schuldvraag na aanrijding

Dan daag ik je bij deze uit om dat te onderbouwen aan de hand van de inhoud van de wegenverkeerswet en het RVV, veel succes alvast.

Dat valt inderdaad niet hard te onderbouwen aan de hand van de regels in het RVV. Toch zou het ook naar mijn mening wel eens zo kunnen zijn dat de regels eigenlijk wel zo bedoelt zijn dan het niet toegestaan is om over dezelfde rijstrook een file rechts in te halen. Of dat gelukt is zal een rechter natuurlijk moeten beoordelen.

Zie artikel 13:

Artikel 13
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.


Een rechter zou misschien van mening kunnen zijn dat artikel 13.2 gezien moet worden als een soort uitbreiding van artikel 13.1, en dat artikel 13.2 dus ook (of alleen) slaat op inhalen over een andere rijstrook. Iets wat natuurlijk vaak voorkomt bij files op meerbaanswegen zoals snelwegen. Het is logisch dat de rechter rij auto's de linker rij auto's mag inhalen, en het lijkt mij aannemelijk dat artikel 13.2 specifiek bedoelt is om deze situatie te regelen.

En daarmee zou rechts inhalen over dezelfde rijstrook dus wel eens meer een hiaat in de wet kunnen zijn dan 'gewoon toegestaan'. Net als links inhalen over dezelfde rijstrook dat misschien is. Vroeger was dit expliciet verboden, maar onder het mom van 'we willen de regels versimpelen en er zal toch niemand op het idee komen om over dezelfde rijstrook in te halen' schrappen we het expliciete verbod. En als iemand het toch op een gevaarlijke manier doet pakken we hem wel op artikel 5.

Dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over rechts inhalen over een fietsstrook, wat misschien nog weer een stapje verder tegen 'de geest van de wet' is.

Maar goed, ik ben geen jurist, dus misschien is het onzin, maar ik zou het me voor kunnen stellen dat een rechter er zo over zou kunnen denken als een situatie als deze voor de rechter zou komen.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 13
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.


Een rechter zou misschien van mening kunnen zijn dat artikel 13.2 gezien moet worden als een soort uitbreiding van artikel 13.1, en dat artikel 13.2 dus ook (of alleen) slaat op inhalen over een andere rijstrook. Iets wat natuurlijk vaak voorkomt bij files op meerbaanswegen zoals snelwegen. Het is logisch dat de rechter rij auto's de linker rij auto's mag inhalen, en het lijkt mij aannemelijk dat artikel 13.2 specifiek bedoelt is om deze situatie te regelen.
toch op een gevaarlijke manier doet pakken we hem wel op artikel 5.

Lijkt me ondanks je enorme inspanning toch erg ver gezocht. Artikel 13.1 is louter in het leven geroepen om geen belachelijke 'onnodig links rijden' situaties te krijgen in bijvoorbeeld files op snelwegen die er elke dag opnieuw staan.

Daarbij is het zomaar mogelijk dat je keurig de gedragscode filerijden volgt en in de praktijk kilometers lang een rij stilstaande auto's op dezelfde rijstrook ter rechterzijde passeert. Er is geen wet of regel, zelfs niets impliciet die dat verbiedt.

Over die fietsstrook valt misschien te twisten, doch het RVV staat het gebruik ervan toe, zolang geen (snor)fietsers worden gehinderd of doorgetrokken strepen worden overschreden.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me ondanks je enorme inspanning toch erg ver gezocht.

Is het ook ;)
Maar rechters kunnen soms verrassende uitspraken doen, dus ik wilde het in de discussie inbrengen als iets om over na te denken.

Artikel 13.1 is louter in het leven geroepen om geen belachelijke 'onnodig links rijden' situaties te krijgen in bijvoorbeeld files op snelwegen die er elke dag opnieuw staan.

Het lijkt mij dat artikel 13.1 juist bedoelt is om in een file te voorkomen dat iedereen op de linkerbaan direct naar rechts moet als daar even een gaatje valt. Dankzij artikel 13.1 mag je ook links blijven rijden en hoef je niet steeds te wisselen van rijbaan. (En wij kunnen er daardoor veiliger tussendoor rijden)


EDIT

Nu ik er nog eens over nadenk is dat waarschijnlijk precies wat je ook bedoelt...
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij dat artikel 13.1 juist bedoelt is om in een file te voorkomen dat iedereen op de linkerbaan direct naar rechts moet als daar even een gaatje valt. Dankzij artikel 13.1 mag je ook links blijven rijden en hoef je niet steeds te wisselen van rijbaan. (En wij kunnen er daardoor veiliger tussendoor rijden)

Precies dat wilde ik ook zeggen, maar soms druk ik mezelf een beetje vreemd uit elkaar. :+
 
Lijkt me ondanks je enorme inspanning toch erg ver gezocht. Artikel 13.1 is louter in het leven geroepen om geen belachelijke 'onnodig links rijden' situaties te krijgen in bijvoorbeeld files op snelwegen die er elke dag opnieuw staan.

Daarbij is het zomaar mogelijk dat je keurig de gedragscode filerijden volgt en in de praktijk kilometers lang een rij stilstaande auto's op dezelfde rijstrook ter rechterzijde passeert. Er is geen wet of regel, zelfs niets impliciet die dat verbiedt.

Over die fietsstrook valt misschien te twisten, doch het RVV staat het gebruik ervan toe, zolang geen (snor)fietsers worden gehinderd of doorgetrokken strepen worden overschreden.
als het klopt wat jij hier nu zegt is TS dus schadeloos te stellen door de tegenpartij ?
we praten hier over verkeersregels en gedragscodes die staan her en der op het internet beschreven, maar niemand kan echt zeggen wat het nu eigenlijk moet zijn .... toch ?
als je te hard tussen de file doorrijd kun je art. 5 krijgen, want je brengt het overige verkeer in gevaar, laat staan jezelf als motorrijder.
er staat ook nergens beschreven dat je elkaar op de zelfde rijbaan in dezelfde rijstrook mag passeren, waarom niet.... een auto kan je niet met zijn tweeen in een rijstrook krijgen.
toch?
jij daagt mij uit om te laten zien dat ik gelijk zou hebben, laat jij maar zien waar jij op doelt want de regels zijn gewoon helder.
elke agent die op straat bezig is met verkeers controle en die ziet je dergelijke dingen doen in het verkeer ga je gewoon voor de bijl.
heb het allemaal al eens ondervonden namelijk.
maar laat maar zien waar staat beschreven dat het wel mag.
 
ff uit de opening van TS gehaald:

ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren , maar ja daar was geen plek dus de volgende keer gewoon achteraan in de file aansluiten zoals een auto.
 
Ja, maar de vraag is al gesteld of de verzekering deze uitspraak heeft gedaan, of een rechter! is nogal een verschil weet je.....
 
als het klopt wat jij hier nu zegt is TS dus schadeloos te stellen door de tegenpartij ?
we praten hier over verkeersregels en gedragscodes die staan her en der op het internet beschreven, maar niemand kan echt zeggen wat het nu eigenlijk moet zijn .... toch ?
Jawel, dat kan prima, alleen zoals JanB al aanhaalde: Niet alle wet-teksten zijn door
een leek zo eenvoudig in het juiste perspectief te plaatsen.
Internet... Voor de zekerheid heb ik ook een papieren versie van het RVV.

als je te hard tussen de file doorrijd kun je art. 5 krijgen, want je brengt het overige verkeer in gevaar, laat staan jezelf als motorrijder.
En terecht!

er staat ook nergens beschreven dat je elkaar op de zelfde rijbaan in dezelfde rijstrook mag passeren, waarom niet.... een auto kan je niet met zijn tweeen in een rijstrook krijgen. toch?
Nou en?

jij daagt mij uit om te laten zien dat ik gelijk zou hebben, laat jij maar zien waar jij op doelt want de regels zijn gewoon helder.
...Daar gaan we weer, het lijkt wel een soort religie te worden voor je.

elke agent die op straat bezig is met verkeers controle en die ziet je dergelijke dingen doen in het verkeer ga je gewoon voor de bijl.
heb het allemaal al eens ondervonden namelijk.
Daar weet je helemaal niets van, want je bent helemaal niet aangehouden door 'elke agent'.
maar laat maar zien waar staat beschreven dat het wel mag.
Als we alles wat mag in de wet moeten gaan zetten... Je snapt het echt niet he?
 
Laatst bewerkt:
jij laat zien dat je het allemaal weet niet ik.....
jij daagt mij uit in het rvv een en ander aan te tonen.
nu ga je zo reageren ?
vreemd hoor
maar idd laat maar ik ben een paar keer aangehouden door een paar andere agenten en die hebben wel allemaal een redenatie die volgens het rvv gaat en niet wat jij allemaal probeert te schetsen.

ik laat het hierbij want jij reageert als iemand die alles al heeft meegemaakt kennelijk.
 
jij laat zien dat je het allemaal weet niet ik.....
jij daagt mij uit in het rvv een en ander aan te tonen.
nu ga je zo reageren ?
vreemd hoor
maar idd laat maar ik ben een paar keer aangehouden door een paar andere agenten en die hebben wel allemaal een redenatie die volgens het rvv gaat en niet wat jij allemaal probeert te schetsen.

ik laat het hierbij want jij reageert als iemand die alles al heeft meegemaakt kennelijk.

Dan ben ik tenminste niet de enige die tot de conclusie komt dat je hardleers bent.
(n.b. ook een van de aanwezige agenten op het forum heeft reeds getracht om je nieuwe inzichten te verschaffen, maar helaas tevergeefs.)
 
Laatst bewerkt:
heeft niets met hardleers te maken hoor dat snap je kennelijk niet.
het heeft met het inzicht van desbetreffende agent op dat moment te maken.
de ene agent is gelukkig de andere niet maar ik ben twee keer door een vrouwelijke agent genaaid.
dat heeft me op dat moment art. 130 op geleverd en moest laten zien dat ik mijn rijbewijs waardig ben.
en dat sommige agenten op dit forum dergelijke uitspraken doen maakt niks uit in dit topic, jij geeft aan dat je ergens in het rvv regels ziet staan waar alles is geregeld en ik zeg pertinent dat het rvv een leidraad is voor een agent die zijn werk doet en het interpeteert naar zijn/ haar maatstaven.
rechtsinhalen is veroden staat er in het rvv.
 
Terug
Bovenaan Onderaan