schuldvraag na aanrijding

Ik denk dat ie bij het voorbeeld kijkt naar het feit dat je motor daar niet mag staan.
Want ik neem aan dat de schuld ook bij jou word gelegd als jij van de verkeerde kant een eenrichtingsweg inrijdt en dan een ander aanrijd ook al kom jij in principe van rechts. Je mag er dan gewoon niet rijden.
Maw, je mag iedereen van zijn motor afrijden als i iets doet wat niet mag? Bijvoorbeeld tegen het verkeer in rijden? ;)
Dit zal per situatie verschillen. Het verschil zit hem in het verwijtbare.
 
Op een 1-baans weg behoor je niet in te halen.
Jullie zijn beide motorvoertuigen. Dus behoor je netjes achter hun aan te sluiten volgens regeltjes...

Je mag auto's enkel in de file (op de snelweg met meerdere banen) stapsvoets inhalen. Ik denk ook dat dit touwtje trek gaat worden tussen verzekeringen.

Voor mij is het lastig om te bepalen wie er gelijk heeft... Hoop dat je full-casco verzekerd bent...
 
Maw, je mag iedereen van zijn motor afrijden als i iets doet wat niet mag? Bijvoorbeeld tegen het verkeer in rijden? ;)
Dit zal per situatie verschillen. Het verschil zit hem in het verwijtbare.

Tuurlijk mag dit niet. En dat is maar goed ook. Maar wettelijk gezien zou je als koekblikrijder met zo'n argument de motorrijder de schuld kunnen geven, zelfs als er enig opzet in het spel was. Maar probeer dat maar te bewijzen als motorrijder.
Een normaal persoon zou er niet zo hard aan trekken en de motorrijder alsnog de ruimte geven.
 
vandaar dus ook de getuigen die kunnen vertellen wat er op dat moment gebeurt is.
strafrechtelijk gebeurt hier niks mee maar verzekerings technisch sta je met getuigen die TS verhaal ondersteunen wel sterk.
 
Las net dit, lijkt me ook hier van toepassing...

Eind 1990 werd de nieuwe vereenvoudigde RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) ingevoerd. De met de vereenvoudiging belaste ambtenaar heeft waarschijnlijk gedacht dat twee auto’s elkaar toch niet kunnen inhalen over dezelfde rijstrook en schrapte het verbod dat men een ander voertuig niet over dezelfde rijstrook mag inhalen. Doordat deze bepaling niet langer in de RVV voorkwam, was het dus ook niet meer verboden om een voertuig dat op dezelfde rijstrook rijdt in te halen. Twee motorrijders kunnen elkaar gemakkelijk over dezelfde rijstrook inhalen, maar ook is het mogelijk om binnen de witte rijstrookmarkering met de motor een personenauto in te halen.

Hier gelezen... http://www.motor-magazine.nl/uploads/downloads/files/127200643537PM124.pdf
 
Las net dit, lijkt me ook hier van toepassing...

Eind 1990 werd de nieuwe vereenvoudigde RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) ingevoerd. De met de vereenvoudiging belaste ambtenaar heeft waarschijnlijk gedacht dat twee auto’s elkaar toch niet kunnen inhalen over dezelfde rijstrook en schrapte het verbod dat men een ander voertuig niet over dezelfde rijstrook mag inhalen. Doordat deze bepaling niet langer in de RVV voorkwam, was het dus ook niet meer verboden om een voertuig dat op dezelfde rijstrook rijdt in te halen. Twee motorrijders kunnen elkaar gemakkelijk over dezelfde rijstrook inhalen, maar ook is het mogelijk om binnen de witte rijstrookmarkering met de motor een personenauto in te halen.

Hier gelezen... http://www.motor-magazine.nl/uploads/downloads/files/127200643537PM124.pdf
Ze hebben ook nog Art. 5 natuurlijk.
 
Las net dit, lijkt me ook hier van toepassing...

Eind 1990 werd de nieuwe vereenvoudigde RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) ingevoerd. De met de vereenvoudiging belaste ambtenaar heeft waarschijnlijk gedacht dat twee auto’s elkaar toch niet kunnen inhalen over dezelfde rijstrook en schrapte het verbod dat men een ander voertuig niet over dezelfde rijstrook mag inhalen. Doordat deze bepaling niet langer in de RVV voorkwam, was het dus ook niet meer verboden om een voertuig dat op dezelfde rijstrook rijdt in te halen. Twee motorrijders kunnen elkaar gemakkelijk over dezelfde rijstrook inhalen, maar ook is het mogelijk om binnen de witte rijstrookmarkering met de motor een personenauto in te halen.

Hier gelezen... http://www.motor-magazine.nl/uploads/downloads/files/127200643537PM124.pdf
Daarvoor hebben ze nog altijd kapstokartikel "Artikel 5": gevaar en hinder veroorzaken mag niet. Over dezelfde rijstrook inhalen levert zeker gevaar op, en als het tot een botsing komt is daar weinig discussie over mogelijk.
 
