Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Als je al een paar van die verloren zielen kan redden ben je heel goed bezig ;)

Ik zeg klassieke racer opbouwen met je eigen techniek, inzetten in wat 4-uurs race dingen en hoppa, mooi bewijs dat het goed werkt.

mcclure-dave-mid-o-84.jpg


Moet kunnen toch?

Later,

Loek
Ja, met een Sportster, dat is vals spelen!
Ik had een collega die BOTT reed met een opgepepte 1200 Sportster. Dat blok deed het best goed. De rest eromheen flikkerde uit alkaar en lekker zwabberen met dat lullige achterbrugje. Uiteindelijk is hij met 180 of zo onderuit gegaan op Assen omdat je met die snelheden geen bochten meer kon maken met dat ding.
 
oej…. heb je een blok dat het doet, valt je rijwielgedeelte uit elkaar _O- Blijft toch wat met die Amerikaanse techniek. Maar in veel classic race dingen van tegenwoordig mag je met een "namaak" frame rijden, dus die hoeven niet zo authentiek te zijn. Scheelt weer ;). Als Max nou een blok levert, maak ik wel een frame. Nog iemand wielen in de aanbieding?

Later,

Loek
 
Even filosoferend wat betreft een HD race fiets.....;) Het blok moet in de basis ouder zijn dan bouwjaar '84 ofzo, dus dat is het probleem niet lijkt me. Binnenkant van het blok wordt niet naar gekeken, mag je behoorlijk aan toveren. En er mogen geen carburateurs op met vlakke schuiven. Ook geen probleem.

Voorbeeld:
Je hebt voor een classic 4 uurs race op Bijvoorbeeld Oschersleben tijden van laag in de 1:50 nodig om een goede kans te maken. Met mijn 65 Pk is onder de 2:00 te doen, dus er moet een beetje meer power uitrollen en het ding moet sturen, maarja dat lijkt me logisch.

@MAX-JVA Is dat te doen?

De bekende race op Spa is een heel ander verhaal, om daar een beetje kans op top 10 te maken moet je ongeveer 2:55 knallen en ik heb geen fietsen gezien met minder dan 120 PK die dat zomaar doen.... Wordt alweer een stukje moeilijker lijkt me :? Of er moet wel een heel goede stuurman / stuurvrouw opstappen.

Als laatste zou het fijn zijn als de complete brommer niet teveel boven de 200Kg uitkomt, geen idee wat zo'n blok + bak weegt ??.

Zo, even uitgefilosofeerd :W
 
Even filosoferend wat betreft een HD race fiets.....;) Het blok moet in de basis ouder zijn dan bouwjaar '84 ofzo, dus dat is het probleem niet lijkt me. Binnenkant van het blok wordt niet naar gekeken, mag je behoorlijk aan toveren. En er mogen geen carburateurs op met vlakke schuiven. Ook geen probleem.

Voorbeeld:
Je hebt voor een classic 4 uurs race op Bijvoorbeeld Oschersleben tijden van laag in de 1:50 nodig om een goede kans te maken. Met mijn 65 Pk is onder de 2:00 te doen, dus er moet een beetje meer power uitrollen en het ding moet sturen, maarja dat lijkt me logisch.

@MAX-JVA Is dat te doen?

De bekende race op Spa is een heel ander verhaal, om daar een beetje kans op top 10 te maken moet je ongeveer 2:55 knallen en ik heb geen fietsen gezien met minder dan 120 PK die dat zomaar doen.... Wordt alweer een stukje moeilijker lijkt me :? Of er moet wel een heel goede stuurman / stuurvrouw opstappen.

Als laatste zou het fijn zijn als de complete brommer niet teveel boven de 200Kg uitkomt, geen idee wat zo'n blok + bak weegt ??.

Zo, even uitgefilosofeerd :W

en dan moet het ook nog 4 uur lang met volgas heel blijven... vergeet dat niet.
 
Ik lees dat een gewone ombouw van een 1200 Sportster bijna 65pk levert. Met een beetje kietelen kan dat naar de 80pk. Als je daar een leuk frame en een leuk setje wielen omheen bouwd denk ik dat 180 kilo goed te doen is. Volgens mij zat de Sportster van mijn collega onder de 150kg
 
de Ducati en Guzzi twins die meerijden in het Europees Classic Endurance kampioenschap hebben allemaal ruim 100 pk...

Ja precies, die lopen hard, en de blokken zien er van buiten uit alsof ze gemaakt zijn voor 1984. Maar over binnenkanten heb ik de wildste dingen gehoord met moderne krukassen, cylinders en koppen van de laatste luchtkoelers (waren die voor ducati ergens 2007 ofzo?).
Guzzi's al helemaal. Dat spul ziet er tegenwoordig nog steeds hetzelfde uit als toen, dus kan ook veel nieuwer en moderner spul in aan de binnenkant.

Dat scheelt gewoon. Als je een krukas van een 40 jaar oude kawa of suzuki moet oplappen voor 4uur knallen of je kan een 10-15 jaar oude guzzi of ducati krukas in je blok lepelen.... Zelfde voor moderne gesmede drijfstangen en zuigers, cylinders met nicasil, dat soort dingen.

Is dat soort speelgoed er ook voor de HD's dan?
 
Vast wel, maar niet zoveel. En dat is "nieuw" spul voor ouwe meuk, Je ouwe Suzuki krukas uit elkaar halen en met lichtere, sterkere drijfstangen weer in elkaar persen/lassen is natuurlijk geen kattepis. Ik bedoel dat die guzzi's en ducati's "gewoon" gevuld worden met standaard modern straat spul. Is goeiekoper ;)

Uiteindelijk lopen al die dingen (2 en 4 cilinders) stuk op gebrek aan koeling op kritische plaatsen denk ik. Met zoveel vermogen krijg je de temperatuur in het hart van zo'n blok gewoon niet weg.

Wel grappig dat er nu opeens een blok vooraan meedoet dat volgens mij totaal geen race historie heeft. Doen ze goed bij roadrunner met hun FJ1100. En ouwe spulletjes raken ook wel een beetje op door dit soort wedstrijdjes natuurlijk, misschien daarom de overstap naar zo'n onconventioneel blok.

Braking maakt speciaal voor dit soort wedstrijden weer nieuwe 2-zuiger remtangen met een bijpassende radiale pomp met vast reservoir _O- Het is maar hoe ver je wil gaat met klassiek racen....

Maargoed, we dwalen af. Max is aan zet!

Later,

Loek
 
Made in Holland.
Rammelbak probeert het toepassen van logica in ademhaling.
Komt veel weerstand tegen in Denken Durven en Doen.
Soms is logica menselijk en heeft het niets te maken met techniek.
1576666315932.png
 
Sjiek, zo worden de koppen van het HD blok dat je gaat leveren dus ook gedaan ;-)

Ik ga t.z.t. ook nog eens een ander blok voor mn brommer opbouwen, zal dit stukje zeker in mn achterhoofd houden :t heb cylinderkoppen genoeg om eens een beetje te proberen.
 
Zolang er genoeg ruimte is tussen de oren.
Op tijd je harde schijf opruimen.
P.v.M. is een uitzondering en zijn geloof in de RTFT techniek geeft veel plezier.
Heb hem aangeraden om in 4 klepper koppen één inlaatnok te verwijderen.
Dat kan niemand zien en liegen mag.
Ooit de kleppen diameters omgekeerd in een XL koppen set.
Normaal met drie keer snel gas geven afslaan, met deze koppen was dat niet mogelijk.
Je kon hem laten blaffen.
Misschien staat hij nog ergens stil te staan.
Misschien toch een stap tever?
Of de linkerzijas door zijn spie en conus doorgedraaid?
Jarenlang een eigenschap en karaktertrekje geweest.
RTFT techniek.jpg
 
Uiteindelijk lopen al die dingen (2 en 4 cilinders) stuk op gebrek aan koeling op kritische plaatsen denk ik. Met zoveel vermogen krijg je de temperatuur in het hart van zo'n blok gewoon niet weg.

Loek

Daar hebben de Italianen inmiddels ook een oplossing voor. Onderstaand full-raceblok is een Ducati van 1200cc, watergekoelde 2-KLEPPER!
Opgegeven vermogen...172 pk!!!
 

Bijlagen

  • 78203368_2771860386198186_3360412563060817920_o.jpg
    78203368_2771860386198186_3360412563060817920_o.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 14
Gewelidg om te lezen wat je een toch wel heel slechte HD motor moet doen om het fatsoenlijk te krijgen.

Waarom zo verkocht zijn aan troep.............
 
Bedankt voor de mooie beelden en wijsheden.
Alle ervaring en kennis op motortechniek, van de laatste 50 jaar, maken het niet mogelijk om de fouten uit de HD te halen.

Rond de jaren 1980 was er een interessante vraag in de autotechniek; Is een 4 klepper zoveel beter?
Totdat het een modeverschijnsel wordt om een 4 klepper motor te gebruiken.
De vraag "is het beter" werd niet eens meer gesteld; je doet mee of je ligt er uit.
De 2 klepper heeft een zeer sterk voordeel; De verbrandingskamer kan veel compacter gekozen worden.
Het verschil tussen een vuist en de vlakke hand van de 4 klepper.
In de vraag naar de kortste verbrandingstijd, is de verste afstand tijdbepalend.
Wat blijft er als naverbranding in de VBK achter?
Hoeveel oud mengsel verziekt het nieuwe mengsel?
Het mooiste van de moderne motoren is het toptoerental, soms ver boven de 10.000 rpm.
Alleen mogelijk met geforceerde klepbewegingen, desmo enzo, maar de grote vraag blijft; Willen we dat wel.
Ondanks alle fouten en verouderde techniek is de HD een goede basis voor een topmotor.
Met alleen een nieuw stel vliegwielen en een 2X oliepomp, is de rest zondemeer goed te hergebruiken.
Helaas is de oude vliegwieltechniek alleen bruikbaar voor de "Koffie drinken op zondag maar niet te ver weg", rijstijl.
Lees de waarschuwing van JIMS; Geef gas en je krukas trekt zichzelf krom.

Ben bezig om in mijn archief "video en fotowerk" te zoeken naar de techniek van vroeger en nu.
=============================================================================================================================
RTFT op tijdschaal.jpg
 
1/ De 2 klepper heeft een zeer sterk voordeel; De verbrandingskamer kan veel compacter gekozen worden.
Het verschil tussen een vuist en de vlakke hand van de 4 klepper.
In de vraag naar de kortste verbrandingstijd, is de verste afstand tijdbepalend.

2/ Het mooiste van de moderne motoren is het toptoerental, soms ver boven de 10.000 rpm.
Alleen mogelijk met geforceerde klepbewegingen, desmo enzo, maar de grote vraag blijft; Willen we dat wel.
1/ statisch gezien klopt wat je zegt. de vraag is enkel : gedurende hoeveel krukas graden is die "compactere" verbrandingskamer echter ook effectief compacter ? en gedurende hoeveel krukasgraden is er een verschil in verste afstand ?

2/ klepveren doen het nu nog steeds perfect, ook bij 15.000tr/min in 1000cc sportmotoren, ook zonder desmo enzo.
willen we dat ? bij een Harley onmogelijk vanwege de te grote zuigersnelheid door de lange slag, willen misschien wel, kunnen helaas niet. Dan is het makkelijk om te zeggen "willen we dat wel".
Al de rest die wel graag snel vooruit gaat : Hell yes, 10.000 is het minimum ! alles daaronder is toch maar om tot bij de bakker te geraken })
 
Leren door nieuwe dingen te doen
Toch zijn cursussen en trainingen niet de enige manier om bij te leren. De Britse onderwijskundige Charles Jennings ontwikkelde begin deze eeuw het 70:20:10-principe: waar 10 procent voorbehouden is aan formeel leren, zoals cursussen en trainingen, doe je 20 procent van alle nieuwe kennis op door te leren van anderen. Het overgrote gedeelte van leren doe je op werk, simpelweg gezegd door nieuwe dingen te doen.

 
Sjiek. Snap wat je bedoelt. Maar dit zijn niet de keiharde feiten of onderdelen waar dat vette HD motorblok mee van zn plek gaat komen in Oschersleben of Spa. En die willen we hier natuurlijk zien. ;)

Verder ben ik het compleet met je eens dat je je hele leven zult moeten blijven leren om een beetje bij te blijven
 
Sjiek. Snap wat je bedoelt. Maar dit zijn niet de keiharde feiten of onderdelen waar dat vette HD motorblok mee van zn plek gaat komen in Oschersleben of Spa. En die willen we hier natuurlijk zien. ;)

als je Max een beetje kent dan weet je dat je hem met stalken niet kunt overtuigen ;)
 
als je Max een beetje kent dan weet je dat je hem met stalken niet kunt overtuigen ;)

Ik ken de beste man niet en ik had ook niet verwacht dat hij uit zijn tent te lokken was ;) Vind de technische bijdrages altijd wel interessant om te lezen, en deze wat minder zeg maar. Ben jarenlang coach en/of docent geweest. Dus ben op de hoogte van het gepropageerde.... goeie insteek!
 
Terug
Bovenaan Onderaan