Saluki project

dat wist ik niet, staat inderdaad op auto banden (wel smal 145 v en 165 a). klopt dan ook wel dat ie eerst beter stuurde. toespoor is 35 mm voorloop is dacht ik 32 cm.
 
Voorloop had ook wel groter gekund aangezien je voorwiel ook al vooruit geplaatst is, maar het kan er bij door. Toespoor is al vrij groot. Mijn ervaring ligt tussen de 25 en 30mm. Maar het is gewoon proberen en even blijven stellen.

Zakt hij een eind in de veren als je er op gaat zitten? Dat zorgt ook voor vlucht met een lege bak en daar wil hij ook iets van linksaf. Vandaar dat rechtop stellen al beter is. Anders ga je helemaal hangen.
 
voorloop geen problemen mee aangezien hij geen duiknijgingen heeft in een linkerbocht. voorwiel moest wel naar voren(minder naloop) anders kan ik het niet trekken en ik moet nu al veel kracht zetten om bij langsaam rijden(totca 20 km/h) het stuur om te krijgen.
minder toespoor maakt het erger, vind dat ie nu al teveel naar rechts trekt. de veren zakken nauwelijks in en komen ook niet bij flink raggen op de aanslag.
 
vandaag de snelheidsmeter geijkt op de juiste snelheid voor het span. nu moeten de afgelegde Km ook weer kloppen. 3 km meer op de teller zonder te rijden!!
 
was de bedoeling van een mooie rit in het weekend, zo'n 600 Km. helaas op de terugweg(gelukkig) stuurdemper afgebroken en met de autoambulance naar huis gebracht.
full
 
Haha, hoe kan dat nou!!! Heb je het stuur te hard linksom geslagen dan?
 
weet ik niet, er is nergens iets te zien dat ie aanloopt of vast loopt. gestopt bij een tankstation en toen ik wegreed stuur probleem, gestopt en toen bleek dat ie gebroken was. sterk vermoeden dat het al van tevoren was maar dat weet ik niet zeker. de uiteindelijke bevestiging van de stang aan het oog is maar 6 mm. mogelijk erg zwak door kerfwerking.
 
Je kan beter even een dempertje bij EZS bestellen. Is denk ik toch wat betere kwalitatief. Zijn ook niet duur trouwens.
 
Als een stuurdemper afbreekt en als je zonder stuurdemper niet kunt rijden dan is er volgens mij toch wel iets mis met de afstelling van het geheel, of zie ik dat verkeerd?
 
Een stuurdemper die afbreekt van het slinger effect is niet echt een kwaliteits ding lijkt me..
 
Ook een kwestie van ervaring denk ik. De mijne slingert ook als een dolle stier zonder demper. Flink gas erbij en je rijdt harder dan de kritische slinger snelheid en je hebt geen demper meer nodig. Prettig rijden is anders, maar je komt er wel mee thuis.
 
ik durf niet te rijden zonder demper. niet zo zeer dat mij iets gebeurd maar het is bij 5 km/u al zo erg dat de stuuruitslag zowat gehaald wordt en ik denk dat alles gewoon kapot slaat. andere demper is niet zo simpel ivm de lengte. als ie langer wordt komt ie in de bak uit of ik moet een stuk uit de kuip halen wat ik niet wil. heb nu een frictie demper op de plaats waar BMW ook een demper kan monteren (onder de balhoofdsplaat). weet alleen nog niet of ie werkt naar behoren. evt optie is een orginele bmw demper te monteren.
 
Als een stuurdemper afbreekt en als je zonder stuurdemper niet kunt rijden dan is er volgens mij toch wel iets mis met de afstelling van het geheel, of zie ik dat verkeerd?

als je het hele verhaal gevolgd hebt weet je hoe het gemaakt is. als jij nog verbeteringen weet laat maar horen wat er niet goed gemaakt is.
 
12 april naar Genemuiden komen, dan zullen we het eens aan een blik onderwerpen met mekare ;)
 
ik heb een reactie van de leverancier zie kopie.
moge duidelijk zijn dat je daar beter Geen onderdelen kunt kopen.
full
 
Ik begrijp ook wel dat zij niet zomaar aansprakelijkheid aanvaarden. Dat zou ik ook niet doen. Juist om het argument dat het stuur waanzinnig slaat.
Dat zou een stuurdemper onder controle kunnen houden, maar dan moet hij wel keurig recht, en zonder speling gemonteerd zijn. Dat kan die Volkswagenboer natuurlijk niet controleren. Vandaar dat zij zich beroepen op oneigenlijk gebruik.

In jouw schoenen zou ik kijken of er een coulance mogelijk is. De Volkswagenboer heeft vast interesse om de gebroken demper te onderzoeken, en ji wil vast een vervangingsdemper tegen inkoopsprijs.
 
Ik meen het, ik zou in Genemuiden wel eens willen zien of dat stuur idd zo waanzinnig slaat.

Verder eensch met halluflaaif.
 
heb vandaag gereden met een simpel frictie dempertje wat nauwelijks kracht levert en dat gaat best goed. als zo'n demper van volksrepairs de krachten van zijn eigen hydrauliek niet kan weerstaan ben ik toch van mening dat de demper niet deugd. bij een zuigerstang van 10mm is maar een breukvlak van ong 6 mm. ter volledigheid de demper zit uitgelijnd spelings en spanningsvrij gemonteerd.
 
het spijt me voor jou, maar ik begrijp die reactie van de leverancier wel volledig. In hun geval zou ik precies hetzelfde doen. En al helemaal als ik benaderd zou worden op de toonzetting die je in je email hebt aangezet
 
Ja dat is ook niet geheel (geheel niet) mijn stijl.. Kan me wel in jou verplaatsen hoor, dat wel. Nogmaals, ik zou er gewoon een bij EZS bestellen.
 
Laatst bewerkt:
het spijt me voor jou, maar ik begrijp die reactie van de leverancier wel volledig. In hun geval zou ik precies hetzelfde doen. En al helemaal als ik benaderd zou worden op de toonzetting die je in je email hebt aangezet

is gewoon een standaard brief en het is normaal dat je vergoeding vraagt, zeker voor de delen die kapot gaan. of je de rest krijgt is punt 2. uiteindelijk verkopen ze een stuurdemper en die is ook als zodanig gebruikt maar ze wijzen af op het feit dat ie niet op een volkswagen gebruikt is.
andere leveranciers geven zelfs aan dat je ze als zijspanstuurdemper mag gebruiken. en ieder mag met de info doen wat ze willen ik heb alleen maar willen waarschuwen. voor die 30 euro koop ik hem wel voortaan ergens anders.
 
Ik heb weinig ervaring met een schommelvork. Ik kan hiervandaan ook niet beoordelen wat er eventueel fout zit. Maar een stuurdemper moet het rijden vereenvoudigen, gemakkelijker maken.

Als een stuurdemper een absolute voorwaarde is om überhaupt met een span te kunnen rijden, zo erg dat je je moet laten thuisbrengen door een bergingsdienst, dan is er, volgens mij , iets goed fout met de geometrie of kwaliteit van de wielophanging.

En daar doelt de leverancier volgens mij ook op.
 
ik denk dan eerst aan m'n eigen veiligheid en van anderen. maar als ik vind dat het niet kan ga ik niet geforceerd proberen of het lukt. mijn gewicht heb ik al tegen en kwa kracht zal het ook niet bijzonder zijn. en als je hem volgende week ziet mag je hem nameten en opmerkingen maken wat niet goed is. word ik alleen maar wijzer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan