Bikefreak
MF veteraan
- 20 aug 2002
- 13.134
- 4.572
Veel wollige taal om onder de streep te zeggen dat je met iedere motor prima kan rijden. Lijkt wel een Motorfreaks artikel, 10 pagina's politiek correct geleuterDat zeg ik helemaal niet, ik zeg juist dat je ook met een lichtere motor prima kunt rijden. Ik vind de stelling dat een 600cc “geen koppel heeft bij gebruikelijke toerentallen op de openbare weg” om diverse redenen raar: natuurlijk heeft een 600cc koppel (maar idd minder dan een 1000cc), en ik was me er niet van bewust dat er gebruikelijke toerentallen voor op de openbare weg bestaan. De eerder genoemde 2 a 2.5 duizend t/min rij ik in elk geval vrijwel nooit, domweg omdat de meeste motorfietsen dat i.v.m. mechanische belasting helemaal niet zo leuk vinden, en kennelijk heb ik soms wat meer haast. Zoals je zelf ook weet kun je met b.v. een 650 V-Strom prima de bergen in, en ook met bagage en een passagier als dat moet. De ervaring is natuurlijk anders in vergelijking met b.v. een 1000 V-Strom, maar welke van de twee in de praktijk sneller hangt van heel veel meer factoren af dan koppel of vermogen.
Meer on-topic: ik vind een FZ1 ook niet de meest verstandigste keuze voor een beginner. Maar ik ken TS verder niet, dus ik ga me niet wagen aan oordelen daaromtrent, want ik ken genoeg “ervaren” motorrijders waarvan ik me ook weleens afvraag of die er goed aan deden om met 150 pk of meer op stap te gaan. Overigens raar dat de Hayabusa nog niet geadviseerd werd, want uit eerdere soortgelijke topics meende ik begrepen te hebben dat dat zo’n beetje de ultieme beginnersmotor is, mits rood