Verstandige aankoop?

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg juist dat je ook met een lichtere motor prima kunt rijden. Ik vind de stelling dat een 600cc “geen koppel heeft bij gebruikelijke toerentallen op de openbare weg” om diverse redenen raar: natuurlijk heeft een 600cc koppel (maar idd minder dan een 1000cc), en ik was me er niet van bewust dat er gebruikelijke toerentallen voor op de openbare weg bestaan. De eerder genoemde 2 a 2.5 duizend t/min rij ik in elk geval vrijwel nooit, domweg omdat de meeste motorfietsen dat i.v.m. mechanische belasting helemaal niet zo leuk vinden, en kennelijk heb ik soms wat meer haast. Zoals je zelf ook weet kun je met b.v. een 650 V-Strom prima de bergen in, en ook met bagage en een passagier als dat moet. De ervaring is natuurlijk anders in vergelijking met b.v. een 1000 V-Strom, maar welke van de twee in de praktijk sneller hangt van heel veel meer factoren af dan koppel of vermogen.

Meer on-topic: ik vind een FZ1 ook niet de meest verstandigste keuze voor een beginner. Maar ik ken TS verder niet, dus ik ga me niet wagen aan oordelen daaromtrent, want ik ken genoeg “ervaren” motorrijders waarvan ik me ook weleens afvraag of die er goed aan deden om met 150 pk of meer op stap te gaan. Overigens raar dat de Hayabusa nog niet geadviseerd werd, want uit eerdere soortgelijke topics meende ik begrepen te hebben dat dat zo’n beetje de ultieme beginnersmotor is, mits rood :+
Veel wollige taal om onder de streep te zeggen dat je met iedere motor prima kan rijden. Lijkt wel een Motorfreaks artikel, 10 pagina's politiek correct geleuter ;)
 
Er word in de OP gevraagd om er over heen te plassen.
Dat is wat anders dan een wedstrijdje ver pissen.

nerds.

Is toch een correcte discussie.
Heel anders dan die figuren die het nut van ABS in twijfel trekken omdat ze zelf al 100 jaar motorrijden en miljoenen km zonder ABS hebben gereden ;)
 
Mijn eerste motor was een motor waarvan ik wist dat het niet het einde van de wereld was en een bijbehorend persoonlijk faillissement als ik hem een keer plat zou leggen. Was ik achteraf wel blij mee. Paar keer plat gelegd als beginner en altijd om kunnen lachen gelukkig. Ik heb er veel van geleerd en heeft me, in mijn optiek, een betere motorrijder gemaakt.
Mensen die roepen in 40 jaar geen abs nodig te hebben gehad en nog nooit gevallen zijn is allemaal hartstikke leuk voor hen maar betekent geen enkele garantie voor wat een ander doet of kan.
Mijn mening is dat iemand die dat roept nooit echt de randjes van zijn/haar kunnen heeft opgezocht of gewoon ongelofelijk veel geluk heeft gehad. Ik zeg niet dat je die randjes op moet zoeken maar dan moet je ook niet roepen dat je het niet mist of overbodig is. Vroeger miste niemand een smartphone, nu zijn hele volksstammen er mee vergroeid en is het een essentiële levensbehoefte of zo. Als je het nog nooit ervaren hebt, weet je ook niet wat je mist. Zo ook met abs, cruise control en handvat verwarming.
 
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz
Welkom op mf
Ben je hier al wat wijzer geworden?_O-
 
Het 2006 model heeft een stuggere veer dan 2007 en later. Voor jouw gewicht kan hij wat stug aanvoelen. 2006/2007 heeft ook ergste aan/uit gasresponse. In 2008 kreeg dit een kleine update, in 2010 nogmaals. Met het 2006/2007 model is er ook kans op een breuk in het frame. Ik zou dus altijd een FZ1 van 2008 of nieuwer kopen.
....
ABS is makkelijk te vinden op 2008 modellen en nieuwer en discussieren over de waarde ervan begrijp ik niets van.. is veilig en niet voor niets de standaard op moderne motoren. Geen must maar altijd mooi om te hebben.

40 000 km moet hij voor klepspelingcontrole. Dat is een duur grapje als je het moet uitbesteden.

Tot zover de buyers guide :P

Volgens mij de beste tips toe nu toe, vanaf 2008 dus zoeken.

... Overigens raar dat de Hayabusa nog niet geadviseerd werd, want uit eerdere soortgelijke topics meende ik begrepen te hebben dat dat zo’n beetje de ultieme beginnersmotor is, mits rood :+
Je vergeet de verlengde achterbrug. :Y

Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ....

Maar dit terzijde :+

Heel technisch en moeilijk verhaal, in het kort een EV kopen dus :+ _O- 0cc 0cyl altijd koppel
Wat een goede met die ICE dingen.

Ook geheel terzijde uiteraard :+ })

TS mag zelf bepalen of dit de juiste motor is, de FZ1 is inderdaad best rustig onderin.
Zolang je jezelf in kun houden en een beetje normaal rijd is deze motor goed te rijden.
En ja hij wil best rap, maar dat doe je dan zelf.

Motorrijden is sowieso niet verstandig dus dat argument telt niet echt.
(kijkend naar de verkeersveiligheid geld dat voor elke motorrijder tov auto)

Ervaring kost tijd, dus in het begin zeker op de FZ1 op je rechterhand letten.
 
Overigens raar dat de Hayabusa nog niet geadviseerd werd, want uit eerdere soortgelijke topics meende ik begrepen te hebben dat dat zo’n beetje de ultieme beginnersmotor is, mits rood :+

Kijk er dan wel naar 1 met ABS.
En zorg dat je alleen teen-slippers draagt die goed vast zitten als je gaat rijden. Helemaal als beginnend bestuurder :t
 
Ik lees "verstandige aankoop " waar is de passie ?
ff over t onderwerp ,ik heb mijn ZRX (134p.k) verkocht aan @Dennis84 ,daar was t ook z n eerste motor voor ,de ZRX is prima ook om t mee te leren ,pas bij t gas erop wordt t een ander koekje , t rijden zit in t rechterhandje en dan is een zware je ware ,multi-functioneel :t
 
lekker beginnen met een 600 cc tje en als je dan wat rijervaring hebt (na een jaar of zo) inruilen voor een FZ1, maar ja, wie ben ik, als iemand net zijn rijbewijs heeft gehaald, gelijk een FZ1 met 146 pk kopen. tja, ik hou m'n hart vast
Heb een FZ1 altijd een hele stoere motor gevonden. Heb ooit weleens een stukje gereden op een '06 model.
Een kanon van een motor waarbij het vermogen 1 ding is kon ik niet wennen aan de enorme aan-uit reactie van het gas ( gen. 1 injecties). In juli bij 25 graden is dat nog wel te doen maar bij minder weer zou mij dat geen rust geven. Maar goed, wellicht ben ik daar gevoelig voor.
Persoonlijk, ging ik voor een maatje minder. Koop je een FZ6 met abs 8-) die sturen als een scheermes en gaan echt snel. Wat wil je nog meer....
 
Heb een FZ1 altijd een hele stoere motor gevonden. Heb ooit weleens een stukje gereden op een '06 model.
Een kanon van een motor waarbij het vermogen 1 ding is kon ik niet wennen aan de enorme aan-uit reactie van het gas ( gen. 1 injecties). In juli bij 25 graden is dat nog wel te doen maar bij minder weer zou mij dat geen rust geven. Maar goed, wellicht ben ik daar gevoelig voor.
Persoonlijk, ging ik voor een maatje minder. Koop je een FZ6 met abs 8-) die sturen als een scheermes en gaan echt snel. Wat wil je nog meer....
kijk, dat bedoel ik dus. wat is er mis met een FZ6 ? bang om er niet bij de grote jongens/meisjes te horen ? trouwens, mijn Radian met 600cc komt ook rap genoeg vooruit, dus een FZ6 zeker ook en nog goedkoper en makkelijker te berijden, vooral met stilstaan, langzaam rijden en in de stad
 
kijk, dat bedoel ik dus. wat is er mis met een FZ6 ? bang om er niet bij de grote jongens/meisjes te horen ? trouwens, mijn Radian met 600cc komt ook rap genoeg vooruit, dus een FZ6 zeker ook en nog goedkoper en makkelijker te berijden, vooral met stilstaan, langzaam rijden en in de stad
Dat vindt ik altijd zo n raar dooddoenertje ,bang ergens niet bij te horen , ik denk dat de enige die dat vindt ,je zelf bent, t heeft mij nooit geen zak geinteresseerd wat een ander er van vindt op wat ik rijd ,lekker belangrijk :N , als jij t maar naar je zin hebt :t
 
Heb een FZ1 altijd een hele stoere motor gevonden. Heb ooit weleens een stukje gereden op een '06 model.
Een kanon van een motor waarbij het vermogen 1 ding is kon ik niet wennen aan de enorme aan-uit reactie van het gas ( gen. 1 injecties). In juli bij 25 graden is dat nog wel te doen maar bij minder weer zou mij dat geen rust geven.
een PC3 biedt daar uitkomst. Vanaf 2007 of 2008 heeft Yamaha de gasresponse voor de FZ1 verbeterd.
Dus naast de issues met het frame en de gasresponse.. nog een reden om voor een 2008 model te gaan.
@Maya: 2008 op kenteken hoeft geen 2008 model te zijn. Even checken !
 
Laatst bewerkt:
En zorg dat je alleen teen-slippers draagt die goed vast zitten als je gaat rijden. Helemaal als beginnend bestuurder :t
Teenslippers altijd met bandjes !! Zeer zeker. Deze mevrouw doet het goed, ze draagt gelukkig slippers met bandjes (op de linker foto zichtbaar).
Ze hoeft na de crash haar slippers niet te zoeken.
1620554811088.png
1620554937936.png
 
Is toch een correcte discussie.
Heel anders dan die figuren die het nut van ABS in twijfel trekken omdat ze zelf al 100 jaar motorrijden en miljoenen km zonder ABS hebben gereden ;)
Ik trek het zeker niet in twijfel, ik heb zelf een motor met en een zonder ABS. Het is een hulpmiddel bij een noodsituatie en ik vermoed dat ik in die situatie met ABS sneller en veiliger stil kom te staan dan zonder.
Mijn eerste keer met was een bewuste poging op de RAI om te voelen hoe het werkt: op een BMW K1 al stuiterend de zandbak in...
Wat ik me afvraag is wat het verschil zou moeten zijn in remmen met en zonder ABS, er vanuit gaande dat je ABS niet ingrijpt. Buiten een keer bewust proberen tijdens het oefenen van een noodstop zul je het (hopelijk) toch niet nodig hebben bij lessen? Wat is dan anders in het aanleren en het gevoel?
 
kijk, dat bedoel ik dus. wat is er mis met een xxxx ? bang om er niet bij de grote jongens/meisjes te horen ?
Hoewel, het soms voor sommigen wel waarheid is...

Bij mij ook, maar dan net andersom... heb toch serieus getwijfeld of ik wel echt een KTM Duke 690R wilde,..
Alles klopte, maar de naam , en de associatie met onnodig lawaai, roofboxer helmpjes, en aso rijgedrag...
Nee totaal niet,.... waar ik als motorrijder voor sta!

Wil ik me conformiteren met dat soort volk?, nee absoluut niet!, maar moet ik dan een , in mijn ogen lelijke Husqvarna kopen, met een verre van, voor mij ideale zithouding? Om toch het rijgedrag te hebben, maar niet de nasmaak? Nee, heb me als grote jongen gedragen en mijn eigen keus gemaakt... Nu hangt er een KTM vlag aan de muur, daar waar de motor staat...
 
Hoewel, het soms voor sommigen wel waarheid is...

Bij mij ook, maar dan net andersom... heb toch serieus getwijfeld of ik wel echt een KTM Duke 690R wilde,..
Alles klopte, maar de naam , en de associatie met onnodig lawaai, roofboxer helmpjes, en aso rijgedrag...
Nee totaal niet,.... waar ik als motorrijder voor sta!

Wil ik me conformiteren met dat soort volk?, nee absoluut niet!, maar moet ik dan een , in mijn ogen lelijke Husqvarna kopen, met een verre van, voor mij ideale zithouding? Om toch het rijgedrag te hebben, maar niet de nasmaak? Nee, heb me als grote jongen gedragen en mijn eigen keus gemaakt... Nu hangt er een KTM vlag aan de muur, daar waar de motor staat...
Zodra je je keuzes laat bepalen door vooroordelen van "de grijze massa" verlies je je eigen karakter en normen en waarden. Niet alleen bij het motorrijden maar met alles in het leven.
 
Een ieder moet het zelf bepalen, echter hoor ik dingen geroepen worden die vrienden van vroeger ook riepen. Jammer genoeg zijn een paar van die vrienden er niet meer. Ook zij hadden last van overschatting. Moge zij ruste in vrede!
Een FZ1 is gewoonweg geen goede motor om mee te bginnen. Natuurlijk kun je er wel mee beginnen en natuurlijk moet een ieder het zelf bepalen evenals dat het van je rechterpols afhangt maar dat maakt nog steeds dat het een motor is die agressief terugslaat wanneer je jezelf overschat. Maar goed, met een fzs600 kun je ook lelijk vallen. Helaas spreek ik uit ervaring.
 
Je kan zelfs met een fiets lelijk op je bek gaan. Spreek ik ook uit ervaring.
Meeste mensen rijden op een motor die meer kan dan zijzelf kunnen en meestal gaat het goed.
Dus laat je niet tegenhouden.
Persoonlijk vind ik abs wel een must, zeker voor een beginner. Het heeft mij een aantal keer behoedt voor serieuze shit die meestal niet mijn schuld was of te voorzien was. Of ik er zonder abs net zo goed af zou zijn gekomen waag ik in de helft van die gevallen te betwijfelen. Ja, ik zoek wat vaker de grens op maar in de gevallen dat ik het nodig had was ik daar net niet mee bezig.
 
Feit is wel dat bepaalde machines, je sneller in de problemen kunnen brengen, dat jij jezelf er weer uit weet te krijgen. Naarmate je meer ervaring hebt kentert het verhaal. Niet boven je kunnen rijden, maar overschatting van jezelf ligt op de loer.. simpel.. zo werkt het gewoon.. met het rc heli vliegen kost je dat hooguit wat materiaal..
Maar met een motor? Dat is andere koek.. je hoeft niet eens zelf de schuldige te zijn!

Er zijn deze week al weer 3 omgekomen hier in de buurt. Tuurlijk ken ik niet alle ins en outs, maar ik durf te wedden als die rc heli hadden gevlogen als hobby ipv motor rijden, waren ze maximaal de rc heli kwijt, in het worst case scenario...

Maar ben jíj die uitzondering? En wil, moet, je dat risico willen nemen?
Mij is geleerd dat je beter stapsgewijs kan leren, want een marathon loop je ook niet zonder goede training..
Dat is wat ik gedaan heb, maar daar heb je niets aan, want jij bent mij niet, en dat zul je ook nooit worden..

Ofwel dit is een zinloos epistel...hahahah
 
Terug
Bovenaan Onderaan