Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Replica Kawa A1R restauratie

Verbrandingskamer heeft vind ik een erg rare vorm!
De bougie ligt in een erg diep kanaal.
Ik denk dat hier véél meer rendement uit te halen is met een 'normale' verbrandingskamer, maarja, wat zijn hier de nadelen/gevaren van???
 
Alle studbolts verwijderd en maten + lokatie even opgenomen om nieuwe te kunnen zoeken.
 
Heeft er iemand een idee hoe je oud/verweerd aluminium weer mooi kan krijgen?
Dus niet polijsten, maar gewoon de matte glans die het van origine uit de fabriek heeft...
Wil al het aluminium (koppen, cilinders, blok) weer "als nieuw" hebben
 
De rechter zuiger is dus goed verrot, 53,5mm diameter, en inmiddels een 0,5mm overmaat van "een" 2-takt fiets welke dus een 53mm boring heeft wie-o-wie heeft er een idee waar deze zuiger van origine van kan zijn? Hij is in ieder geval niet van Kawasaki...
 
Ik denk dat glasparelen het beste bij de "originele" look in de buurt komt. Als je het al glans kan noemen, dan hangt het af van het onderdeel (glad of grof gegoten).


Misschien is borstelen een optie:
http/www.oxalprint.be/2010/index.php?option=com_content&view=article&id=3:brossage&catid=8raitements-preparatoires&Itemid=18&lang=nl

Nog een optie is om het ultrasoon te laten reinigen met een alkalisch reiningsmiddel. Daar krijg je aluminium ook weer mooi blank mee zonder de oppervlaktestructuur te wijzigen (krasjes worden dus niet weggewerkt)...

 
Laatst bewerkt:
Verbrandingskamer heeft vind ik een erg rare vorm!
De bougie ligt in een erg diep kanaal.
Ik denk dat hier véél meer rendement uit te halen is met een 'normale' verbrandingskamer, maarja, wat zijn hier de nadelen/gevaren van???[afbeelding]

Dit is inderdaad een ietwat vreemde vorm,veranderen kan geen kwaad als de
kop maar aangepast word naar de vorm van de zuiger kop en de juiste squish aanhoud.
 

Ff demonteren en in de zuigerbodem kijken,soms staat er een merk in.
 
Mooi resultaat die carburateur, met wat voor reinigingsmiddel is dat gedaan?
 
Geen idee, is gewoon een voorbeeld van internet. Ik heb zelf een soortgelijk resultaat gekregen met een laboratoriumvaatwasser reinigingsmiddel genaamd Neodisher. Je ziet al in het ultrasoonbad dat het licht reageert met aluminium...
 
Ik doe ook alle blokjes glasparelen. Glasparelkorrels krijg je in verschillende diameters, gewoon wat proberen totdat het naar je smaak is. Wordt na verloop van tijd toch weer wat donkerder .. Ik doe ook de binnenkant van de carters ermee. hoe groter de parel, hoe makkelijker reinigen..




 


Overmaat zuiger MZ ETZ 125 ?
Ik weet dat die er in 53,5 mm zijn.

Wil je overmaat dan zou je eens moeten kijken of de zuigers van bijvoorbeeld een suzuki T250 passen.
Deze heeft een boring van 54 mm.
 
Laatst bewerkt:
~
 

Ron Philips, Fahron Engineering 0044-115 963 4123, Linby, Hucknall, Notts.

Wat betreft het stralen, je zou ook nat(parel)stralen kunnen proberen, google maar eens op 'wetblast'...

En de zuigers, ik zou naar 54 mm gaan, daar is behoorlijk wat keuze in wat betreft tweetakt racemotoren.
 


volgens mij konden Honda CR125 / RS125 zuiger erin, bus opboren naar 54 en laten nicasilen.
 
Verbrandingskamer heeft vind ik een erg rare vorm!
De bougie ligt in een erg diep kanaal.
Ik denk dat hier véél meer rendement uit te halen is met een 'normale' verbrandingskamer, maarja, wat zijn hier de nadelen/gevaren van???[afbeelding]



Honda RS125 kop lenen en deze verbrandingzuimte overnemen. heb ik in iedere TZ zitten en werkt erg goed.
 
Morgen vol verwachting achter de brievenbus liggen... Heb een ombouw manual gevonden om van een A1 een A1R te maken!!!
Wordt vervolgd dus....
 
Morgen vol verwachting achter de brievenbus liggen... Heb een ombouw manual gevonden om van een A1 een A1R te maken!!!
Wordt vervolgd dus....

Leuk om erbij te hebben. Vergeet niet dat die gegevens al zeker 40 jaar achterhaald zijn, maar altijd leuk voor erbij.

Heb je ook gegevens voor de A7R erbij? werd vroeger gezamelijk afgegeven... teminste in mijn boekjes wel.
 
Voor de zuigers, cilinders is er nog een oplossing, wij hebben ook vaak te maken met gebrek aan materiaal, vooral cilinders en bussen waren er niet meer te krijgen en als "nood" oplossing die echter langduring goed bleek te zijn hebben we een gietijzeren ook met de laatste overmaat laten boren en laten voorzien van een nikasil laag en daarna nageboort om de originele zuigers weer te kunnen gebruiken. Enige nabewerking van de porten was nodig maar dat was een fluitje van een cent. Het liep erg goed en gaf geen problemen. Dit werd gedaan door Powerseals.
 
@ yamaha-tz: De RS125R zuiger had ik (nog) niet aan gedacht! Ook hoef ik de kop daar niet van te lenen, want die heb ik zelf op mijn RS125R zitten... ;-)
Ondanks dat de boekjes 40 jaar oud zijn is het inderdaad wel erg handig referentiemateriaal, (nog) geen idee of er ook iets van de A7R bij zit.
@ Husky250: Powerseal gaat van mij niets meer heen. Die hebben in het verleden een RS125R kit-cilinder zwaar verkloot, mocht wel gewoon betalen voor het (mislukte) NiCaSilen. Eindresultaat: Cilinder R.I.P....
 

laten natstralen bij Vincent van Ginneke (www.wetblast.nl) aluminiumstructuur blijft vrijwel gesloten waardoor vuil veel minder goed hecht. Ik heb hier bij oude Honda dream carters prima ervaringen mee..