Op een 1-baans weg behoor je niet in te halen.
Jullie zijn beide motorvoertuigen. Dus behoor je netjes achter hun aan te sluiten volgens regeltjes...
Welke regeltjes? Doe eens een wettekst.
Je mag auto's enkel in de file (op de snelweg met meerdere banen) stapsvoets inhalen.
Van wie mag dat? Van jou?
Ik ken enkel de WvW en aanverwante regelgeving icm uitspraken van rechters. Zou dat wat toevoegen in dit topic? ;)
Ik denk ook dat dit touwtje trek gaat worden tussen verzekeringen.

Voor mij is het lastig om te bepalen wie er gelijk heeft... Hoop dat je full-casco verzekerd bent...

Volgens de rechter hoeft een file niet per se op een snelweg te zijn. Er is ook geen minimum aantal auto's of snelheid. Dat is per situatie verschillend.

Mijn eigen samenvatting van een file, op basis van jurisprudentie, is: het langzamer rijden of stilstaan dan kan (en mag) door meerdere in dezelfde richting begevende motorvoertuigen.*

*uiteraard kunnen hier geen rechten aan ontleend worden :)

Zoals al veeeeeeeel vaker gesteld, aangetoond en bewezen, is rechts inhalen op eenzelfde rijstrook niet per definitie verboden.

Een file kan ook in de bebouwde kom staan/rijden, net als op een rondweg of een snelweg.

Artikel 5 blijft altijd van toepassing, daar waar andere regelgeving geen soelaas biedt.
 
rechts inhalen is bij wet verboden !
tenzij er borden en of markeringen op de weg staan ....
en we kunnen nu een discusie gaan voeren over het wel of niet mag dat heeft geen meer waarde in dit topic.
ik ben daarentegen wel benieuwd wat de tegenpartij heeft verklaard omtrent deze aanrijding

Hoezo heeft dat geen waarde?

Jij zegt dat rechts inhalen (op dezelfde rijstrook) bij wet verboden is. Ik daag je uit het betreffende artikel hier te linken. Met als tegenprestatie een gevulde koek (van mij persoonlijk).

Als je het niet kan vinden, wordt je donateur van MF.

Deal? :)

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het verhaal van de automobilist.
 
Daarvoor hebben ze nog altijd kapstokartikel "Artikel 5": gevaar en hinder veroorzaken mag niet. Over dezelfde rijstrook inhalen levert zeker gevaar op, en als het tot een botsing komt is daar weinig discussie over mogelijk.


Onzin om dat zo te stellen. Onzin, omdat het per situatie verschilt, en geen algemeenheid kan zijn.

Stel: we rijden samen op de motor op een rijksweg (1 baan per richting). We rijden in baksteenformatie.

Jij voorop, ik een meter of 5 schuin erachter. Veilig zat, toch?

We rijden 80.

Jij merkt dat je benzine op is, en graait naar je kraantje. Je zakt wat af, omdat je snelheid verminderd, ik blijf constant doorrijden -en houd jou natuurlijk goed in de gaten-. Kom op gelijke hoogte. En rijdt uiteindelijk een meter of 2 voor je wanneer je klaar bent met het benzinekraantje en weer lekker doorrijdt.

Ben ik dan strafbaar? Was het gevaarlijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onzin om dat zo te stellen. Onzin, omdat het per situatie verschilt, en geen algemeenheid kan zijn.

Stel: we rijden samen op de motor op een rijksweg (1 baan per richting). We rijden in baksteenformatie.

Jij voorop, ik een meter of 5 schuin erachter. Veilig zat, toch?

We rijden 80.

Jij merkt dat je benzine op is, en graait naar je kraantje. Je zakt wat af, omdat je snelheid verminderd, ik blijf constant doorrijden -en houd jou natuurlijk goed in de gaten-. Kom op gelijke hoogte. En rijdt uiteindelijk een meter of 2 voor je wanneer je klaar bent met het benzinekraantje en weer lekker doorrijdt.

Ben ik dan strafbaar? Was het gevaarlijk?
Je had me wel mogen duwen *O*

Maar jouw voorbeeld is wat anders dan een auto inhalen over een fietsstrook. En ik zou graag hebben dat je, ook in baksteenformatie, meer afstand houdt dan 5 meter.
 
Je had me wel mogen duwen *O*
Ik ben allang blij dat mijn Harley rijd, ik ga geen risico nemen dattie weer afslaat oid ;)
Maar jouw voorbeeld is wat anders dan een auto inhalen over een fietsstrook.
Niet in het stellen dat 'rechts inhalen verboden is omdat het onveilig is'. En dat was ook mijn punt.

Uiteraard blijft veiligheid altijd nummer 1 :Y
En ik zou graag hebben dat je, ook in baksteenformatie, meer afstand houdt dan 5 meter.
Tuurlijk wil je dat, maak je maar geen zorgen ;)

Toch rijd ik regelmatig zij aan zij hoor, no problems.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoezo heeft dat geen waarde?

Jij zegt dat rechts inhalen (op dezelfde rijstrook) bij wet verboden is. Ik daag je uit het betreffende artikel hier te linken. Met als tegenprestatie een gevulde koek (van mij persoonlijk).

Als je het niet kan vinden, wordt je donateur van MF.

Deal? :)

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het verhaal van de automobilist.
heb een linkje waarin een en ander word toegelicht wat wel en niet mag.

http://www.rijksoverheid.nl/documen...-wanneer-niet-een-ander-voertuig-inhalen.html

zoals ik al eerder vermeld heb gaan we een discussie aan over wel of niet rechts inhalen, wat in mijn ogen niet van toepassing is in dit topic.

TS heeft ook nog nog de mogelijkheid om foto's te maken van de situatie TP en daar kun je iets meer over zeggen dan in het luchtledige staan te roepen wat wel en niet mag.

en het doneren kunnen we wel over praten :)
ik de koffie jij de koek :+
 
Update van TS:

ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren , maar ja daar was geen plek dus de volgende keer gewoon achteraan ind efile aansluiten zoals een auto

Zie OP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo mf ers

ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren , maar ja daar was geen plek dus de volgende keer gewoon achteraan ind efile aansluiten zoals een auto
...
Achteraan aansluiten is ook niet altijd de beste optie, omdat je dan aangereden kunt worden door bvb een domme trut die niet op tijd stopt. Ik vind het aangenaam en veiliger om dan naast het laatste voertuig te staan.
 
Achteraan aansluiten is ook niet altijd de beste optie, omdat je dan aangereden kunt worden door bvb een domme trut die niet op tijd stopt. Ik vind het aangenaam en veiliger om dan naast het laatste voertuig te staan.
Dit kun je voorkomen door het achteropkomende verkeer in de gaten te houden door in die glimmende dingen te kijken die thv de cockpit zijn gemonteerd (ookwel spiegels genoemd). Zorg daarbij voor een gat waar je in kunt duiken als het mis gaat en klaar ben je.
 
Dit kun je voorkomen door het achteropkomende verkeer in de gaten te houden door in die glimmende dingen te kijken die thv de cockpit zijn gemonteerd (ookwel spiegels genoemd). Zorg daarbij voor een gat waar je in kunt duiken als het mis gaat en klaar ben je.
Inderdaad. Zoals je het ook leert tijdens je rijlessen.
 
Dit kun je voorkomen door het achteropkomende verkeer in de gaten te houden door in die glimmende dingen te kijken die thv de cockpit zijn gemonteerd (ookwel spiegels genoemd). Zorg daarbij voor een gat waar je in kunt duiken als het mis gaat en klaar ben je.
Dat is misschien een optie, maar dan verlies je mogelijks tijd, en niet iedereen reageert even goed / snel / gecoördineerd onder stress...

(alhoewel, ik was onlangs in Nederland en stopte toen op net op tijd voor een oranje verkeerslicht, ik keek terzelfdertijd in de spiegel van mijn auto en zag hoe een koerier zijn Sprinter niet meer op tijd kon stoppen, vlug mijn auto naar rechts gegooid, en hij dwars over de weg met 1 wiel op het voetpad, net op de plaats waar ik daarjuist stond)
Gelukkig geen roodlicht flitscamera.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm dus nu mag je ineens de file niet meer rechts inhalen???

Wel als er rechts een rijstrook is waarover je dat kunt doen.

Het probleem zal wel zijn dat er rechts ingehaald werd over een fietsstrook met onderbroken streep. Daar mag je indien nodig wel op rijden om uit te wijken voor een tegenligger of om een links voorsorterend voertuig te passeren, of misschien zelfs wel zonder geldige reden, maar een hele rij auto's rechts inhalen gaat wel erg ver. Het is formeel misschien niet tegen de wet, maar blijkbaar vond men toch dat het niet mag (iets met 'geest van de wet waarschijnlijk'). Accepteren of in hoger beroep gaan...
 
hallo mf ers

ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren , maar ja daar was geen plek dus de volgende keer gewoon achteraan ind efile aansluiten zoals een auto.

Vind het nogal onbegrijpelijk, zowel op de overheids- als op de politieinfo-site staat te
lezen dat files zowel rechts als links mogen worden ingehaald. Zelfs in het RVV staat onverkort te lezen dat files rechts mogen worden gepasseerd.
TS maakt deels gebruik van een fietsstrook en passeert daarbij de onderbroken streep,
dat is allemaal toegestaan zolang je geen fietsers hindert.

De koekblikker slaat rechtsaf rijdt een oprit op, zonder het overige verkeer voor te laten gaan, overig verkeer dat juridisch nog steeds niet als zwakkere verkeersdeelnemer wordt erkend, doch de verzekeraars wegen dit gegeven wel steeds zwaarder mee.

Kortom, is er nog een mogelijkheid voor beroep?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren
Van wie was deze "uitspraak"? Van de verzekering, of van een rechter?
 
zoek ook even op internet naar jurisprudentie naar dergelijke gevallen.
het kan de moeite waard zijn je daar in te verdiepen en zo je schade vergoed te krijgen.
en ook ik ben benieuwd wie de"uitspraak" gedaan heeft ......
vooralsnog in beroep gaan tegen de uitspraak !
 
Heel apart ja. Als je een fietser was geweest had hij je ook omver gereden, hij had moeten weten dat daar iets zou kunnen rijden. Wat zegt je verzekering er van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan