Verbot? Vandaag hullie, morgen ons?

Jammer van dit, Autorijders wensen het liefst alle snor/brom/motor rijders weg, motorrijders wensen iedereen en alles weg wat ze zelf niet fijn vinden, etc etc. Jammer dit!
Het is leven en laten leven, in azie rijden er een shitload of brommers rond, en ze rijden er daar op van jong tot oud. En ze rijden zelfs over de snelweg. Nederlanders moeten niet zo zeiken.
 
De hele snorfietsen discussie... Ik vind, dat ze snorfietsen gewoon moeten limiteren op max 30cc. Daarmee val je de omatjes met hun spartametjes niet lastig, maar de teruggetunede scooter van 130kilo kan dan gewoon weer een geel plaatje krijgen.

Overigens vind ik het alsnog onverstandig dat op 45kmpu gelimiteerde brommertjes max 40 mogen waar het overige verkeer 50 mag. Trek die snelheden gelijk zo ik zo zeggen.

Het klakkeloos verbieden; dat schiet niet op en doen we al teveel hier in dit verbodslandje.
 
Jammer van dit, Autorijders wensen het liefst alle snor/brom/motor rijders weg, motorrijders wensen iedereen en alles weg wat ze zelf niet fijn vinden, etc etc. Jammer dit!
Als motorrijder moet je toch iets hebben om omheen te slalommen enzo? Rijden op een lege weg is niet zo interessant.
 
Waar ik ook kotsmisselijk van wordt zijn die "Auto te gast" straatjes waar je met de auto achter de fietsers moet rijden. Lekker veilig gevoel geef je ze dan als je in een koekblik zit :')
 
Ik fiets 2-3x per week naar kantoor, maar dat doe ik de laatste tijd met steeds minder plezier.
Ik zie de afgelopen jaren steeds meer brommertjes rond rijden, en MEUREN, ik zit half misselijk op de fiets.
Ik kan achter 100 motoren aan rijden bij de mega meeting en nergens last van hebben, maar word ik ingehaald door zo'n ranzig puchje met een mega vet varken erop, heb ik het idee in een concentratiekamp rond te fietsen :r
 
Dat zogenaamde verbieden van snorscooters, is dat niet eigenlijk het schrappen van een wet? Je haalt gewoon een grote streep door alles wat met snorscooters te maken heeft en weg zijn ze. Goed idee trouwens!

En dan op die lege plekken iets schrijven wat ervoor zorgt dat boven de 25 kmh de trapondersteuning van die bejaardenfietsen stopt en de remmen activeert (motortje als dynamo laten werken ofzo }) )
 
De NL regelgeving is al tientallen jaren terug ingehaald door de realiteit.

We hadden ooit een fiets met hulpmotor.

En toen in twee categorieën: één met helmplicht, en één zonder helmplicht.

De voertuigen zelf zijn inmiddels veelal identiek, op een cdi na.
Hoewel in de praktijk 70% van de dingen te hard kan en dus ook gaat, ongeacht welke categorie.

Daarnaast zijn de e-bikes er bij gekomen. Die rijden harder dan een snorfiets mag.


We hebben in NL wel het algemene systeem van drie A's overgnomen:
licht
midden en zwaar


Daardoor vallen de regels voor snor en brom een beetje raar uit, hoewel we daar ook weer een apart rbw voor hebben gemaakt :/

Dus eigenlijk
heel erg licht
heel licht
licht
midden zwaar

waarbij de lichtste categorieën eenzelfde rbw hebben


Tot slot gaat het om de plek op de weg.
De dingen gaan gewoon te rap, het wordt druk en vol op het fietspad.
Nu hebben we al de kolderieke regel dat brommers wel en niet op de rijbaan moeten/mogen. Dan weer wel, dan weer niet.
Heeft miljoenen gekost.

Als het gaat om risico en plek op de weg (en daar hebben we het feitelijk over), is er mi wel een oplossing:

RBW A 1 toegankelijk maken miv 17 jaar.
En daar meteen de brommers onder laten vallen.
Geen max snelheid meer, wel helmplicht. En STANDAARD op de rijbaar, ipv fietspad.

Fiets met hulpmotor+snor, geen helmlicht, max 30, altijd op het fietspad. En dat ook stevig controleren (met name rond de mbo-scholen ;) )

Oftewel: schuif de twee algemene indelingen in elkaar: die van snor+brom en die van motoren.

En daarmee kan ook de plek op de weg voor brom en snor duidelijker gemaakt worden. Inclusief wel of geen helmplicht.
 
Ik vind dat een fietspad alleen voor fietsers is. Dus geen logge scooter van 120kg tussen de fietsers. Als het wel gemotoriseerd moet dan is een spartamet of electrische fiets veel beter, die zijn minder comfortabel en je voelt je kwetsbaarder. Hierdoor zijn de meesten minder geneigd met 50kmh over fietspaden te racen.

Op het platteland is een gewone bromfiets een uitkomst voor de jeugd. Als je dat 17+ maakt en een volledige rijbewijsopleiding verplicht stelt is dat nut weg. En als je kunt kiezen tussen 1,5 uur fietsen, 20 min fietsen vervolgens 1 uur bus of een half uurtje brommen (welliswaar met een illegale 80kmh) snapt iedereen dat brommen daar de oplossing is. In de stad heb je dan de electrische fiets voor de luilakken.
 
Ik vind dat een fietspad alleen voor fietsers is. Dus geen logge scooter van 120kg tussen de fietsers. Als het wel gemotoriseerd moet dan is een spartamet of electrische fiets veel beter, die zijn minder comfortabel en je voelt je kwetsbaarder. Hierdoor zijn de meesten minder geneigd met 50kmh over fietspaden te racen.

Op het platteland is een gewone bromfiets een uitkomst voor de jeugd. Als je dat 17+ maakt en een volledige rijbewijsopleiding verplicht stelt is dat nut weg. En als je kunt kiezen tussen 1,5 uur fietsen, 20 min fietsen vervolgens 1 uur bus of een half uurtje brommen (welliswaar met een illegale 80kmh) snapt iedereen dat brommen daar de oplossing is. In de stad heb je dan de electrische fiets voor de luilakken.

Wat met inline skates? rolschaatsen? 1 wielers? long boards? skate boards?

Ik denk dat jij denkt dat het fietspad alleen van jou is.

Als jij rechts op het fietspad rijdt, dan is er toch geen hinder en kan iedereen jou voorbijsteken tegen 50?
 
Ik denk niet dat het fietspad alleen van mij is. Andere spierkracht aangedreven voertuigen horen er natuurlijk ook. Het probleem is alleen dat het vaak al een zootje is met alleen fietsers (en die andere spierkrachtaangedreven voertuigen die ik nu niet meer ga benoemen) en er dan ook nog eens van die logge scooters tussendoor racen op een asociale manier. Bovendien zijn snorscooters stomweg overbodig. In de stad zijn de afstanden klein genoeg voor en ebike of voor de normale mensen een gewone fiets. Buiten de stad wil men toch dat beetje extra snelheid van een bromfiets
 
Sowieso is dit natuurlijk je reinste probleem verplaatsing. Extra verkeer op de weg, zeker langzaam rijdende scooters, betekend meer opstoppingen en dus waarschijnlijk in the end ook meer fijnstof.. wat dan uiteindelijk toch weer over je fietspad heen waait.

Langzaam rijdende scooters? Bestaan die dan?
 
Ik vind dat een fietspad alleen voor fietsers is. Dus geen logge scooter van 120kg tussen de fietsers. Als het wel gemotoriseerd moet dan is een spartamet of electrische fiets veel beter, die zijn minder comfortabel en je voelt je kwetsbaarder. Hierdoor zijn de meesten minder geneigd met 50kmh over fietspaden te racen.

Op het platteland is een gewone bromfiets een uitkomst voor de jeugd. Als je dat 17+ maakt en een volledige rijbewijsopleiding verplicht stelt is dat nut weg. En als je kunt kiezen tussen 1,5 uur fietsen, 20 min fietsen vervolgens 1 uur bus of een half uurtje brommen (welliswaar met een illegale 80kmh) snapt iedereen dat brommen daar de oplossing is. In de stad heb je dan de electrische fiets voor de luilakken.
Argument niet sterk, want gasten van 15 moeten ook net zo ver fietsen.
 
Argument niet sterk, want gasten van 15 moeten ook net zo ver fietsen.

Nee. Kinderen van 15 gaan nog naar een middelbare school, die zitten vaak in de middelgrote plaatsen ook nog wel. Als ze 16 zijn gaan ze naar beroepsonderwijs en daar zit het probleem want die zitten alleen in de 'grote' steden. Verder weg dus...

Dit is mijn ervaring in friesland. Elders in het land zou het anders kunnen zijn, dat weet ik niet
 
Voorstel is een typisch gevalletje van dom maar vooral hard roepen.

Probleem; snorscooters rijden harder dan 25 km.
Oplossing; handhaven d.m.v. controles, boetes en in beslagname.
Nodig; niets, bestaande wetten voldoen.

Maar dan komt de geniale politicus met zijn vernieuwende creativiteit en bedenken we er een regel bij omdat we de bestaande regels niet kunnen handhaven. |(

Gister nog 1tje die met ik schat 60-70 over het fietspad heenknalde.
Hij had voorrang en had geluk dat ik het goed inschatte, anders zat hij in de zijkant en was ik waarschijnlijk de sjaak
 
Nee. Kinderen van 15 gaan nog naar een middelbare school, die zitten vaak in de middelgrote plaatsen ook nog wel. Als ze 16 zijn gaan ze naar beroepsonderwijs en daar zit het probleem want die zitten alleen in de 'grote' steden. Verder weg dus...

Dit is mijn ervaring in friesland. Elders in het land zou het anders kunnen zijn, dat weet ik niet
Dan gaan ze verder fietsen?
Of met de bus?

Overigens gaat het niet precies om de leeftijd, maar om het idee dat er één lichte categorie komt.

En wat mij betreft mag daarvan de leeftijd omlaag, dan is 18 wat te laat.
 
Dan gaan ze verder fietsen?
Of met de bus?.

Zo denken ze in den Haag ook. Ik kan me daar mateloos over opwinden want er is geen ov op het platteland. Ja een belbus maar dat is slechts een formaliteit om aan de dekkingsgraad te voldoen. :( :(

Verder fietsen... van een goed te doen 15 tot 20 km naar 30/35 km is geen optie.

In de praktijk moeten ze dus eerst die 15 km fietsen naar de bus en dan 30/45 min met de bus naar de stad. Of met de brommer met 80kmh binnen een half uurtje klaar zijn.

disclaimer: je hebt ff eengevoelige snaar geraakt :$

Edit: Dit is voor de rest niet van belang voor dit topic, het gaat hier om snorfietsers op fietspad/rijbaan. In de stad dus
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan