Regels geluid motoren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach een standaard Ducati panigale mag standaard volgens Europese goedkeuring 102 dba maken.
Met zo'n ding mag je dus op geen enkel circuit rijden tenzij op speciale geluidsdagen.
Maar wel gewoon op de openbare weg :t _O-
Mijn droge koppeling maakt meer herrie.....tijd voor een natte.

Kenteken check staat niets mbt geluid, ik zit aan de max.mbt oude meuk. Ik ben netjes opgevoed en heb Arrow uitlaten met dB-killers. En, heel belangrijk ik kom nooit bij de drukke plekken.
 
Laatst bewerkt:
Je stond met meer dan 3 personen bij elkaar naar de zee te kijken??
#blijfbinnen#covidgeneuzel#let-it-go??
Nee, ik was aan het werk in mijn eentje en de motor rijder ook en zag het gebeuren. Hoorde het ook.
Dit was geen uitzondering hoor. De politie en hun boa's hebben keiharde instructies.
Die niet synchroon lopen met wat mij door de Burg van Zandvoort wordt verteld.
Maar die verschuilt zich weer achter veiligheids club Kennemerland.
Dan kom je in de Haarlemmermeer uit en daar weten ze niet van het bestaan van Zandvoort af
 
En nog een nieuw bord gespot langs de Kromme Mijdrecht, die hing er gisteren nog niet.
kromme_Mijdrecht.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
En nog een nieuw bord gespot langs de Kromme Mijdrecht, die hing er gisteren nog niet.
Bekijk bijlage 1490878
@Rik60NL is dit geen verklaring, op de man, dat je nu als nette rijder daar rijdt ondanks alle verboden die ze verzinnen daar volgend jaar toch mag rijden???

je laat volgend jaar deze foto zien, met time-stamp en ja, wie bewijst dat je geen nette rijder was, vorig jaar...
 
Sja, ik heb dat filmpje bekeken en met name flink genoten van sommige motoren die echt een super geluid hebben.
Hoorde V4, V2, in lijn 4 etc . Als je daar woont en je houdt niet van motoren en lawaai dan ga je dat gewoon nooit prettig vinden, ook al zou het maximale aantald DB wat terug gebracht worden. Want als het dan veel stiller zou zijn zou je toch steeds nog die motoren horen langskomen, en zien langskomen, en uiteindelijk willen zij rust. Dus " wat minder" gaat echt niet helpen in hun opinie. Een totaalverbod, dat zou die mensen helpen, dan kunnen ze wel van hun rust genieten. Maar niet als daar nog steeds honderden motoren langs rijden, al was het met een standaard uitlaat.

Dus dan wordt het de vraag, gaat het feit dat die mensen daar wonen en daarbij ook rust wensen, boven het recht en de wens van mensen die daar voor hun plezier een motorrit maken. Is niet alleen hun huis aan de dijk van hun, maar ook de dijk zelf?
 
Als ik zo'n faggot met een dijkafsluitlaat langs hoor komen vraag ik me altijd af of ie op de fiets ook nog een speelkaart tussen de spaken heeft zitten. Da's ongeveer het intelligentieniveau, als je het mij vraagt.

Gewoonlijk ben ik van 'ieder z'n meug', maar dit is echt zo'n geval waar een klein groepje het aan het verpesten is voor de rest.
 
Interessante artikel, mooi leesvoer.

En de discussie hierover mist toch iets. Jullie zitten je allemaal te beklagen over welke uitlaat er onder jouw motor hangt en hoeveel geluid deze produceert. Het zelf filmpje laat iets tweeledig zien, namelijk het aantal decibels die gemeten wordt en los daarvan de hinder.

De persoon in het filmpje meet een geluidsniveau die ligt tussen de 60 en 75 dB wat gezien wordt als richtlijn voor normaal geluidsniveau overdag (60-80 dB). Aan de andere kant is er geluidshinder wat ook geregistreerd is in het filmpje. Het geluidshinder wat hier geregistreerd wordt valt weliswaar binnen de richtlijnen maar is dermate constant dat dit feitelijk als hinderlijk en storend ervaren kan worden. En dit is nu het punt waarom de meeste dijkweggetjes, toeristische routes de afgelopen periode is afgesloten voor motorrijders. Het is niet zozeer vanwege het motorrijden, het is des te meer gedaan vanwege de (onrechtmatige) hinder die veroorzaakt wordt door niet de individuele motorrijder, maar door de groepen motorrijders welke zulke geluid produceert dat dit als hinderlijk ervaren wordt. Een motorrijder zal niemand iets van zeggen, maar een groep van 10 motorrijders zal per definitie meer geluidsoverlast veroorzaken dan 1 motorrijder. En als dat dan de hele dag doorgaat, dan is dat hinderlijk en zal het woongenot van de bewoners langs zulke weggetjes en routes erdoor negatief benadeeld worden. En dan kan een gemeente overwegen om er een APV in te stellen om dergelijke wegen te sluiten voor (groepen) motorrijders. Ook als de bewoners langs zulke wegen/routes dit voor de rechter brengt, dan zal men op grond van onrechtmatige hinder hun gelijk/recht halen. Het gaat dan niet zozeer om het aantal decibels wat er geproduceerd wordt, maar om de frequentie en mate waarin de bewoners blootgesteld wordt aan het geluid van de voorbijrijdende motoren. Het filmpje wat te zien valt op de website van Autoblog kan als bewijsmiddel dienen in een dergelijke rechtszaak en onderdeel uit maken van de argumentatie van de bewoners. Wat het filmpje duidelijk laat zien is dat deze bewoner last heeft van onrechtmatige hinder en daar kunnen zowel de gemeente als de rechterlijke macht echt tegen optreden om het voor de bewoners het weer leefbaar te maken.

Daarnaast, als motorrijder ben je wettelijk in overtreding als jouw uitlaat niet voldoet aan de typegoedkeuring die is uitgegeven op het moment dat de uitlaat gekeurd is. Dit betekend dus dat ook een after-market uitlaat aan de maximale geluidsniveau van de originele uitlaat moet voldoen. Doet een after-market uitlaat dit niet dan zal er een dB-killer gemonteerd moeten worden die het geluidsniveau terugbrengt naar het niveau van de typegoedkeuring van de originele uitlaat. En dit is toch echt de verantwoording van de motorrijder zelve, hoezeer men het geluid van een ronkende uitlaat ook apprecieert.

Dus ja, ben ermee eens door te stellen dat motorrijders die zich niet aan de regels willen houden hun eigen glazen ingooien, en daarbij niet alleen die van hunzelf maar ook van de overige motorrijders die wel aan de regels houden en het overige verkeer/publiek niet opzadelen met teveel geluidsniveau. Heeft een APK voor motoren nut en effect? Wellicht, maar ik vermoed zodra de keuring achter de rug is dat er een groep is die dan de standaard uitlaat direct weer omwisselt voor zo'n open brulpijp en daarmee verder rijden tot de volgende APK. Aan de andere kant, als de wetgevers ook (hoge) boetes zet tegenover het aanpassen van de motor terwijl deze zijn APK keuring heeft gehad, dan zal het wel enig effect kunnen hebben mits de politie hier scherper op controleert. En daar zit nu ook net de crux, bepaalde zaken hebben nu eenmaal geen prioriteit bij de politie en denk dat het controleren van motorfietsen op geluidsniveau, typegoedkeuring,etc. daar ook helaas onder vallen.
 
Ik vind de ontwikkelingen omtrent het verbieden en ‘wegsturen’ van groepen best wel zorgelijk.
Er zijn de laatste jaren een aantal basisscholen moeten verhuizen omdat de (vaak nieuwe) omwonende klagen over geluidsoverlast.
Ook klagen er jaarlijks honderden mensen die naast het spoor wonen over het geluid van de langskomende treinen. De treinen hebben het ‘geluk’ dat ze vertegenwoordigd worden door een partij met directe banden met de overheid.

Naar mijn idee is dit een oplossing uit een omgekeerde wereld.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn?!
Als het geluid van spelende kinderen door jou als overlast wordt beschouwd, dan ga je niet naast een basisschool wonen.
Als je jezelf ergert aan het geluid van langskomende treinen, dan doe je er wellicht verstandig aan om niet naast een spoorweg te gaan wonen.
En als je liever niet hebt dat er in een mooi weekend tientallen motoren langs je huis op komen, dan kun je beter niet aan een dijk of mooie slingerweg gaan wonen..

Maar helaas zegt het huidige beleid daar iets anders over.
 
Ik vind de ontwikkelingen omtrent het verbieden en ‘wegsturen’ van groepen best wel zorgelijk.
Er zijn de laatste jaren een aantal basisscholen moeten verhuizen omdat de (vaak nieuwe) omwonende klagen over geluidsoverlast.
Ook klagen er jaarlijks honderden mensen die naast het spoor wonen over het geluid van de langskomende treinen. De treinen hebben het ‘geluk’ dat ze vertegenwoordigd worden door een partij met directe banden met de overheid.

Naar mijn idee is dit een oplossing uit een omgekeerde wereld.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn?!
Als het geluid van spelende kinderen door jou als overlast wordt beschouwd, dan ga je niet naast een basisschool wonen.
Als je jezelf ergert aan het geluid van langskomende treinen, dan doe je er wellicht verstandig aan om niet naast een spoorweg te gaan wonen.
En als je liever niet hebt dat er in een mooi weekend tientallen motoren langs je huis op komen, dan kun je beter niet aan een dijk of mooie slingerweg gaan wonen..

Maar helaas zegt het huidige beleid daar iets anders over.

Soms hebben we geen keuzes om ergens te gaan wonen, er is een verharding gaande met herrieuitlaat overlast, pak dat aan.
 
Er wordt hier heel veel wat krom is recht geluld. Er niet gaan wonen is een erg kortzichtige visie. Treinen rijden er altijd, maar als je in de herfst of winter langs een dijk gaat wonen wordt je in het voorjaar en zomer echt verrast door het verkeer op een dijk. En ja, er zijn heel veel motorrijders die nog steeds die kronkel in der kop hebben om lekker herrie te maken. Als je zo graag die teringherrie hoort doe dat dan thuis in de garage, is en blijft het jou herrie, lekker egoïstisch. Ik hoor zeker meer herrie van motoren als van auto,s en Ferrari,s rijden niet elk weekend met 20 over de dijk. Het is hier veel appels met peren vergelijken. De meeste rijden met de gratie dat er in dit land niet gehandhaafd wordt, dat zou de meeste problemen oplossen. Gewoon hard aanpakken die lui!!!
Last is iets waar je last van wilt hebben om te klagen. Ik heb niet zo vaak LAST van iets, maar als er een constante stroom te veel herrie je dagelijks leven bepaalt ga je daar wel last van krijgen. En dan gaan de dijkjes dicht. Dus lekker doorgaan met die herrie, mag je straks alleen nog 100 op de snelweg. En daar wordt op het moment wel gehandhaafd.
 
Allereerst vind ik dit een tendensieus artikeltje: Interessante artikel, mooi leesvoer. Omdat het op een auto pagina staat en er gemakshalve geen woord vuil gemaakt wordt aan zaken als bijvoorbeeld de auto hype die "pop and bang" mapping heet. Ter verduidelijking, dit dus (skippen naar 0:15). Ik heb vorige week nog gesproken met een tante die aan een 2 baans 60 km/h weg woont en strontziek wordt van al die KUTMOTOREN. Toen zaten we (jaja, 2 meter bij elkaar vandaan) in de achtertuin, zegt ze "hoor dat dan, daar heb je die klootzakken weer". En jawel, "hééééng plopperdeplop" het was een Honda Civic. En de volgende bleek ook een auto, en die daarna ook.

Maar goed, terug naar het onderwerp:
Gisteren de hele dag op de motor gezeten. Wéér heel veel solidaire motorrijders gezien, rustig aan, geen debiel gedoe, kudo punten voor mijn mede motorrijders! Tot ik aan de rand van Utrecht een paar aso's tegen kwam die hun asociale gedrag mee de natuur in namen. Ik denk dat dat eigenlijk het enige echte probleem is:

Als je een Aliexpress GP pijp - altijd in de toerenbegrenzer - burnout - wheely type bent, dan kan je je beter beperken tot een meer industriële omgeving. En ben je een cliché toerist die (precies wanneer heel Nederland dat wil) door Volendam heen wil pruttelen, dan kan dat gewoon niet 'mét de club' en ook niet met dragpipes. En als je wel mét de club wil, dan moet je je hersens eens gebruiken en niet op een mooie voorjaars-zondagmiddag om 14:00 uur gaan.

Dat gezegd hebbende vind ik het droevig dat we zo op de schopstoel zitten. Mensen beginnen namelijk wel heel erg bevooroordeeld te worden naar motorrijders toe: Kijk naar dat kul advies van de Telegraaf en toen de NVC er achteraan (de drama oproep om géén motor te rijden). Een oproep die niet te onderbouwen bleek te zijn met wat voor statistiek of feit dan ook. En let eens op hoeveel mensen verbaast kijken als je in een twijfelgeval gewoon stopt bij een zebrapad. Maar natuurlijk ook als je braaf 1200 toeren met je DB killers rijdt en zo'n trutje alsnog theatraal d'r handen op d'r oren legt.

En nee, ik ben niet de moraalridder. Ik hou van zelfbouw motoren die geluid maken. Maar ik hou ook van nuance: Je kan met een niet legale pijp ook zonder overlast door een dorpskern rijden. En je kan je met een standaard uitlaat zeker óók de verkeershufter uithangen. Het zijn de extremen waar we te veel op letten.
 
Soms hebben we geen keuzes om ergens te gaan wonen, er is een verharding gaande met herrieuitlaat overlast, pak dat aan.

Ik ben het volledig met je eens dat de herrieuitlaten hard aangepakt moeten worden. Maar dat zie ik momenteel niet gebeuren.
In plaats daarvan wordt er een complete groep uitgesloten van het gebruik van een gedeelte van het wegennetwerk.

Ook acht ik de kans vrij klein (maar dat is een aanname) dat er minder geklaagd zal worden wanneer het geluid significant minder is.
 
Er wordt hier heel veel wat krom is recht geluld. Er niet gaan wonen is een erg kortzichtige visie. Treinen rijden er altijd, maar als je in de herfst of winter langs een dijk gaat wonen wordt je in het voorjaar en zomer echt verrast door het verkeer op een dijk. En ja, er zijn heel veel motorrijders die nog steeds die kronkel in der kop hebben om lekker herrie te maken. Als je zo graag die teringherrie hoort doe dat dan thuis in de garage, is en blijft het jou herrie, lekker egoïstisch. Ik hoor zeker meer herrie van motoren als van auto,s en Ferrari,s rijden niet elk weekend met 20 over de dijk. Het is hier veel appels met peren vergelijken. De meeste rijden met de gratie dat er in dit land niet gehandhaafd wordt, dat zou de meeste problemen oplossen. Gewoon hard aanpakken die lui!!!
Last is iets waar je last van wilt hebben om te klagen. Ik heb niet zo vaak LAST van iets, maar als er een constante stroom te veel herrie je dagelijks leven bepaalt ga je daar wel last van krijgen. En dan gaan de dijkjes dicht. Dus lekker doorgaan met die herrie, mag je straks alleen nog 100 op de snelweg. En daar wordt op het moment wel gehandhaafd.
Begrijp ik je goed als ik zeg dat;
Je het eens bent met het beleid om dijkjes op slot te leggen omdat aso’s met herriepijpen het voor alle motorrijders verpesten?
En dat mensen die langs een dijk gaan wonen vaak het verkeer op een dijk onderschatten?
 
Ik vind de ontwikkelingen omtrent het verbieden en ‘wegsturen’ van groepen best wel zorgelijk.
Er zijn de laatste jaren een aantal basisscholen moeten verhuizen omdat de (vaak nieuwe) omwonende klagen over geluidsoverlast.
Ook klagen er jaarlijks honderden mensen die naast het spoor wonen over het geluid van de langskomende treinen. De treinen hebben het ‘geluk’ dat ze vertegenwoordigd worden door een partij met directe banden met de overheid.

Naar mijn idee is dit een oplossing uit een omgekeerde wereld.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn?!
Als het geluid van spelende kinderen door jou als overlast wordt beschouwd, dan ga je niet naast een basisschool wonen.
Als je jezelf ergert aan het geluid van langskomende treinen, dan doe je er wellicht verstandig aan om niet naast een spoorweg te gaan wonen.
En als je liever niet hebt dat er in een mooi weekend tientallen motoren langs je huis op komen, dan kun je beter niet aan een dijk of mooie slingerweg gaan wonen..

Maar helaas zegt het huidige beleid daar iets anders over.
Maar zo is het vandaag de dag. Koop een woonhuis die in 1 van de directe aanvliegroutes van Schiphol ligt en dat je weet je donders goed ook wanneer je het huis komt bezichtigen en koopt. En zodra je erin woont lekker gaan miepen bij Schiphol over de vele vliegtuigen en geluidsoverlast...
 
Nee, ik was aan het werk in mijn eentje en de motor rijder ook en zag het gebeuren. Hoorde het ook.
Dit was geen uitzondering hoor. De politie en hun boa's hebben keiharde instructies.
Die niet synchroon lopen met wat mij door de Burg van Zandvoort wordt verteld.
Maar die verschuilt zich weer achter veiligheids club Kennemerland.
Dan kom je in de Haarlemmermeer uit en daar weten ze niet van het bestaan van Zandvoort af

Misschien was ik dit laatst. Ik reed even om het afsluitende hek van de parkeerplaats heen om even naar de zee te kijken en had nog voor ik m'n helm af had twee politieauto's naast me staan. Bleek dat ze een andere rode motor zochten, want m'n kenteken werd meteen gecheckt ("volgens mij is dit hem niet") en toen er een rode Busa kwam langs gereden waren de twee wagens (en een derde die ook al aankwam) net zo snel weer weg als dat ze gekomen waren. Een boete heb ik niet gekregen, maar ben toch maar vetrokken :+
 
Allereerst vind ik dit een tendensieus artikeltje: Interessante artikel, mooi leesvoer. Omdat het op een auto pagina staat en er gemakshalve geen woord vuil gemaakt wordt aan zaken als bijvoorbeeld de auto hype die "pop and bang" mapping heet. Ter verduidelijking, dit dus (skippen naar 0:15). Ik heb vorige week nog gesproken met een tante die aan een 2 baans 60 km/h weg woont en strontziek wordt van al die KUTMOTOREN. Toen zaten we (jaja, 2 meter bij elkaar vandaan) in de achtertuin, zegt ze "hoor dat dan, daar heb je die klootzakken weer". En jawel, "hééééng plopperdeplop" het was een Honda Civic. En de volgende bleek ook een auto, en die daarna ook.
Bevooroordeeld door verkeerde informatie via de zogenaamde onafhankelijke media. Omaatje hoorde ergens op tv dat die motoren zoveel herrie maken en associeert nu lawaai op de snelweg met motoren. Wel es in Den Haag geweest??? Hoop van die ouwe pleuris Civic'jes met zo'n oversized brulpijp eronder. Of van die bontkraagjes met hun Audi's, BMW's of Mercedessen... Knetterdeknetter door Den Haag. Je denkt soms dat ze met automatische wapens aan het schieten zijn! En die ene motorrijder met zo'n goedkope Oom Ali brulpijp..... Die valt in het niets vergeleken met dat andere spul!

De grote massa is te snel bevooroordeeld door de zogenaamde onafhankelijke media en de enkele roeptoeter die iets chronisch heeft tegen motoren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan