Van motor naar motorscooter

Ik vind 16 seconden van 0-200 niet heel indrukwekkend eigenlijk, denk dat m'n GSX-R750 het in circa 9 seconden doet.
Maar het schiet een stuk beter op als de 250 cc scooter die ik als leenfiets meekreeg bij de dealer, ik voelde me echt onveilig op de snelweg. :X
Zoiets dan maar 🤪
 
Ik vind 16 seconden van 0-200 niet heel indrukwekkend eigenlijk, denk dat m'n GSX-R750 het in circa 9 seconden doet.
Maar het schiet een stuk beter op als de 250 cc scooter die ik als leenfiets meekreeg bij de dealer, ik voelde me echt onveilig op de snelweg. :X

Ik denk ook niet dat je een twin met 73 pk en een viercilinder met 148 pk oid moet vergelijken met elkaar. De GSXR750 zal ook een stuk minder wegen. Droog weegt de GP800 245 kg. Maar voor een scoot is het best rap.

Als je je al onveilig met 250cc voelt, kan je nagaan hoe idioot eigenlijk het A1-rijbewijs is met 125cc/15 pk.
 
Volgens mij word ik totaal verkeerd begrepen op sommige vlakken haha.

Helemaal het punt windbescherming en kleding. Ik weet niet waarom er nu gereageerd word als of ik heb gezegd dat ik kurkdroog in t-shirt en korte broek wil rijden? _O-

Ik ben gewoon een echte koukleum. Als t kwik onder de 20 raakt dan gaat de verwarming al aan. Dus wat windbescherming zou wel fijn zijn ja (had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor de aanschaf van CB650F). Maar ik heb nergens gezegd dat ik helemaal kurkdroog en 100% uit de wind wil zitten, maar iets wat wel wat bescherming bied tegen de snijdende koude wind zou fijn zijn (onthoud dat ik t snel koud heb).
Anders zou iedereen wel op een nakedbike rijden toch?

Nu kan ik gelijk t verhaal over de kleding beter uitleggen. Eerder reageerde ik al met dat ik niet de intentie heb om zonder kleding te rijden. Maar wel met minder lagen kleding. Nu draag ik gemiddeld 3 lagen op mn benen (thermo broek -> spijker -> gevoerde over-broek) en 4/5 lagen boven kleding (thermo -> tshirt - > trui -> vest/bodywarmer -> motorjas) in de koudere maanden. Terwijl op mn werk een spijkerbroek en een vest of trui onder mijn werkjas wel genoeg is. Dus dan ben ik gewoon lang bezig met omkleden.

Dus ja als ik meer wind bescherming zou hebben dan scheelt het enorm in tijd qua aan en uit kleden. Als dat zou betekenen dat ik wat langer in t jaar kan rijden met motorjeans en gewoon alleen een trui onder de jas.

En nu komen we toe op de motoren wat ik even wil toelichten en waarom ik de topic opende.
Ik zoek;
- Bagage opties zonder een topkoffer, vind ik niet staan (juist wel gaaf op een adventure bike of grotere tour fiets)
- Wind/regen bescherming (dus niet 100%! Maar wel meer dan mn huidige naked)
- Zonder ketting
- Iets wat mee komt in t verkeer, maar het hoeft dus niet perse een zware fiets te zijn.

En wat dat lijstje aanvinkt is:

-Zwaardere fietsen (van o.a BMW)
-Motorscooters

Dus ik vraag me gewoon af wat de meningen zijn van motorscooter rijders die om wat voor reden dan ook een motorscooter rijden.

Ik sluit bijv. een 1200 GS of RT ofzo niet uit, maar dat is sowieso een optie die ik ook overweeg. Al lijkt me een 1200 heerlijk, Misschien wel een beetje overkill als t om korte ritten gaat.
Maar ik wil juist iets horen over die motorscooters omdat ik daar gewoon weinig over weet, niet veel mensen in NL rijden er op. In het buitenland (vooral zuid europa) zie je niks anders. Dat moet toch ook met een reden zijn?

Ik wil sowieso komende tijd even goed orienteren en een forum als deze helpt daar enorm bij :t Ik wil over een tijdje sowieso even goed gaan proefrijden op zowel motorscooters als motoren maar een beetje ouwehoeren op het motor-forum kan natuurlijk al een hoop dingen uitsluiten of juist aan de lijst toevoegen
 
Daarbuiten zijn ze ook prima inzetbaar. In de stad is een elektrische fiets denk ik het snelst.
Toch was 't mij in Italië opgevallen, dat je buiten de steden zelf weinig scooters ziet rijden.

Nee, in Italië is een elek. fiets geen succes. Ik heb ze iig niet gezien. Maar wellicht in een 'platte' stad als Milaan, dat ze daar wel worden gebruikt??
Vaak ligt het oude centrum op bovenste punt van een berg. Met een fiets, ook een elektrische wordt dat geen feestje.
Ik moest lopend soms al terug schakelen naar mijn laagste versnelling om boven te geraken.
Nu was dat dit jaar vnl ook omdat 't daar bloedje heet was in augustus. Na 3 passen omhoog stond het zweet je al op je rug.
 
🤔 Ik denk dat jij zelf niet weet wat je wil :N.
In de koude maanden ontkom je niet aan "tig" lagen kleding te dragen om jezelf tegen de kou te beschermen en sowieso als jij al verteld dat je een koukleum ben kan je beter met de auto gaan en met mooier weer gaan rijden.
Wil je toch de kou trotseren dan zal je een motor met kuip en windscherm nodig hebben of een scooter en allebei met handvatverwarming. Voor woon-werkverkeer heb je aan een 300 - 400 cc motor of scooter meer dan genoeg, je mag officieel toch niet harder dan 100kmh en je kan hiermee toch goed meekomen op de snelweg.

Ik rij nu scooter omdat ik toch meer beschermd ben tegen de elementen en niet voor de snelheid en vermogen die tijd heb ik gehad. Ik wilde mijn motor carrière eindigen met waar ik mee begonnen was een scooter. Mijn scooter heeft genoeg vermogen om vlot weg te trekken en heeft ook nog reserve als ik op de snelweg 100 kmh rij om even gas bij te geven om in te halen, de scooter is vrij zuinig 1 op 28 tot 30, erg wendbaar en ik vind het gewoon een genot om er op te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik rij zelf gewoon door in de winter met m,n Goldwing,verwarmde handschoenen,motorkleding,
de motor heeft zelfs warme lucht roosters voor m,n benen,maar zodra het onder de 10 graden word
blijft de motor toch mooi binnen staan,het is te doen maar prettig is het dan allang niet meer,
ik vraag me nog wel eens af waar dat koukleum gedrag vandaan komt,vroeger reed ik gewoon
door met ijzel en sneeuw op de weg,ik ben bang dat ik verpest ben door dat autorijden,had er
nooit aan moeten beginnen.;)
 
Tja ik rij zelf gewoon door in de winter met m,n Goldwing,verwarmde handschoenen,motorkleding,
de motor heeft zelfs warme lucht roosters voor m,n benen,maar zodra het onder de 10 graden word
blijft de motor toch mooi binnen staan,het is te doen maar prettig is het dan allang niet meer,
ik vraag me nog wel eens af waar dat koukleum gedrag vandaan komt,vroeger reed ik gewoon
door met ijzel en sneeuw op de weg,ik ben bang dat ik verpest ben door dat autorijden,had er
nooit aan moeten beginnen.;)
Oudere mensen hebben het nu eenmaal sneller koud :P

Maar ik pak tegenwoordig ook heel snel het koekblik om naar het werk te gaan als het 's ochtends regent dus ik ben ook een groter watje geworden.
 
Oudere mensen hebben het nu eenmaal sneller koud :P

Maar ik pak tegenwoordig ook heel snel het koekblik om naar het werk te gaan als het 's ochtends regent dus ik ben ook een groter watje geworden.
Ja de ouderdom zou het ook nog kunnen zijn😬;)
 
Ik denk ook niet dat je een twin met 73 pk en een viercilinder met 148 pk oid moet vergelijken met elkaar. De GSXR750 zal ook een stuk minder wegen. Droog weegt de GP800 245 kg. Maar voor een scoot is het best rap.

Als je je al onveilig met 250cc voelt, kan je nagaan hoe idioot eigenlijk het A1-rijbewijs is met 125cc/15 pk.
Dat is ook heel mijn punt, zelfs het zwaarste snelste en dus waarschijnlijk ook aardig dure model van een motorscooter (en dan ook nog opgevoerd in dat filmpje denk ik) tegen een normale "goedkope" sportmotor heeft veel mindere specs, ik zie de waarde er gewoon niet van in... ook als ik het tegen mijn Spint ST 1050 woon-werk motor zet, die heeft goeie windbescherming, lekker zadel, bagageruimte als de standaard koffers er op zitten en loopt 258 km/h volgens de fabrieksopgave, TS komt ook al een beetje tot die conclusie zie ik want hij noemt al zware toerfietsen.

En A1 lijkt me eng op de snelweg ja :X
 
Ik zou het wel weten,hoe leuk scoots ook zijn dan zou ik toch eerder voor een BMW RT gaan,standaard koffers,
standaard handvat verwarming,zelfs zadel verwarming is mogelijk,en de kuip is 1 van de beste in de motor wereld.
Ik heb zelfs om eens uit te proberen bij min 5 graden zonder handschoenen gereden op een RT,en dat ging nog ook.
 
Ik beweeg mij voort met een BMW C650 Sport, zowel in de zomer als in de winter. Kan in de winter toch ook wel frisjes zijn, heb handvat en zadelverwarming, gebruik ik eigenlijk zelden... Onder de buddy is plaats voor mijn helm( past in het uitklapbare deel), en kan ook nog mijn motorjas eronder kwijt. Voor wat extra bagage heb ik ook nog een middentas. Ik zit redelijk beschermd bij regenachtig weer, alleen bij de hoeveelheid regen van vanochtend is regenkleding toch wel vereist. Voor mij heeft de Sport genoeg vermogen, een top van 180 wat ik eigenlijk nooit haal daar ik voornamelijk in en om Amsterdam rijd.
 
Ik ben voor woon-werk verkeer van bmw r1150r naar piaggio beverly 500 gegaan.
De hoofdreden was dat ik geen zin meer had om te schakelen.
- Qua degelijkheid komt de scooter niet in de buurt van de bmw, maar over het algemeen doet hij het goed.
- De windbescherming is iets beter, veel scheelt het niet.
- scooter is zuiniger. Van 1 op 16 naar 1 op 22.
Wel kleine tank dus net zo vaak tanken.
- ruimte onder het zadel te klein voor een helm. Maakt mij niet uit want leg hem altijd op het zadel als ik hem ergens parkeer.
- acceleratie en topsnelheid voor mij voldoende. 150 op de teller ongeveer.
- nodigt minder uit tot hardrijden, het gaat meer ontspannen.
- ik heb zelf een hekel aan ketting. Ik wil 1x per jaar onderhoud doen, niet vaker. Dus met de scooter gaat dit goed. Vervangen van de riem is simpel, een stuk makkelijker dan ketting.
 
Oudere mensen hebben het nu eenmaal sneller koud :P

Maar ik pak tegenwoordig ook heel snel het koekblik om naar het werk te gaan als het 's ochtends regent dus ik ben ook een groter watje geworden.

Een maat klaagt ook altijd over kou.

Vroeger reed ie Suzuki 900 RF. Maar had t steeds koud.
Daarom kwam er een Burgman 650. Al snel miste hij de beleving. Snel weg dat ding. Heeft veel geld gekost.
Toen kwam er een BMW RT want was nog steeds bang voor kou. (met zo'n megascherm voor je neus)
Alle verwarmingen waren aan boord. Handvat, zadel en jack verwarming. Maar nu was weer t probleem dat deze motor zo'n bakbeest is.
Bedoeling is om deze ook weer weg te doen. Verliefd op een Japanse 4-cilinder ipv zo'n schuddende boxer.
 
Toch was 't mij in Italië opgevallen, dat je buiten de steden zelf weinig scooters ziet rijden.

Nee, in Italië is een elek. fiets geen succes. Ik heb ze iig niet gezien. Maar wellicht in een 'platte' stad als Milaan, dat ze daar wel worden gebruikt??
Vaak ligt het oude centrum op bovenste punt van een berg. Met een fiets, ook een elektrische wordt dat geen feestje.
Ik moest lopend soms al terug schakelen naar mijn laagste versnelling om boven te geraken.
Nu was dat dit jaar vnl ook omdat 't daar bloedje heet was in augustus. Na 3 passen omhoog stond het zweet je al op je rug.

Vreemd dat ze buiten de stad dan niet rijden. In principe zijn 250-300cc'ers echt gewoon overal wel inzetbaar.

Met elektrische fiets doel ik meer op Nederland. In een drukke stad is dat denk ik de snelste manier om ergens te komen. Op een snorretje moet je straks de weg op tussen het snellere verkeer en ook een helm op (of in sommige steden moet dat misschien al).

Dat is ook heel mijn punt, zelfs het zwaarste snelste en dus waarschijnlijk ook aardig dure model van een motorscooter (en dan ook nog opgevoerd in dat filmpje denk ik) tegen een normale "goedkope" sportmotor heeft veel mindere specs, ik zie de waarde er gewoon niet van in... ook als ik het tegen mijn Spint ST 1050 woon-werk motor zet, die heeft goeie windbescherming, lekker zadel, bagageruimte als de standaard koffers er op zitten en loopt 258 km/h volgens de fabrieksopgave, TS komt ook al een beetje tot die conclusie zie ik want hij noemt al zware toerfietsen.

En A1 lijkt me eng op de snelweg ja :X

Het voordeel van een scooter is gewoon het gemak van gas geven en remmen, geen ketting smeren en met een beetje mazzel veel ruimte onder het zadel om zooi in kwijt te kunnen. Onderhoud is overigens vaak wel vaker nodig dan bij een beetje motor. En de mensen die een motorscooter kopen, zijn niet op zoek naar een monster wat gigantisch hard kan rijden. :+
 
Volgens mij word ik totaal verkeerd begrepen op sommige vlakken haha.

Helemaal het punt windbescherming en kleding. Ik weet niet waarom er nu gereageerd word als of ik heb gezegd dat ik kurkdroog in t-shirt en korte broek wil rijden? _O-

Ik ben gewoon een echte koukleum. Als t kwik onder de 20 raakt dan gaat de verwarming al aan. Dus wat windbescherming zou wel fijn zijn ja (had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor de aanschaf van CB650F). Maar ik heb nergens gezegd dat ik helemaal kurkdroog en 100% uit de wind wil zitten, maar iets wat wel wat bescherming bied tegen de snijdende koude wind zou fijn zijn (onthoud dat ik t snel koud heb).
Anders zou iedereen wel op een nakedbike rijden toch?

Nu kan ik gelijk t verhaal over de kleding beter uitleggen. Eerder reageerde ik al met dat ik niet de intentie heb om zonder kleding te rijden. Maar wel met minder lagen kleding. Nu draag ik gemiddeld 3 lagen op mn benen (thermo broek -> spijker -> gevoerde over-broek) en 4/5 lagen boven kleding (thermo -> tshirt - > trui -> vest/bodywarmer -> motorjas) in de koudere maanden. Terwijl op mn werk een spijkerbroek en een vest of trui onder mijn werkjas wel genoeg is. Dus dan ben ik gewoon lang bezig met omkleden.


Volgens mij zou een Difi Husky heel geschikt voor jou zijn.
 
pc800 pacific coast lekker uit de wind met een kofferbak en toch een motor .....beste uitvinding ooit maar men vond/vind hem niet mooi

ook daar kun je gewoon poep aan hebben
 
stupid.gif

Vooral de witte ziet er uit als een chemisch toilet van een caravan/camper.
Maar zijn verdomd veel beter en betrouwbaarder dan veel motorfietsen.
 
pc800 pacific coast lekker uit de wind met een kofferbak en toch een motor .....beste uitvinding ooit maar men vond/vind hem niet mooi

ook daar kun je gewoon poep aan hebben
Rijd inderdaad verbazingwekkend goed,maar denk niet dat de TS op de inmiddels alweer klassieker zit te wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan