Ratman's Guzzi gesleutel

ik wil wel helpen *O*
leuk een middagje knippen en solderen/knijpen.
en gelijk een goede reden om even langs antwerpen te gaan.

Altijd leuk, oefenen op de motorfiets van een ander!

Ik voel weer een knutselmiddag opkomen. En deze keer eens een beetje in de buurt van mijn residentie.

EDIT:
Niks Antwerpen (was het maar waar!)
Huizingen? Beersel? Dat is zelfs vanuit mijn residentie alweer 100Km rijden.

Het originele voorstel is wel dapper: De bedrading vervangen in Ratmans sleutelhok. Er is dan een "point of no return". Het moet af, anders kan Bert niet naar huis. En hij moet het verste van allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk, oefenen op de motorfiets van een ander!


Het originele voorstel is wel dapper: De bedrading vervangen in Ratmans sleutelhok. Er is dan een "point of no return". Het moet af, anders kan Bert niet naar huis. En hij moet het verste van allemaal.

nou, dat zal toch wel lukken: een accu/bobine ontsteking zijn maar een paar draadjes.
en met een volle accu rijd je makkelijk naar huis (zonder licht) :X
doen we er nog een laadcircuitje bij, zoals hierboven geschetst, dat zit er ook zo op.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
nou, dat zal toch wel lukken: een accu/bobine ontsteking zijn maar een paar draadjes.
en met een volle accu rijd je makkelijk naar huis (zonder licht) :X
doen we er nog een laadcircuitje bij, zoals hierboven geschetst, dat zit er ook zo op.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Klopt, maar daar ging het nu net niet om. Thuis komen kan wel, maar dan wel met een nieuwe kabelboom. Anders is het al nutteloos om zo ver te rijden. Om zijn oude kabelboom er uit slopen heeft Bert ons niet nodig, dat kan hij zelf wel. Een werkende nieuwe maken is het doel.

blijft leuk, prutsen aan de fiets van een ander
 
Laatst bewerkt:
Het maken van een schakeling die zorgt voor starten en lopen en dan ook thuis komen is inderdaad zo gepiept, alle andere zaken zoals signaallampjes op dash en de divese extras kunnen voor een hoop extra werk zorgen. Daarom vereist zo'n actie wel een degelijke voorbereiding, belangrijk is denk ik wel dat we er allemaal wat van leren.
 
Het maken van een schakeling die zorgt voor starten en lopen en dan ook thuis komen is inderdaad zo gepiept, alle andere zaken zoals signaallampjes op dash en de divese extras kunnen voor een hoop extra werk zorgen. Daarom vereist zo'n actie wel een degelijke voorbereiding, belangrijk is denk ik wel dat we er allemaal wat van leren.

daarom ben ik ook van mening dat je zoveel mogelijk moet weglaten.
 
daarom ben ik ook van mening dat je zoveel mogelijk moet weglaten.

en daarbij ook goed gereedschap gebruiken voor die kabelschoenen, dat scheelt echt een heel stuk.

full


En niet vergeten!
de kleur van de steketjes heeft te maken met de draaddikte
rood: tot 1,5mm2
blauw: van 1 tot 2.5mm2
geel: van 2.5 tot 6mm2

ik kom regelmatig tegen dat hier fouten gemaakt worden en dat men denkt dat die kleuren voor + en - aanduiding is of zo.

 
en daarbij ook goed gereedschap gebruiken voor die kabelschoenen, dat scheelt echt een heel stuk.

[afbeelding]

En niet vergeten!
de kleur van de steketjes heeft te maken met de draaddikte


ik kom regelmatig tegen dat hier fouten gemaakt worden en dat men denkt dat die kleuren voor + en - aanduiding is of zo.

ooooh, vandaar dat mijn diodedraadjes altijd uit de gele stekertjes vallen O-)
 
Ziet er goed uit!
ik ga binnenkort ook weer aan een schommelvoorvork beginnen, dat wordt versie 2 voor bredere banden.
Heb een nieuwe balhoofset waarbij de ruimte tussen de bomen 15mm breder is dan bij de oude voorvork. De vrije ruimte is 160mm nu ipv 145, het wordt evengoed nog wel uitkienen hoe het een en ander moet komen. ik ga de zaak ontwerpen op de Vredestein sprint classic band welke ca 140mm breed is, nu loop ik boven de 125mm al vast......
 
Ziet er goed uit!
ik ga binnenkort ook weer aan een schommelvoorvork beginnen, dat wordt versie 2 voor bredere banden.
Heb een nieuwe balhoofset waarbij de ruimte tussen de bomen 15mm breder is dan bij de oude voorvork. De vrije ruimte is 160mm nu ipv 145, het wordt evengoed nog wel uitkienen hoe het een en ander moet komen. ik ga de zaak ontwerpen op de Vredestein sprint classic band welke ca 140mm breed is, nu loop ik boven de 125mm al vast......
nogmaals sorry ratman1 , ik heb mij vergist van topic , ik wou het in het mijne zetten |(
 
Vandaag een begin gemaakt aan de nieuwe schommelvoorvork.

full


het buigwerk kan ik nu zelf :)

twee buizen van 40mm met een wandikte van 5mm, de oude waren 38mm.
 
En nog een plaatje

full


de breedte tussen de bomen is 155mm, de banden die ik wil gebruiken zijn maximaal 140mm breed. De huidige voorvork heeft een vrije ruimte van 125mm en dat is dan ook de belangrijkste reden van deze actie, de vredestein sprint classic past niet.
Het is belangrijk om vooral rekening te houden met bouten voor de swingarm en de reactiestangen van de remklauwen, het zijn bij de oude voorvork vooral deze boutkoppen die de ruimte beperken.
De swingarm wil ik deze keer van kokerprofiel maken van 30 x 50, tenminste... dat overweeg ik. Ik vind dat handiger uitkomen met de diverse bevestigings delen.

edit:

de passing van de 40mm buizen in de kroonplaat was errug krap, het bleek noodzakelijk om de sparingen van de kroonplaat wat te honen zodat de boel zonder gebruik van voorhamer in elkaar te zetten was.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een begin gemaakt aan de nieuwe schommelvoorvork.



het buigwerk kan ik nu zelf :)

twee buizen van 40mm met een wandikte van 5mm, de oude waren 38mm.

5mm _O- _O- dat zijn nog eens vorkpoten _O- _O-
altijd handig als je nog eens een duits golfje wil terugkoppen :}

ga je de bovenkant door de kroonplaten nog verzinken/nikkelen of zo?

da's je tweede vork al in een paar jaar, je gaat er nog handig in worden, respect man :}
 
5mm _O- _O- dat zijn nog eens vorkpoten _O- _O-
altijd handig als je nog eens een duits golfje wil terugkoppen :}

ga je de bovenkant door de kroonplaten nog verzinken/nikkelen of zo?

da's je tweede vork al in een paar jaar, je gaat er nog handig in worden, respect man :}

Ik was niet van plan om te gaan vernikkelen of zo, gewoon goed in de verf zetten en veel vet onder de lamphouderhulzen. Verder denk ik dat ik zelf eerder verrot ben dan die 5mm dikke vorkbuizen, demonteren kan wel eens een probleem zijn maar als je de zaak goed invet zal dat ook wel loslopen (eh...loskomen).

verder gaat het dit keer een stuk vlugger dan de vorige, heb wel wat geleerd van het vorige project. De huidige voorvork is goed maar er zitten wel kleine onvolkomendheden in welke ik er nu uit kan halen, verder doe ik veel meer zelf zoals het buigwerk.
Het blijkt weer dat deze buigmachine van rond de 100 euro in staat is om zulke dikke buizen te kunnen buigen, je moet wel echt kracht zetten maar het lukt wel.
 
En nog een plaatje

[afbeelding]


de passing van de 40mm buizen in de kroonplaat was errug krap, het bleek noodzakelijk om de sparingen van de kroonplaat wat te honen zodat de boel zonder gebruik van voorhamer in elkaar te zetten was.

had het niet handiger geweest om een tiende van de diameter van de buis af te draaien , je bent in het bezit van een draaibank ? nu kan je nooit meer terug naar originele vorkbenen......allee , zo zou ik het gedaan hebben , je weet maar nooit *D
 
het moeilijkste is om 2 x dezelfde radius te bekomen , en als je moet ' hernemen ' dan is het helemaal naar de haaien |(

Dat valt wel mee, ten eerste zijn de buisjes iets langer zodat ik er iets kan afzagen. ten tweede is er ruimte om de minst gebogenen nog een zetje extra te geven totdat ze gelijk zijn. Door op de pers een merkstreepje te zetten kun je het toch wel in een keer goed doen, de correctie is alleen in geval van nood nodig.
De radius is niet zo kritisch, de gelijkheid is belangrijker.

ehhh originele vorkpoten komen er nooit meer in! dan gaat er wel een kompleet nieuwe voorvork in. Verder is het honen zo weinig dat het met de originele voorvorpoten ook niet echt een probleem zal geven, deze passen ook nog steeds erg krap.
 
Het scharnieren van de swingarm wil weer net als de eerste voorvork maken met rubber scharnierbussen, handig is natuurlijk als deze de lengte heeft die overeenkomt met de breedte van de swingarm koker (30mm). Ik vond er een bij Eriks! binnenbus 12 x 30 zodat ik de zaak met M12 bouten kan vast zetten, de buiten bus is 30x24.
Er wordt een stukje pijp haaks onder de vorkbomen gelast waarin de scharnierbus wordt geperst, het is uitkienen om zo veel mogelijk vrije ruimte te verkrijgen tussen de boutkoppen. Daarom zitten de scharnierbussen niet midden onder de bomen

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan