Hi jongens en meisjes,
Over een paar weken dan is het zover... ik mag eindelijk afrijden.
Toch heb ik nog wat tips nodig om de rust te bewaren op de snelweg.
Op de snelweg rijden vind ik niet eng maar ik kijk vaak te vlug. Zowel bij het invoegen als van rijstrook wisselen/inhalen. Zeker als het wat drukker is.
Een ander foutje dat ik maak is dat ik alvast iets naar links of naar rechts rijd terwijl ik nog ik nog aan het spiegelen ben. Iets dat ik echt wil afleren.
Alle tips en tricks zijn welkom. Thanks!
Lars
Als je "te vlug kijkt" (ik interpreteer dat als haastig, alsof je tijd tekort komt), dan
loop rij je achter de feiten aan: je bent onvoorbereid op wat komen gaat, en improviseert de boel nog even snel bij elkaar. En dat is trouwens heel menselijk, want mensen kijken van nature in functie van de snelheid die ze op eigen kracht kunnen lopen. Maar als je sneller dan die pakweg 10-15 km/u gaat, dan ben je met je natuurlijke kijkgedrag en waarnemingsvermogen dus altijd te laat.
Kortom: je zult dus heel veel verder vooruit moeten kijken, denken en plannen. Meer precies: een seconde of 2 à 3 verder vooruit, wat bij een gangetje van 100 km/u neerkomt op een afstand van 50 à 100 meter. Dat geeft je namelijk de ruimte en tijd om te reageren op dingen die verderop gebeuren, in plaats van dat je moet reageren op dingen die je zojuist voorbij reed...
Als je jezelf dat aanleert - kijken en anticiperen dus - dan zul je merken dat je nauwelijks meer verrast wordt, domweg omdat je "alles" al zo'n beetje overzien had, en het grootste deel van de tijd is verkeersgedrag van anderen akelig goed voorspelbaar. Er komt dan ook veel meer rust in je rijden (en je hoofd), en die rust is voorwaarde om t.z.t. op een veilige manier heel erg hard te gaan
. Jouw rijinstructeur kan je vast van allerlei tips geven m.b.t. kijktechnieken (zoals breed kijken, geleidt kijken, etc.), waar je je voordeel mee kunt doen.
Als je naar links of naar rechts stuurt terwijl je nog aan het spiegelen bent, dan knijp je misschien teveel in je stuur en/of je bent gewoon te haastig. Procedure is, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook: spiegelen (en daarbij ook daadwerkelijk kijken en zien...), richtingaanwijzer aan, nog een keer spiegelen, opzij kijken, en als er veilige ruimte is de zijwaartse beweging inzetten (en daarna weer spiegelen, etc.). Zo ongeveer. Tel daar voor de grap eens bij.
Tellen? Ja, want als je je realiseert dat de doorsnee reactietijd van een mens een seconde of anderhalf à 2 is (of erg veel langer als er niet opgelet wordt), dan besef je ook dat elke beweging die je maakt en die voor een ander onverwacht zou kunnen zijn (bijvoorbeeld een rijstrookwissel), onder normale omstandigheden idealiter zo'n 2 seconde duurt: dat geeft zowel jezelf als andere weggebruikers de tijd om te reageren als dat nodig is. Als je je motor lekker vlot in een fractie van een seconde opzij hoekt, dan mag je er van uit gaan dat dat schrikreacties veroorzaakt, of zelfs tot verkeersagressie kan leiden: mensen kunnen op dergelijke manoeuvres niet reageren, omdat jij ze niet eens de tijd geeft om te kunnen waarnemen, en zullen er dus van schrikken.
Die anderhalf à 2 seconde geldt dus ook voor de tijd tussen het moment dat je je richtingaanwijzer aanzet, en het moment dat je de zijwaartse beweging inzet, als je tenminste wilt dat een ander op jou kan reageren, of jijzelf op anderen, als je toch niet goed genoeg had gekeken. Natuurlijk zijn er genoeg situaties te bedenken waarin je e.e.a. wat sneller wilt doen, maar dan was je daar hopelijk wel zelf op voorbereid: je hebt dan een plan én de ruimte om jezelf uit de voeten te maken (en daarvoor moet je dan weer heel ver vooruit kijken, denken en plannen).
Snelheid gaat over ruimte en tijd, als je die tekort komt dan heb je een groot probleem, dus gun jezelf beide.