Rijbewijs ingevorderd

Negeren van een stopteken ofwel negeren van een ambtelijk bevel is strafbaar, art 184 wb van strafrecht.

Al hebben ze geen meting kunnen doen, kunnen ze wel de hun snelheidsmeter gebruiken (met een pieksnelheid oid) met dan nog wat wettelijke correcties eraf.

Niet echt handig om dan het op een vluchten te zetten, zal niet positief uitpakken op het totaalplaatje denk ik. Succes iig met de afhandeling.
 
Laatst bewerkt:
Als ze je alles ten laste leggen dan krijg je een boete van ca. 1000 euro en wellicht moet je die emg cursus volgen. Die cursus kost ca. 850 euro (zelf betalen) en kost je ook nog eens 3 verlofdagen. En je bent nog een halve dag kwijt ivm rechtbank bezoek.

Waar baseer ik dit op? Vriend van mij werd vorig jaar met de laser gepakt, 70km te hard. Hij kreeg bovenstaande boete + emg. En hij is niet eens gevlucht of over het fietspad gereden. Tevens was dit zijn eerste overtreding in jaren....

Sterkte ermee.....
Zo, dan heeft ie een beste douw gehad zeg :/
 
Denk dat je daarna kunt fluiten.
Wat betreft het wegrijden: je hoeft niet mee te werken aan je eigen aanhouding,


Ik denk dat je wat dingetjes door elkaar haalt. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Dat is heel iets anders dan aanhouding (en ook weer anders dan staande houding ). Een stopteken heb je gewoon op te volgen. :)
 
Laatst bewerkt:
He wat zijn we weer hard. Je hoort een pak zakdoekjes te brengen en z'n tranen te drogen. :P


O en als TS geluk heeft, krijgt hij ook nog een aantekening voor het negeren van een stopteken. Als dat strafrecht gedoe al er door is.

Even recapituleren: veel te hard gereden, stopteken genegeerd, over het fietspad geknald. Oei ik zou maar vast overwerk gaan regelen, om alles te kunnen betalen.

Als je 3 maanden moet fietsen kan de motor geschorst worden. Spaar je jezelf een leuk bedrag uit voor het CIJB te betalen
 
Om de procedure voor het terugkrijgen van het rijbewijs wat te versnellen kan je werkgever (als je die hebt) een brief schrijven naar de officier van justitie.
Heb een keer meegemaakt dat een collega het rijbewijs kwijtraakte en hem hierdoor sneller terugkreeg.

Hoeveel jaar geleden is dit gebeurt? Ik heb gehoord dat dit de laatste jaren niet meer lukt? Ik zeg dus gehoord.
Wat ik wel weet uit een voorbeeld van een klant van ons. Deze raakte zijn rijbewijs kwijt(combinatie alcohol/aanrijding met geparkeerde auto) hij schreef officier een brief dat hij zijn rijbewijs nodig had voor zijn bedrijf. Officier geeft rijbewijs terug en CBR neemt de volgende dag zijn rijbewijs in. Rijbewijzen zijn in NL namelijk van het CBR en niet van de staat. Als hun vinden dat jij niet deugdelijk/veilig) kunt rijden kunnen ze jou rijbewijs innemen. (Vanaf hier heb ik ook van horen/zeggen, dus hopelijk klopt deze info..) Hiermee heeft het CBR nog een truckje uitgehaald. Als je dit aanvecht en je wint het heb je je rijbewijs terug. Echter als je verliest is je rijbewijs definitief weg en moet je opnieuw lessen en examens afleggen. Conclusie, niemand gaat dit risico lopen.
 
Als je 3 maanden moet fietsen kan de motor geschorst worden. Spaar je jezelf een leuk bedrag uit voor het CIJB te betalen


Shit ja, loopt de staat weer accijns en btw mis. Als de rijontzegging maar lang genoeg is, betaald de staat je boete door inkomstenderving.


In dit geval zal een jaartje of 2 wel genoeg zijn daarvoor. _O- _O-
 
Ja, je denkt dat je veilig bent met vol gas over een 80km weg , maar dat ben je dus niet.
Jaren terug deed een kennis van mij dat ook in een landelijk gebied, waarbij plots uit een zijweg toch nog een auto kwam. Hij was toen iets van 24 jaar en heeft het niet overleeft.

Dus die € 3000,= die je waarschijnlijk kwijt bent betekenen niets als je het moest ruilen voor je leven.
 
Laatst bewerkt:
TS, in dit geval wil het niet kunnen meten van je werkelijke snelheid niet alles zeggen. Je hebt ten minste 180 gereden en dat gaan ze ook op papier zetten. Als je dat in een BBK hebt gedaan ben je heel flink aan de beurt, maar daarbuiten ook al. Daar komen bij de eventuele andere overtredingen, de gevaarzetting en het niet voldoen aan een stopteken.
Alleen die snelheid is al ruim voldoende reden voor een EMG, die zal er dus wel komen, gok ik.

Wat je nu kunt doen is afwachten of het rijbewijs terugkomt. Je hebt, als het goed is, de nodige documentatie gekregen mbt. het invorderen en een verzoek tot teruggaaf. Dat zal binnen 10 dagen bekend zijn.
Daarna is het afwachten wat de straf gaat worden. Hangt er ook van af wat er op papier gezet is, maar alleen al op de snelheid wordt de boete al heel fors. De vraag is ook of je geen ontzegging boven het hoofd hangt.
 
Laatst bewerkt:
Reserveer maar een kleine 2000 euro dan zit je goed. Ca. 1000 voor de boete en 850 voor de emg....... :W

Enne mogelijk een strafblad, want zoals CMK in een ander draadje aangeeft:

Vanaf 2015 kunt u een strafblad krijgen voor bepaalde overtredingen. Dus beter uitkijken. Overtredingen waar dat voor geldt o.a. :
- niet opvolgen van een stopteken of andere aanwijzingen van agenten of gegeven door middel van politievoertuigen

Dat strafblad kan bij sommige werkgevers problemen opleveren omdat je bijvoorbeeld een VOG (verklaring Omtrent Gedrag) moet kunnen overleggen. De problemen zitten hem er dan in dat je geen strafblad mag hebben voor het beroep dat je uitoefent. Jij moet voor je werk de weg op, dan moet je geen strafblad hebben dat verkeers-georienteerd is. Ik weet niet of je een VOG moest overleggen toen je daar ging werken, maar als dat wel zo is, hoop ik dat je werkgever coulance wil tonen. '(

Dan wordt deze stomme actie echt een lijdensweg. Want zo hard rijden is stom, maar er vandoor gaan terwijl ze redelijk kort achter je zitten. Dan hebben ze je kenteken al lang. |(
 
Laatst bewerkt:
Als ze je alles ten laste leggen dan krijg je een boete van ca. 1000 euro en wellicht moet je die emg cursus volgen. Die cursus kost ca. 850 euro (zelf betalen) en kost je ook nog eens 3 verlofdagen. En je bent nog een halve dag kwijt ivm rechtbank bezoek.

Waar baseer ik dit op? Vriend van mij werd vorig jaar met de laser gepakt, 70km te hard. Hij kreeg bovenstaande boete + emg. En hij is niet eens gevlucht of over het fietspad gereden. Tevens was dit zijn eerste overtreding in jaren....

Sterkte ermee.....

Een voordeel! Verlof hoeft ie niet te vragen want als ie t rijbewijs voor z'n werk nodig heeft kan ie z'n baan ook zomaar eens kwijt zijn.
 
Heftig verhaal zeg -O-

Zoiets verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs, maar dit geeft wel aan dat je ook maar een mens bent, die in een vlaag van paniek rare dingen kan doen. (het afschudden van de politie heb ik het dan over) Je hebt ze daarmee trouwens wel laten zien, dat je wel motor kunt rijden, want het is wel gelukt :X

Heb je aan de betreffende agenten ook een verklaring gegeven die ze hebben genoteerd? Ik hoop het niet, want die worden nogal eens verdraaid door de politie in je nadeel.

Het enigste wat je kunt doen is afwachten en straks voor de rechter een pakkend verhaal verzinnen, waarin je -recht uit je hart- spijt betuigd van de door jou gedane feiten.
Aangezien dit de eerste keer is dat je zoiets overkomt, zal de rechter daar wel rekening mee houden lijkt me. Die rechter is ook een mens van vlees en bloed natuurlijk.
Als jij het aannemelijk maakt dat je zoiets nooit weer zal doen, heb je je lesje wel geleerd. En ik geloof uit jou verhaal ook wel dat je zo geschrokken bent dat je het geen 2e keer meer zal doen.

Als je het autorijbewijs al langer dan 5 jaar hebt, en motorrijbewijs 2 jaar, heb je geen puntenrijbewijs meer, dat scheelt misschien weer een beetje.
Snelheidsmeting is niet gedaan (zeg je), dus agenten kunnen er hooguit een artikel 5 aan vast hangen (wat ze ook wel zullen doen denk ik)
Het ervandoor gaan na een stopteken is (als ik het verhaal zo lees) een soort paniek aanval geweest. Is volgens mij ook wel redelijk te verklaren wanneer je zoiets voor het eerst mee maakt.
Je bent je er op dat moment bewust van dat je de sjaak bent, en het eerste wat er in je opkomt is "ik wil hier zo snel mogelijk vandaan", en handelt daarnaar.
Of misschien was je wel in de veronderstelling dat door de sirenes, jij vlot aan de kant moest, omdat de politie erlangs moest :?
Wanneer voertuigen met sirenes aan komen blazen, zie ik wel vaker mensen rare capriolen uithalen om de weg vrij te maken O-)

Anders misschien even je verhaal houden op Flitsservice, daar zitten ook juristen op het forum en kunnen je wellicht nog wat advies geven. Advies wat je straks wel heel goed kunt gebruiken denk ik.

Heel veel sterkte ermee iig, ik hoop voor je dat het allemaal nog enigszins mee gaat vallen voor je.....
 
Afgelopen dinsdag heeft het noodlot toegeslagen. Volledig eigen schuld, wat het nog stommer maakt.

Ik reed achter een politieauto op een 60 weg. Op een kruispunt ging de auto rechtdoor, waarop ik afsloeg naar links. Het was een lege weg tussen de weilanden waar verder geen medeweggebruikers te vinden waren. Nadat ik ben afgeslagen, is de dienstauto gelijk gekeerd en mij achtervolgd. Dit heb ik niet gezien wat me nog het meest irriteert van alles. Ik ben een 80 weg op gegaan en heb daar het gas opengetrokken, politieauto erachteraan. Slecht 1 tegenligger tegengekomen dus ook weer een lege weg. Vervolgens ben ik de bebouwde kom ingegaan en heb me weer netjes aan de toegestane snelheid gehouden. Totdat ze opeens vlak achter me zaten en de sirenes aandeden. Uit een soort van reflex en angst ben ik in plaats van te stoppen harder gaan rijden en heb ik ze via een stukje fietspad weten af te schudden. Maar tevergeefs, de heren hadden m'n kenteken al te pakken.
Het duurde niet langer dan 5 minuten voordat de heren aan de deur stonden.
Rijbewijs kon ik gelijk inleveren, logisch natuurlijk. De mannen zeiden dat ze op de 80 weg zelf 180 reden en hun auto niet harder kon, maar dat ik nog uitliep en ze dus niet mijn snelheid konden meten.(ik heb zo mijn twijfels of het in dit geval positief is dat ze niet gemeten hebben)

Dit is de eerste keer dat ik gepakt ben met een snelheidsovertreding. Heb wel al langer dan 5 jaar m'n autorijbewijs, maar voor de motor pas 2 jaar. dus ik weet niet precies hoe het dan zit met beginners rijbewijs. Ik heb het pasje wel echt nodig voor mijn werk, ik werk met een verkoopwagen. Dit had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor ik het gas optrok. Ik vraag me af of ik 'm misschien eerder (tijdelijk) terug kan krijgen en dat ze dan de boete verhogen oid.

Zijn er toevallig ervaringsdeskundigen of mensen die weten hoe zoiets in z'n werk gaat? Dat negeren van 'stop politie' en de sirenes is ook behoorlijk aso natuurlijk, maar kan op het internet niet echt iets vinden of het nou wel of niet strafbaar is. Lees op verschillende sites dat het niet verplicht is om aan je eigen aanhouding mee te werken :? Vaag verhaal, maar hoop dat het waar is.

Fijne avond!
Wat voor rare reflexes heb jij? Nog andere dingen op je kerfstok?
:X :?
 
Hoezo draaide de politie meteen om om jou te achtervolgen?
Lijkt me dat je daarvoor dan ook al wel aandacht vroeg..
 
Beetje dom om met een leesbaar kenteken te gaan rijden.

Je kan de weg niet op of je hebt voor je het weet een strafblad, emg of rijbewijs invordering te pakken.
En de politie die je aanhoudt, kan je hem beter maar plat rijden, dan mag je een paar uren tuintjes schoffelen. Maar vaak hoeft dat ook niet want taakstraffen moeten binnen 2 jaar worden opgelegd en ook die termijn haalt het justitieele apparaat niet altijd.

Als ik even extra gas geef dan gaat de kentekenplaat in de binnenzak. En het moet een knappe politieauto zijn die mij op de motor dan nog te pakken krijgt.

Oftewel, als je een overtreding maakt kun je op allerhande (mulder) regeltjes en bestuurlijke onzinregels genaaid worden. Als je kop niet in de smaak valt bij oom agent dan heb je een EMG aan de broek. Maar als je goed strafrechtelijk over de schreef gaat dan wordt het een rechtzaak. Dan krijg je een advocaat en het OM maakt vaak de nodige fouten en er zijn dan altijd wel verzachtende omstandigheden dat de straf minimaal is.
 
Wat ik me altijd in zo'n geval afvraag, als men al je kenteken heeft, wat is dan nog in hemelsnaam het punt om te vluchten en er proberen er onderuit te komen?

Dan komen ze je gewoon thuis opzoeken. Toch?

Je bent dan toch al de lul, en maakt het alleen nog maar erger voor jezelf.

Maar dat is mijn logica hoor..... Je hoeft idd niet aan je eigen veroordeling mee te werken, maar dat is totaal wat anders dan het negeren van een stopteken.
 
Wat ik me altijd in zo'n geval afvraag, als men al je kenteken heeft, wat is dan nog in hemelsnaam het punt om te vluchten en er proberen er onderuit te komen?

Dan komen ze je gewoon thuis opzoeken. Toch?

Je bent dan toch al de lul, en maakt het alleen nog maar erger voor jezelf.

Maar dat is mijn logica hoor..... Je hoeft idd niet aan je eigen veroordeling mee te werken, maar dat is totaal wat anders dan het negeren van een stopteken.

:^

Enige redmiddel is je motor dumpen en thuis afwachten tot de politie aan de deur staat.
Als ze dan zeggen dat je net gevlucht bent zeg je dat je niet weg geweest bent en je motor gewoon in de schuur staat......



Maar owee als ze je daarmee pakken....... |(
 
:^

Enige redmiddel is je motor dumpen en thuis afwachten tot de politie aan de deur staat.
Als ze dan zeggen dat je net gevlucht bent zeg je dat je niet weg geweest bent en je motor gewoon in de schuur staat......



Maar owee als ze je daarmee pakken....... |(

En dan de deur opendoen in je motorpak, en zeggen dat je niet weg geweest bent :? _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan