Stel je voor, je maakt een afspraak...

Het mailtje kwam niet van marktplaats, ik kreeg ineens een SMS of ik boven het bedrag wilde gaan zitten die iemand anders de eigenaar had gemaild.

Terwijl we ervoor hadden afgesproken voor zaterdag, dat als ik geen rare dingen aan de motor zag ik hem dan gelijk wilde meenemen. Daarom gekeken tot wanneer het postkantoor open was om hem gelijk te laten overschrijven en daarom de afspraak ook vroeg in de ochtend gemaakt.

Ik heb dus terug gereageerd met "als de hogere bieders afhaken, ik NIET meer geïnteresseerd meer ben in de motor."
Dadelijk krijgt de eigenaar dan ineens weer een mailtje met een hoger bod, ik blijf niet bezig!!!


( ik verkoop zelf ook spullen via internet en zet een vraagprijs neer, als iemand dan een afspraak maakt voor een X bedrag dan wacht ik totdat deze afspraak voorbij is. Als iemand in de tussentijd meer biedt dan wijs ik diegene erop dat ik op dan en dan een afspraak heb, mocht deze niet komen opdagen of niet kopen dan is hij aan de beurt.)
 
Laatst bewerkt:
Meestal is dit bedoeld om de prijs op te drijven. Wat ik zou doen, is gewoon de afspraak laten staan en dan gewoon zeggen dat je zaterdag wel even belt voordat je in de auto stapt. Als ie er nog is kom je en anders niet. Je straalt dan meteen uit dat het je niet heel veel boeit. Meestal bestaat de andere koper toch niet eens, of komt die nooit opdagen. De verkoper zal dan makkelijker de prijs laten zakken.

Je moet in ieder geval nooit laten merken dat je iets graag wil. Als je per telefoon al zou zeggen 'dan biedt ik wel over die ander heen of net zoveel' sta je niet heel sterk meer in de onderhandelingen.

(anekdote: ik heb zelf wel eens met twee verschillende namen op Een artikel geboden. Onder de eerste naam bood ik 150 euro. Dat was een lage, scherpe prijs en de verkoper vond het te weinig. Onder de tweede naam bood ik 250 euro. Dat was akkoord. Daarmee heb ik toen even later afgehaakt, met de mededeling dat ik het toch te duur vond. Nog geen minuut later kreeg ik weer een reactie van de verkoper op mijn eerste naam: ‘ik heb het er even met mijn vrouw over gehad, en 150 euro is toch wel akkoord.’

Misschien vinden jullie dit niet netjes…. Tjah deze wereld draait nou eenmaal om geld. We willen zelf zoveel mogelijk ontvangen en zo min mogelijk uitgeven. Ik vind het zelf op het randje van wat wel en niet netjes is. )
 
Laatst bewerkt:
Meestal is dit bedoeld om de prijs op te drijven. Wat ik zou doen, is gewoon de afspraak laten staan en dan gewoon zeggen dat je zaterdag wel even belt voordat je in de auto stapt. Als ie er nog is kom je en anders niet. Je straalt dan meteen uit dat het je niet heel veel boeit. Meestal bestaat de andere koper toch niet eens, of komt die nooit opdagen. De verkoper zal dan makkelijker de prijs laten zakken.

Je moet in ieder geval nooit laten merken dat je iets graag wil. Als je per telefoon al zou zeggen 'dan biedt ik wel over die ander heen of net zoveel' sta je niet heel sterk meer in de onderhandelingen.

(anekdote: ik heb zelf wel eens met twee verschillende namen op Een artikel geboden. Onder de eerste naam bood ik 150 euro. Dat was een lage, scherpe prijs en de verkoper vond het te weinig. Onder de tweede naam bood ik 250 euro. Dat was akkoord. Daarmee heb ik toen even later afgehaakt, met de mededeling dat ik het toch te duur vond. Nog geen minuut later kreeg ik weer een reactie van de verkoper op mijn eerste naam: ‘ik heb het er even met mijn vrouw over gehad, en 150 euro is toch wel akkoord.’

Misschien vinden jullie dit niet netjes…. Tjah deze wereld draait nou eenmaal om geld. We willen zelf zoveel mogelijk ontvangen en zo min mogelijk uitgeven. Ik vind het zelf op het randje van wat wel en niet netjes is. )

Ik vind het een kutstreek over het randje van wat netjes is, maar dat is mijn persoonlijke mening. Waarom zijn de mensen niet meer gewoon eerlijk en recht door zee?
Dat kutgeld ook altijd, we kunnen helaas niet zonder, maar de wereld en mensen raken er door verziekt.....
 
Laatst bewerkt:

Het is ook maar net hoe graag je als verkoper iets wilt verkopen. Zo heb ik een keer een scootertje (Piaggio Zip) via internet aangeboden voor 800. Dat was mijn minimale prijs en voor minder ging ie niet weg. Dit heb ik duidelijk gecommuniceerd. Er zijn dan toch mensen die 1,5 uur met auto een aanhanger rijden en dan op het allerlaatste moment zeggen "we willen maar 700e betalen". Even goeie vrienden, maar dan ga je met een lege aanhanger weer terug. Meerdere geïnteresseerden gehad, maar de eerste die me een envelopje met 800e overhandigde was de nieuwe eigenaar, zolang je dat vooraf duidelijk aangeeft is hier naar mijn mening niks mis mee, en dat is vaak waar het mis gaat.

Alles staat of valt met duidelijke communicatie.

Als je goed oplet kun je mooie dealtjes scoren, maar deze "korting" heeft ook een prijs, namelijk dat niet altijd alles loopt zoals jij dat graag ziet.

Er is genoeg te koop, laat je niet gek maken :W
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je zaterdag pas gaan kijken? Als je echt interesse had was je wel meteen gaan kijken.

90% van de geïnteresseerden die over x dagen willen komen kijken haken af (vaak zelfs zonder afmelding)

Wil je bij mij pas een paar dagen later komen kijken? Geen probleem, maar ik reserveer niks, bel me maar als je thuis vertrekt, dan zorg ik dat ik thuis ben.
Ligt aan de afstand is het voor mij 200 kilometer rijden doe ik dat liever op een zaterdag dan op een doordeweekse dag als ik al de hele dag gewerkt heb ;)
 
Het is ook maar net hoe graag je als verkoper iets wilt verkopen. Zo heb ik een keer een scootertje (Piaggio Zip) via internet aangeboden voor 800. Dat was mijn minimale prijs en voor minder ging ie niet weg. Dit heb ik duidelijk gecommuniceerd. Er zijn dan toch mensen die 1,5 uur met auto een aanhanger rijden en dan op het allerlaatste moment zeggen "we willen maar 700e betalen". Even goeie vrienden, maar dan ga je met een lege aanhanger weer terug. Meerdere geïnteresseerden gehad, maar de eerste die me een envelopje met 800e overhandigde was de nieuwe eigenaar, zolang je dat vooraf duidelijk aangeeft is hier naar mijn mening niks mis mee, en dat is vaak waar het mis gaat.

Alles staat of valt met duidelijke communicatie.

Als je goed oplet kun je mooie dealtjes scoren, maar deze "korting" heeft ook een prijs, namelijk dat niet altijd alles loopt zoals jij dat graag ziet.

Er is genoeg te koop, laat je niet gek maken :W
Aanhanger om de hoek parkeren, zeggen dat je toevallig in de buurt bent, anders ben je niet zo handig bezig.
 
"ik koop hem aan x prijs, kan ik een afspraak maken voor zaterdag, hij is verkocht!"

"ik wil eens komen kijken, kan ik een afspraak maken voor zaterdag"

voel je het verschil? :z
Ik zou voor de onderste gaan.
zeggen dat hij al verkocht is zonder in het echt gezien te hebben heb ik gewoon me twijfels bij :Y
 
Het mailtje kwam niet van marktplaats, ik kreeg ineens een SMS of ik boven het bedrag wilde gaan zitten die iemand anders de eigenaar had gemaild.

Terwijl we ervoor hadden afgesproken voor zaterdag, dat als ik geen rare dingen aan de motor zag ik hem dan gelijk wilde meenemen. Daarom gekeken tot wanneer het postkantoor open was om hem gelijk te laten overschrijven en daarom de afspraak ook vroeg in de ochtend gemaakt.

Ik heb dus terug gereageerd met "als de hogere bieders afhaken, ik NIET meer geïnteresseerd meer ben in de motor."
Dadelijk krijgt de eigenaar dan ineens weer een mailtje met een hoger bod, ik blijf niet bezig!!!


( ik verkoop zelf ook spullen via internet en zet een vraagprijs neer, als iemand dan een afspraak maakt voor een X bedrag dan wacht ik totdat deze afspraak voorbij is. Als iemand in de tussentijd meer biedt dan wijs ik diegene erop dat ik op dan en dan een afspraak heb, mocht deze niet komen opdagen of niet kopen dan is hij aan de beurt.)
Netjes hoor, hoe vaak zit je voor jan L te wachten?
 
Ja precies.

Zo werkt het nu eenmaal vaak niet op marktplaats. Het is heel keurig van je maar ik zelf pak het anders aan.

Als iemand zegt dat die over een paar dagen komt dan zeg ik dat is prima. Als die in de tussentijd verkocht is heb je pech. Ik houd geen dingen vast want dat is vaak dus voor Jan Lul. Vooral moet auto's en motoren.

Ik snap dus ook best dat andere zo handelen.
Maar goed, duidelijke communicatie scheelt een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Ja precies.

Zo werkt het nu eenmaal vaak niet op marktplaats. Het is heel keurig van je maar ik zelf pak het anders aan.

Als iemand zegt dat die over een paar dagen komt dan zeg ik dat is prima. Als die in de tussentijd verkocht is heb je pech. Ik houd geen dingen vast want dat is vaak dus voor Jan Lul. Vooral moet auto's en motoren.

Ik snap dus ook best dat andere zo handelen.
Maar goed, duidelijke communicatie scheelt een hoop.

Dit is voor mij ook de manier. Vervelend voor je als je droommotor net weg is als koper zijnde, maar als verkopende partij wil je gewoon zsm van je motor af.
Overigens, wat me het meeste stoort in dit verhaal, is dat de verkopende partij je vraagt opnieuw te bieden. Daar heb ik dus echt een schurfthekel aan en dan kap ik het ook echt meteen af. :N
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het met het verkopen van mijn motor ook een keer meegemaakt.

Er belde iemand die wilde in het weekeinde langskomen. Prima.

Vervolgens belde iemand die wilde dezelfde avond nog komen.

Dus ik roep "ja, heel vervelend maar van het weekeinde komt al iemand kijken". Maar hij wilde hem zo graag hebben dat hij me telefonisch de vraagprijs bood als hij dezelfde avond mocht komen kijken. Nouja, wat moet je dan als verkoper? Hopen dat de partij die in het weekeinde komt kijken de motor ook voor de vraagprijs koopt? Als ze hem uberhaupt kopen?

Dus ik heb die tweede partij dezelfde avond nog langs laten komen en die heeft de motor inderdaad voor de vraagprijs gekocht. De volgende dag heb ik de eerste beller teruggebeld met de melding dat de motor verkocht was. Die waren natuurlijk niet blij. Ik vond het ook wel lullig, maarja wat moet je als verkoper? Het risico nemen en dan met je motor blijven zitten? Ook niet handig.

Ik wil een product van 100 euro prima even vasthouden voor je, maar een motor van 10.000 euro wil ik zo snel mogelijk kwijt. Vooral ook omdat ik natuurlijk alweer een nieuwe op het oog heb.


En daarnaast: Motorzaken werken ook zo. Als je nu een motorzaak belt om te vragen of je zaterdag voor een motor kunt komen kijken, en ze kunnen de motor op vrijdagavond verkopen dan doen ze dat. Dan zeggen ze ook niet "Nee, sorry. Voor deze motor komt morgen iemand kijken."
 
Laatst bewerkt:
Ook wel eens gehad. Afspraak gemaakt had ze hem s avonds al doorverkocht. Kreeg niet eens de kans om meer te bieden.
 
Ik heb het met het verkopen van mijn motor ook een keer meegemaakt.

Er belde iemand die wilde in het weekeinde langskomen. Prima.

Vervolgens belde iemand die wilde dezelfde avond nog komen.

Dus ik roep "ja, heel vervelend maar van het weekeinde komt al iemand kijken". Maar hij wilde hem zo graag hebben dat hij me telefonisch de vraagprijs bood als hij dezelfde avond mocht komen kijken. Nouja, wat moet je dan als verkoper? Hopen dat de partij die in het weekeinde komt kijken de motor ook voor de vraagprijs koopt? Als ze hem uberhaupt kopen?

Dus ik heb die tweede partij dezelfde avond nog langs laten komen en die heeft de motor inderdaad voor de vraagprijs gekocht. De volgende dag heb ik de eerste beller teruggebeld met de melding dat de motor verkocht was. Die waren natuurlijk niet blij. Ik vond het ook wel lullig, maarja wat moet je als verkoper? Het risico nemen en dan met je motor blijven zitten? Ook niet handig.
Ik ben ook als tweede in rij wezen kijken.
Wetende dat de dag er na nummer één kwam kijken.

Kwestie van goed afspreken, met het risico dat klant 1 de motor neemt.
Zo niet, dan was ik nummer 2, met afgesproken prijs en al.

Ik had pech in dit geval, maar duidelijke afspraken zorgt voor geen vervelende situaties.
 
Je hebt, of beter jullie hebben, afspraken niet duidelijk gemaakt.

Jij komt enkel nog maar kijken. Tenminste, je hebt een afspraak gemaakt om te komen kijken.

Netjes dat de verkoper nog even terugkomt bij jou, voordat hij m klakkeloos aan een ander verkoopt. Misschien is een bedankje op zn plaats ? ;)

:^
 
Overigens heb ik hier inmiddels een loods vol met spullen waarvoor de mensen as zaterdag komen.

Wordt nog druk overmorgen :/
 
Dus ik heb die tweede partij dezelfde avond nog langs laten komen en die heeft de motor inderdaad voor de vraagprijs gekocht. De volgende dag heb ik de eerste beller teruggebeld met de melding dat de motor verkocht was. Die waren natuurlijk niet blij. Ik vond het ook wel lullig, maarja wat moet je als verkoper?
Had je niet direct de eerste partij terug kunnen bellen voor de verkoop?
 
Ik heb het met het verkopen van mijn motor ook een keer meegemaakt.

Er belde iemand die wilde in het weekeinde langskomen. Prima.

Vervolgens belde iemand die wilde dezelfde avond nog komen.

Dus ik roep "ja, heel vervelend maar van het weekeinde komt al iemand kijken". Maar hij wilde hem zo graag hebben dat hij me telefonisch de vraagprijs bood als hij dezelfde avond mocht komen kijken. Nouja, wat moet je dan als verkoper? Hopen dat de partij die in het weekeinde komt kijken de motor ook voor de vraagprijs koopt? Als ze hem uberhaupt kopen?

Dus ik heb die tweede partij dezelfde avond nog langs laten komen en die heeft de motor inderdaad voor de vraagprijs gekocht. De volgende dag heb ik de eerste beller teruggebeld met de melding dat de motor verkocht was. Die waren natuurlijk niet blij. Ik vond het ook wel lullig, maarja wat moet je als verkoper? Het risico nemen en dan met je motor blijven zitten? Ook niet handig.

Afspraak is afspraak, al kan ik me voorstellen dat, zeker vandaag de dag je ook op zeker speelt.
Een discutabele kwestie dus, al kom je daar als 'verliezende' partij snel overheen lijkt me.
Je zoekt namelijk gewoon verder, motoren zat....
 
Had je niet direct de eerste partij terug kunnen bellen voor de verkoop?

Heb ik ook gedaan, maar die partij kon/wilde niet eerder komen kijken.

Afspraak is afspraak, al kan ik me voorstellen dat, zeker vandaag de dag je ook op zeker speelt.

Ja, daarom vond ik het ook zo vervelend. Maarja, het is wel serieus geld en je weet als verkoper niet of iemand uberhaupt komt opdagen, of hij de motor wil kopen en of hij dat voor de vraagprijs wil doen. Als je dan de andere partij (die dus echt staat te trappelen) afwimpelt loop je het risico dat die inmiddels al iets heeft gevonden.

Dat risico wil ik met dit soort grote bedragen niet nemen. Ik begrijp dat het niet netjes is, maarja.. Ik ben ook maar een particulier die 1x in de zoveel jaar een motor verkoopt en dat doet om weer een andere terug te kunnen kopen.

Ik heb het natuurlijk ook proberen uit te leggen, maarja. Je bent altijd de kwade in zo'n situatie. Aan de andere kant was ik wel mijn motor heel snel kwijt tegen de vraagprijs.

al kom je daar als 'verliezende' partij snel overheen lijkt me.
Je zoekt namelijk gewoon verder, motoren zat....
Nouja, ik ben ook wel eens een mooi object misgelopen als koper en daar ben je wel even zuur van. En we zitten zelfs in een topic te posten van iemand die er ook duidelijk zuur van is. Dus begrijpelijk is het wel.
 
Laatst bewerkt:
Die waren natuurlijk niet blij. Ik vond het ook wel lullig, maarja wat moet je als verkoper? Het risico nemen en dan met je motor blijven zitten? Ook niet handig.

Ja, het risico nemen. Als de eerste koper niet komt opdagen heb je je niet verlaagt tot zijn nivo. Als de eerste koper wel was komen opdagen heb je je verlaagt tot onder zijn nivo.
 
Nouja, ik ben ook wel eens een mooi object misgelopen als koper en daar ben je wel even zuur van. En we zitten zelfs in een topic te posten van iemand die er ook duidelijk zuur van is. Dus begrijpelijk is het wel.

Die telleurstelling ken ik wel, en gaande mijn leven lukt het me steeds beter om te denken:
Als ik iets misloop wat ik graag had willen hebben kan er alleen maar iets beters voor in de plaats komen.

Oveigens vind ik dat je netjes hebt gehandeld omdat je de eerstgebodene meteen hebt gebeld. ;)
 
Netjes hoor, hoe vaak zit je voor jan L te wachten?


Nog nooit.

Vandaar dat dit mij ook zo verbaasd.
Maar goed ik zie dat er hier veel mensen zitten die het o zo vaak hebben meegemaakt dat er niemand op komt dagen. Zodat ze zich gaan verlagen dat een afspraak geen afspraak meer is.
En hoe meer geld je kunt krijgen hoe beter.
Zo zit ik dus niet in elkaar.....

Maar ach zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Ik heb het btw wel goed afgesproken...
Het was een prettig telefoongesprek, ik was de eerste die kwam kijken enz enz...
Afgsproken dat ik hem gelijk mee mocht nemen, geen probleem enz enz..

WTF had ik dan moeten afspreken, ik maak het geld al naar je over geef eerst je bankreknr en daarna pas je adres??
 
Nog nooit.

Vandaar dat dit mij ook zo verbaasd.
Maar goed ik zie dat er hier veel mensen zitten die het o zo vaak hebben meegemaakt dat er niemand op komt dagen. Zodat ze zich gaan verlagen dat een afspraak geen afspraak meer is.

Dat maak jij er van.
Het gaat er meer om dat afspraken niet goed genoeg zijn, onvolledig.
Zoals ook bij jou in dit geval.

Dat staat los van het feit dat je nooit iemand hebt gehad die niet kwam opdagen.
En hoe meer geld je kunt krijgen hoe beter.
Zo zit ik dus niet in elkaar.....

Maar ach zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Ik heb het btw wel goed afgesproken...
Het was een prettig telefoongesprek, ik was de eerste die kwam kijken enz enz...
Afgsproken dat ik hem gelijk mee mocht nemen, geen probleem enz enz..

WTF had ik dan moeten afspreken, ik maak het geld al naar je over geef eerst je bankreknr en daarna pas je adres??

Nogmaals, je hebt je afspraken niet op orde. En je bent een beetje aan het afgeven op anderen.
Als je al niet eens weet hoe je afspraken moet maken, hoe kun je dan stellen dat je het wel goed hebt gedaan :?

:)
 
Euh wat heb ik niet goed afgesproken?

Degene heeft tegen mij gezegd dat de motor zeker niet onder de vraagprijs weg gaat en ik heb daar aan toegegeven en gezegd dat ik de vraagprijs wilde betalen.
Ik heb gezegd dat als er geen rare dingen worden gevonden die niet in de advertentie staan zoals een gescheurde kap, geen uitlaat enz, ik hem direct wil meenemen.
Daarom hebben we dus ook zo vroeg afgesproken zodat we naar het postkantoor konden gaan.

Wat heb ik precies niet goed afgesproken??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan