Upload jouw werkplaats factuur

Cassini

MF'er
9 mei 2021
99
100
Zou het een idee zijn dat we elkaar inzicht geven in de werkplaats facturen? Op die manier kunnen we van elkaar leren wat de kosten zijn van motorrijden.
Ik werd even getriggered door het feit dat mij Deauville uit 2006 die ik twee jaar geleden heb gekocht van een particulier een uitgebreide health check en onderhoudstraject ondergaat als gevolg van ietwat gemakkelijk uitgevoerd onderhoud:
De laatste grote beurt dateert uit 2019 - en uit de factuur valt op te maken dat er toen olie, banden en filters vervangen zijn - maar zaken als klepspeling checken, koelvloeistof vervangen, remzuigers inspecteren zijn achterwege gebleven. Zelf heb ik uiteraard wel een olietje vervangen - maar hoewel belangrijk - mag dat geen naam hebben.

Wel, het eindresultaat is dat ik met enige regelmaat gebeld wordt voor akkoord voor een nieuwe achterremschijf (250,- origineel Honda, ABS uitvoering), enzovoorts.

Als dit een goed idee lijkt (hebben we tenminste feitelijke informatie) dan wil ik er graag op wijzen dat we namen van bedrijven maskeren - laten we het netjes houden. Ik ben benieuwd.
 
Ik ben daar toch wat terughoudend in aangezien het nogal zure en honende reacties op kan leveren van de beterweters als de prijzen wat hoog zijn. Ook discussies over de gouden paleizen van dealers en werkplaats tarieven van die dealers vind ik moeilijk.
Als de namen, adressen en tevens de bankgegevens van de garages niet te zien zijn dan heb je alleen wat cijfertjes die je kunt vergelijken. Dat kan leuk zijn maar het zegt verder niet heel veel. De ene kan wat sneller zijn dan de ander. Dat kan aan de monteur liggen maar ook aan hoe vast alles zat vastgerot.

Eigenlijk nooit echt heel objectief.
 
Ik ben daar toch wat terughoudend in aangezien het nogal zure en honende reacties op kan leveren van de beterweters als de prijzen wat hoog zijn. Ook discussies over de gouden paleizen van dealers en werkplaats tarieven van die dealers vind ik moeilijk.
Nou, ik ben allerminst bang voor mensen met een persoonlijkheidsprobleem. Laten we geen bedrijfsnamen delen, want als ik de historie en het gedrag van sommigen hier zie berokken je mogelijk schade aan bedrijven als gevolg van discussies.

Ter illustratie: Een ander aspect was dat ik in de foute veronderstelling verkeerde dat alles wel min of meer ok was. Nou, nee dus. Wiellagers die gaar zijn zonder dat je het in de gaten hebt, die kunnen vastslaan zo is mijn (auto) ervaring. Als je geluk hebt dan draait het wiel door om zo'n lager - en anders ga je onderuit.

Doel is om wat realiteitszin qua kosten en onderhoud met elkaar te delen. En ja...ik ben gewoon een hardwerkende Nederlander (behalve nu eventjes) met werk, andere hobby's, en ik heb wel wat anders te doen dan aan een motor te sleutelen. Dus volila: ergens dit weekend een factuur van een 17 jaar oude motor, buitenslaper, en een eigenaar die niet sleutelt. Nauwkeurig genoeg getypeerd. Bij deze.
 
Als je het topic heel streng kunt modereren, zoadat je niet van die reacties krijgt als “ik sleutel zelf, veel goedkoper” en “zie je wel dat merk x duur in onderhoud is”, “ zie je wel dat merk x, type t altijd stuk gaat”! Dan zal het best een nuttig topic kunnen zijn. Maar dan moet je daar wel heel erg streng op modereren. En dan komen daar weer discussies over, etc, etc
 
Als je het topic heel streng kunt modereren, zoadat je niet van die reacties krijgt als “ik sleutel zelf, veel goedkoper” en “zie je wel dat merk x duur in onderhoud is”, “ zie je wel dat merk x, type t altijd stuk gaat”! Dan zal het best een nuttig topic kunnen zijn. Maar dan moet je daar wel heel erg streng op modereren. En dan komen daar weer discussies over, etc, etc
Fikse uitdaging :Y.
 
Een factuur alleen zegt eigenlijk ook nog niets over de staat van onderhoud van een motor. Pas als je alle facturen en de kilometerstanden waar deze op zijn uitgevoerd gaat vergelijken met het onderhoud wat voorgeschreven staat in het onderhoudsschema van de fabrikant, dan pas kan je iets nuttigs erover zeggen.

En dan heb je het nog niet over slijtageonderdelen die bij iedereen op een andere snelheid slijten. De ene rijd een band op in 5000 kilometer, de ander doet er het dubbele mee. En bij die eerste persoon zullen andere onderdelen ook eerder slijten wat weer zorgt voor hogere facturen op dezelfde kilometerstanden als persoon 2 (Denk aan de lagers,remblokken,ketting etc.)

Verder is er nog de staat van de motor.. moet een monteur gaan werken aan een pekelfiets van een doorrijder waar alles vastgeroest zit? Of is het een nette fiets waar alle boutjes meteen loskomen zonder enige problemen. Zo kom je ook weer tot verschillende prijzen voor hetzelfde werk.

Dus met alleen een factuur vergelijken .. vergelijk je eigenlijk nog niets.
Edit: Of ga je dit soort extra context / informatie ook opnemen in het vergelijk?
 
Wel, daarom: alles maskeren wat verwijst naar het bedrijf. Het zou niet fair zijn als zij schade oplopen. Maar elkaar informeren kan geen kwaad - integendeel. En nee: ik sleutel niet, ben volstrekt incompetent op dat vlak en heb geen garage waar dat zou kunnen (en het levert meer op als ik gewoon mijn effort steek in mijn baan en mijn vakgebied).

Laten we van elkaar leren. (En ik zie dat ik niet de enige ben die de 2K of meer aan moet tikken)
 
Laatst bewerkt:
Een factuur alleen zegt eigenlijk ook nog niets over de staat van onderhoud van een motor. Pas als je alle facturen en de kilometerstanden waar deze op zijn uitgevoerd gaat vergelijken met het onderhoud wat voorgeschreven staat in het onderhoudsschema van de fabrikant, dan pas kan je iets nuttigs erover zeggen.

En dan heb je het nog niet over slijtageonderdelen die bij iedereen op een andere snelheid slijten. De ene rijd een band op in 5000 kilometer, de ander doet er het dubbele mee. En bij die eerste persoon zullen andere onderdelen ook eerder slijten wat weer zorgt voor hogere facturen op dezelfde kilometerstanden als persoon 2 (Denk aan de lagers,remblokken,ketting etc.)

Verder is er nog de staat van de motor.. moet een monteur gaan werken aan een pekelfiets van een doorrijder waar alles vastgeroest zit? Of is het een nette fiets waar alle boutjes meteen loskomen zonder enige problemen. Zo kom je ook weer tot verschillende prijzen voor hetzelfde werk.

Dus met alleen een factuur vergelijken .. vergelijk je eigenlijk nog niets.
Wellicht, het staat iedereen vrij om dit onderwerp over te slaan en geen inzicht in de facturen te krijgen en deel te nemen aan veel informatievere discussies hier.
 
Zal ik beginnen?

Model: R nine T urban G/S
Garage: Officiële BMW dealer
Beurt bij 13427 kilometer.

BMW service standaardomvang (Controle alle slijtagedingen etc)
Motorolie
Olie Cardan
Kleppen controle
Versnellingsbakolie
Remvloeistof voor en achter
Motorsynchronisatie

Totaal: 383 euro.

5941c7a6b2ade83782bc264b1df42fe5.png
 
Thx!

Ik ben nog (met de AED in aanslag) in afwachting van het telefoontje of en wanneer ik de Deauville kan ophalen. Zodra ik de factuur heb zal ik m delen.

Heel schappelijk bedrag voor de BMW, duidelijk geen achterstallig onderhoud of ouderdomsverschijnselen. En zo'n boxer heeft zo haar voordelen: er hoeven geen tanks of plastic delen verwijderd te worden voor het wisselen van bougies of inspectie van klepspelingen. Mij tupperware vereist graafwerk (zacht uitgedrukt)
 
Laatst bewerkt:
Ik pak de prozac voor straks. Wellicht komen we er achter dat een "goedkope 2e hands" wellicht duurkoop kan zijn?
 
Ik moest bij 80k: banden, schijven, blokken, alle oliën, alle filters, bougies, balgen van de cardan, schakelpedaal busje en wassen vòòr onderhoud.
Ik rij het hele jaar door 25k en redelijk stevig en de motor was nog in garantie.
 
Serieuze vraag: wat wil je er mee bereiken? Want dat kan ik niet goed opmaken uit je bericht.
De ene motor is de andere niet. Net als de berijder/eigenaar.
 
Ligt eraan. Als jij dat ding brengt en vet goor is, poep erop van paarden en smerig bij de remmen...dan snap ik heel goed dat je hem wast.
Of gun jij die monteur stront aan z'n handen?
Of gore klauwen omdat er veel troep op zit?
 
Zoals beloofd.

Eerste insteek: grote beurt inclusief kleppen stellen, en alle vloeistoffen vervangen. Omdat ik nog geen klant was moest ik eerst even langs komen. Daar werd al meteen aangegeven dat:
  • de voorband vervangen moest worden (klopt),
  • de achterband was vierkant, profiel was op zich diep genoeg maar binnen afzienbare tijd toch ook finito (ook maar vervangen dan)
  • Voorvork was lek bij de keerringen
  • Remblokken waren op - en voorwaarschuwing: remzuigers kunnen wellicht te ver geoxideerd zijn.


Vlak na het afleveren een belletje: De achterremschijf was beschadigd - vermoedelijk door vastzittende remzuigers en gevolgslijtage van ijzer op ijzer (doe dan ook maar). Dinsdag even gebeld om op te halen: Er was nog een koppelingskabel in bestelling, bij het smeren van alle kabels kwam men er achter dat er refels aan zaten. (prima, relax - neem de tijd)
Bijgevoegd dus de factuur die je bij een 17 jaar oude motor met 82k op de klok kan verwachten.

Onderdelen zijn origineel Honda, de "kussens" zijn remblokjes.

Korte toelichting: alle wiellagers zijn eveneens vervangen, en bij de voorvork zijn niet alleen de keerringen vervangen maar ook de bronzen geleidebussen en stofkappen. Bij de achterrem zijn de remzuigers vervangen inclusief de dichtingen.

SCN_0002m.jpg


SCN_0003m.jpg
 
Tjah, Alles origineel Honda daar betaal je flink voor. Bijv. bij de remblokjes/luchtfilter/olie/schijfrem etc.
Verder niet heel vreemd.. ook 7 uur werk zo te zien.

Edit: En een officiële Honda dealer doet niet aan "aftermarket" spul.. want dan kunnen ze niet garant staan voor de kwaliteit.
Zelf zou je er bijv. een Remschijf van 100 euro er op zetten, blokjes van 20 euro en gaan met die banaan. En als je dat zo doorrekent met de rest van het spul dan telt het snel op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan