Tintelende handen na snelweg

Ga dit jaar ook met foamgrips rijden, geeft meer demping en comfort. En je stuur is dan wat "dikker" zodat je automatisch minder gaat knijpen in je stuur.
Rijdt zelf ook een 2 cilinder/boxer.
 
Op mijn cbr 600 f had ik er ook last van. Maar dan alleen de rechterhand en ook op de snelweg. Heb die foam handvaten geprobeerd maar die waren er snel weer af.
Geen gevoel ( feedback) meer tijdens lekker bochtenwerk.
Heb er mee leren leven, rijdt toch weinig snelweg.
Op mijn huidige motor, fireblade, heb ik er ondanks de sportievere houding gelukkig geen last van.
 
Je verteld dat toen het hard waaide je je nog even steviger vasthield.
Hier zit alvast een probleem; hoe harder het waait hoe losser je de handvatten moet vasthouden, anders geven je schouders de winddruk door in de handvatten.
Maar over het algemeen; probeer je handvatten losjes vast te houden.

Het enige waar ik wel mee eens kan zijn is dat een wat hoger of lager stuur (en daardoor andere stand van je handen t.o.v. je pols) soms kan helpen.

Je hoort dit normaal gesproken niet te hebben.
(2,4 of wat dan ook cylinder maakt niet uit, kan het hooguit wat eerder naar voren brengen)

Ik heb het soms als ik, om wat voor reden dan ook, gespannen ben.
Op dat moment concentreer ik me op ontspannen en is het over.

Ik rijd 3 hele dagen in de week, op 1, 2, 3 en 4 cylinders
 
tintelende vingers en handen.. klinkt erg herkenbaar, ik werk veel met 1 cilinder werktuigen( enkelassige tractor/bladblazer en motorzagen.) dit komt door de trillingsfrequentie van de motor, mogelijk is er een demping van de motorophanging uitgehard of gescheurd. niet te lang mee blijven rijden. je bloedvaten kunnen hier beschadigd van raken
 
Google maar eens op 'carpaal tunnel syndroom'

het is niet meteen zo erg, maar je klachten zijn vergelijkbaar. Ik heb het ook wel eens gehad. Je moet voorkomen dat dit structureel gaat worden, dus ga wel opzoek naar zachtere grips of demping op andere manier. Bij verschillende motoren leun je ook weer anders op je stuur.
 
Dan moet je je motor eens controleren, hij moet altijd op 4 cylinders draaien.


Misschien is het stiekem een Vtec? :+

Overigens had ik het zelfde probleem toen ik van een cb500 naar vfr overstapte.
Moest even wennen en mijn positie aanpassen, heb nu geen last van tintelingen meer :Y

Edit: nu geen last van tintelingen in de handen!!
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf op een FZS600, heb dit enkel en alleen op de snelweg als ik langere afstanden rij, en dan ook enkel rond de 6000 toeren. Daarom rij ik dan ook altijd iets harder (130 ipv 120 voorheen) en dan is de trilling weg en hebben mijn handen er ook geen last meer van. Kou is het niet, want in de winter met -8 had ik er ook geen last van. Stuur losser vast houden helpt, of iets harder rijden. De motor heeft een vibratie die precies die effect veroorzaakt. Niks spannends verder, maar gewoon in de gaten houden want je voelt ook minder en je hand reageert mogelijk langzamer / anders dan verwacht.
 
Goede tips mensen! Ik ga er mee aan de slag en ik zal het resultaat hier posten zodat anderen er ooit misschien iets aan hebben!
 
Ik kan niet zeggen of het iets verbetert aan je tintelende handen, maar het is altijd een slecht idee om je stuur strak vast te houden. Juist bij sterke wind moet je het stuur zo los mogelijk vasthouden. Je onderlichaam moet geankerd zijn aan de motor en je bovenlichaam ontspannen.
 
waarschijnelijk ligt het aan een ader in je arm welke bekneld wordt,tijdens het stuur vast houden.
Een hoger of lager stuur wil wel helpen,maar over gaat het niet helemaal(althans dat is mijn ervaring)

:^

Maar alleen met frisser/ koud weer of ook als het heerlijk motorrij-weer is?
 
geknelde aders zeg je?!
De topicstarter is toevallig niet van handschoenen veranderd ofzo, een te kleine maat handschoenen misschien?
 
misschien is de dikte van het handvat nu wel veranderd en is dit een dunner stuur dan je eerst had?
dan moet je ook harder knijpen wanneer je handschoenen wat stijver zijn, een dik stuur omvatten ging misschien makkelijker dan dit dunnere stuur.

maar goed, ik weet niet hoe dik dit of het vorige stuur was :)
 
tintelingen na zo'n rit is een teken dat het inderdaad niet goed zit met de bloedtoevoer naar je handen. op langere termijn kan dit je een hoop problemen opleveren!
houding is vaak de oplossing!
Succes
 
Het is en een afgeknelde zenuw. Heeft niet met je bloed toevoer te maken. Nogmaals, google op carpaal tunnel syndroom. Dat is wat er gebeurt, in het klein.
 
Volgens mij is het sowieso goed om niet te hard in de handvatten te knijpen, en met ontspannen armen op de motor te zitten.
 
Witte en koude vingers krijgen komt doorgaans door knelling in bloedtoevoer. Bijvoorbeeld door te hard knijpen in het handvat. Gevolg kan zijn een tintelend gevoel.

Die standaard lichte tinteling komt door een zenuwprobleem. Er lopen er twee naar de vingers (los van duim). Eén voor pink en ringvinger, één voor wijs,. middel en ring vingen (ja ja, ringvinger is dubbel).

Is een vervelend gevoel, en voelt bijna gelijk als bloedtekort.
En idd, gelijkend aan carpaal tunnel syndroom.

Kan komen door beknelling (rare hoek in arm) icm langdurig zelfde stand (spieren drukken er bijv tegenaan) en/of door trillingen vanuit het stuur.

Dikke zachtere handvatten kan het vaak oplossen, ent als de zithouding licht aanpassen (bijv stuur tikje verzetten.
 
Paar dingen die nog niet genoemd zijn:
- de afstelling van rem- en koppelingshendels. Als jij op de motor zit en je legt de onderkant van jouw polsen op de handvaten, dan moeten je vingers gestrekt precies bovenop de rem en koppelingshendels uitkomen ZONDER dat je je polsen of vingers een andere hoek moet geven. Alles ligt dus als het goed ligt in elkaars verlengde.
- een versleten of slecht afgestelde ketting veroorzaakt ook deze klachten door een hoogfrequente trilling. Controleer de kettingset op slijtage, spanning en uitlijning.
- een Throttle-Lock (ook wel cruise-control genoemd) zorgt ervoor dat je je handen kan ontspannen. Bij veel mensen treed er ook in de linkerhand spanning op als ze rechts kracht moeten zetten, dus vandaar klachten aan beide kanten.
De Go-Cruise universal past op alle motorfietsen.
Filmpje:
 
Lekker toch tintelende handen, is het net of je een beetje vreemd gaat met je handen onder de dekens :P :9 O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan