaar mee. Bij motoren is die facelift na 3 jaar en na 6 jaar moet er echt veel aan veranderd worden anders is het een oud model.
Platform
In de autoindustrie is platform bouwen relatief makkelijk, een Seat, Skoda, Volkswagen en een Audi kunnen makkelijk dezelfde motoren, chassis, versnellingsbakken, electra, stoelen etc etc. KTM probeert dit de laatste jaren heel hard, maar al die Dukes zien er hetzelfde uit. Honda doet het met de NC700(nu 750) serie, maar die dingen zitten echt heel dicht tegen elkaar aan.
Technologie
Wat autofabrikanten je ook proberen wijs te maken, de meeste auto's zijn best heel simpel. Zeker snelle motoren zijn echt ongelofelijk licht en leveren heel veel vermogen voor hun cylinderinhoud. Kijk maar eens naar een moderne 1000cc supersport .. 200pk uit een 1000cc viercylinder die ook nog eens heel blijft en dezelfde garantie heeft als een middenklasser..
Aantallen
Waar het probleem vooral in zit zijn de aantallen. Behalve een GS is er bijna geen motor meer waar er meer dan 10.000 per jaar van verkocht worden.
Een autofabrikant begint niet eens als ze er geen 50.000 per jaar weg kunnen zetten.
Lifecycle
Dan heb je nog met de productlevenscyclus te maken, een auto (model) gaat vaak 5 jaar mee, krijgt dan een kleine facelift en kan nog een paar jaar mee. Bij motoren is die facelift na 3 jaar en na 6 jaar moet er echt veel aan veranderd worden anders is het een oud model.
Platform
In de autoindustrie is platform bouwen relatief makkelijk, een Seat, Skoda, Volkswagen en een Audi kunnen makkelijk dezelfde motoren, chassis, versnellingsbakken, electra, stoelen etc etc. KTM probeert dit de laatste jaren heel hard, maar al die Dukes zien er hetzelfde uit. Honda doet het met de NC700(nu 750) serie, maar die dingen zitten echt heel dicht tegen elkaar aan.
Technologie
Wat autofabrikanten je ook proberen wijs te maken, de meeste auto's zijn best heel simpel. Zeker snelle motoren zijn echt ongelofelijk licht en leveren heel veel vermogen voor hun cylinderinhoud. Kijk maar eens naar een moderne 1000cc supersport .. 200pk uit een 1000cc viercylinder die ook nog eens heel blijft en dezelfde garantie heeft als een middenklasser..
Laatst bewerkt: