Verstandige aankoop?

Mayah

Rookie
6 mei 2021
5
4
Utrecht
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz
 
Een vriend van mij (met jaren rijervaring) stond een aantal jaar voor dezelfde keuze, een motor met of zonder abs (scheelde €700). Toch voor de motor zonder gekozen. 1 jaar later gingen we samen op vakantie, hij moest op de snelweg ineens een onverwachte noodstop uitvoeren. Onderuit geremd, en achterop een auto gegleden.

Ik zou altijd abs doen, ongeacht beginner of met veel ervaring. Dus laten staan die motor.