Verstandige aankoop?

Mayah

Rookie
6 mei 2021
5
4
Utrecht
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz
 
Een vriend van mij (met jaren rijervaring) stond een aantal jaar voor dezelfde keuze, een motor met of zonder abs (scheelde €700). Toch voor de motor zonder gekozen. 1 jaar later gingen we samen op vakantie, hij moest op de snelweg ineens een onverwachte noodstop uitvoeren. Onderuit geremd, en achterop een auto gegleden.

Ik zou altijd abs doen, ongeacht beginner of met veel ervaring. Dus laten staan die motor.
 
Voor wat betreft de keuze zou ik vooral zeggen, gewoon lekker gaan proefrijden op alle 3 als het kan. ABS is natuurlijk fijn om te hebben maar lijkt me geen ramp om niet te hebben. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je het niet hebt en dus anders remt, misschien heb je gelest op een motor met abs dan ben je dus ook gewend aan abs.
Verder heeft de fazer vanaf 2007 (als ik me niet vergis) abs als optie dus dat het 2008 model wel abs heeft is wel logisch.

Het verschil tussen halen bij de dealer of bij particulier ligt echt heel erg aan de persoon. Heb zelf mijn fz8 gehaald particulier en toen ik daar kwam voelde het goed aan en niet gek oid. Maar het kan ook zijn dat het een beetje beun over komt.

De zwarte uit 2006 zou ik persoonlijk niet nemen als je voor dezelfde prijs een kan krijgen met een veel lagere km stand (de gele) maar als je graag abs wil en wat nieuwere motor dan leg je er 450 bij en heb je abs zou ik denken.
 
ABS heb ik in alle voertuigen nog nooit in werking gehad of enorm gemist. Misschien ben ik old-school ofzo, maar ook op de lesmotor met de noodstop nooit in werking gekregen.

Houd er wel rekening mee dat als hij 4 jaar niet of nauwelijks gereden heeft, dat je nog wel eens met uitgedroogde rubbers enzo kunt komen te zitten. Remvloeistof zal vast ook niet vervangen zijn, oftewel bij die vraagprijs komt nog wel wat onderhoud bij. Zijn de banden niet compleet uitgedroogd en ben je er dus nog €250 aan een setje nieuw rubber bij kwijt.

Dan klinkt voor mij die €5000 als een stevige prijs in de oren. Vooral omdat je voor hetzelfde geld een kunt kopen waar je garantie, onderhoud of nieuwe banden bij kunt onderhandelen. En 18000 of 38000 km is allebei peanuts voor zo'n Japanner. Je rijdt ze over het algemeen zonder al te grote problemen naar een ton of meer.
 
ABS is natuurlijk fijn om te hebben maar lijkt me geen ramp om niet te hebben. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je het niet hebt en dus anders remt, misschien heb je gelest op een motor met abs dan ben je dus ook gewend aan abs.
Gewend aan Abs? Als je tijdens je lessen gewend raakt aan Abs is er volgens mij ergens iets niet helemaal goed gegaan...
 
heb zelf een paar jaar terug een Fazer (FZ1 is z'n naam in Amerika) gehad, en kan je uit ervaring zeggen dat je zoals hier eerder beschreven
er een prima koop aan hebt, als het goed voelt.
ABS kun je eventueel op een latere fiets nemen, want je rem-techniek word beter met de kilometers, en is het best zichtbaar op een fiets zonder.
ABS kan slecht remmen nog wel eens verhullen, aangezien het slechts een ´hulpje´ is die je bij dreiging van blokkerende wielen gewoon net iets langer op ´het rechte pad´ houd.

Fazer's zijn qua techniek robuust en betrouwbaar, en aangezien ze wel wat gedateerd zijn is onderhoud over het algemeen niet al te duur.
maar aandachtspuntje is wel het koelreservoir, rechts onder het zadel.
dit was bij de mijne eerst niet op peil te krijgen.
dit kwam omdat ie nog wel eens de neiging had om eventueel teveel aanwezige koelvloeistof in het tankje te pompen, waarbij het overschot
via het ventiel in de dop in de open buitenlucht werd geloosd, waardoor het reservoir leeg was na de rit.
na de dop gefixt te hebben geen problemen meer met de fiets gehad.
als het peil in het reservoir keurig in het midden ligt (en hij dus niks dumpt) heb je daar in de praktijk (bijna) geen omkijken naar.
als ie technisch prima is zou ik zeggen: doen!

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?
Het is een eindeloze discussie, dus verwacht hier vooral geen eenduidig antwoord. Dat Abs een veilig hulpmiddel is zal niemand ontkennen, maar er zijn genoeg mensen die zonder Abs rijden en het nooit hebben gemist. Persoonlijk zou ik de koop er niet op laten schieten.
 
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw [...] rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz
Hallo, welkom, gefeliciteerd en hoera.

Eens met @Michielo1976 . Ik vind die gele veel te duur gelet op de leeftijd. Km stand maakt in de gegeven vergelijking niet zoveel uit, en 4 jaar stilstaan is voor geen enkele motorfiets goed. Wel of geen ABS moet je zelf weten - daar is al meer dan genoeg over geschreven - maar gelet op het geringe prijsverschil zou ik voor ABS gaan. Ook al omdat dat net iets gunstiger is v.w.b. de toekomstige inruil- of verkoopprijs, mocht je ooit weer een keer wat anders willen.

Overigens neem ik aan dat de prijzen voor die dealer-motoren de vraagprijzen betreft, en daar is vast wél onderhandelingsruimte. En dat alleen al maakt die gele helemaal veel te duur: 15 jaar oud, 4 jaar niet of nauwelijks gebruikt, geen ABS, en een niet-onderhandelbare prijs die slechts een paar honderd Euro verschilt van vergelijkingsmateriaal waarvan de prijzen wél onderhandelbaar zijn... tja, klink mij als wishfull thinking in de oren.. Wat gebeurd er als je over de prijs van die gele wél onderhandeld, krijg je dan straf?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad wat speedking zegt. Nu de meningen over de prijs gesproken zijn, zou je ook is verder om je heen kunnen kijken. Geen kleppen om de ogen doen :)

Suzuki SV650
 
Volgens mij heet de naked variant van de Fazer in NL de FZ1 toch? Maar dat terzijde.

Ik heb er zelf ook nog naar gekeken (en een x aantal andere nakeds) voor ik de keuze op een andere motor liet vallen, maar ziet er uit als een goed onderhouden exemplaar als ik het verhaal lees en volgens mij is de prijs dan wel redelijk goed.
Alleen wat het wel is, je bent " nieuw" in de motor rij wereld, en ik lees de discussie over ABS. Maar ik hoor niemand over de 150pk die fabriek af uit dat blok komt.. Als je een hele rustige rechter pols hebt dan moet t wel goed komen. Maar ik wist van mezelf dat ik die ervaring die er voor nodig is nog niet had en ben dus voor een wat "rustigere" motor gegaan uiteindelijk. Ik zou TS aanraden er ook even over na te denken.
 
welkom op motor-forum.
FZ1 is best een snel ding om mee te beginnen, maar verder mooie motor hoor.
en niet te blind staren op die 'vaste prijs' 4 jaar weinig gebruikt zo zou maar een nieuwe accu kunnen betekenen over een paar weken.
ik heb 1 motor(scooter) met abs gehad wat er voor zorgde dat ik alleen maar later ging remmen.
Zeker in situaties met glad wegdek kan abs helpen, maar men heeft jarenlang geen keus gehad toen er nog geen ABS bestond.
Met ABS optie van de 3e motor die je noemt bedoelt men waarschijnlijk dat ABS toen niet standaard was en dat dus een optie is die er wel op zit.
Uit m'n hoofd waren de eerste paar jaren de fz1 nogal slecht qua injectie/afstelling , maar dat was pas in 2010 verholpen, dus is er ook de vraag of dat aangepakt is bij 1 vd 3 motoren die je benoemt.

succes
 
Volgens mij heet de naked variant van de Fazer in NL de FZ1 toch? Maar dat terzijde.

Ik heb er zelf ook nog naar gekeken (en een x aantal andere nakeds) voor ik de keuze op een andere motor liet vallen, maar ziet er uit als een goed onderhouden exemplaar als ik het verhaal lees en volgens mij is de prijs dan wel redelijk goed.
Alleen wat het wel is, je bent " nieuw" in de motor rij wereld, en ik lees de discussie over ABS. Maar ik hoor niemand over de 150pk die fabriek af uit dat blok komt.. Als je een hele rustige rechter pols hebt dan moet t wel goed komen. Maar ik wist van mezelf dat ik die ervaring die er voor nodig is nog niet had en ben dus voor een wat "rustigere" motor gegaan uiteindelijk. Ik zou TS aanraden er ook even over na te denken.
Op zich ben ik het - persoonlijk - wel met je eens, althans voor zover dat je op een lichtere motor beter leert rijden. Maar jouw stelling gaat ook op i.r.t. een boel motorrijders die misschien al tientallen jaren hun rijbewijs hebben, maar jaarlijks slechts een handjevol km's en/of telkens hetzelfde rondje rijden. Op zich kun je met 150 pk - anno nu - ook kalm en doordacht rijden.
Als je hebt leren remmen met ABS (en dus niet zonder ABS), dan wil je daar wss wel rekening mee houden als je besluit een motor zonder ABS te kopen: even "opnieuw leren remmen", iets dat sowieso verstandig is als je een andere motor koopt.
 
welkom op motor-forum.
FZ1 is best een snel ding om mee te beginnen, maar verder mooie motor hoor.
en niet te blind staren op die 'vaste prijs' 4 jaar weinig gebruikt zo zou maar een nieuwe accu kunnen betekenen over een paar weken.
ik heb 1 motor(scooter) met abs gehad wat er voor zorgde dat ik alleen maar later ging remmen.
Zeker in situaties met glad wegdek kan abs helpen, maar men heeft jarenlang geen keus gehad toen er nog geen ABS bestond.
Met ABS optie van de 3e motor die je noemt bedoelt men waarschijnlijk dat ABS toen niet standaard was en dat dus een optie is die er wel op zit.
Uit m'n hoofd waren de eerste paar jaren de fz1 nogal slecht qua injectie/afstelling , maar dat was pas in 2010 verholpen, dus is er ook de vraag of dat aangepakt is bij 1 vd 3 motoren die je benoemt.

succes
Ik was vorige week kijken. Toen startte ie niet. Nu is er idd een nieuwe accu in gezet.

Ik heb al een aantal proefritten op de fz1 gemaakt. Ook vergeleken met de sport uitvoering. Dat was niks. Op een mt09 en tracer 700 gezeten. Een kawa z900. Zelfs een bmw f700gs. En een honda hornet. Met name op de 1e 3 reed ik ronduit onzeker.
Steeds als ik op de fazer stapte dacht ik: jaaaa!
ik hoor wat je zegt met : pittig ding voor beginner. Ik hoor ook veel mensen in mn omgeving zeggen dat ik snel uitgekeken raak op een motor van bijv 500-700cc. Lastige dus. Ik wil gewoon lekker rijden. En ben niet van plan te gaan stunten ermee. Ik ben zelf 175/90 kg. Dus ook niet bepaald een petietje. Ik denk dat we aan elkaar gewaagd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waarom je voor een FZ1 kiest? Er is helemaal niets mee, ik kan ook veel redenen bedenken waarom je dat niet zou moeten doen. Er zijn nog zoveel andere goede motoren. ABS kan best een dingetje worden, dat heb je zelden nodig maar kan handig zijn. Wanneer gebruik je ABS? vaak bij schrikreacties.
Waarom zou je me de fz1 afraden? Is dat ivm dat ik een beginner ben. Of de fz1 uberhaupt als bike? Ik hoor graag van je.
 
Een vriend van mij (met jaren rijervaring) stond een aantal jaar voor dezelfde keuze, een motor met of zonder abs (scheelde €700). Toch voor de motor zonder gekozen. 1 jaar later gingen we samen op vakantie, hij moest op de snelweg ineens een onverwachte noodstop uitvoeren. Onderuit geremd, en achterop een auto gegleden.

Ik zou altijd abs doen, ongeacht beginner of met veel ervaring. Dus laten staan die motor.
Ja, dat gebeurt iedereen die geen abs heeft...
 
Ik was vorige week kijken. Toen startte ie niet. Nu is er idd een nieuwe accu in gezet.

Ik heb al een aantal proefritten op de fz1 gemaakt. Ook vergeleken met de sport uitvoering. Dat was niks. Op een mt09 en tracer 700 gezeten. Een kawa z900. Zelfs een bmw f700gs. En een honda hornet. Met name op de 1e 3 reed ik ronduit onzeker.
Steeds als ik op de fazer stapte dacht ik: jaaaa!
ik hoor wat je zegt met : pittig ding voor beginner. Ik hoor ook veel mensen in mn omgeving zeggen dat ik snel uitgekeken raak. Lastige dus. Ik wil gewoon lekker rijden. En ben niet van plan te gaan stunten ermee. Ik ben zelf 175/90 kg. Dus ook niet bepaald een petietje. Ik denk dat we aan elkaar gewaagd zijn.

2e post op MF en al aan het sjansen, leuk dat mij welkom zo warm werd opgevat ;)

Maar als je aangeeft al op verschillende modellen gereden te hebben zegt al veel, anders kan het ook lijken of je gewoon een model uitkiest die een kennis toevallig goedkoop heeft staan.
Wat dan precies hetgeen is wat er nu wel of niet goed aan de verschillende modellen is, is niet duidelijk is ook precies de reden dat je moet gaan rijden en dat er zoveel verschillende modellen moeten staan in een showroom.
Pittig valt ook wel meel, zat motoren die lastiger rijden, maar het gaat gauw erg hard en sommige mensen kunnen daar niet altijd even goed mee omgaan, maar zo te lezen komt dat wel goed.

Veel plezier dr van.
 
ABS heb ik in alle voertuigen nog nooit in werking gehad of enorm gemist. Misschien ben ik old-school ofzo, maar ook op de lesmotor met de noodstop nooit in werking gekregen.

Ik heb het wel bewust geprobeerd tijdens de noodstop in mijn lessen. Je moet er echt in knijpen als in blinde paniek. Dan kom je hakkend en takkend tot stilstand, vele meters later dan wanneer je rustig normaal gedoseerd had. Wel zinvol om een keertje gevoeld te hebben.

Kantekening hier was dat het wel een honda cb500 uit het jaar steen was met behoorlijk primitieve ABS. De ene ABS is de ander niet, me dunkt.
 
Ik heb het wel bewust geprobeerd tijdens de noodstop in mijn lessen. Je moet er echt in knijpen als in blinde paniek. Dan kom je hakkend en takkend tot stilstand, vele meters later dan wanneer je rustig normaal gedoseerd had. Wel zinvol om een keertje gevoeld te hebben.

Kantekening hier was dat het wel een honda cb500 uit het jaar steen was met behoorlijk primitieve ABS. De ene ABS is de ander niet, me dunkt.
Maw je bent geen fan van abs?
 
Heb je nog meer argumenten nodig?

Motorrijden is gevoel, en als jouw gevoel zegt dat je voor die Fazer moet gaan dan moet je dat doen. Want heb je nou liever een motor waar je zelf blij mee bent, of die de rest van de wereld verstandig voor je vind? Gewoon doen dus.
Very true. Gevoel is absoluut belangrijk. Fazer iits gonna be. Maar of ik goed doe aan deze gele, vraag ik me dus af en kan ik wel wat grote broers en zussen bij gebruiken, die mee kijken en kritisch zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan