Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Maw je bent geen fan van abs?
Hallo MF'ers,
Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!
Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.
ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?
alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)
Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.
Groet,
Suz
Ik heb abs maar het nog nooit hoeven gebruiken,ik zou het ook echt niet missen,ik kan prima remmen zonderVery true. Gevoel is absoluut belangrijk. Fazer iits gonna be. Maar of ik goed doe aan deze gele, vraag ik me dus af en kan ik wel wat grote broers en zussen bij gebruiken, die mee kijken en kritisch zijn.
Ik moet altijd erg lachen dat tegenwoordig , boven de twintig, zelfstandig niet instaat is om een keuze te maken?
Sorry, ik kan nu op dit moment niet plassen ?
Geloof mij maar meid , dat ook dealers troep verkopen. Erger nog ,zij ruilen of kopen in ,verkopen de motor door zonder enige check behalve dan een ollie wissel als je veel geluk hebt.
TIP !!!!!!! Dus, koop lekker die motor van een zus je vriend van zijn minnaar zou ik je willen adviseren
De FZ1 is een goede betrouwbare motor, dat gaat het niet om. Waar het wel omgaat gaat is dat je af moet vragen of je met 120a125 PK en 200 kg droog wil beginnen? De FZ1 heeft menig ervaren rijder nog verrast. Ik zeg niet dat het niet moet doen, jij kan dat zelf beslissen. Ik denk alleen dat nu je je rijbewijs hebt dat het rijden pas begint. Door de jaren heen (ik heb enkele nieuwe rijders begeleid) heb ik gemerkt dat de eerste motor een beetje in lijn moet liggen met de lesmotor. Voorbeeld, heb je op een 4 cilinder gelest neem dan als eerst motor geen 2 cilinder, en vice versa. Het gaat in het begin om vertrouwen, de lesmotor had/heb je hopelijk vertrouwen in, het zou dus handig kunnen zijn om op een soortgelijke motor je eerste zelfstandig kilometers te maken. Mogelijk dat je rijinstructeur je nog wat tips kan geven, mits je daar vertrouwen in hebt?Waarom zou je me de fz1 afraden? Is dat ivm dat ik een beginner ben. Of de fz1 uberhaupt als bike? Ik hoor graag van je.
Als beginner kun je het beste voor een vergevingsgezinde lichte stuurfiets gaan zodat je je 100% kan focussen op rijtechniek en niet geïntimideerd wordt door (te veel) vermogen.De FZ1 is een goede betrouwbare motor, dat gaat het niet om. Waar het wel omgaat gaat is dat je af moet vragen of je met 120a125 PK en 200 kg droog wil beginnen? De FZ1 heeft menig ervaren rijder nog verrast. Ik zeg niet dat het niet moet doen, jij kan dat zelf beslissen. Ik denk alleen dat nu je je rijbewijs hebt dat het rijden pas begint. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat de eerste motor een beetje in lijn moet liggen met de lesmotor. Voorbeeld, heb je op een 4 cilinder geldt neem dat als eerst motor geen 2 cilinder, en vice versa. Het gaat in het begin om vertrouwen, de lesmotor heb je vertrouwen in, het zou dus handig kunnen zijn om op een soortgelijke motor je eerste zelfstandig kilometers te maken. Mogelijk dat je rijinstructeur je nog wat tips kan geven, mits je daar vertrouwen in hebt?
Die ABS optie snap ik ook even niet.Hallo MF'ers,
Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!
Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.
ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?
alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)
Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.
Groet,
Suz
Ik zou ook voor de 2008 gaan. Wel eerst kijken en ondervinden wat je gevoel is bij de verkoper en of je garanties krijgt enz. Ook discussie over ABS links laten liggen, het zit er uiteindelijk niet "voor niets" op. Je zal er in ieder geval geen last van hebben voorlopig. Als er een beetje onderhoudshistorie bij zit is dat ook goed voor de inruil. De kans dat je na een jaar (of twee) wilt inruilen is erg groot.Ik was vorige week kijken. Toen startte ie niet. Nu is er idd een nieuwe accu in gezet.
Ik heb al een aantal proefritten op de fz1 gemaakt. Ook vergeleken met de sport uitvoering. Dat was niks. Op een mt09 en tracer 700 gezeten. Een kawa z900. Zelfs een bmw f700gs. En een honda hornet. Met name op de 1e 3 reed ik ronduit onzeker.
Steeds als ik op de fazer stapte dacht ik: jaaaa!
ik hoor wat je zegt met : pittig ding voor beginner. Ik hoor ook veel mensen in mn omgeving zeggen dat ik snel uitgekeken raak op een motor van bijv 500-700cc. Lastige dus. Ik wil gewoon lekker rijden. En ben niet van plan te gaan stunten ermee. Ik ben zelf 175/90 kg. Dus ook niet bepaald een petietje. Ik denk dat we aan elkaar gewaagd zijn.
Maar een motorhandelaar kun je wel aanspreken als achteraf blijkt dat-ie troep heeft verkocht (garantievoorwaarden, en als die er niet zijn o.b.v. het conformiteitsbeginsel). Ook een particuliere verkoper kun je o.b.v. non-conformiteit aanspreken, in theorie, maar dat blijkt in de praktijk een stuk lastiger, zeker in dit geval waar er kennelijk ook vriendschappen bij komen kijken.Het klinkt als een mooie aanbieding wellicht, maar zoals door andere aangegeven heeft een motor die 4 jaar amper bereden is (ook gewoon) onderhoud nodig tenzij deze goed onderhouden is terwijl er amper mee gereden is. Met 5000 ben je er nog niet tenzij dit netjes gedaan is.
Anderzijds zoals andere ook al aangeven kan (en moet je naar mijn mening) een dealer of motorhandelaar vooral niet zomaar vertrouwen en niets aan twijfel en \ of aannames overlaten. Ook bij hen alles goed kortsluiten en op papier zitten. Het is niet zo dat je daar een motor koopt en dat je er dan vanuit kan gaan dat die met vers onderhoud wordt geleverd.
jaBen ik de enige die een FZ1 misschien wat overkill vind voor iemand die net zn rijbewijs heeft?
Sorry , maar wat een gelul allemaal over pittige fiets of veel vermogen...
een beetje fiets vanaf 600 cc heeft tegenwoordig al 100 pk of meer, die 20-25 pk extra maakt het verschil ook niet
Die gashendel zit er toch niet voor niks opDat is waar! De 600/650/700 klasse is tegenwoordig ook al snel. Maar de fz1 heeft volgens mij 150 pk's en dat is een behoorlijk verschil met een lichtere motor. Op mijn 650cc 4 cilinder moet ik toch eerst bewust zelf wat hoger in de rpm's gaan rijden voor ik in de "pk's" (waar die er ook genoeg van heeft) echt aanspreek. En ik zal dus niet te snel verrast worden. Maar zo'n zwaarder blok gaat toch al veel sneller "te snel" dan een 600/650 in een lager toerental. En je kan met die 600/650 ook nog wat meer versnellingen gebruiken en wat opjagen. Op een 1000cc veel plezier met je 1e en 2e verselling in NL
Uit ervaring weet ik ook dat je met deze motor snel te hard rijd. Je zit echt in een aanvalshouding en het gehuil uit de airbox stimuleert je nog meer om gas te geven.Ik zou ook voor de 2008 gaan. Wel eerst kijken en ondervinden wat je gevoel is bij de verkoper en of je garanties krijgt enz. Ook discussie over ABS links laten liggen, het zit er uiteindelijk niet "voor niets" op. Je zal er in ieder geval geen last van hebben voorlopig. Als er een beetje onderhoudshistorie bij zit is dat ook goed voor de inruil. De kans dat je na een jaar (of twee) wilt inruilen is erg groot.
Toch wil ik nogmaals herhalen dat het absoluut wel een pittige bike is voor een beginner. Vergis je niet, het punt met zo'n motor is dat deze je heel erg uitdaagt om gebruik te maken van het vermogen. Dat kan superleuk zijn, maar als beginnende rijder ga jij nog lang niet dat vermogen uit zo'n motor halen, vooral in de bochten. (Een iets meer ervaren rijder kan jou er waarschijnlijk nog prima uit rijden met de helft aan PK's.)
Wat ik zelf heb ervaren is dat het optrekken superleuk is, maar je vergist je in de snelheid die je "opeens" hebt als je bij een bocht aankomt of bij kruispunten enz. Je komt vrij snel in een "onverwachte situatie" terecht en dan draait alles om ervaring en zelfbeheersing.
Doe wat je wilt natuurlijk, heb ik ook altijd gedaan (en heb meer cm en kg's dan jou) en hou zeker van gekke dingen doen. Maar ik probeer zelfs na 5 jaar mij altijd ervan bewust te zijn dat ik nog steeds een amateur ben. Dus elke seconde dat ik rij echt alert blijven.
Ben ik de enige die een FZ1 misschien wat overkill vind voor iemand die net zn rijbewijs heeft?