toekomst in de reparatie techniek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.336
5.689
Ik zie de onderhouds intervallen steeds steeds langer worden tot het punt dat er niets meer onderhouden hoeft te worden en alles een wegwerp product is geworden.

Ook zie ik dat bv een telefoon van 500 euro wanneer hij stuk is, niet meer gerepareerd wordt, maar vervangen.

Die grens rekt steeds verder op. 30 jaar geleden stopte mijn moeder nog sokken en werd alle kleding nog versteld, maar dat zie ik de jeugd echt niet meer doen.

Hoe zien jullie de toekomst in de reparatie techniek voor de jeugd?
 
Laatst bewerkt:
architect wil hij worden, maar of dat haalbaar is met zijn dyslectie is de vraag. Hij heeft echt problemen met tekst in alle talen. Wis en natuurkunde gaat fluitend met negens en tienen.

Ruimtelijk inzicht is helemaal top. 4 uur na sketchup op zijn oude laptop met win xp gezet te hebben heeft hij zonder maten op te nemen dit klaar.

[afbeelding]
Ook de meeste architecten hebben het tegenwoordig niet druk.
Ik denk dat hij toch zeker geinteresseerd is in het monteurvak gezien de grote van de garage die hij heeft getekend ;)
 
grootste probleem is 2 ledig
1. managers zijn geen managers meer, maar zakkenvullers, die niet meer in het belang van het bedrijf werken, maar op de eerste plaats voor zichzelf, om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk aan bonussen op te strijken, en dat gebeurt door heel korte termijn visie.
2. Aandeelhouders zijn hetzelfde, willen meer winst zien zonder rekening te houden met toekomst of economische positie van het bedrijf, 2 punten winst dan aandelen weer verkopen

Zelfs in mijn 4 mndl. functioneringsgesprekken staat " WAARDE VOOR AANDEELHOUDERS" en die slaan ze bij mij maar over, omdat ze weten dat ze daar bij mij bot vangen, bloedzuigers zijn het ...

Managers zouden een basis-salaris moeten krijgen, en een BONUSPOTJE, die uitbetaald wordt evenredig aan de winsten op de lange termijn, daar zijn vast wel formules en regelingen voor te maken, zodat de korte termijnvisie onaantrekkelijk wordt

Volgens mij overschat jij jouw bijdrage en onderschat jij dat van anderen.
Waar komt die haat vandaan?
 
Kom maar met ideeën om dat mondiaal te realiseren.

Hebben we al een beetje vast staan wat het probleem is?

Wat ik steeds hoor is:

Opvoeding --> oorzaak ouders.
Oplieding --> oorzaak overheid
Bedrijfs cultuur --> oorzaak managers

Toch is dit me allemaal te simpel. WO werktuigbouwers zijn er ook niet genoeg, en die krijgen prima betaald.

Tewrijl de productie techneut hard opweg is om uit te sterven. Ze worden weg geconcureerd door of de chinezen of door robots. Daardoor heb je immer dalende productie kosten. Daarbij komt dat de ontwikkeling van de techniek in zommige secotoren zo snel gaat dat na 3 jaar een computer gewoon "oud" is. En...laten we eerlijk zijn, zou jij een laptop van 3 jaar oud met een slechte accu laten maken a 70 euro per uur (met vaak geen enekele garantie dat het lukt)? Of je "haalt" even een nieuwe voor 400 euro.

Een manier waarop we dat kunnen veranderen. We leggen wettelijk vast dat je op een TV of een computer 6 jaar garantie krijgt. Stoppen met dat gelul van garantie bijkopen, laat de fabrikant maar eens echt achter zijn product gaan staan. Met andere woorden, we moeten weer dingen gaan maken die het het waard zijn om gerepareerd te worden.
 
En waarom hadden die techneuten dat zelf niet bedacht?
Die managers zijn toch opvreters zonder enig nut?

Dit zijn dingen die al heel veel door techneuten en operators worden voorgesteld, aar dan is het nooit goed, kan niet, of ( ook zo'n lekkere) zien wij verkeerd

De truc is dit soort ideeen moet je zo brengen dat het net lijkt alsof het zun ideeen zijn, zodat zij de veer in de reet kunnen steken...
over onze rug natuurlijk

Bij ons ook een briljante ingeving...Autonoom onderhoud...
Elke week 2 uur stil om onderhoud te plegen en te trainen....
Je hebt net genoeg tijd om een bezem te halen ( mogen niet op de afdeling staan) en weer weg te brengen.... We zijn inmiddels al aan versie 7 bezig van een ophangsysteem voor die bezems...
eerst RVS....niet goed
rood kunsstof...niet goed
diverse kleuren op diverse afdelingen....niet goed
verschillende kleuren bij verschillende machines....niet goed
verschillende kleuren voor vloer>machine buitenkant > machine binnenkant....niet goed
enz enz

inmiddels weer bij RVS, MET AFSTANDHOUDER en stickers

managers PPPFffftttt
 
En waarom hadden die techneuten dat zelf niet bedacht?
Die managers zijn toch opvreters zonder enig nut?


Vraag voordat je deze opmerkingen maakt eerst maar eens waar de techneuten werken, die tegen de managers ingegaan zijn. De kans is groot, dat ze nu ergens anders werken of thuis zitten. Vaak genoeg is het bek houden of opdonderen.
 
Hebben we al een beetje vast staan wat het probleem is?

Wat ik steeds hoor is:

Opvoeding --> oorzaak ouders.
Oplieding --> oorzaak overheid
Bedrijfs cultuur --> oorzaak managers

Toch is dit me allemaal te simpel. WO werktuigbouwers zijn er ook niet genoeg, en die krijgen prima betaald.

Tewrijl de productie techneut hard opweg is om uit te sterven. Ze worden weg geconcureerd door of de chinezen of door robots. Daardoor heb je immer dalende productie kosten. Daarbij komt dat de ontwikkeling van de techniek in zommige secotoren zo snel gaat dat na 3 jaar een computer gewoon "oud" is. En...laten we eerlijk zijn, zou jij een laptop van 3 jaar oud met een slechte accu laten maken a 70 euro per uur (met vaak geen enekele garantie dat het lukt)? Of je "haalt" even een nieuwe voor 400 euro.

Een manier waarop we dat kunnen veranderen. We leggen wettelijk vast dat je op een TV of een computer 6 jaar garantie krijgt. Stoppen met dat gelul van garantie bijkopen, laat de fabrikant maar eens echt achter zijn product gaan staan. Met andere woorden, we moeten weer dingen gaan maken die het het waard zijn om gerepareerd te worden.
Daar kiest de consument zelf voor.
De meeste willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan moet dar ook nog eens 6 jaar garantie bij?
Garantie geven kost geld en dat is iets dat de consument niet wil uitgeven.
Als ik tegen een klant zeg, ik zou dat toestel niet kiezen want die zijn veel minder betrouwbaar dan die, dan kiezen ze vaak toch voor de slechtere omdat die een paar tientjes goedkoper is en gaat het dan stuk dan komen ze klagen dat het niet is wat ze verwacht hadden.
 
Daar kiest de consument zelf voor.
De meeste willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan moet dar ook nog eens 6 jaar garantie bij?
Garantie geven kost geld en dat is iets dat de consument niet wil uitgeven.
Als ik tegen een klant zeg, ik zou dat toestel niet kiezen want die zijn veel minder betrouwbaar dan die, dan kiezen ze vaak toch voor de slechtere omdat die een paar tientjes goedkoper is en gaat het dan stuk dan komen ze klagen dat het niet is wat ze verwacht hadden.

De gemiddelde consument heeft niet zo heel veel geld meer in de portemonnaie, maar wil wel meedoen. Dus logisch, dat die zo goedkoop mogelijk wil. Als ik het geld heb en kwaliteit wil, dan koop ik dat, maar als kwaliteit wat minder van belang is, ga ik ook voor goedkoper.
Sinds de garantietermijnen zijn verlengd in Europa, zie je dat van heel veel produkten de kwaliteit ook beter is geworden, het is goedkoper, dat ze het eind van de garantietermijn halen, dan ze veelvuldig te vervangen. Een fabrikant zal de kwaliteit echt wel opvoeren, of producten reparatie vriendelijker maken, als ze 6 jaar mee moeten gaan.
 
Het grappige is, dat ik al wist, dat jij een managers functie vervult, voordat ik in jouw profiel had gegluurd ter bevestiging van mijn vermoedens. Je praat als een manager. :P


full
 
Vraag voordat je deze opmerkingen maakt eerst maar eens waar de techneuten werken, die tegen de managers ingegaan zijn. De kans is groot, dat ze nu ergens anders werken of thuis zitten. Vaak genoeg is het bek houden of opdonderen.

Goede inbreng wordt echt wel gewaardeerd.
De techneut zit meer in detail en bij de waan van de dag,de manager heeft meer helikopterview en visie hoe het bedrijf te besturen met het oog op de toekomst,beiden zijn onontbeerlijk.
Vergelijk het met een bedrijf,50 jaar geleden,met geweldige techneuten en maken prachtige typemachines.
De techneut gaat echt niet zeggen we moeten maar eens computers gaan maken dat kan wel eens een dingetje worden in de toekomst.
Voor een goede bedrijfsvoering zijn beide nodig,de manager kan niets zonder inbreng van zijn techneuten en de techneut heeft op lange termijn de visie van de manager nodig.
 
Goede inbreng wordt echt wel gewaardeerd.
De techneut zit meer in detail en bij de waan van de dag,de manager heeft meer helikopterview en visie hoe het bedrijf te besturen met het oog op de toekomst,beiden zijn onontbeerlijk.
Vergelijk het met een bedrijf,50 jaar geleden,met geweldige techneuten en maken prachtige typemachines.
De techneut gaat echt niet zeggen we moeten maar eens computers gaan maken dat kan wel eens een dingetje worden in de toekomst.
Voor een goede bedrijfsvoering zijn beide nodig,de manager kan niets zonder inbreng van zijn techneuten en de techneut heeft op lange termijn de visie van de manager nodig.

Maar wat goed werkt, moet je niet willen veranderen.
Voor jouw ware er al 3 andere managers met dezelfde ideeen als jouw.

Kawa word daar een beetje heel moe van. Vandaar de "haat".
 
Salaris gaat vaak omhoog naarmate je meer verantwoordelijkheid hebt. Monteur is dan misschien fysiek wel zwaar werk, maar aan het eind van de dag draag je niet zoveel verantwoordelijkheid. Als de reparatie niet is gelukt, tja jammer, dat zoekt de baas dan maar weer uit. Veel ICT mensen die aan grote projecten werken dragen meer verantwoordelijkheid. Tevens zijn goede programmeurs ook zeldzaam, blijkbaar wordt vakkennis hier meer gewaardeerd?

Verantwoordelijkheid betekend dat als je de boel verkloot, dat je een trap in je kont krijgt...
Dat heb ik om mij heen nog nooit zien gebeuren.
 
architect wil hij worden, maar of dat haalbaar is met zijn dyslectie is de vraag. Hij heeft echt problemen met tekst in alle talen. Wis en natuurkunde gaat fluitend met negens en tienen.

Ruimtelijk inzicht is helemaal top. 4 uur na sketchup op zijn oude laptop met win xp gezet te hebben heeft hij zonder maten op te nemen dit klaar.

[afbeelding]

Ik geloof niet dat dyslectie een belemmering kan zijn in zoiets.
Bij alle opleidingen/cursussen wat ik gedaan heb werd daar rekening mee gehouden als je dit aan gaf, eventueel was zelfs mondeling mogelijk.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Zot dit niet weet, en wil ie gewoon reacties uitlokken. ;)

Wie wat wil zal een manier vinden, wie niets wil, vindt altijd een excuus. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is, dat ik al wist, dat jij een managers functie vervult, voordat ik in jouw profiel had gegluurd ter bevestiging van mijn vermoedens. Je praat als een manager. :P

Ben opgeleid als techneut,fijnmechanica,stempels en matrijzen omdat mijn ouders destijds vonden dat een goed vak leren belangrijk is ondanks het advies van school.
Ben ze er nog dankbaar voor.
Ben later in het MT gerold en nog nooit zo hard gewerkt als sindsdien.

Ik kijk niet neer op techniek want het zijn m'n eigen roots en ik heb vroeger alles aangepakt toen er geen werk in de techniek was tot straatmaker toe.Nooit de hand opgehouden.

Kan er daarom slecht tegen dat er altijd tegenaan gezeken wordt.
Ik ken vanuit mijn werk veel managers en verreweg de meesten zijn bevlogen mensen en het grappige is dat we altijd op zoek zijn naar goede techneuten,standaard opmerking is;kunnen jullie nog aan goede mensen komen?

Eerder merkte ik al op dat wij werk maken van stagiaires omdat dit de toekomst voor ons bedrijf is,wij gaan zelf op schoolpresentaties staan om ze enthousiast te maken.
 
Goede inbreng wordt echt wel gewaardeerd.
De techneut zit meer in detail en bij de waan van de dag,de manager heeft meer helikopterview en visie hoe het bedrijf te besturen met het oog op de toekomst,beiden zijn onontbeerlijk.
Vergelijk het met een bedrijf,50 jaar geleden,met geweldige techneuten en maken prachtige typemachines.
De techneut gaat echt niet zeggen we moeten maar eens computers gaan maken dat kan wel eens een dingetje worden in de toekomst.
Voor een goede bedrijfsvoering zijn beide nodig,de manager kan niets zonder inbreng van zijn techneuten en de techneut heeft op lange termijn de visie van de manager nodig.


Typisch manager praat...

Wij techneuten zijn continue bezig om juist op LANGE termijn de boel voor elkaar te krijgen, en vooruit te lopen op dingen die mogelijk gaan veranderen , nieuwe technieken, enz enz....

Bij ons heerst een eilandjescultuur, elke manager wil ZIJN AFDELING besturen, en van helicoptervieuw is al helemaal geen sprake, problemen worden doorgeschoven naar andere afdelingen, en niemand durft een beslissing te nemen...

Wij moesten laatst een helium injectie systeem maken op onze vacuumkamers...
Verbruik was berekend, en daar gingen we een factor 400 overheen...
Ik nog een keer rekenen, en klopte toch echt, dus ga je vragen waarom
Mijn manager....werkt het ? dan zal er wel en fout in de berekening zitten
Manager TD... Oh als wij geen klachten krijgen over het verbruik is het prima
Manager enginering... Oh dit hebben wij uitbesteed, dus zal wel een keer vragen om gegevens....

Dus zelf maar de stoute schoenen aangetrokken...systeem nagelopen, blijken de afsluiters verkeerd om te zitten....dus lekten continue door...

Iedereen weer langs wie er voor kan zorgen dat op een nieuw systeem de boel goed wordt aangesloten....garantie, nazorg, enzenz enz...
Niemand vond het hun verantwoording...

Op een gegeven moment een mailtje naar Al Users gestuurd dat ik 2 weken wacht , en daarna zelf de kleppen om ga draaien.....

Wat denk je...EEN REACTIE van R&D dat ik goed bezig was, verder niente nada noppes
 
Goede inbreng wordt echt wel gewaardeerd.
De techneut zit meer in detail en bij de waan van de dag,de manager heeft meer helikopterview en visie hoe het bedrijf te besturen met het oog op de toekomst,beiden zijn onontbeerlijk.
Vergelijk het met een bedrijf,50 jaar geleden,met geweldige techneuten en maken prachtige typemachines.
De techneut gaat echt niet zeggen we moeten maar eens computers gaan maken dat kan wel eens een dingetje worden in de toekomst.
Voor een goede bedrijfsvoering zijn beide nodig,de manager kan niets zonder inbreng van zijn techneuten en de techneut heeft op lange termijn de visie van de manager nodig.

Daar heb je beslist een punt, maar dat zeggen ze allemaal en vervolgens werken de meeste met dit principe...

mijn werk bestaat voor 75 % uit reparatie's uitvoeren,
in een zeer breed gebied -mechanisch, elektrisch , stoom , perslucht ,procestechniek
gevolg van verkeerde zuinigheid door de werkgever, gepland onderhoud is ondergeschikt aan de productieplanning.

ook hier is moeilijk personeel voor te krijgen, zeker gezien de betaling.
men wil als operator iemand met MBO-4 opleiding achter de machines vraag me dan wel af welk niveau men als TD wil hebben.

zelfs onze ETD zit tot op component niveau te repareren, er is vaak geen nieuw betaalbaar spul voor die ouwe meuk die wij hebben staan.

voorlopig is er in onze tak van techniek nog lang werk met een interne dan wel externe TD,

( voorbeeldje, Scania Zwolle heeft zijn TD afgestoten en ipv daarvan zijn die mensen voor zichzelf begonnen als inhuur TD voor Scania dat bedrijf moet dus voor de know how zorgen en Scania niet meer )
 
Goede inbreng wordt echt wel gewaardeerd.
De techneut zit meer in detail en bij de waan van de dag,de manager heeft meer helikopterview en visie hoe het bedrijf te besturen met het oog op de toekomst,beiden zijn onontbeerlijk.
Vergelijk het met een bedrijf,50 jaar geleden,met geweldige techneuten en maken prachtige typemachines.
De techneut gaat echt niet zeggen we moeten maar eens computers gaan maken dat kan wel eens een dingetje worden in de toekomst.
Voor een goede bedrijfsvoering zijn beide nodig,de manager kan niets zonder inbreng van zijn techneuten en de techneut heeft op lange termijn de visie van de manager nodig.

Dat ligt maar net aan de manager, sommigen houden er niet van als mensen die minder als hun verdienen betere ideeen hebben...
 
Ik geloof niet dat dyslectie een belemmering kan zijn in zoiets.
Bij alle opleidingen/cursussen wat ik gedaan heb werd daar rekening mee gehouden als je dit aan gaf, eventueel was zelfs mondeling mogelijk.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Zot dit niet weet, en wil ie gewoon reacties uitlokken. ;)

Wie wat wil zal een manier vinden, wie niets wil, vindt altijd een excuus. ;)
Een belemmering zal het zeker wel zijn, maar met de rest van je tekst ben ik het helemaal eens.

Als je goed bent en hard wil werken, kom je er volgens mij altijd wel.
 
Dat ligt maar net aan de manager, sommigen houden er niet van als mensen die minder als hun verdienen betere ideeen hebben...

Ik zelf ben ook actief in de OR, en heb dus minimaal maandelijks ( vaak veel meer) direct contact met de bestuurder, manager HRM, en elke andere manager die wij uitnodigen voor een presentatie, interpretatie van regels enz enz..( wij zijn niet aangesloten bij een CAO, dus OR regelt in principe het hele personeelsregelement, en houdt daar ook strak aan vast)

In de afgelopen 12 jaar al 8!!!!!! HRM managers en interims versleten, die het allemaal beter dachten te weten, of de OR maar lastig vonden, en dachten dat ze ons konden negeren......

Managers denken dat intelligentie bepaald wordt door opleidingen, en daar komen ze heel snel van terug als we de eerste discussie's aangaan...

Wij weten heel wat meer over de wetten dan de meeste managers, en vele hebben al met schaamrood op de kaken gezeten als ze weer eens de fout in gingen...

Bij ons mag je b.v. nog steeds alle overuren t.v.t. schrijven, en alle niet gebruikte vakantiedagen meenemen , dus er zijn mensen met 200-600 uur bij ons.
Vorig jaar kwam er een wet over opnemen voor juli anders was je alles kwijt ( dacht men), dus wilde graag het regelement veranderen , was tenslotte de wet :}

Niks veranderen,
a. Als we veranderen , dan worden voor die tijd ALLE uren uitbetaald
b. Mensen die die dagen op willen nemen moeten daar de mogelijkheid voor krijgen
c. wij als OR zullen iedereen vragen 1 januari de dagen op te nemen, en dan komt de continuiteit van het bedrijf in het geding, en MAG JE WEER terug vallen in de oude regelin, en dit zullen we ieder jaar doen...BASTA deal with it.....
Nooit meer over gehoord ...simpele zielen denken over onze rug een stuwmeer aan overuren even in de zak te kunnen steken
 
Typisch manager praat...

Wij techneuten zijn continue bezig om juist op LANGE termijn de boel voor elkaar te krijgen, en vooruit te lopen op dingen die mogelijk gaan veranderen , nieuwe technieken, enz enz....

Bij ons heerst een eilandjescultuur, elke manager wil ZIJN AFDELING besturen, en van helicoptervieuw is al helemaal geen sprake, problemen worden doorgeschoven naar andere afdelingen, en niemand durft een beslissing te nemen...

Wij moesten laatst een helium injectie systeem maken op onze vacuumkamers...
Verbruik was berekend, en daar gingen we een factor 400 overheen...
Ik nog een keer rekenen, en klopte toch echt, dus ga je vragen waarom
Mijn manager....werkt het ? dan zal er wel en fout in de berekening zitten
Manager TD... Oh als wij geen klachten krijgen over het verbruik is het prima
Manager enginering... Oh dit hebben wij uitbesteed, dus zal wel een keer vragen om gegevens....

Dus zelf maar de stoute schoenen aangetrokken...systeem nagelopen, blijken de afsluiters verkeerd om te zitten....dus lekten continue door...

Iedereen weer langs wie er voor kan zorgen dat op een nieuw systeem de boel goed wordt aangesloten....garantie, nazorg, enzenz enz...
Niemand vond het hun verantwoording...

Op een gegeven moment een mailtje naar Al Users gestuurd dat ik 2 weken wacht , en daarna zelf de kleppen om ga draaien.....

Wat denk je...EEN REACTIE van R&D dat ik goed bezig was, verder niente nada noppes

Dat klopt. Komt jammer genoeg te vaak voor.

Ik heb maar bij 1 bedrijf gewerkt waar ze de zaakjes wel goed op orde hadden.
Daar werd wel geluisterd naar de medewerkers. Hoofd TD en de produktieleider overlegden gewoon met de werkvloer.
Bij dit bedrijf waren ook gewoon ingeplande productiestops, terwijl dat bij de andere 4 vestigingen echt onmogelijk was.
Je mocht ook gewoon je visie geven over de nog nieuw te bouwen produktielijnen.

Had alleen niet zoveel zin, omdat bovenstaande personen hier niet zo heel veel invloed op hadden.
Uiteindelijk kreeg de goedkoopste aanbieder het werk en zat de TD en produktie weer met de bebakken peren.
De managers op de hoofdvestiging trekken toch hun eigen plan. Willen nog even weer op papier scoren.
De extra kosten voor een niet functionerende productielijn die moet je maar gewoon bekostigen uit het jaarlijkse budget van de TD _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan