mr.old(s)cOOl!
MF veteraan
- 31 mei 2010
- 17.672
- 2
Bij het verlaten richting aangeven.
Bij er op rijden niet. Ook niet linksaf aanzetten als je driekwart gaat. Dat is zooo 1980.
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende
Verder inderdaad alleen als ik er af ga
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende
Verder inderdaad alleen als ik er af ga
ik dacht al het duurt niet lang of het krijgt een eigen topicvanwege de vele vragen die kwamen omtrent de plinkers gebruiken dan wel/niet,
op een rotonde
turborotonde
[verkeersplein] ??
is het nu verplicht/netjes en wanneer doe je dit of moet je dit doen.
hoe zit dit in andere landen etc?
[afbeelding]
[afbeelding]
hier een richtingaanwijzers op rotonde" topic topic, leef je uit!
[afbeelding]
ik doe idd precies hetzelfde,
en bij een verhoogde rijbaanscheiding [turborotonde] volg ik de richting die ik op wil, en pas op 't moment dat ik wil afslaan doe ik de knipper naar rechts aangeven.
daarbij geldt nog steeds;
1kwart is gewoon gelijk rechts knipperen voor mij.
half rechtdoor is niets knipperen.
3kwart is op 't laatst naar rechts knipperen.
zo doe ik het, ben benieuwd naar de rest met onderbouwing en praktijkvoorbeelden.
Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan.
Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat.
Dat is al 8000 jaar niet meer zo. Schematisch gezien is een rotonde een rechte weg met wat aftakkingen, op een slingerdijkje zet je toch ook niet steeds je raw aan?Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan.
Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat.
Dat is echt niet de bedoeling. En verwarrend ook. Gewoon de bestaande regels volgen.daarbij geldt nog steeds;
1kwart is gewoon gelijk rechts knipperen voor mij.
half rechtdoor is niets knipperen.
3kwart is op 't laatst naar rechts knipperen.
Dat is al 8000 jaar niet meer zo. Schematisch gezien is een rotonde een rechte weg met wat aftakkingen, op een slingerdijkje zet je toch ook niet steeds je raw aan?
Yep! Zo doe ik dat ook.Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende
Verder inderdaad alleen als ik er af ga
Dat is echt niet de bedoeling. En verwarrend ook. Gewoon de bestaande regels volgen.
Want wat gebeurt er regelmatig? Omdat iemand geen richting aangeeft bij het oprijden, denkt de generatie die zo handelt en denkt als jij beschrijft, dat diegene "rechtdoor" gaat. En dan blijkt diegene toch driekwart te gaan, met elke keer een bijna aanrijding.
Het is gewoon zo dat als je staat te wachten, en er rijdt een voertuig op de rotonde, dan blijft hij op de rotonde totdat hij richting aangeeft.
Het kan zo zimpel zijn.
NEEAls ik driekwart ga zet ik hem gewoon aan naar links alleen maar veiliger..
En uiteraard als ik eraf ga dan geef ik ook richting aan..
Dat is dus wat ik bedoel. Mensen die richting aangeven bij driekwart, denken vermoedelijk ook dat iemand die geen richting aangeeft, rechtdoor gaat.Yep! Zo doe ik dat ook.
Edit: voor degenen die hun richting dus wel wensen aan te geven voor ze de rotonde oprijden. Als er bij het oprijden geen pinker wordt gebruikt, dit op de rotonde waarvan foto in deze OP, wordt er dan verondersteld dat je "rechtdoor" rijdt???
Yep! Zo doe ik dat ook.
Edit: voor degenen die hun richting dus wel wensen aan te geven voor ze de rotonde oprijden. Als er bij het oprijden geen pinker wordt gebruikt, dit op de rotonde waarvan foto in deze OP, wordt er dan verondersteld dat je "rechtdoor" rijdt???
NEE
Dat is niet veiliger! Dat is verwarrend.
Bij het verlaten richting aangeven.
Bij er op rijden niet. Ook niet linksaf aanzetten als je driekwart gaat. Dat is zooo 1980.
mooie instinker hé.
Gaat wel hoor. Met de auto wellicht iets moeilijker, maar het gaat. Heb er nog niet te veel gezien. In België past men die nog maar sinds heel kort hier en daar toe.trouwens leuk die "turborotondes"
je kan immers nooit terug welke richting je net vandaan kwam...
da's een nadeel...