Remmen met motor/koppeling

Down geeft gewoon enorme klappen in de bak die je met koppelen en tussengas oppakt, met het gas erbij kan je nog wat regelen mar ik vind het not done...poehee, van 2 naar 1 ;( 😨🥶

vwmb is die instr. een moron
 
Na gasgeven is afremmen op de motor juist 1 van de leukste dingen van het motorrijden. Zeker als het een v2 is 👍
Ik heb aan mijn VTR1000 ook hele goeie herinneringen, het is 1 van de motoren die ik graag nog eens opnieuw wil bezitten. Maar de 1200 boxer in mijn S-je bremst auch heel fijn op de motor hoor.
 
zal eerst het remmen op de blok onder de knie proberen te krijgen ;)
Je rijdt op een vtwin

Die begint al aardig af te remmen als je het gas dichtdraait. Dat heb je zo onder de knie.

En naar rij instructeurs kun je het best wat selectief luisteren. Die leren je voornamelijk hoe je je rijbewijs moet halen. Tips waardoor je beter gaat rijden haal je beter bij ervaren motorrijders.
 
Ik heb aan mijn VTR1000 ook hele goeie herinneringen, het is 1 van de motoren die ik graag nog eens opnieuw wil bezitten. Maar de 1200 boxer in mijn S-je bremst auch heel fijn op de motor hoor.
Uw bmw mag er ook wel heur 👌.

Rossi worden we wellicht nooit, maar Marquez is net haalbaar
 
Mijn bijdrage: Voor de duidelijkheid het doel is niet om te remmen, je wil het ding in de versnelling zetten die je later nodig heb, en er redenen zijn waarom je dat eerder wil doen. Dat die daardoor een beetje remt of zelfs achter blokkeerd is bijzaak.

- in een linkse is het goed mogelijk dat er geen ruimte meer gaat zijn om teentjes nog onder de pook te krijgen
- bij remmen tot op de apex zit je met verschillende krachten op de banden te spelen. Een foute schakeling op dat moment is niet leuk.
- zonder quickshifter heb je een probleempje met tegelijk remmen en tussengas geven
- schakelen, hoe zacht of snel dan ook, geeft zowieso een ongewenste lastwisseling.

en ik zal wel iets vergeten zijn
 
Mijn bijdrage: Voor de duidelijkheid het doel is niet om te remmen, je wil het ding in de versnelling zetten die je later nodig heb, en er redenen zijn waarom je dat eerder wil doen. Dat die daardoor een beetje remt of zelfs achter blokkeerd is bijzaak.

- in een linkse is het goed mogelijk dat er geen ruimte meer gaat zijn om teentjes nog onder de pook te krijgen
- bij remmen tot op de apex zit je met verschillende krachten op de banden te spelen. Een foute schakeling op dat moment is niet leuk.
- zonder quickshifter heb je een probleempje met tegelijk remmen en tussengas geven
- schakelen, hoe zacht of snel dan ook, geeft zowieso een ongewenste lastwisseling.

en ik zal wel iets vergeten zijn
Daar heb je 100% gelijk in. Als je het snelste wilt zijn. Op het circuit. Op de weg krijg je je teentjes altijd nog wel onder de pook, de bocht in remmen is voor op straat leuk maar doe je lang niet altijd.

En wegrijden?
Gewoon in de 1 trappen. Op den duur grijpen die tandwielen echt wel in elkaar :+
 
Daar heb je 100% gelijk in. Als je het snelste wilt zijn. Op het circuit. Op de weg krijg je je teentjes altijd nog wel onder de pook, de bocht in remmen is voor op straat leuk maar doe je lang niet altijd.
r :+
Nee niet alleen daarom:). Waarom schakel je anders terug? Motorrempje? Ik heb dus een XR, remt automatisch op achterwiel. Ik kom niet aan dat pedaal. Remkracht verdeling is automatisch, en bij een beetje sportief rijden zit 80% op je voorwiel. Dus nog 20% op je achterwiel, en gaan we zeuren over hoeveel van die als het al 20% is de achterrem, of de motorrem oppakt? Nee dus, je wilt gewoon revmatching doen en netjes terugschakelen
 
Als het Honda goldwing principe wat op je BMW zit echt zaligmakend zou zijn geweest zou het ook op alle racers zitten
 
Als het Honda goldwing principe wat op je BMW zit echt zaligmakend zou zijn geweest zou het ook op alle racers zitten
ok... Ik vind dat goldwing principe (Is natuurlijk Bosch) dan wel fijn. ABS zit ook niet op racers dacht ik? Je moet het die mannen ook weer niet te makkelijk maken voor wat ze betaald worden
 
Voet onder het pookje en gas iets dicht draaien, dan zittie al in de volgende versnelling. Andersom voet op de schakelpook, gas los en direct weer gas geven en je bent er een terug. Als er kracht op de tandwielen staat, krijg je hem niet makkelijk geschakeld, maar zodra de kracht eraf is, geen probleem.

Jaren met een ongesynchroniseerde versnellingsbak gereden in de vrachtwagen en in het begin heb ik dat hok vervloekt, later nog met nostalgische gevoelens terug gedacht.
 
Ik rem zelf bijna altijd af op de motor. Als er echt geremd moet worden natuurlijk ook met de remmen (ja, ik gebruik ook mijn achterrem!).
Afremmen op de motor bij een tweetakt zou ik niet of nauwelijks doen. In mijn tijd reden we nog op mengsmering en langdurig afremmen op de motor kostte je geheid een keer je blok. Ik moet bekennen dat ik dan ook al heel lang geen tweetakt meer heb gereden, en ook enkel maar opgevoerde brommers!
😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan