Protest MAG tegen APK voor motoren zaterdag 22 september ´12

Zoals al gezegd was het helemaal democratisch gegaan bij de grondwet,
Als het helemaal democratisch was gegaan, dan had je over twee dingen kunnen stemmen.
1. Willen we een Europese grondwet?
2. Willen we deze Europese grondwet?
De tekst die ze hadden was heel slecht, dus ik was voor een wet, maar tegen de tekst die ze hadden. Maar dat kon ik niet aangeven. Daar hadden ze even niet over nagedacht. Of wel.
 
Heeft een ondernemer geen last van verder :)
Niet een ondernemer die aan bedrijven levert. Maar wel een ondernemer die aan particulieren levert, zoals een motorwinkel, want voor de particulier wordt alles ineens duurder door een btw verhoging, en de particulier kan de btw niet terugvragen. Duurdere motoren, minder verkoop, slecht voor de ondernemer.
 
Niet een ondernemer die aan bedrijven levert. Maar wel een ondernemer die aan particulieren levert, zoals een motorwinkel, want voor de particulier wordt alles ineens duurder door een btw verhoging, en de particulier kan de btw niet terugvragen. Duurdere motoren, minder verkoop, slecht voor de ondernemer.
En daarmee heeft de ondernemer die aan bedrijven levert ook minder handel.



Neem nu eens de advertentie die ik geplaatst heb.
- Een gangbaar tarief voor een apk-keurmeester is ongeveer 60 euro per uur.
- Kwikfit voert een APK uit voor 19,- euro.

Dus, die keurmeester is ongeveer 20 minuten bezig met
- de auto op de brug te rijden en het onderstel te controleren,
- een uitlaatgastest uit te voeren,
- een remmentest uit te voeren,
- het interieur te controleren (gordels ed.)
- het exterieur te controleren (voorruit, scherpe delen)
- de auto af te melden via de irritant trage verbinding.

En dit alles keurig conform het 151 pagina's lange document waarin beschreven staat hoe gekeurd moet worden. En de keurmeester voelt de adem van de controleurs van het RDW in zijn nek die met het cusum-zwaard klaar staan om te hakken in de bevoegdheden van de keurmeester.

Je voelt op je oerhollandse klompen aan dat dit niet gaat lukken. Dus er worden wat aanvullende reparaties uitgevoerd om de boel financieel aantrekkelijk te maken.

DAT is mijn grote bezwaar tegen de apekul, daar heb ik mezelf bijzonder aan geërgerd met de APK voor auto's en daarom zal ik moeite doen om 22 september een plons benzine te verstoken onderweg richting Brussel.
 
Ik wil hiervoor wel een ritje naar Brussel maken. Het is alleen zo dat op zaterdag bijna geen Euro-mannetjes aanwezig zijn. Maar goed, wil toch wel meewerken om een statement te maken.

Ik ben bijzonder benieuwd naar de opkomst. Natuurlijk hoop ik op een grote opkomst maar het zou toch wrang zijn als voor de APK mensen de straat op gaan en voor iets vele malen fundamentelers (en gevaarlijker) als het ESM er geen kik wordt gegeven :?
 
Verder kun jij denken over Europa wat je wilt, maar feit blijft dat het er is en dat er dus regels komen vanuit Brussel waar jij het nooit mee eens zult zijn maar waar je toch naar zult moeten leven :) Waren de regels niet uit Brussel gekomen maar vanuit Den Haag, dan had men ook lopen zeuren. En men zou niet moeten vergeten dat ook Nederland gewoon deel neemt aan de Europese vergaderingen en vaak genoeg instemt met de beslissingen die daar genomen worden. En volgens mij zijn die mensen democratisch gekozen door "het volk".
Dus veel democratischer dan democratisch gaat het niet worden denk ik.

Het grote verschil is dat er in een land een maal per een aantal jaar door de bevoliing gestemd wordt. Ik kan me in de afgelopen 27 jaar niet herrinneren dat ik voor eender welk bestuur(der) van europa heb mogen stemmen/kiezen. Den haag loopt dus kans afgerekend te worden op hun acties. Europa dus niet.
Europa is allesbehalve "democratisch" of je moet bedoelen dat democratisch betekend dat iemand anders voor je beslist zonder dat je daar zelf in mag en kan sturen op geen enkele manier..
Europa is een geldverslindend gedrocht wat allang zijn eigen principes is ontlopen.

Alle automobilisten die geen motor rijden, stemmen gewoon voor...kun je wel met je 400.000 motorrijders nee stemmen, blijft toch een overweldigende meerderheid voor.

Ik denk niet dat er automobilisten hier voor naar de stembus gaan eerlijk gezegd. O-)

Op zich ben ik niet echt tegen die APK, als het een doel dient en op een normale manier wordt toegepast (zoals bij auto's). Maar vergis je niet.. er is een ontmoedigingsbeleid aan de gang die via een salamipolitiek wordt uitgevoerd.
(Zelfstandig naamwoord: salamipolitiek v
(politiek) strategie waarbij men een doel niet ineens probeert te bereiken, maar door steeds een stapje verder te gaan lijkend op het plakjes afsnijden van een salami)

Kijk ook maar naar de nieuwe rijbewijs eisen....
Op 17 jarige leeftijd beginnen met motorrijlessen
Vanaf 18 jaar motorrijexamen voor beperkte categorie (A1)
Vanaf 20 jaar opnieuw motorrijexamen doen voor categorie A2
Vanaf 22 jaar examen doen voor onbeperkte categorie (A)
Vanaf 24 jaar direct motorrijexamen doen voor onbeperkte categorie (A) )(Dan pas! )

3 x examen? hoezo? ik kan met 1 x auto examen en wat centen wel een auto van 400PK aanschaffen zonder dat daar iemand over zeurt. En hoeveel van die jeugd eindigt niet op een willekeurig weekend bij een eenzijdig ongeval met een (goedgekeurde) auto?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me in de afgelopen 27 jaar niet herrinneren dat ik voor eender welk bestuur(der) van europa heb mogen stemmen/kiezen.
Wel voor het Europees parlement, iedere vier jaar, maar niet voor de Europese Commissie, die eigenlijk "de Europese regering" is. Het Europees parlement kiest ook niet de commissie, die wordt in achterkamertjes benoemd. Het wordt tijd dat de europese regering op dezelfde manier wordt gevormd vanuit het europarlement als de NL regering uit de tweede kamer. Dat zou een stap vooruit zijn in de democratie.
 
Waarom zou je in gods naam 1 europa hebben opgebouwd met vrije handel, geen grenzen meer en 1 munt als we dan toch maar als ieder land voor zich blijven denken? Waarom moet de EU beslissen over de max. hoogte van het begrotingstekort? Dat kan toch ieder land voor zich bepalen? Waarom moet Griekenland harde maatregelen treffen van Europa? Mogen ze dan toch ook zelf bepalen...

Excuus, zo direct bedoelde ik niet, niet goed omschreven nu ik het nalees.
Waar leg je de scheiding van regelgeving die op EU niveau vastgelegd moet worden en welke soort regelgeving mag een land zelf beslissen?

En doe je dit als keiharde regelgeving of als richtlijnen?

De punten die jij hier noemt lijken mij logischer om regels voor te maken voor alle EU landen.
Deze zijn gericht op iets wat we algemeen hebben: de munteenheid Euro.

De Derde Rijbewijsrichtlijn, een richtlijn.
Leuk, rijbewijzen worden geharmoniseerd.
Maar voor zover ik weet zijn er na de invoering nog steeds landen die de richtlijn anders gaan toepassen.

En zo slikken we alle geldverspillende onzin...

Even slikken en weer doorgaan
 
Laatst bewerkt:
Het grote verschil is dat er in een land een maal per een aantal jaar door de bevoliing gestemd wordt. Ik kan me in de afgelopen 27 jaar niet herrinneren dat ik voor eender welk bestuur(der) van europa heb mogen stemmen/kiezen. Den haag loopt dus kans afgerekend te worden op hun acties. Europa dus niet.
Europa is allesbehalve "democratisch" of je moet bedoelen dat democratisch betekend dat iemand anders voor je beslist zonder dat je daar zelf in mag en kan sturen op geen enkele manier..
Europa is een geldverslindend gedrocht wat allang zijn eigen principes is ontlopen.Ik denk niet dat er automobilisten hier voor naar de stembus gaan eerlijk gezegd. O-)

Op zich ben ik niet echt tegen die APK, als het een doel dient en op een normale manier wordt toegepast (zoals bij auto's). Maar vergis je niet.. er is een ontmoedigingsbeleid aan de gang die via een salamipolitiek wordt uitgevoerd.
(Zelfstandig naamwoord: salamipolitiek v
(politiek) strategie waarbij men een doel niet ineens probeert te bereiken, maar door steeds een stapje verder te gaan lijkend op het plakjes afsnijden van een salami)

Kijk ook maar naar de nieuwe rijbewijs eisen....
Op 17 jarige leeftijd beginnen met motorrijlessen
Vanaf 18 jaar motorrijexamen voor beperkte categorie (A1)
Vanaf 20 jaar opnieuw motorrijexamen doen voor categorie A2
Vanaf 22 jaar examen doen voor onbeperkte categorie (A)
Vanaf 24 jaar direct motorrijexamen doen voor onbeperkte categorie (A) )(Dan pas! )

3 x examen? hoezo? ik kan met 1 x auto examen en wat centen wel een auto van 400PK aanschaffen zonder dat daar iemand over zeurt. En hoeveel van die jeugd eindigt niet op een willekeurig weekend bij een eenzijdig ongeval met een (goedgekeurde) auto?

Die geweldige regeling omtrent het nieuwe rijbewijs heb je aan niemand anders te danken dan aan de Nederlandse politiek :')

De Europese richtlijn gaat namelijk uit van een beginleeftijd van 16 jaar voor rijbewijs A1 en dan de hele reutemeteut erachteraan. NEDERLAND maakt daar beginnen met 18 jaar van.


En over die onzinvergelijking betreffende de auto en de motor laat ik me verder niet uit.

Als het helemaal democratisch was gegaan, dan had je over twee dingen kunnen stemmen.
1. Willen we een Europese grondwet?
2. Willen we deze Europese grondwet?
De tekst die ze hadden was heel slecht, dus ik was voor een wet, maar tegen de tekst die ze hadden. Maar dat kon ik niet aangeven. Daar hadden ze even niet over nagedacht. Of wel.

Binnen Europa had ik het over. Daar was de grondwet al door 16 van de 25 landen goedgekeurd. Dus dat is meer dan 50%. Dus democratisch was geweest aannemen die wet.

Het referendum dat in Nederland is gehouden had uiteindelijk ook relatief weinig betekenins. Al had 100% van de bevolking Nee gestemd, de regering had alsnog voor kunnen stemmen en was het nog allemaal volgens Nederlands recht gegaan ook nog :')

Dus wees blij dat de Nederlandse politiek in die zin dusdanig democratisch is ingesteld geweest om de uitslag van het referendum te volgen, ook al had men dat wettelijk gezien niet gehoeven.

Niet een ondernemer die aan bedrijven levert. Maar wel een ondernemer die aan particulieren levert, zoals een motorwinkel, want voor de particulier wordt alles ineens duurder door een btw verhoging, en de particulier kan de btw niet terugvragen. Duurdere motoren, minder verkoop, slecht voor de ondernemer.

Denk je dat echt? Ik ben echt niet minder gaan kopen door de BTW-verhoging van 17,5% naar 19%. Ik zal ook echt niet veel minder besteden door de toekomstige BTW-verhoging van 19% naar 21%. Dus ik denk niet dat een onderneming veel last heeft van een BTW-verhoging.

In het begin is het even klagen dat alles ineens weer duurder geworden is en binnen 2 maanden weet je niet beter.
 
Ik zal ook echt niet veel minder besteden door de toekomstige BTW-verhoging van 19% naar 21%.
Nee, ik ook niet.
En wij allemaal waarschijnlijk.
Maar je krijgt alleen dan dus wel minder voor hetzelfde wat je besteedt he O-)

Met alle gevolgen van dien (lagere omzetten, lagere winsten =>lagere vennootschapsbelastingen, minder werkgelegenheid => meer overheidsuitgaven, enz,enz) , waardoor de maatregel uiteindelijk juist een inkomstenverlagend effect zal hebben voor de overheid. We gaan nu overigens wel off-topic ben ik bang.

Al hoewel, on-topic:
Goed dat je dus nóg zo'n onzinnig en niet slim voorbeeld van voorgenomen overheidsbeleid aanhaalt.
 
En hoezo laat je je over die " onzinvergelijking" niet uit?
Waar zijn motorrijders andere weggebruikers dan automobilisten? Voor mij zijn het beide vervoersmiddelen met hetzelfde maatschappelijk nut. ( voor mij dan ).
 
Laatst bewerkt:
Heeft een ondernemer geen last van verder :) Die wordt er niet armer of rijker van van die BTW-verhoging :)

Alleen de consument mag meer betalen voor zijn spulletjes. Heb ik geen probleem mee, als dat gebeurd op het juiste moment. En dus niet in tijden van crisis zoals men gebruikelijk doet, maar juist als het erg goed gaat economisch gezien :)

Volgens mij is een ondernemer net zo goed consument en heeft er dus wel degelijk last van.
 
Nee, ik ook niet.
En wij allemaal waarschijnlijk.
Maar je krijgt alleen dan dus wel minder voor hetzelfde wat je besteedt he O-)

Met alle gevolgen van dien (lagere omzetten, lagere winsten =>lagere vennootschapsbelastingen, minder werkgelegenheid => meer overheidsuitgaven, enz,enz) , waardoor de maatregel uiteindelijk juist een inkomstenverlagend effect zal hebben voor de overheid. We gaan nu overigens wel off-topic ben ik bang.

Al hoewel, on-topic:
Goed dat je dus nóg zo'n onzinnig en niet slim voorbeeld van voorgenomen overheidsbeleid aanhaalt.

Gewoon goed lezen wat ik al een paar keer heb aangehaald :')

Lastenverzwaring,zoals bijv. btw-verhogingen, zou je moeten doen op het moment dat het goed gaat met de economie. Daardoor kan de overheid een potje vormen voor de momenten waarop het wat minder gaat en daarmee stimulerende maatregelen voor de economie financieren. Helaas doet de overheid dat niet en doen ze het meestal andersom. Als het goed gaat pleuren ze het geld over de balk en als het slecht gaat gaan ze bezuinigen en lasten verzwaren. Je krijgt dan dus juist een averechts effect.

Maar dat heb je maar even voor het gemak niet gelezen dat ik dat al een paar keer heb aangehaald. Ben ik het dus eens met lastenverzwaringen? Ja, als ze op het juiste moment gebeuren en dus niet zoals nu. Maar ach, die lastenverzwaringen komen er toch, dus geen reden meer om me druk om te maken.

En hoezo laat je je over die " onzinvergelijking" niet uit?
Waar zijn motorrijders andere weggebruikers dan automobilisten? Voor mij zijn het beide vervoersmiddelen met hetzelfde maatschappelijk nut. ( voor mij dan ).

Blijkbaar snap je niet dat een 400 PK auto bij lange na niet de 0 - 100 gaat halen in minder dan 4 seconden, wat tegenwoordig de gemiddelde supersport vanaf 600 cc wel ongeveer haalt.

Verder snap je blijkbaar ook niet dat een nieuwe 1000 cc motor vele malen minder kost in aanschaf dan een tweedehandse auto met vergelijkbare prestaties als de motor.

Dus ga me nou niet vertellen dat auto en motor met elkaar te vergelijken zijn wat prestaties betreft, want dat is dus absoluut niet het geval.

En als motorrijders niet anders zijn dan automobilisten, waarom moeten automobilisten dan wel naar de APK en zouden de motorrijders dat dan niet hoeven? In jouw ogen zijn ze toch gelijk? Of zijn ze eigenlijk toch maar alleen gelijk als het jouw dan maar het beste uit komt voor je argument?

Volgens mij is een ondernemer net zo goed consument en heeft er dus wel degelijk last van.

Een ondernemer is een ondernemer en een consument is een consument. Als dat het zelfde zou zijn, zou het niet 2 verschillende woorden met 2 verschillende betekenissen hebben.

Een ondernemer houdt geen rode cent over aan de BTW, maar het kost hem ook geen rode cent.
 
Blijkbaar snap je niet dat een 400 PK auto bij lange na niet de 0 - 100 gaat halen in minder dan 4 seconden, wat tegenwoordig de gemiddelde supersport vanaf 600 cc wel ongeveer haalt.

Verder snap je blijkbaar ook niet dat een nieuwe 1000 cc motor vele malen minder kost in aanschaf dan een tweedehandse auto met vergelijkbare prestaties als de motor.

Dus ga me nou niet vertellen dat auto en motor met elkaar te vergelijken zijn wat prestaties betreft, want dat is dus absoluut niet het geval.

En als motorrijders niet anders zijn dan automobilisten, waarom moeten automobilisten dan wel naar de APK en zouden de motorrijders dat dan niet hoeven? In jouw ogen zijn ze toch gelijk? Of zijn ze eigenlijk toch maar alleen gelijk als het jouw dan maar het beste uit komt voor je argument?

Ik denk niet dat jij in de positie bent om aan te geven of ik iets wel of niet snap. Je kent me immers niet. Probeer eens gewoon een discussie aan te gaan zonder een ander proberen te kleineren die het niet met je standpunten eens is.
Ik discussieer niet over punten als het "mij maar het beste uitkomt". Wederom een ongefundeerde opmerking die kant nog wal raakt. Erg jammer. Lees maar even terug.

Overigens hoeft een automobilist niet naar de APK, maar een automobiel wel. En een automobiel is fundamenteel anders dan een motorfiets. Een automobilist daarentegen lijkt verdacht veel op een Motorrijder. En ik heb het ook niet gehad over wat voor voertuig je kan kopen voor hetzelfde geld, maar wat voor voertuig je kan kopen en mee weg kan rijden als je maar genoeg op tafel legt.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar snap je niet dat een 400 PK auto bij lange na niet de 0 - 100 gaat halen in minder dan 4 seconden, wat tegenwoordig de gemiddelde supersport vanaf 600 cc wel ongeveer haalt.

ik denk dat als je een motor van 400 pk in een Donkervoort[600 kg?] hangt dat de supersport het heel moeilijk zal krijgen. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat jij in de positie bent om aan te geven of ik iets wel of niet snap. Je kent me immers niet. Probeer eens gewoon een discussie aan te gaan zonder een ander proberen te kleineren die het niet met je standpunten eens is.
Ik discussieer niet over punten als het "mij maar het beste uitkomt". Wederom een ongefundeerde opmerking die kant nog wal raakt. Erg jammer. Lees maar even terug.
Overigens hoeft een automobilist niet naar de APK, maar een automobiel wel. En een automobiel is fundamenteel anders dan een motorfiets. Een automobilist daarentegen lijkt verdacht veel op een Motorrijder.

Sorry als je je op je pik getrapt voelt, was niet mijn bedoeling.

Maar volgens mij heb ik in mijn post wel duidelijk gemaakt waarom je het niet kunt vergelijken voor wat prestatie betreft en de aanschaf van enz. :)

Dus wat dat beteft heb ik hier toch al met heel wat meer argumenten laten zien waarom je ze niet kunt vergelijken dan dat jij hebt gedaan. Dus over een ongefundeerde opmerkingen en standpunten betreft zou ik eerder zeggen dat je eerst even naar je eigen standpunten en de onderbouwing daarvan zou moeten kijken voordat je gaat wijzen dat een ander dat niet doet ;)

En hoe zit dat met jouw geweldige onderbouwing betreffende de rijbewijs regels?

Veel roepen over Europa maar niet willen inzien dat het Nederland is die de Europese regelgeving dusdanig aanpast dat het nergens op slaat zie je dan toch ook maar even over het hoofd. En daarom maar de onzin aanhalen over de 18 jarige die dan, als hij natuurlijk heel veel geld heeft, een sportwagen kan kopen die in de buurt zou kunnen komen van een redelijk moderne sportmotor.
 
ik denk dat als je een motor van 400 pk in een Donkervoort[600 kg?] hangt dat de supersport het heel moeilijk zal krijgen. :+


Dat valt ook best mee :')

"Afhankelijk van het type neemt de acceleratie van 0 naar 100 km/u tussen de 3,8 en circa 5,2 seconden in beslag."

Die 3,8 doe je op een 1000cc ook en met een 600cc doe je er ook geen 5,2 seconden over :')

Met dat verschil dat je voor een 1000cc of 600cc supersport voor een fractie van de prijs krijgt ;) En dus denk ik niet dat een 18 jarige in staat zal zijn om een dergelijke auto te kopen. De vraag is zelfs of je een dergelijke auto überhaupt zomaar kunt kopen :)

En als je er de motor van de Veyron in hangt gaat die vliegen, dus wat dat betreft kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Feit blijft natuurlijk gewoon dat dergelijke auto's niet te betalen zijn en er dus weinig nuttigs zit in de vergelijking van een autorijbewijs en een motorrijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Donkervoortje doet het al met 340 PK })

En die kost je hoeveel? Doe maar gewoon een tweedehandse, hoef tniet nieuw te zijn :)

Ik zal je even helpen :') Een 20 jaar oude Donkervoort kost je nog ruim 30.000 euro :)

Ga je voor een nieuwe model, want je wilt immers de prestatie hebben....2009...kost je nog meer dan 100.000 euro :)

Ik zie nog maar weinig 18 jarigen die meer dan een ton te besteden hebben voor een auto, maar ze hebben misschien wel 6 tot 10k te besteden voor een supersport motor met dergelijke prestaties :)

Dus vergelijken van dergelijke auto's met motoren??? Onzin in mijn ogen :)

Je moet het vergelijken met de gemiddelde 18 jarige die als eerste auto misschien een Golf GTI koopt met, laten we het hoog aanhouden, 150 PK :) En die halen bij lange na niet de prestaties van de supersports :)

Maar verder heb je helemaal gelijk hoor, het is te zot voor woorden dat een 18 jarige wel 150 PK mag rijden en daarmee wel ieder jaar naar de APK moet, maar niet met 120 PK mag rijden en nooit naar de APK moet. :')
 
Laatst bewerkt:
Sorry als je je op je pik getrapt voelt, was niet mijn bedoeling.

Maar volgens mij heb ik in mijn post wel duidelijk gemaakt waarom je het niet kunt vergelijken voor wat prestatie betreft en de aanschaf van enz. :)

Dus wat dat beteft heb ik hier toch al met heel wat meer argumenten laten zien waarom je ze niet kunt vergelijken dan dat jij hebt gedaan. Dus over een ongefundeerde opmerkingen en standpunten betreft zou ik eerder zeggen dat je eerst even naar je eigen standpunten en de onderbouwing daarvan zou moeten kijken voordat je gaat wijzen dat een ander dat niet doet ;)

En hoe zit dat met jouw geweldige onderbouwing betreffende de rijbewijs regels?

Veel roepen over Europa maar niet willen inzien dat het Nederland is die de Europese regelgeving dusdanig aanpast dat het nergens op slaat zie je dan toch ook maar even over het hoofd. En daarom maar de onzin aanhalen over de 18 jarige die dan, als hij natuurlijk heel veel geld heeft, een sportwagen kan kopen die in de buurt zou kunnen komen van een redelijk moderne sportmotor.

Er komt wel wat meer bij kijken om mij het gevoel te gegeven dat ik op mijn pik getapt ben. 8-)

Overigens haal je er allerlei randzaken bij om je gelijk proberen te halen.
Met genoeg geld kun je dus op je 18e een auto kopen en rijden die ook zwaarder, sneller en groter is dan je eigenlijk kan beheersen met beperkte rijervaring als beginnend bestuurder. Waarom wordt er bij motorrijders dan wel een leeftijdsdiscriminatie toegepast en bij automobilisten niet? (behoudens de verzekeringsmaatschappijen die je nog wel als risicogroep zien). Hoe de financiering van een dergelijke aankoop tot stand komt staat wederom los van de discussie. Ik heb verder geen steekhoudende argumenten gezien die het tegendeel bewijzen.

Ik heb overigens, met betrekking tot het rijbewijs, het woord "Europa" niet in mijn bericht gezien.
Dus zie ik ook niets over het hoofd. Ik doelde daarmee op een ontmoedigingsbeleid d.m.v. het toepassen van salami-politiek. Daarmee is het irrelevant of dit door "Brussel" of "Den-Haag" wordt verzonnen. Ik heb dus geen idee hoe je mijn "geweldige onderbouwing" hebt gelezen en waar Europa in deze discussie is geslopen.
 
Ik zie nog maar weinig 18 jarigen die meer dan een ton te besteden hebben voor een auto, maar ze hebben misschien wel 6 tot 10k te besteden voor een supersport motor met dergelijke prestaties :)

Het gaat er niet om wat een 18 jarige kan betalen (hij kan ook de auto van zijn ouders lenen.. principe blijft gelijk).
Het gaat erom wat de wet toelaat of inperkt.
Een 18 jarigen kan met een automobiel welke, gezien zijn rijervaring, te snel/sterk/zwaar is, zonder verdere belemmeringen zich op de openbare weg begeven.

Een 18 jarige motorrijder moet zich 2 maal meer bewijzen d.m.v. een officiële proeve van bekwaamheid voordat hij legaal met een zware motor op de openbare weg mag.

Dus vergelijken van dergelijke auto's met motoren??? Onzin in mijn ogen :)

Dus we zijn het niet met elkaar eens? Kan ik best mee leven.

Maar verder heb je helemaal gelijk hoor, het is te zot voor woorden dat een 18 jarige wel 150 PK mag rijden en daarmee wel ieder jaar naar de APK moet, maar niet met 120 PK mag rijden en nooit naar de APK moet. :')

Had je mijn post even goed gelezen had je gezien dat ik niets tegen een APK voor motorfietsen heb. Zolang ze maar op een realistische manier wordt uitgevoerd en niet onderhevig is aan symboolpolitiek.
 
Het gaat er niet om wat een 18 jarige kan betalen (hij kan ook de auto van zijn ouders lenen.. principe blijft gelijk).
Het gaat erom wat de wet toelaat of inperkt.
Een 18 jarigen kan met een automobiel welke, gezien zijn rijervaring, te snel/sterk/zwaar is, zonder verdere belemmeringen zich op de openbare weg begeven.

Een 18 jarige motorrijder moet zich 2 maal meer bewijzen d.m.v. een officiële proeve van bekwaamheid voordat hij legaal met een zware motor op de openbare weg mag.Dus we zijn het niet met elkaar eens? Kan ik best mee leven.Had je mijn post even goed gelezen had je gezien dat ik niets tegen een APK voor motorfietsen heb. Zolang ze maar op een realistische manier wordt uitgevoerd en niet onderhevig is aan symboolpolitiek.

Al eens aan gedacht dat motorrijden als risicovoller wordt beschouwd dan autorijden? Zou dat misschien de reden kunnen zijn waarom men van mening is dat men beperkingen op moet leggen voor wat betreft het vermogen van een motor?

Verder ging het over de APK, welke vauit Brussel komt en dus vanuit Europa. Jij haalt daarbij de Nederlandse versie van een Europese regeling aan, die de plank mis slaat. En het gaat je niet zozeer over de leeftijdsgrenzen maar de regeling op zich. Dus betreft het Europa :) Dat is mijn conclusie.

Ik vind de nieuwe regeling, zoals Nederland die invoerd, ook nergens over gaan. De Europese regeling op zich vind ik wel juist.

Daarnaast praat je over symboolpolitiek, iets wat van alle tijden is sinds er zoiets als politiek bestaat. Dus dat is niets nieuws. Hier geldt wederom, het intereseert ons niet als het ons niet raakt of als het toch goed gaat in een land. Maar als het ons raakt of het gaat minder goed in een land, dan is het ineens wel een probleem. Dat vind ik nog steeds te makkelijk. Nederland heeft er voor gekozen om boven zijn stand te leven en veel toe te laten wat financieel economisch eigenlijk onverantwoord is. De bevolking vond dat allemaal prima, want het ging toch goed in Nederland en men kon ineens genieten van constructies en regelgeving waar de burger profijt van heeft.

Nederland heeft er ook voor gekozen om deel te nemen aan het project Europa en de Euro. De gevolgen zijn minder zeggenschap in eigen land. Dat was toen al bekend en daar was volgens mij het grootste gedeelte van de bevolking gewoon voor en zag het allemaal positief. Wederom omdat het goed ging en men er in het begin alleen maar op vooruit ging. Nu zit het even niet mee (mede door, in mijn ogen, verkeerde beslissingen in Europa en de te snelle groei van de EU) en moet dat hele Europa maar gewoon koste wat kost op de schop. Wederom, vind ik veel te makkelijk zeker als het kostenplaatje volledig onbekend is en de gevolgen ook niet te overzien zijn.

Iedere verandering in regelgeving stuit op verzet. Is het niet door de linkse fractie, dan wel door de rechter fractie. En als die het eens met elkaar eens zijn, dan is het midden er tegen. En zolang een democratisch gekozen meerderheid aan partijen in Den Haag beslissingen neemt zie ik geen reden om daar tegen in te gaan. Het is immers de meederheid die gekozen is door de meerderheid van de bevolking. Ik hoeft het dan wel niet eens te zijn met de maatregelen of wijzigingen in regelgeving, maar ik ga dan nie ttegen schenen schoppen. Het is immers dat wat de meerderheid van een land heeft gekozen, dus leer ik ermee leven en zoek de mogelijkheden voor mijzelf en waar ik het meest profijt van heb of het minste last :)

En als je ziet wat voor ophef er hier gemaakt wordt over een APK die, in mijn ogen, niet meer dan normaal is gezien het feit er enkele landen zijn die iets dergelijks al hebben en het te zot voor woorden is dat het voor het ene motorvoertuig wel moet en het andere motorvoertuig niet. Was het toch maar een vraag van wanneer en niet van of het er ooit van zal komen.

Je zult zien dat iedereen zich er uiteindelijk gewoon in kan vinden en het over een jaar niet meer dan normaal gevonden wordt. Zo ook de nieuwe regeling omtrent het rijbewijs. Nu vinden velen het stom en raar en idioot....en over een tijdje weet je niet beter en is het de normaalste zaak van de wereld.
 
En die kost je hoeveel? Doe maar gewoon een tweedehandse, hoef tniet nieuw te zijn :)

Ik zal je even helpen :') Een 20 jaar oude Donkervoort kost je nog ruim 30.000 euro :)

Ga je voor een nieuwe model, want je wilt immers de prestatie hebben....2009...kost je nog meer dan 100.000 euro :)

Ik zie nog maar weinig 18 jarigen die meer dan een ton te besteden hebben voor een auto, maar ze hebben misschien wel 6 tot 10k te besteden voor een supersport motor met dergelijke prestaties :)

Dus vergelijken van dergelijke auto's met motoren??? Onzin in mijn ogen :)

Je moet het vergelijken met de gemiddelde 18 jarige die als eerste auto misschien een Golf GTI koopt met, laten we het hoog aanhouden, 150 PK :) En die halen bij lange na niet de prestaties van de supersports :)

Maar verder heb je helemaal gelijk hoor, het is te zot voor woorden dat een 18 jarige wel 150 PK mag rijden en daarmee wel ieder jaar naar de APK moet, maar niet met 120 PK mag rijden en nooit naar de APK moet. :')
het verhaal van de gti word door de verzekering gewoon moeilijk gemaakt of hoofdprijs betalen of geen verzekering.
wat betreft vermogen ik kom uit het honda autowereldje en je koopt voor die 6 to 10k makkelijk een vti met turbo die 300-350pk op 1000kilo heeft.
dan kon je ineens een stuk dichterbij 600 supersport.
en ga geen bulshit praten over gewicht want ik weet dat die motor kaal mischien maar 180kilo weegt maar doe er maar eens berijder brandstof vloeifstoffen kom je toch op 300 kilo bij mekaar. dan is 100wielpk op 300kg vs 300wpk op 1000 ineens niet zo vreemd meer.
en er zijn er zat die daar nog eens 100 to 200pk bovenop doen.
dat je ze niet elke dag tegenkomt wilt niet zeggen dat ze er niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
het verhaal van de gti word door de verzekering gewoon moeilijk gemaakt of hoofdprijs betalen of geen verzekering.
wat betreft vermogen ik kom uit het honda autowereldje en je koopt voor die 6 to 10k makkelijk een vti met turbo die 300-350pk op 1000kilo heeft.
dan kon je ineens een stuk dichterbij 600 supersport.
en ga geen bulshit praten over gewicht want ik weet dat die motor kaal mischien maar 180kilo weegt maar doe er maar eens berijder brandstof vloeifstoffen kom je toch op 300 kilo bij mekaar. dan is 100wielpk op 300kg vs 300wpk op 1000 ineens niet zo vreemd meer.
en er zijn er zat die daar nog eens 100 to 200pk bovenop doen.
dat je ze niet elke dag tegenkomt wilt niet zeggen dat ze er niet zijn.

Ah ja, dus bij de motor tellen we de bestuurder en de vloeistoffen wel mee en bij de auto niet. Dus kom je al op 300 wpk op minimaal 1120 Kg (er van uit gaande dat jou 1000 kg juist is) en dan reken ik dus gewoon dezelfde gewichtstoename an vloeistoffen en bestuurder die jij voor de motor rekend. En bij mijn weten gaan er wat meer vloeistoffen in de auto dan bij de motor :')

Dan weet ik alleen de cijfers van mijn oude 600RR, maar die had dan toch gewoon 110 wpk (standaard, zonder snufjes en aanpassingen) en heb ik diverse 1000cc supersports op de Dyno voorbij zien komen met 160 tot 170 wpk :Y

En dan komen we ook weer bij de verzekering. Denk je echt dat je voor die Vti met turbo als 18 jarige niet ook gewoon de hoofdprijs mag betalen, als je hem al verzekerd krijgt, net als een Gti?

En da tje ze niet iedere dag ziet, laat blijkbaar zien dat ze er niet zoveel zijn. En dat zou komen door? Niet kunnen betalen misschien?
 
Laatst bewerkt:
het verhaal van de gti word door de verzekering gewoon moeilijk gemaakt of hoofdprijs betalen of geen verzekering.
wat betreft vermogen ik kom uit het honda autowereldje en je koopt voor die 6 to 10k makkelijk een vti met turbo die 300-350pk op 1000kilo heeft.
dan kon je ineens een stuk dichterbij 600 supersport.
en ga geen bulshit praten over gewicht want ik weet dat die motor kaal mischien maar 180kilo weegt maar doe er maar eens berijder brandstof vloeifstoffen kom je toch op 300 kilo bij mekaar. dan is 100wielpk op 300kg vs 300wpk op 1000 ineens niet zo vreemd meer.
en er zijn er zat die daar nog eens 100 to 200pk bovenop doen.
dat je ze niet elke dag tegenkomt wilt niet zeggen dat ze er niet zijn.
Ook met een aftandse Polo van 20 jaar oud met drie dode werkpaarden onder de kap kan je iemand de kist in rijden.


Ik ben het wel met mr eens dat er een vorm van rechtongelijkheid is tussen auto en motor. De auto heeft een apk-plicht, de motor niet. De auto heeft belastingvrijstelling bij een verbruik minder dan zoveel gr/km (110 ? ), de motor niet. De auto mag besturen met een briefje van de Bleu Band, voor een motor moet je moeilijke examens afleggen. Voor de auto betaal je HSB naar gewicht, de motor kent een tarief.

Maar, we praten over lastenverzwaring om EEN verkeersdode per jaar te voorkomen. Verbied het mobiele geklepper in de auto en je scoort veel meer verkeersdoden per jaar. Daar komt ook nog eens bovenop dat die ene verkeersdode per jaar iemand is die het willens en wetens vertikt om zijn voertuig in goede conditie te houden.

Daarvoor moeten de kosten van het motorrijden voor iedereen verhoogd worden..

Wat ik mezelf daarom afvraag: wat motiveert mr om zo enthousiast voor kostenverhoging van zijn hobby te pleiten?
Ik denk dat mijn motivatie duidelijk is: een kostenverhoging in de ordegrootte die ik verwacht betekent voor mij het einde van de motor-hobby of ernstig bezuinigen op andere uitgaven.




Eens rekenen wat de kostenverhoging per jaar in mijn geval zullen zijn:

Ik rij nu 15.000 tot 30.000 per jaar op de motor. Ik denk er aan twee van de drie motoren op te ruimen om het motorrijden betaalbaar te houden.
Ik verwacht dankzij de invoering van de APK geen restwaarde meer voor deze drie motoren (K75RT uit 1993, GS500 uit 2004 en Dylan uit 2008), dus wat dat betreft maakt het niet uit welke motor ik besluit te houden. De K75RT lijkt mij het meest geschikt voor de dagelijkse woonwerk sleur. Het geld van verzekering en belasting van twee van de drie motoren is daarmee een besparing, het hogere benzineverbruik van de meest geschikte woonwerk fiets zal weer kostenverhogend werken.
Misschien is daarom de Dylan wel de meest geschikte motor. :X

Stel dat ik besluit de BMW K75RT te houden. Dan is het eigenlijk handig het onderhoud door de motorboer te laten doen, ik zou als prof ook niet gaan prutsen aan een voertuig van iemand die met dhz-en aangeeft dat hij denkt het beter te weten.
Een 7500 km beurtje kost iets tussen de 200,- en 600,- APK-tje daar bovenop, tegenover de kosten voor alleen de onderdelen.....

Dan kost mij dit APK-geintje toch eventjes 100 tot 600 euro per jaar meer dan nu en ik heb dan alleen maar een (oudemannen-)brommer over.

En wat schiet ik er mee op?
Ik heb dan een voertuig wat onderhouden wordt door een prof die voor uren maal tarief mijn voertuig weer even snel in orde maakt.
Maar iedere 6000 km een vers laklaagje op de uitlaat?
Even de roestplekjes op het frame bijstippen?
Even de carterdeksels polijsten?
Een setje sterkere koppelingsveren monteren?
Prachtige vol-syntheet er in kieperen?
Leuke ledpinkers monteren?

Nee, als het bij die 50 euro per jaar zou blijven... dan vind ik APK bespreekbaar. Maar ik geloof daar geen drol van, de APK-ellende met auto's heeft anders aangetoond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan