prijzen van motorfietsen zijn te duur

Petje af :}


Volgens mij wordt de prijs niet alleen bepaald door de kosten die gemaakt worden.

Een tijdje geleden las ik een interessant stuk over Starbucks.
Daar kost de koffie 2,00. (kostprijs 1,50)

Ze gingen de prijs verhogen naar 2,10.
Iedereen klaagde een keer, maar kwam nog gewoon dagelijks het bakje koffie kopen.

Toen gingen ze bij Starbucks kijken, waar de drempel lag, waarbij de mensen hun bakje koffie niet meer kwamen kopen..... Dat bleek 2,80 te zijn.
Dus maakte ze de prijs van hun kopje koffie 2,70.

Nog een voorbeeld. Was ooit bij Zembla....

Volkswagen passat komt uit de fabriek in Duitsland.

Wordt naar de Nederlandse importeur getransporteerd. Komt in de showroom te staan voor 28.000 euro. excl.BTW

Een identieke Passat wordt naar Litouwen getransporteerd . Komt in de showroom te staan voor (omgerekend) 22.000 euro excl. "BTW"
De litouwse dealer mag de passat alleen op Litouws kenteken zetten. Als hij de passat zou exporteren verliest hij zijn dealerschap.


Laatst nog een mooi stukje bij de Rekenkamer over parfum.

Hadden ze een bepaald merk, verkoopprijs 90 euro.
Kosten van de vloeistof, 1,20 euro
Kosten van het flesje, 4,50

Maar parfum is 1 van de producten die niet verkopen als ze niet duur "exclusief" zijn....
Wie geeft zijn partner nu een geurtje van 5,70 euro..... :+



(Pin me niet vast op de getallen, die weet ik niet meer exact. Het gaat om het idee.)


Het lijkt er tegenwoordig meer op, dat de prijs is gebaseerd op wat de gek er voor geeft, dan dat de werkelijke kosten + marge berekend word.

Motor is een luxe-product met een deel emotie. Wordt dus flink voor betaalt.
 
Volkswagen passat komt uit de fabriek in Duitsland.

Wordt naar de Nederlandse importeur getransporteerd. Komt in de showroom te staan voor 28.000 euro. excl.BTW

Een identieke Passat wordt naar Litouwen getransporteerd . Komt in de showroom te staan voor (omgerekend) 22.000 euro excl. "BTW"
De litouwse dealer mag de passat alleen op Litouws kenteken zetten. Als hij de passat zou exporteren verliest hij zijn dealerschap.
.


BPM ?
 
Motoren zijn in Nederland duur, daar ben ik wel mee eens. Heb een maat die in USA woont en die had iets meer dan 14.000 dollar betaald aan een Zx10r abs. zelfde motor kost hier 18 a 19.000 euro (even uit mijn hoofd ) dat is toch weer 25.000 dollar. dat is echt heel veel geld.

Uitgaand dat de dealers in usa er ook wat aan verdienen, dan vallen de productie kosten naar mijn mening wel mee.

Bijvoorbeeld: een nieuwe zx10r koop je daar dus laten we zeggen 14.500 dollar. met de huidige koers is dat ong 10.500 euro, Uitgaand dat een dealer ook ong 1.000 verdient (correct me if I'm wrong) kost die motor nog maar 9.500 euro en zelfs dat zal minder worden. denk bijv aan vervoeren van die motoren, zo kan je blijven terug rekenen.

Conclusie: productie van die motoren is helemaal niet zo duur, zeker gezien de R&D wat er in word gestoken. Nederlandse overheid heeft gewoon een grotere l*l dan die van andere landen.
 
mijn stelling is ; motorfietsfabrikanten verdienen (te) veel aan motorfietsen. motorfietsen zijn in mijn ogen te duur. zeker als je dit vergelijkt met auto's . voorbeeld : de nieuwste volkswagen golf koop je vanaf 17.000 €. daarvoor heb je vier wielen, motor die zeker ook wel de 150.000 km haalt , zuinig rijdt en niet al te veel onderhoud vergt. kortom leuke prijs.
er zijn motorfabrikanten zie zonder blikken of blozen een naked bike verkopen voor hetzelfde bedrag. het lijkt mij dat de kostprijs voor een auto duurder is dan die van een motorfiets. ontwikkelingskosten (r&d) zullen elkaar niet zo veel ontlopen. maar we kunnen gerust vastellen dat een auto meer materialen bevat dan een motorfiets.
kortom : we betalen teveel, maar ja wat kan je er aan doen?.
Ben het helemaal met je eens.

Mja wat kan ik er aan doen?
 
Zie je eigen post van 17:43 uur hierboven :+

Ik heb geprobeerd de aflevering nog terug te vinden, maar zo snel nog niet gevonden.
Als ik het nog terug kan vinden zal ik het hier posten.

Misschien mag hij het niet verbieden, maar hij kan het natuurlijk wel verdomt oninteressant maken... De wereld is grijs ;)
Dat in NL auto's en motoren duur zijn komt juist omdat de nettoprijs hetzelfde moet zijn. De brutoprijs (die jij betaalt) is dus hoger.
 
Motoren zijn in Nederland duur, daar ben ik wel mee eens. Heb een maat die in USA woont en die had iets meer dan 14.000 dollar betaald aan een Zx10r abs. zelfde motor kost hier 18 a 19.000 euro (even uit mijn hoofd ) dat is toch weer 25.000 dollar. dat is echt heel veel geld.

Uitgaand dat de dealers in usa er ook wat aan verdienen, dan vallen de productie kosten naar mijn mening wel mee.

Bijvoorbeeld: een nieuwe zx10r koop je daar dus laten we zeggen 14.500 dollar. met de huidige koers is dat ong 10.500 euro, Uitgaand dat een dealer ook ong 1.000 verdient (correct me if I'm wrong) kost die motor nog maar 9.500 euro en zelfs dat zal minder worden. denk bijv aan vervoeren van die motoren, zo kan je blijven terug rekenen.

Conclusie: productie van die motoren is helemaal niet zo duur, zeker gezien de R&D wat er in word gestoken. Nederlandse overheid heeft gewoon een grotere l*l dan die van andere landen.

Dacht dat ik hier al op had gereageerd: je hebt het nu ook over relatief prijspeil.. Auto's in de States kosten ook een stuk minder dan hier in Europa.
 
Laatst bewerkt:
oke oke.. iets is te duur en kost te veel. mea culpa, ik haal het wel meer door elkaar.
maar om nu gelijk aan te even dat mijn account verwijderd moet worden.....tja. dat zegt veel over de ander. maar goed, blijkbaar ben ik de enige op dit forum die dit vindt.
toch blijf ik me verbazen over de prijzen van veelal westerse fabrikanten. en inderdaad ik koop altijd 2e hands.
het doet me goed dat jullie er niet mee eens zijn. kan ik tenminste over een paar jaar weer eens een leuke 2e hands kopen.

Het weglaten van hoofdletters verward mij lichtelijk.
 
Vind motoren in Nederland vooral duur, in Japan betaal je voor een NC750X omgerekend €5.127,99, hier in Nederland betaal je er €7.999,00 voor. Maar die motor is vooral zo duur omdat de overheid er een aardig bedrag voor wil hebben. Gaat in totaal 40,4% aan belastingen naar de overheid voor een motor. Zonder belastingen kost de NC750X nog maar €4.760,40.

Maar dan heb je alleen nog maar een motor in bezit, dan moet je nog elk jaar iets van €120 betalen aan motorrijtuigenbelasting en 70% van een litertje benzine gaat naar de overheid.
Gaat die motor 10 jaar lang mee dan betaal je €1.200 aan motorrijtuigen belasting. Rijd je die 10 jaar elk jaar 10.000km betaal je de overheid €4760 voor benzine. En dit is dan nog een zuinige motor..

Maar eigenlijk maakt het weinig uit hoe de overheid geld binnen krijgt, als je niet zoveel zou betalen voor vervoer dan moet je waarschijnlijk ergens anders weer veel voor betalen. :z
 
Is ook een beetje appels met peren vergelijken.

Je kan een VW Golf niet tegenover bijvoorbeeld een KTM Superduke R zetten. Probeer het eens gelijk te trekken en zet een Honda NC750S tegenover een Golf en een KTM Superduke R tegenover een Porsche 911 of iets dergelijks, en kijk dan nog eens hoe de prijzen zich verhouden...
 
Is ook een beetje appels met peren vergelijken.

Je kan een VW Golf niet tegenover bijvoorbeeld een KTM Superduke R zetten. Probeer het eens gelijk te trekken en zet een Honda NC750S tegenover een Golf en een KTM Superduke R tegenover een Porsche 911 of iets dergelijks, en kijk dan nog eens hoe de prijzen zich verhouden...
Nu kijk je alleen naar prestaties, in die Golf zit veel meer troep in dan in een KTM Superduke.
Als je puur naar luxe kijkt krijg je veel meer waar voor een auto. Maar een auto is niet te vergelijken met een motor want een auto is tenslotte een auto en een motor is een motor.
 
Tja wat is 'duur' en wat krijg je er als inwoner van een land voor terug. Ik denk dat de sociale voorzieningen, wegennet, sociaal vangnet, veiligheid, gezondheidszorg etc. toch wel even wat beter zijn in Nederland dan in Litouwen, Thailand, de USA, of een derde wereldland. Leuk dat een motor daar wat euro's goedkoper is, maar je vergeet even heel wat andere verschillen mee te nemen in je vergelijking die tot deze verhoging leiden waar je hier dagelijks profijt van hebt.
 
Laatst bewerkt:
Wat kost een Vespa 50cc.. fully loaded met accessoires betaal je 4000,- voor zo'n ding.. en dan mag je 25 of 45 en alleen op binnenwegen. En toch rijden al die 16 jarige op zo'n ding.

Wat kost een racefiets van carbon.. ook de prijs van een kleine auto.. ;) ;) en dan moet je nog zelf trappen ook :+

Wat kost een Lamborghini LP700-4 en waarom? naast het motorblok en de high end onderdelen blijft het ook maar een voertuig met 4 wielen.

Lage oplage = hoge prijs.
Sommigen producten worden expres hoog in de markt gezet voor het exclusieve. Andere producten is te weinig vraag naar om efficient te kunnen produceren en weer andere producten gebruiken gewoon techniek die al 20 jaar oud is.

Kijk maar naar die 107/C1/Aygo.. joint venture, allemaal hetzelfde autotje die gedifferentieerd is op een aantal uiterlijke kenmerken. Die dingen kosten niks, en leveren een dealer ook niks op behalve wat goodwill + gehaalde targets bij de importeur (is weer korting op andere modellen).

Een plofkip is goedkoper dan een biologische 4j lang scharrelende boerderij kip..
 
Laatst bewerkt:
Nu kijk je alleen naar prestaties, in die Golf zit veel meer troep in dan in een KTM Superduke.
Als je puur naar luxe kijkt krijg je veel meer waar voor een auto. Maar een auto is niet te vergelijken met een motor want een auto is tenslotte een auto en een motor is een motor.

Ik durf ook nog wel te beweren dat een Porsche ook minder troep bevat dan een goed aangeklede VW Golf. In ieder geval wat niet-prestatiebevorderende zaken betreft.

Maar ik ben met je eens dat het een kromme vergelijking betreft. ;)
 
Tja wat is 'duur' en wat krijg je er als inwoner van een land voor terug. Ik denk dat de sociale voorzieningen, wegennet, sociaal vangnet, veiligheid, gezondheidszorg etc. toch wel even wat beter zijn in Nederland dan in Litouwen, Thailand, de USA, of een derde wereldland. Leuk dat een motor daar wat euro's goedkoper is, maar je vergeet even heel wat andere verschillen mee te nemen in je vergelijking die tot deze verhoging leiden waar je hier dagelijks profijt van hebt.
Van mij mogen ze de wegen in Nederland best wel wat meer verwaarlozen zodat ik goedkoper motor kan rijden. Meeste wegen zijn zo goed hier dat je er prima een stuk sneller kan rijden dan de maximum snelheid. Ook dat ze drempels plaatsen bij perfect geasfalteerde wegen is pure geld verspilling, als ze de weg gewoon niet onderhouden gaat men er vanzelf minder snel rijden. Het geld wat ze dan overhouden kunnen ze dan weer steken in een gescheiden fietspad wat de veiligheid daadwerkelijk bevorderd. :9
 
lukt niet JBi.

Er is momenteel geloof ik hier in Belgie nog een rechtzaak lopende omdat een vrachtwagen van de baan was afgeraakt en frontaal een tegenligger heeft doodgereden.
Reden ongeval: een put in het wegdek van 10 cm diep en ongeveer een meter lang.
 
Nu kijk je alleen naar prestaties, in die Golf zit veel meer troep in dan in een KTM Superduke.
Als je puur naar luxe kijkt krijg je veel meer waar voor een auto. Maar een auto is niet te vergelijken met een motor want een auto is tenslotte een auto en een motor is een motor.
Nu heb je het min of meer over de kiloprijs: Ik krijg meer spullen voor mijn geld. Maar die spullen kleiner verpakken en lichter maken is vaak duurder.
 
Ben het helemaal met je eens.

Mja wat kan ik er aan doen?

Massal in opstand komen, overheid gooid de brandstofprijzen jaar op jaar omhoog en wij blijven het slikken. BPM idem, wel 1 europa willen maar de belastingsregeltjes niet gelijk trekken.

Een Europese motor zoals KTM of Ducati kost in Amerika duizenden euro's minder dan in Europa ondanks dat de transportkosten naar Amerika vele malen hoger zijn, toch te krom voor woorden?

Vergelijk een motor 'ns met een auto die dezelfde topsnelheid heeft en dezelfde acceleratie.

Vergelijk een auto eens met een motor kwa bagage ruimte, niet iedereen koopt een auto waarmee die sneller bij het stoplicht weg wilt zijn dat diegene naast hem :W
 
Laatst bewerkt:
lukt niet JBi.

Er is momenteel geloof ik hier in Belgie nog een rechtzaak lopende omdat een vrachtwagen van de baan was afgeraakt en frontaal een tegenligger heeft doodgereden.
Reden ongeval: een put in het wegdek van 10 cm diep en ongeveer een meter lang.
Dat is wel erg extreem, dat soort dingen moeten natuurlijk wel gerepareerd worden. Maar zie ook wel is een asfalt weg waar op zich nog prima op te rijden is en dan word de weg helemaal weer opnieuw word geasfalteerd. Auto's van tegenwoordig zijn comfortabel genoeg om over een wat minder strak wegdek te kunnen rijden lijkt me.
Nu heb je het min of meer over de kiloprijs: Ik krijg meer spullen voor mijn geld. Maar die spullen kleiner verpakken en lichter maken is vaak duurder.
Spullen kleiner/lichter maken kan inderdaad kostbaar zijn, Toyota iQ is hier ook leuk voorbeeld van. Stuk duurder dan de Aygo maar wel compacter.

Maar bij motoren heb je geen last van extra's die je in het voertuig moeten proppen, geen last van kreukelzone's, airbaigs en luxe zoals verstelbare stoelen, stuur, airco, radio enz. De motor licht maken kan natuurlijk wel duur zijn maar volgens mij zit er op de meeste motoren geen carbon, magnesium, titanium of wat ze ook maar gebruiken om het licht te maken. Hooguit wat beter staal en aluminium.

Auto's zijn in verhouding alleen goedkoper omdat ze er minder winst op hoeven te maken, er worden een stuk minder motoren per jaar verkocht maar een fabrikant houd wel de vaste kosten dus moeten ze wel meer verdienen per stuk. Maar als de Nederlandse overheid de BPM eraf zou halen (zoals de rest van Europa) zouden nieuwe motoren al een stuk betaalbaarder zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan