Upload jouw werkplaats factuur

Ben slecht met gokken, en ken die Yamaha alleen maar van een plaatje. Heilloze weg vrees ik
 
Ik meen dat BMW ook voorschrijft dat eens in de zoveel kilometers de spiebanen van de prise as (die dus in de koppelingsplaat uit komt) gesmeerd moet worden. Dat betreft de K-serie, ik vond dat een idiote eis, gelet op de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt. Wellicht is dat eveneens bij jouw type ook van toepassing - dus versnellingsbak los?
K serie wordt de as zelf gesmeerd. En dat is een kwartiertje werk. Cardanklok eraf, as trek je er zo uit en zet je ook binnen no time weer terug.
 
Tot je meld dat je 2400,- voor een, weliswaar tamelijk uitgebreide, beurt kwijt was _O-

Zoals ik🫣
Holy crap, mijn hele motor was €300 meer :o
En die kwam met welgeteld 12000km en 0 problemen.

Als ik een quote krijg voor een beurt van €2400 is hij praktisch totall loss.
 
Laatst bewerkt:
Deze motor is uit 2006, heeft (uit mijn hoofd) ongeveer 88k op de teller. Je moet niet bezuinigen op onderhoud.
 
Ter illustratie: Een ander aspect was dat ik in de foute veronderstelling verkeerde dat alles wel min of meer ok was. Nou, nee dus. Wiellagers die gaar zijn zonder dat je het in de gaten hebt, die kunnen vastslaan zo is mijn (auto) ervaring. Als je geluk hebt dan draait het wiel door om zo'n lager - en anders ga je onderuit.
Is dit waar? En heeft het dan zin wiellagers preventief te vervangen?

Mijn huidige strategie is om bij elke bandenwissel de wiellagers te laten controleren. Het idee is dan dat je op tijd kunt voelen aankomen dat een lager slecht wordt. Geen goed idee dan?

Wat vinden jullie?
 
Vaststaan heb ik in 25 jaar prof auto vak niet meegemaakt zonder dat het al hoor en voelbaar op te merken was.
Bij een motor vind ik dit zelf ook lastiger. Je zit meer met je kop in de wind en trillingen vang je anders op dan in je luie stoel. Daarnaast nog het uitlaat en windgeruis erbij.
Dus lastiger te merken onder rijden..ja is mijn mening. Maybe is bv na 50.000 km preventief vervangen een goede oplossing.
 
Als de namen, adressen en tevens de bankgegevens van de garages niet te zien zijn dan heb je alleen wat cijfertjes die je kunt vergelijken. Dat kan leuk zijn maar het zegt verder niet heel veel. De ene kan wat sneller zijn dan de ander. Dat kan aan de monteur liggen maar ook aan hoe vast alles zat vastgerot.

Eigenlijk nooit echt heel objectief.

Dit is precies zoals ik het dagelijks ervaar factuur zegt helemaal niets iets met appels en peren.
 
@Nosferatu: Klopt, je merkt het verschil pas als de lagers vervangen zijn. Met 1 uitzondering: bij een KTM was het lager zo gaar dat de kogeltjes eruit vielen, dan voel je het achterwiel inderdaad zwabberen en is de motor onberijdbaar.

@orangektm @Willem: Nee, ik publiceer geen facturen op een forum in combinatie met de naam van een bedrijf. Dat is niet netjes. Jullie zullen het er mee moeten doen - het gaat ook niet over het bedrijf, het gaat om feitelijke informatie over onderhoud - en dan zegt een factuur veel (samen met de context die ik gegeven heb en de vorige factuur uit 2019. Meer dan de meeste conversaties hierover, toch?
 
Nou, zo feitelijk is het niet behalve voor die ene handeling door die ene monteur die bij die ene garage werkt. Verder kun je er weinig mee behalve een statistieke vergelijking maken van de cijfertjes ongehinderd door de omstandigheden. En die namen van bedrijven, heb ik niks aan dat een garage in limburg het toen in één specifieke geval het voor een bepaald bedrag heeft kunnen doen.

Maar verder, hardstikke leuk dit en precies het geneuzel waarop het bestaansrecht van dit forum gebouwd is…
 
Ach zolang VW mij €585 rekent voor een onderhoudsbeurt voor een elektrische ID.4 van 2 jaar oud, waarbij alleen remvloeistof en een interieurfilter worden vervangen, schrik ik niet zo snel van een beurt waar daadwerkelijk dingen vervangen worden… ;)
Op EV gebied:
Laatste beurt Energica:
152 eur.
Remvloeistof vervangen voor / achter
Olie vervangen in de gearbox
Alle punten langsgelopen die vermeld staan in het boekje.
Ketting gecontroleerd.
Nieuwe Firmware geladen.
 
Stel de energetica is 16 jaar verder - en buitenslaper enz enz, dan zou het verschil gelegen zijn in het niet hebben van bougies, motorolie, luchtfilter en het stellen van kleppen - en het los- en vastzetten van de tupperware om de motor heen. Dus zeg ongeveer 300,- 400,- verschil ten faveure van de electro fiets. Keerringen, rem schijven en -zuigers e.d. zijn identiek.

Wie zegt dat motorrijden goedkoop is in vergelijking met autorijden? Zachte banden die frequenter vervangen moeten worden, mooie glimmende voorvorken - terwijl auto's de zuigerstangen afgeschermd hebben met lelijke - doch adequate balgen. En godzijdank geen ketting.
 
Stel de energetica is 16 jaar verder - en buitenslaper enz enz, dan zou het verschil gelegen zijn in het niet hebben van bougies, motorolie, luchtfilter en het stellen van kleppen - en het los- en vastzetten van de tupperware om de motor heen. Dus zeg ongeveer 300,- 400,- verschil ten faveure van de electro fiets. Keerringen, rem schijven en -zuigers e.d. zijn identiek.
Bij een EV die 16 jaar oud is,is de accu vermoedelijk al lang overleden en daardoor is de motor total loss.
Als er intussen al geen andere peperdure elektrische zaken in het laadsysteem,regelaars,elektromotor intussen defect gegaan zijn.
Men doet precies of er aan een elektromotor niets defect gaat of verslijt.
Spanningsregelaars,startmotors,dynamo's en andere elektronica van een benzinemotor gaan ook kapot,dus gaat dat bij een EV ook gebeuren.
Nu zijn die allemaal nog bijna nieuw en zijn onderhoudskosten inderdaad lager.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Dat vraag ik me dus ook altijd af bij die TFT's op die nieuwe motoren..

Een gemiddelde Telefoon gaat 5-6 jaar mee.. Dan vaak is er al iets kapot qua electronica/het scherm etc. Waarom zou het bij motoren dan anders zijn?
 
Dat vraag ik me dus ook altijd af bij die TFT's op die nieuwe motoren..

Een gemiddelde Telefoon gaat 5-6 jaar mee.. Dan vaak is er al iets kapot qua electronica/het scherm etc. Waarom zou het bij motoren dan anders zijn?

Gemiddeld 5-6 jaar? Dat is wel echt de max, gemiddeld zal 2-3 jaar zijn. Accu's zijn gemaakt voor 2-3 jaar(1000 laadcycles), software max 5-6 jaar als je flagships koopt. Midrange is gemaakt voor max 3 jaar.

Maar wel totaal andere doelen, wat je met je telefoon doet wordt alleen maar meer en zwaarder, de besturing van je motorfiets niet. Dus de hardware zou er geen problemen mee moeten hebben.

Al blijf ik zelf groot fan van analoog.
 
Daar gaan we.......

Scherm­afbeelding 2023-11-18 om 16.57.08.png


Scherm­afbeelding 2023-11-18 om 16.57.14.png
 
Is dit waar? En heeft het dan zin wiellagers preventief te vervangen?

Mijn huidige strategie is om bij elke bandenwissel de wiellagers te laten controleren. Het idee is dan dat je op tijd kunt voelen aankomen dat een lager slecht wordt. Geen goed idee dan?

Wat vinden jullie?
Sowieso.
Tijdens balanceren. Ff vinger op de as vd machine tijdens draaien. Op zn minst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan