Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Is er iemand die in dit topic meeleest, een Yamaha XT600, TT600S/E/R/RE of Grizzly 600 heeft en wat ziet in een custom zuiger? De minimale afname is 2 stuks, en dat wordt met €381,31 per stuk wel wat kostbaar om helemaal alleen te bekostigen. Ik heb er immers maar één nodig, want daarna gaat de TTR "eeuwig" mee :t

De stukprijs is realistisch. Een standaard zuiger aan laten passen zou met de aanschaf in dezelfde richting komen. Maar de custom zuiger heeft veel meer wijzigingen t.o.v. een aangepaste originele. Vanaf 4 stuks worden de custom zuigers nog eens 50 euro per stuk goedkoper.

De specificaties van hoe de custom zuiger zal worden:
  • boring 96,00mm
  • flat top, dus geen compressieverlagende deuk in de zuiger meer. De compressie zal ongeveer op 10,1:1 uitkomen. Belangrijkste voordeel is dat het vlamfront verkort wat een efficiëntere verbranding geeft en hopelijk naverbranding in de uitlaat voorkomt.
    Ter hoogte van de kleppen zitten de benodigde uitsparingen.
  • pistonpenboring zonder olie"toevoer"gaatjes die in praktijk mijns inziens voor als olie-afvoergaatjes werken.
  • pistonpenboring op maat 27,060-27,065. Hier pas direct een standaard sinterbrons lagerbus met flens in met 0,015-0,020 speling.
  • de sinterbrons lagerbus werkt als zwevende bus en daardoor als extra lagerpunt voor de pistonpen. De binnenmaat van de bus is 22,020 en heeft hiermee 0,015-0,020 speling naar de standaard zuigerpen die 22,000-22,005 is.
    Het effect van de zwevende bus is wrijving in het samenspel van drijfstang, pistonpen, zuiger, zuigerwand minimaliseren. Minder wrijving = minder energieverlies = meer vermogen op het achterwiel :]
  • desaxatie aan de uitlaatkant (in plaats van zoals origineel aan de inlaatkant). Hierdoor staat de drijfstang meer rechtop tijdens de arbeidsslag. De krachtoverbrenging wordt wordt efficiënter, de lijbaankrachten kleiner en het kantelen van de zuiger wordt minder.
Het hele set zal compleet zijn met bussen, pistonpen, borgveren en zuigerveren. Het is plug&play voor een standaard Yamaha XT, TT of Grizzly.

En nou maar hopen dat er iemand mee leest die mee wil doen *O**O**O*


Principeschets van bovenstaande:
8b41361370212924.png
 
Laatst bewerkt:
De compressie wil ik niet perse hoger voor meer vermogen, maar vooral voor een korter vlamfront. Origineel heeft de zuiger een lichte uitholling. De verbrandingsruimte van een 4-klepskop heeft altijd een dak-vorm. Mijns inziens (of zoals JVA het zegt, MM), is in dat geval een volledig vlakke zuiger het meest efficiënt. Een (nog) hoge(re) compressie zuiger met een "dome", deelt de verbrandingsruimte eigenlijk op in twee ruimtes en dus twee vlamfronten. Dit lijkt mij niet efficiënt.

Wat ik wil voorkomen, is dat er vreemde vlamfronten ontstaan die langzaam verbranden. Dit geeft naverbranding in de uitlaat en verlies van efficiëntie. Op youtube staan hier mooie filmpjes van. Op een zijklepmotor kan voor korte tijd met een transparante cilinderkop gedraait worden. Met een high-speed camera is dan mooi te zien hoe zo'n vlamfront kan verlopen.


Bovenstaand filmpje is zo'n voorbeeld. Na de vonk is mooi te zien hoe het vlamfront zich door de verbrandingsruimte verspreid. Ook is goed te zien, dan het vlamfront al snel naar links boven afbuigt. Daar zit namelijk de uitlaatklep. Een deel van het nog niet verbrande mengsel verdwijnt de uitlaatpoort in en het vlamfront gaat daar achteraan :]


Ook een leuk filmpje. Hier verloopt het vlamfront al een stuk mooier. Mogelijk komt dit door de plaatsing van de bougie pal boven de kleppen. Toch is nog te zien dat het vlamfront nog net richting de uitlaatklep rechts onder beweegt op het moment van openen.

2001251371637853.png
 
Ons topic neemt een verrassende wending.
Gelukkig maar, meer mensen, meer ideeën en stappen in de goede richting.
Al zijn er veel kijkers en lezers, soms komt opeens een vreemdeling op ons pad, ook "Op zoek naar beter".
Bij toeval? Of is het een logisch gevolg van anders denken en doen. Daar zit het begin van alle ontwikkelingen "Anders durven denken"
Uitgekeken op Werkplaatshandboeken en topics met alleen maar leuk gebabbel?
Het zuigerpen probleem wordt in "het nieuwe denken" opgelost.
Het is een echt motorrijwiel probleem, zo lijkt het, als we de laatste reacties bekijken.
Maar toch zien we in het automotief de eerste ontwikkelingen van het opnieuw beoordelen van de zuigerpen lagering en veranderingen ten gunste van de levensduur.
H-D heeft er zelfs aandacht aan besteed, met ernstige gevolgen voor de betrouwbaarheid van de motor.
Zo is kopiëren erg gevaarlijk als je de reden van veranderingen niet begrijpt.
Zuigerpen slijtage.jpg

xt 500- vlamweg korter.jpg
 
Laatst bewerkt:
De compressie wil ik niet perse hoger voor meer vermogen, maar vooral voor een korter vlamfront.
wat is de grootste afstand ? die van de bougie tot de bodem van de zuiger ? of van de bougie tot de rand van de cylinder ?
dus mijn vraag : hoeveel sneller gaat het vlamfront de rand van de cylinder bereiken ? mijn mening .... nul.
 
wat is de grootste afstand ? die van de bougie tot de bodem van de zuiger ? of van de bougie tot de rand van de cylinder ?
dus mijn vraag : hoeveel sneller gaat het vlamfront de rand van de cylinder bereiken ? mijn mening .... nul.

Hiervoor moet ik de diepte van de verbrandingsruimte meten, maar de kop ligt even ergens anders. Je hebt groot gelijk, het effect zal minimaal zijn. Het vlamfront gaat nauwelijks sneller naar de rand van de cilinder door er een vlakke zuiger in te plaatsen. Wel verhoogt het de CV, wat in mijn situatie gewenst is. Ik heb zoveel opstaande randen uit de verbrandingsruimte gehaald, dat ik met de huidige CV-waarde waarschijnlijk zelfs op pure wasbenzine kan rijden zonder te pingelen :+

Nou heb ik het idee dat het verwijderen van al die riggels en hobbels ook voor het vlamfront gunstig kan zijn. Net als bij de uitstromende gassen, staat er nu voor het vlamfront geen obstakels meer in de weg.
 
Zit me alleen af te vragen waarom die opvulling niet voor je vlamfront met die 900 m/s is die ruimte al aan het branden voor de zuiger en krukas een halve graad verder gedraaid is na de vonk
Voor compensatie van verlies van CV okee maar dan is het inkorten van de cilinder makkelijker en goedkoper te doen
Wacht wel op jullie uitleg hiervan
 
De afstand van de vlamweg is 15 mm korter.
IN PLAATS VAN 65 MM LANG HOEFT ER MAAR 50 MM WEG AFGELEGD TE WORDEN.
In het XT 500 verhaal was het erg duidelijk; Veel sneller en koeler dan de 600 4 klepper.
In het betreffende forum werd het niet geaccepteerd; Als het echt zo is dat het werkt. dan had een ander het allang zo gedaan.
De XT kon je ook warm starten en voor een stoplicht afslaan was er ook niet meer bij.
Het karakter van de motor veranderde er door.
Wat jammer toch.
Guzzi Falcon kop.jpg
 
Zit me alleen af te vragen waarom die opvulling niet voor je vlamfront met die 900 m/s is die ruimte al aan het branden voor de zuiger en krukas een halve graad verder gedraaid is na de vonk
Voor compensatie van verlies van CV okee maar dan is het inkorten van de cilinder makkelijker en goedkoper te doen
Wacht wel op jullie uitleg hiervan

Welke opvulling bedoel je in deze situatie precies?

Wat betreft de loopsnelheid van het vlamfront heb ik nooit naar snelheden gekeken. Als ik naar de eerder geplaatste filmpjes kijk, dan zie ik een mooi voorbeeld van een nog in brand staand mengsel dat al de uitlaatklep in beweegt. Ik vind dat prachtig om te zien, zeker op full screen en met het beeldscherm zo helder mogelijk. Hoe meer ik er naar kijk, hoe duidelijker wordt wat zo'n front doet als het vreemde vormen tegen komt.

De 900m/s kan ik niet zo goed plaatsen. Als ik een benzinespoor van 900 meter trek en dat aan één kant aansteek, zou het dan in één seconde over de hele 900m in brand staan? Op internet vond ik wel een interessante bron waar een snelheid van 16.5m/s bij 1500rpm en een CV van 12:1.

Nou kan er heel theoretisch gerekend worden. Bij 6.000rpm draait de krukas een halve slag (arbeidsslag) in 0.005 seconden. Dat is 5 duizendste seconde, of te wel 1/200 seconden. Als de vlamsnelheid 16.500mm/s is dan legt die in een halve krukasslag 16.500/200=82,5mm af. De slag van mijn Yamaha TTR is 84mm, dus het vlamfront kan het niet bijbenen _O-
Nou is bovenstaande een beetje flauw, want een andere bron spreekt weer van 30m/s.

Nog verder gedacht: een arm mengsel verbrandt langzamer. Een originele 4-klepskop met al die compressie verhogende wallen en dammen zorgt voor een slechte uitlaatslag. Kool op de achterkant van de inlaatklep en soms zelfs op de achterkant van de gasklep laat zien er verbrande gassen nog in de cilinder aanwezig zijn op het moment dat de inlaatklep opent. Dit maakt de verbranding van de volgende hap inlaatgassen per definitie minder goed, want verbrande gassen hebben geen zuurstof meer. Met dit in het achterhoofd wordt de meerwaarde van de RTFT-techniek van JVA nog groter.

Lang verhaal kort, in een standaard motor zullen we bijna allemaal letterlijk met de vlam in de pijp rijden! :]



Moto Guzzi V50, gefotografeerd met een stroboscoop gekoppeld aan de ontsteking. Copyright Bart S.
96da6d1371741618.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou heb ik het idee dat het verwijderen van al die riggels en hobbels ook voor het vlamfront gunstig kan zijn. Net als bij de uitstromende gassen, staat er nu voor het vlamfront geen obstakels meer in de weg.
Nog even en je brengt veel mensen in twijfel.
Dat kan ernstige schade veroorzaken.
Vluchten naar zekerheid is er ook niet meer, in deze tijden.
Ik zou niet weten waar naar toe.
Ga wel weer op zoek naar echte techniek en mensenwerk.
 
Het is niet mijn bedoeling om iedereen in twijfel te brengen, maar ik breng mezelf ook vaak aan het twijfelen. s'Nachts kan dat door blijven malen in mijn hoofd. Sinds kort heeft mijn muzikale collega me zo gek gekregen om een ukelele te kopen. Met totaal geen ervaring in het bespelen van een instrument, geeft dit een leuke afleiding. Weer eens iets heel anders.
 
2021 Indian Motorcycle Chieftain Elite
04 MAART 2021 MOTORNIEUWS
Het geheel wordt aangedreven door Indians Thunderstroke 116cu (1901cc) met 171Nm koppel. De achterste cilinder kan zichzelf uitschakelen bij zeer lage snelheden in traag verkeer, dit moet de rit comfortabeler maken.
===============================================
Wat een ongelooflijke prestatie om de achterste cilinder uit te schakelen in moeilijke situaties.
Daar moet over nagedacht zijn, ja toch?
Het doet mij denken aan de TC techniek, ook zo iets van de achterste cilinder uit schakelen, ja toch?
Ook de uitlaten roodgloeiend bij de Indian?
Ook weer zoiets van, heb ik dat goed onthouden?
Weet ook nog van een oud Buel rijder die een Indian wilde aanschaffen en met dat rode pijpen verhaal naar een Indian dealer ging.
Die ontkende dat natuurlijk.
Heb toen nog een afbeelding van een cilinderkop gefotoshopt.
Hoe het goed kan komen met die rode pijpen.
Uiteraard nooit meer wat van gehoord.
Maar zit toch met het gevoel van; Kan dat wel waar zijn?
Misschien toch een soort vergissen of een verkeerde gedachte.
Je weet het tegenwoordig niet meer.
U wel?
Flow en logica S-S   X wedge.jpg
 
Het is niet mijn bedoeling om iedereen in twijfel te brengen, maar ik breng mezelf ook vaak aan het twijfelen. s'Nachts kan dat door blijven malen in mijn hoofd. Sinds kort heeft mijn muzikale collega me zo gek gekregen om een ukelele te kopen. Met totaal geen ervaring in het bespelen van een instrument, geeft dit een leuke afleiding. Weer eens iets heel anders.

Sammie ben jij het?
 
Ooit harmonium gespeeld.
Het leert je met twee handen werken en met allebei je hersenhelften.
Goed voor je ontwikkeling ende rest van je leven.
Dan had je er een met een elektrische pomp anders had je je voeten ook nog moeten gebruiken
 
Dan had je er een met een elektrische pomp anders had je je voeten ook nog moeten gebruiken
Het was er nog één met voetenwerk en knie flappen.
Verzopen met de watersnoodramp.
We woonden in het laagste gedeelte van de wijk Feyenoord.
Wel veel gemak gehad met het werken aan de draaibank.
Vaak opmerkingen gehad over het volledig in kunnen zetten van de linkerhand.
Stemde ook links.
Maar nooit vals.
 
Het idee, wat aan muziek te gaan doen, kwam van mijn moeder.
Achteraf een enorme aanwinst in verbindingen in de hersenen, volgens deskundigen.
Het hoorde bij je opvoeding zei ze, maar geweigerd om naar dansles te gaan.
Een negatief advies van een deskundige bioloog; Ga nooit naar dansles.
Zag nog een mooi advies van een bekende schrijver; Op scholen leer je geen waarheden, het zijn adviezen en informatie.
Meer zal het niet worden.
Werk dus aan je eigen kennis en ervaringen.
Van 1960 tot 1965 in de motorrijwiel techniek gewerkt.
Na 5 jaar kom je geen stap vooruit en ga je op routine werken.
Wel leerzaam, op de manier van, Zo gaan we niet verder.
Tijdens de bekende "gehoorzaamheidsperiode" geleerd om NEE te zeggen.
De "plaats en tijd" van je geboorte kan je niet veranderen, maar in de rest van je leven is er keuze genoeg.
Nog een mooi plaatje gevonden; Over geloof en zekerheid.
Big Boyz multi flow.jpg
 
Wat je zegt he.... het oppevlak speelt BIJNA geen rol, je zegt het zelf ;) Dit zal net de cilinderkop zijn waar ze het allerlaatste restje vermogen uit hebben weten te persen. En dat verkoop je dan met vette namen, anders kun je er geen astronomische bedragen voor vragen.

Ik zie boven de inlaatklep, net onder het gepolijste deel nog een gaatje zitten :? wat voor vette naam krijgt dat dan? en waar is het voor?
 
Ik zie boven de inlaatklep, net onder het gepolijste deel nog een gaatje zitten :? wat voor vette naam krijgt dat dan? en waar is het voor?
Denk dat het een soort decompressie kanaal is.
Ooit, alweer ja, een afgebroken decompressie klep gemodificeerd.
Het S&S steeltje was afgebroken.
Geen garantie en zie maar hoe je het repareert.
Moeten nog beelden van zijn; Ter leeringenzo.
Daar was het HDSC altijd goed voor, ook voor mensen die het eigenlijk niet wilden weten.
Lieten dan hun narigheid door anderen brengen, maar er zat al een luchtje aan.
Een bron van vermaak, dat wel weer.
 
Decompressie klepje zou ik ook wel willen, gewoon handbediend, om het wat minder zwaar werk te maken voor de startmotor.... er zijn heel simpele kettingzaag decompressieklepjes die je er gewoon als een bougie indraait. Maar daar zit weer geen handige kabelbediening aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan