Van motor naar motorscooter

Als je door de zithouding op de BT1100 last kreeg van je onderrug….
Op een motorscooter zit je met voeten en je benen vóór je heupen.
Je bekken kantelt daardoor naar achteren.
Tenzij je een scooter vindt die exact jouw afmetingen past en een bult in de zitting heeft die jouw bekken ondersteunt…?
Tamelijk waarschijnlijk dat je na een uur al niet meer verder wil rijden.

Dus daarom nóg een reden om een lange proefrit te maken.

Afgezien van de ketting lijkt me de Honda NC750 wel erg in jouw straatje te passen.
Wat doet een NC750 beter dan de CB650 die hij nu heeft?
 
Als je overstapt naar een motorscooter, is er eigenlijk maar 1 keus :P: Tmax.

2 cilinder, vlot, compact voor een 'zware' scooter, stuurt heel goed, zeer betrouwbaar, prima bergruimte onder zadel, vanaf 2004: injectie/dubbele remschijven/digitaal dashboard, etc.

Maar een scooter voelt qua rijden altijd 'een beetje passief' ten opzichte van een motorfiets...
 
Ik heb op veel verschillende scooters gereden en persoonlijk zou ik er niet 1 in plaats van een motor willen,
wel voor er bij,maar dan niet zo,n zware,een 250 of 300 is ideaal,en de meest leuke waar ik op gereden heb was een oude Vespa
2takt met handbak.De zitpositie is ook bij een scooter belangrijk,ooit met een Honda 650 scoot een trip van Rotterdam naar Assen gemaakt,dat werd voor mij een helse rit,ik moest op een gegeven ogenblik bij elk benzine station even stoppen omdat m,n rug vreselijk pijn deed,ik heb er
veel langer over gedaan dan met een motor,wat was ik blij toen ik eindelijk weer terug in Rotterdam was,nog een paar dagen daarna last
van rugpijn gehad,dat was eens maar nooit meer,een collega van me reed ook mee met een Goldwing,die is op een geven ogenblik
maar alleen doorgereden,het steeds stoppen duurde hem te lang,ik kwam zo,n anderhalf uur later in Assen aan bij de TT,en toen moest ik
daarna weer terug,wat zag ik daar tegenop,die rit was nog erger dan de heenreis,meer dan 2 uur langer over gedaan dan met een motor,
een jaar later naar Assen gegaan met m,n eigen sportmotor,nergens last van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de "kettting-vrees" niet zo.
Op mijn 115 PK fiets smeer ik het ding elke 500 km (dat is 20s werk), schoonmaken doe ik nooit, en kettingstellen heb ik 20000km geleden voor het laatst gedaan, en is voorlopig niet nodig. Als het zover is, 15min werk.
Ik zou het erg laag op de prioriteitenlijst zetten. Een (scooter) riem is meestal complexer in onderhoud.
Begrijp ik ook niet helemaal. Voor iedere rit schoonmaken en invetten? Juist als je niet zo veel rijdt heb je zowat geen omkijken naar een ketting. Zolang hij goed in het vet staat maakt het helemaal niet uit als hij buiten onder een hoes staat, daar kan het echt wel tegen. Voor iedere rit schoonmaken doe je meer kwaad mee dan goed.
 
Dat “tekort” aan vermogen wordt goed gecompenseerd door het fijne koppel dat je al heel gauw tot je beschikking hebt.
Het is maar net wat je wil,de 650 is een toeren janker,en de NC weer niet,voor woon werk verkeer zal de
NC wat relaxter rijden,voor in de weekenden zou ik toch eerder voor de 650 gaan,maar beide zou ik eerder overwegen dan een scooter,
maar dat is persoonlijk,iemand anders kan daar heel anders over denken.De TS zal toch zelf een keuze maken en
misschien wel heel blij zijn met een scoot zoals ik nog steeds heel blij ben met m,n Goldwing. ;)
De voornaamste reden van de TS is niet in de kou te zitten ,ik zou dan verwarmde handschoenen nemen of handvatverwarming
monteren op de CB in combinatie met een goede motorjas en broek en daarmee ww verkeer doen,zo heb ik ook jaren ww verkeer
gedaan ook in de winter met een naked.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar net wat je wil,de 650 is een toeren janker,en de NC weer niet,voor woon werk verkeer zal de
NC wat relaxter rijden,voor in de weekenden zou ik toch eerder voor de 650 gaan,maar beide zou ik eerder overwegen dan een scooter,
maar dat is persoonlijk,iemand anders kan daar heel anders over denken.De TS zal toch zelf een keuze maken en
misschien wel heel blij zijn met een scoot zoals ik nog steeds heel blij ben met m,n Goldwing. ;)
De voornaamste reden van de TS is niet in de kou te zitten ,ik zou dan verwarmde handschoenen nemen of handvatverwarming
monteren op de CB in combinatie met een goede motorjas en broek en daarmee ww verkeer doen,zo heb ik ook jaren ww verkeer
gedaan ook in de winter met een naked.
Eigenlijk beswel helemaal mee eens.
Ik heb de CBF600F gehad.
was dat gejank en/of geschakel al gauw moe. Ondanks de fijne fiets in het algemeen. Daarna nog een tweetal fietsen gehad, waarvan eentje met DCT. Mijn huidige NC heeft ook DCT.
Maar dat heeft geen toegevoegde waarde voor TS.

Ben wel benieuwd wat hij gaat beslissen.
 
Ik heb op veel verschillende scooters gereden en persoonlijk zou ik er niet 1 in plaats van een motor willen,
wel voor er bij,maar dan niet zo,n zware,een 250 of 300 is ideaal,en de meest leuke waar ik op gereden heb was een oude Vespa
2takt met handbak.De zitpositie is ook bij een scooter belangrijk,ooit met een Honda 650 scoot een trip van Rotterdam naar Assen gemaakt,dat werd voor mij een helse rit,ik moest op een gegeven ogenblik bij elk benzine station even stoppen omdat m,n rug vreselijk pijn deed,ik heb er
veel langer over gedaan dan met een motor,wat was ik blij toen ik eindelijk weer terug in Rotterdam was,nog een paar dagen daarna last
van rugpijn gehad,dat was eens maar nooit meer,een collega van me reed ook mee met een Goldwing,die is op een geven ogenblik
maar alleen doorgereden,het steeds stoppen duurde hem te lang,ik kwam zo,n anderhalf uur later in Assen aan bij de TT,en toen moest ik
daarna weer terug,wat zag ik daar tegenop,die rit was nog erger dan de heenreis,meer dan 2 uur langer over gedaan dan met een motor,
een jaar later naar Assen gegaan met m,n eigen sportmotor,nergens last van gehad.
ik heb naast de dikke duizend een 150 cc scooter en daar heb ik zoooooveel schik van .....maar inderdaad erbij nooit in plaats van
 
Als je al die dingen die je noemt zo belangrijk vindt, waarom ga je dan niet auto rijden.
Wat maakt voor jouw motor rijden leuk?
Als je een mooi weer rijder bent en de motor de rest van de tijd onder een Hoes staat, is dat heus niet erg. Het is een hobby en hobbies kosten tijd en geld.
Ik zie niet echt waarom een scooter je problemen zou oplossen.

Want je rijd er te weinig op. Wie zegt dat? Wat is te weinig en waarom?
Ik haal met drie motoren nog geen 1000 km ...(per jaar):X
 
Ik zit met een vraag, en ik weet dat de meeste op dit forum flauw willen reageren maar probeer het on-topic te houden.

Oja, en nog een vraag. Ik heb een Schuberth C4 en een HJC RPHA 11, Moet ik die omruilen tegen een ROOF Boxxer en een slijptol als je motorscooter gaat rijden?

Wij mogen niet flauw reageren maar jij zelf wel?

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een Yamaha XMAX 300 (of 400), Piaggio Beverly 350 (of 400), Honda Forza 300/350 of bijv BMW C400X/GT oid. Ze wegen minder dan TMAX en consorten en goedkoper in onderhoud, zuiniger qua verbruik, goedkoper in verzekering. Zo'n TMAX is nog best wel een slagschip. Met mijn 1.80m kon ik maar net met m'n voeten bij de grond. Zelf heb ik een 155cc'er naast mijn motor, want als ik er eentje koop met meer cc's, dan staat de motor helemaal stil. Zo'n 300'tje kan heel goed meekomen en al helemaal alsje op de snelweg meestal bij 120 km/u blijft hangen. Allemaal kunnen ze in elk geval de 150 km/u aantikken.
 
:N Nope dat kunnen ze niet allemaal, de meeste zijn voor zuinigheid gebouwd niet voor snelheid

De Forza 300 dan niet, daarmee haalde ik 143 km/u (en vaker ietsje lager, is ook alweer 8 jaar terug dat ik die reed). Forza 350 moet dat wel kunnen. De rest van de door mij genoemde motorscooters (Yamaha, Piaggio, BMW) tikken allemaal wel de 150 km/u op de teller aan (en trek dan +/- 8% of soms wat minder er af voor GPS-snelheid). Hoewel, van de Forza 350 weet ik het niet zeker, maar zou toch wel moeten. Mag van Honda geen demo's meer meenemen sinds vorig jaar, dus valt er ook niets te testen vwb dat merk. :o

Anyway, ook de Forza 300 kan prima meekomen met de rijstijl van de TS, maar je hebt gelijk, van mijn lijstje kan die niet de 150 km/u zien.
 
Op een motorscooter ontkom je er niet aan om beschermende kleding te dragen. 100 Km/h glijden over het asfalt is nog steeds schuur papier voor je vlees en botten. als je kleren wisselen erg vind, raad ik je toch aan om maar gewoon auto te blijven rijden. 1 ongeluk op de snelweg en ook al kan je het navertellen, de revalidatie zal lang duren en in slechte geval ben je invalide voor de rest van je leven....

knokkels, knieën, schouders , zijn heel vaak de plekken die het asfalt keihard raken. Is het dan de schuld van de motor, omdat motorrijden gevaarlijk is? Natuurlijk niet. De rijder bepaald in hoeverre hij zichzelf voorbereid op een mogelijk ongeluk en hoe hij/zij eruit komt.

Ben zelf 2 keer gegleden met 100 km/h. Is echt wat schade op de knokkel beschermers van je handschoen of zijkant bips, etc..... maar kon gewoon doorrijden zonder problemen, omdat ik zeer goede kleding draag. ik hou niet van kansberekening, ik hou van voorbereiding en planning.
 
Ik ben zeker 25 jaar geleden bij een ongeluk met een fietser met motor en al gelanceerd, snelheid tussen de 70 en 80 kmh de fietser kwam met zijn voorwiel tegen mijn valbeugel, fietser kwam terplekke op de wegdek zijn fiets was een meter of vijf weggevlogen, mijn motor lag een meter of 8 verder dan de plaats des onheils en ik zelf een meter of tien verder dan de motor. Zelf heb ik geen idee hoe het is gegaan want ik verloor mijn bewustzijn gelijk met de botsing, maar mijn helm was aan de rechter zijde zover afgeschuurd dat je plaatselijk de piepschuim binnen helm kon zien. Het heeft ook weken geduurd eer ik weer zonder angst op de motor of in mijn auto kon rijden.
 
Ben zelf 2 keer gegleden met 100 km/h. Is echt wat schade op de knokkel beschermers van je handschoen of zijkant bips, etc..... maar kon gewoon doorrijden zonder problemen, omdat ik zeer goede kleding draag. ik hou niet van kansberekening, ik hou van voorbereiding en planning.

Toen mijn schoonpa mij voor het eerst in motorkleding zag, vroeg hij waarom ik dat droeg. 'Je gaat er toch niet vanuit dat je valt?'. :)
 
TS wil een scooter.
Dan wordt 't sowieso altijd een suffe 2-wieler.

bmw-c1.jpeg

Als ik alle argumenten van TS lees dan zie ik maar 1 oplossing: BMW C1-200
Geen motorpak vereist. Omkleden dus niet nodig. Koud ga je 't niet snel hebben, ook niet om 06.00h.
Aandrijving met riem. Bagage kan makkelijk op de plek van de duo, want daar wil toch niemand zitten.
(te) Snel gaat ie niet. Top is 115kmh, maar meestal doe ie alleen maar kleine ritjes.
Voor 15-20min naar werk is ie prima, net zo goed als voor rijden binnenwegen.

BTW
Ik was 2 mnd geleden in Italië.
In de stad struikel je bijna over de scooters, maar op de buitenweg zie je ze nauwelijks. (ook zwaardere scooters niet)
Duidelijk lijkt me hiermee waar de scooter het best tot z'n recht komt.
 
TS wil een scooter.
Dan wordt 't sowieso altijd een suffe 2-wieler.

Bekijk bijlage 1687490
Als ik alle argumenten van TS lees dan zie ik maar 1 oplossing: BMW C1-200
Geen motorpak vereist. Omkleden dus niet nodig. Koud ga je 't niet snel hebben, ook niet om 06.00h.
Aandrijving met riem. Bagage kan makkelijk op de plek van de duo, want daar wil toch niemand zitten.
(te) Snel gaat ie niet. Top is 115kmh, maar meestal doe ie alleen maar kleine ritjes.
Voor 15-20min naar werk is ie prima, net zo goed als voor rijden binnenwegen.

BTW
Ik was 2 mnd geleden in Italië.
In de stad struikel je bijna over de scooters, maar op de buitenweg zie je ze nauwelijks. (ook zwaardere scooters niet)
Duidelijk lijkt me hiermee waar de scooter het best tot z'n recht komt.
Niet alle scooters zijn suf, ;)
 
BTW
Ik was 2 mnd geleden in Italië.
In de stad struikel je bijna over de scooters, maar op de buitenweg zie je ze nauwelijks. (ook zwaardere scooters niet)
Duidelijk lijkt me hiermee waar de scooter het best tot z'n recht komt.

Daarbuiten zijn ze ook prima inzetbaar. In de stad is een elektrische fiets denk ik het snelst.
Niet alle scooters zijn suf, ;)

Maar die heeft helaas dan weer een ketting. :)
Lijkt me wel leuk om daar een keer op te rijden.
 
Niet alle scooters zijn suf, ;)
Ik vind 16 seconden van 0-200 niet heel indrukwekkend eigenlijk, denk dat m'n GSX-R750 het in circa 9 seconden doet.
Maar het schiet een stuk beter op als de 250 cc scooter die ik als leenfiets meekreeg bij de dealer, ik voelde me echt onveilig op de snelweg. :X
 
Aan motorkleding ontkom je niet helaas, ik draag zelfs op de ebike dat, want je kan altijd vallen.

Dress for the slide not being a squid ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan