richtingaanwijzers op rotonde" topic

Dat is echt niet de bedoeling. En verwarrend ook. Gewoon de bestaande regels volgen.

Want wat gebeurt er regelmatig? Omdat iemand geen richting aangeeft bij het oprijden, denkt de generatie die zo handelt en denkt als jij beschrijft, dat diegene "rechtdoor" gaat. En dan blijkt diegene toch driekwart te gaan, met elke keer een bijna aanrijding.

Het is gewoon zo dat als je staat te wachten, en er rijdt een voertuig op de rotonde, dan blijft hij op de rotonde totdat hij richting aangeeft.

Het kan zo zimpel zijn.

Pollens nog aan toe, dat is een goed punt.
 
Laatst bewerkt:
:Y :Y :YGaat wel hoor. Met de auto wellicht iets moeilijker, maar het gaat. Heb er nog niet te veel gezien. In België past men die nog maar sinds heel kort hier en daar toe.


met de motor gaat het redelijk en ik doe het zelf ook, maar bij die hoekige turborotondes moet je [met koekblik] heel snel kijken/sturen en anticiperen wil je hem "hoeken" 8-) }) :Y
 
Laatst bewerkt:
Nja ,wel jammer dat de helft van het volk te druk is met i phony's ,radio's ,tim tims en roken ipv te blinken en ik sta iets te vaak voor jan lul te wachten en me te irriteren omdat men gewoon geen richting aanwijzer gebruikt en voor me afslaat ipv mij voorbij komt op een rotonde .

Is te lam zijn om richting aan te geven wel 2012 dan ?
Sowieso is geen richting aanwijzen mijn verkeers irritatie #1.


vrijdag rulezz

Als ik sta te wachten bij een rotonde heb ik toch echt liever dat ze geen richting aangeven en dan van de rotonde af gaan, dan dat ze wel richting aangeven om van de rotonde af gaan om dan alsnog op de rotonde te blijven.

Ik wacht sowieso tot dat de op de rotonde rijdende de bocht heeft ingezet om de rotonde af te gaan. Eerder ga ik niet de rotonde op, richtingaanwijzer aan of niet maakt mij daarbij niet uit.
 
Mijn strategie? Rotonde 1e rechts, bij aanrijden al richting naar rechts.
Rotonde 'rechtdoor'?, geen richting, totdat ik de rotonde verlaat.
Rotonde linksaf, bij oprijden richting aan naar links, tussen de 'rechtdoor'kant en de afslag die ik moet hebben, richting aan naar rechts.

Zitten er meer afslagen tussen rechtsaf en rechtdoor, knipper aan naar links, totdat ik de rotonde ga verlaten.

Wanneer de knipper wordt omgezet, zo'n beetje ter hoogte van het oprijdend verkeer van de laatste afslag die ik voorbij rij...

Sorry, typ dit op iphone, dus geen volledige epistels!
 
Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan.

Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat. ;)
:^

TS. hier is niets verwarrend aan, je zal zien wanneer je dit doet het verkeer dat de rotonde op wil rijden wel blijft wachten. Direct na de voorlaatste afslag geef je richting aan naar rechts als je de rotonde wilt verlaten.
Het verkeer wat achter je rijdt weet ook wat je wilt gaan doen, geldt ook voor het verkeer voor je.

Gewone rotonde.
 
Laatst bewerkt:
Mijn strategie? Rotonde 1e rechts, bij aanrijden al richting naar rechts.
Rotonde 'rechtdoor'?, geen richting, totdat ik de rotonde verlaat.
Rotonde linksaf, bij oprijden richting aan naar links, tussen de 'rechtdoor'kant en de afslag die ik moet hebben, richting aan naar rechts.

Zitten er meer afslagen tussen rechtsaf en rechtdoor, knipper aan naar links, totdat ik de rotonde ga verlaten.

Wanneer de knipper wordt omgezet, zo'n beetje ter hoogte van het oprijdend verkeer van de laatste afslag die ik voorbij rij...

Sorry, typ dit op iphone, dus geen volledige epistels!


Duidelijker kan het niet voor het overige verkeer.
 
wil iedereen er ook duidelijk bijvertellen of zijn/haar reply geldt voor een

gewone rotonde

turborotonde?





die zijn echt verschillend van mekaar :Y
 
Vanmiddag ook zo'n eikel voor me in koekblik. Lekker zijn linkerarmpie buiten het raam laten bungelen waardoor steevast geen richting werd aangegeven bij de vele rotondes die hij verliet. Vind het zelf zeer irritant om te moeten stoppen bij een rotonde om vervolgens te zien dat de bestuurder toch de rotonde verlaat zonder richting aan te geven.
 
:^

TS. hier is niets verwarrend aan, je zal zien wanneer je dit doet het verkeer dat de rotonde op wil rijden wel blijft wachten. Direct na de voorlaatste afslag geef je richting aan naar rechts als je de rotonde wilt verlaten.
Het verkeer wat achter je rijdt weet ook wat je wilt gaan doen, geldt ook voor het verkeer voor je.



maar een rotonde is geen kruising maar een gewone ronde weg, waarop je voorrang hebt zodra je erop zit.


ergo; waarom zou ik richting aangeven op een rechte "ronde" weg? dat doe ik alleen als ik ga afslaan. :]


oh die remark van verwarrend was van MOD.
Ik vindt het niet verwarrend dat naar links knipperen, wel onnodig.


immers als je al op de rotonde bent moet al het verkeer jou voorrang verlenen, dus blijven wachten,
hier heeft [naar links] knipperen niet mee te maken, al blijf ik 10 rondjes draaien. :9
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag ook zo'n eikel voor me in koekblik. Lekker zijn linkerarmpie buiten het raam laten bungelen waardoor steevast geen richting werd aangegeven bij de vele rotondes die hij verliet. Vind het zelf zeer irritant om te moeten stoppen bij een rotonde om vervolgens te zien dat de bestuurder toch de rotonde verlaat zonder richting aan te geven.


dat zeer zeker, :] |(
 
maar een rotonde is geen kruising maar een gewone ronde weg, waarop je voorrang hebt zodra je erop zit.


ergo; waarom zou ik richting aangeven op een rechte "ronde" weg? dat doe ik alleen als ik ga afslaan. :]


oh die remark van verwarrend was van MOD.
Ik vindt het niet verwarrend dat naar links knipperen, wel onnodig.


immers als je al op de rotonde bent moet al het verkeer jou voorrang verlenen, dus blijven wachten,
hier heeft [naar links] knipperen niet mee te maken, al blijf ik 10 rondjes draaien. :9


Als je van bovenaf kijkt is het een kruising met een punt in het midden, rij je er op dan is het een ronde doorgaande voorrangsweg...... Maar kom je aanrijden en wil je 3/4 dan spreek je over bij/op de rotonde linksaf, of rechtdoor (dito bij een kruising).
De wetgever hangt er telkens een ander label aan, wat het er niet duidelijker op maakt.
Wat wel duidelijk is voor het overige verkeer (en op een voorrangsweg missschien onnodig lijkt maar dit is de enige manier waarmee we kunnen communiceren met het overige verkeer) is dat je richting blijft aangeven voor 3/4 alsof het een kruising is.
 
Als je van bovenaf kijkt is het een kruising met een punt in het midden, rij je er op dan is het een ronde doorgaande voorrangsweg...... Maar kom je aanrijden en wil je 3/4 dan spreek je over bij/op de rotonde linksaf, of rechtdoor (dito bij een kruising).
De wetgever hangt er telkens een ander label aan, wat het er niet duidelijker op maakt.
Wat wel duidelijk is voor het overige verkeer (en op een voorrangsweg missschien onnodig lijkt maar dit is de enige manier waarmee we kunnen communiceren met het overige verkeer) is dat je richting blijft aangeven voor 3/4 alsof het een kruising is.



* trekt een biertje open*



ja, maar het gaat er niet om hoe de wegbeheerder het ding noemt etc, en hoe ik er naar kijk.

het blijft nog steeds een ronde [voorrangs]weg, en nergens in de wet staat dat je naar links richting moet aangeven als je op de rotonde blijft,
ergo; op een voorrangsweg blijft> dan geef ik toch ook niet heel de tijd richting aan? *D :+


dat het wel wordt aangeleerd en als fatsoen wordt gezien kan ik inkomen, maar het is niet verplicht. :]

en degene die dat doet heeft weer een totaal ander inlevingsvermogen dan iemand die niet zo knippert op hetzelfde stukkie , en zal die dat ook van een ander niet verwachten dat hij/zij ineens toch afslaat.
 
* trekt een biertje open*



ja, maar het gaat er niet om hoe de wegbeheerder het ding noemt etc, en hoe ik er naar kijk.

het blijft nog steeds een ronde [voorrangs]weg, en nergens in de wet staat dat je naar links richting moet aangeven als je op de rotonde blijft,
ergo; op een voorrangsweg blijft> dan geef ik toch ook niet heel de tijd richting aan? *D :+


dat het wel wordt aangeleerd en als fatsoen wordt gezien kan ik inkomen, maar het is niet verplicht. :]

en degene die dat doet heeft weer een totaal ander inlevingsvermogen dan iemand die niet zo knippert op hetzelfde stukkie , en zal die dat ook van een ander niet verwachten dat hij/zij ineens toch afslaat.

Ja, zo spreekt de één hier van het tonen van fatsoen en de ander over het stichten van verwarring... En toch gaat het over hetzelfde gedrag. :z
 
vanwege de vele vragen die kwamen omtrent de plinkers gebruiken dan wel/niet,



op een rotonde
turborotonde
[verkeersplein] ?? O-)

is het nu verplicht/netjes en wanneer doe je dit of moet je dit doen.
hoe zit dit in andere landen etc?

[afbeelding]


[afbeelding]





hier een richtingaanwijzers op rotonde" topic topic, leef je uit! *D *D


[afbeelding]

Staat in de NL verkeersregels hoe t moet :)
 
Maw: je kunt het nooit helemaal goed doen. Ik zeg: groot licht aan, richting aangeven ruim voor de rotonde en opletten of diegenen die achter je rijden en diegenen die vanuit zijwegen aan komen rijden wel weten hoe ze zich moeten gedragen..
 
Laatst bewerkt:
Staat in de NL verkeersregels hoe t moet :)


kijk maar ff in Het grote wat ik vandaag onderweg meemaakte deel III


het blijkt dus van niet, grote verdeeldheid,
daarom dit vrijdagtopic om het topic ontopic te kunnen laten. :]





en ik zelf weleens wil weten hoe anderen dit trachten/plegen te doen.
 
* trekt een biertje open*


....

dat het wel wordt aangeleerd en als fatsoen wordt gezien kan ik inkomen, maar het is niet verplicht. :]

en degene die dat doet heeft weer een totaal ander inlevingsvermogen dan iemand die niet zo knippert op hetzelfde stukkie , en zal die dat ook van een ander niet verwachten dat hij/zij ineens toch afslaat.


Dat laatste stukje is gevaarlijk, vooral bij verkeer dat van de overzijde de rotonde op wil rijden en jij 3/4 de rotonde wilt nemen. Focus een keertje op de ogen en gedrag van die bestuurder, die verwacht in veel van de gevallen dat je rechtdoor (1/2 afslaan) zal gaan rijden en niet dat je nog verder blijft rijden op de rotonde.
Die bestuurder zie dan al beginnen met optrekken om vervolgens de rem te gebruiken. Bij gebruik van de richtingaanwijzer zien ze wat je van plan bent..



* doet wijntje pakken
 
Laatst bewerkt:
Maw: je kunt het nooit helemaal goed doen. Ik zeg: groot licht aan, richting aangeven ruim voor de rotonde en opletten of diegenen die achter je rijden en diegenen die vanuit zijwegen aan komen rijden wel weten hoe ze zich moeten gedragen..

Je moest eens weten: ik moest afgelopen week een keer linksaf op de rotonde en gaf daarbij ook richting aan naar links. Vanaf de andere kant kwam dezelfde rotonde een Volvo-rijder met hoedje tegemoet... En die nam heel beleefd zijn hoed af. :Y
 
vanwege de vele vragen die kwamen omtrent de plinkers gebruiken dan wel/niet,



op een rotonde
turborotonde
[verkeersplein] ?? O-)

is het nu verplicht/netjes en wanneer doe je dit of moet je dit doen.
hoe zit dit in andere landen etc?

[afbeelding]


[afbeelding]





hier een richtingaanwijzers op rotonde" topic topic, leef je uit! *D *D


[afbeelding]
Ik let er nu juist op; op deze rotonde is het fietspad los van de rijweg voor de auto's en toch hebben de fietsers voorrang.
In [BE] hebben de automobilisten voorrang (fietsers (zouden) moeten stoppen), als het een aanliggend fietspad is (fietspad maakt deel uit van de rotonde), dan hebben fietsers voorrang.
 
Ja, zo spreekt de één hier van het tonen van fatsoen en de ander over het stichten van verwarring... En toch gaat het over hetzelfde gedrag. :z


iets wat geen verplichting is en niet in de wet staat en verkeersdeelnemers dit toch met verve [willen] uitvoeren zie ik als,


zelfbedachte regels,
zelf interpretatie, :]




ik weet er ook nog wel een paar, toeteren voordat je naar links kijkt :') :9
zwaaien uit het raam als degene voor je groen heeft, _O-
 
Je wordt toch op elke willekeurige rotonde voor je flikker gereden. Kunt maar het beste er snoeihard overheen jakkeren en ervan af zijn.

En anders driekwart is links richting en de rest is rechts richting.

Doegie
 
iets wat geen verplichting is en niet in de wet staat en verkeersdeelnemers dit toch met verve [willen] uitvoeren zie ik als,


zelfbedachte regels,
zelf interpretatie,
:]




ik weet er ook nog wel een paar, toeteren voordat je naar links kijkt :') :9
zwaaien uit het raam als degene voor je groen heeft, _O-

Laat dat nou niet opgaan voor duizenden weggebruikers zoals ik die wél richting naar links aangeven bij rotondes... We hebben het simpelweg zo aangeleerd gekregen bij de rijschool. Het CBR keek op de laatste dag kritisch mee en besloot dat het goed was...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan