Rammelende Bak
Die hard MF'er
Is er iemand die in dit topic meeleest, een Yamaha XT600, TT600S/E/R/RE of Grizzly 600 heeft en wat ziet in een custom zuiger? De minimale afname is 2 stuks, en dat wordt met €381,31 per stuk wel wat kostbaar om helemaal alleen te bekostigen. Ik heb er immers maar één nodig, want daarna gaat de TTR "eeuwig" mee
De stukprijs is realistisch. Een standaard zuiger aan laten passen zou met de aanschaf in dezelfde richting komen. Maar de custom zuiger heeft veel meer wijzigingen t.o.v. een aangepaste originele. Vanaf 4 stuks worden de custom zuigers nog eens 50 euro per stuk goedkoper.
De specificaties van hoe de custom zuiger zal worden:
En nou maar hopen dat er iemand mee leest die mee wil doen
Principeschets van bovenstaande:
De stukprijs is realistisch. Een standaard zuiger aan laten passen zou met de aanschaf in dezelfde richting komen. Maar de custom zuiger heeft veel meer wijzigingen t.o.v. een aangepaste originele. Vanaf 4 stuks worden de custom zuigers nog eens 50 euro per stuk goedkoper.
De specificaties van hoe de custom zuiger zal worden:
- boring 96,00mm
- flat top, dus geen compressieverlagende deuk in de zuiger meer. De compressie zal ongeveer op 10,1:1 uitkomen. Belangrijkste voordeel is dat het vlamfront verkort wat een efficiëntere verbranding geeft en hopelijk naverbranding in de uitlaat voorkomt.
Ter hoogte van de kleppen zitten de benodigde uitsparingen. - pistonpenboring zonder olie"toevoer"gaatjes die in praktijk mijns inziens voor als olie-afvoergaatjes werken.
- pistonpenboring op maat 27,060-27,065. Hier pas direct een standaard sinterbrons lagerbus met flens in met 0,015-0,020 speling.
- de sinterbrons lagerbus werkt als zwevende bus en daardoor als extra lagerpunt voor de pistonpen. De binnenmaat van de bus is 22,020 en heeft hiermee 0,015-0,020 speling naar de standaard zuigerpen die 22,000-22,005 is.
Het effect van de zwevende bus is wrijving in het samenspel van drijfstang, pistonpen, zuiger, zuigerwand minimaliseren. Minder wrijving = minder energieverlies = meer vermogen op het achterwiel - desaxatie aan de uitlaatkant (in plaats van zoals origineel aan de inlaatkant). Hierdoor staat de drijfstang meer rechtop tijdens de arbeidsslag. De krachtoverbrenging wordt wordt efficiënter, de lijbaankrachten kleiner en het kantelen van de zuiger wordt minder.
En nou maar hopen dat er iemand mee leest die mee wil doen
Principeschets van bovenstaande:
Laatst bewerkt: