Verstandige aankoop?

Maw je bent geen fan van abs?

Nee, zo zou ik het niet zeggen. Op een modernere motor lijkt het mij mooi meegenomen. Als extra veiligheidje voor het geval dat je er inderdaad in blinde paniek in knijpt. Dat is voor al die oude zakken hier geen vereiste want die zijn zo'n beetje vergroeid met hun motor en hebben pijlsnelle reflexen gehoond in een tijd van 3-cilinder 2takts en hebben naast een zeer stabiele hand altijd alles onder controle.

Dit was puur mijn beperkte ervaring met een toch wel ouderwetse ABS. Ik weet niet hoe die FZ1 daarin staat. Ik vermoed vergelijkbaar. Gezien ik als student dat toch een beetje het segment is waarin ik motoren koop is het voor mij geen pré.
 
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz

Over drie maanden is alles onderhandelaar :+

Ik moet altijd erg lachen dat tegenwoordig , boven de twintig, zelfstandig niet instaat is om een keuze te maken?

Sorry, ik kan nu op dit moment niet plassen ?

Geloof mij maar meid , dat ook dealers troep verkopen. Erger nog ,zij ruilen of kopen in ,verkopen de motor door zonder enige check behalve dan een olie wissel als je veel geluk hebt.

TIP !!!!!!! Dus, koop lekker die motor van een zus je vriend van zijn minnaar zou ik je willen adviseren })
 
Very true. Gevoel is absoluut belangrijk. Fazer iits gonna be. Maar of ik goed doe aan deze gele, vraag ik me dus af en kan ik wel wat grote broers en zussen bij gebruiken, die mee kijken en kritisch zijn.
Ik heb abs maar het nog nooit hoeven gebruiken,ik zou het ook echt niet missen,ik kan prima remmen zonder
Soory het was niet de bedoeling om op Mayah te reageren foutje van mij
 
Ik moet altijd erg lachen dat tegenwoordig , boven de twintig, zelfstandig niet instaat is om een keuze te maken?

Sorry, ik kan nu op dit moment niet plassen ?

Geloof mij maar meid , dat ook dealers troep verkopen. Erger nog ,zij ruilen of kopen in ,verkopen de motor door zonder enige check behalve dan een ollie wissel als je veel geluk hebt.

TIP !!!!!!! Dus, koop lekker die motor van een zus je vriend van zijn minnaar zou ik je willen adviseren })

I rest my case.
 
Waarom zou je me de fz1 afraden? Is dat ivm dat ik een beginner ben. Of de fz1 uberhaupt als bike? Ik hoor graag van je.
De FZ1 is een goede betrouwbare motor, dat gaat het niet om. Waar het wel omgaat gaat is dat je af moet vragen of je met 120a125 PK en 200 kg droog wil beginnen? De FZ1 heeft menig ervaren rijder nog verrast. Ik zeg niet dat het niet moet doen, jij kan dat zelf beslissen. Ik denk alleen dat nu je je rijbewijs hebt dat het rijden pas begint. Door de jaren heen (ik heb enkele nieuwe rijders begeleid) heb ik gemerkt dat de eerste motor een beetje in lijn moet liggen met de lesmotor. Voorbeeld, heb je op een 4 cilinder gelest neem dan als eerst motor geen 2 cilinder, en vice versa. Het gaat in het begin om vertrouwen, de lesmotor had/heb je hopelijk vertrouwen in, het zou dus handig kunnen zijn om op een soortgelijke motor je eerste zelfstandig kilometers te maken. Mogelijk dat je rijinstructeur je nog wat tips kan geven, mits je daar vertrouwen in hebt?
 
Laatst bewerkt:
De FZ1 is een goede betrouwbare motor, dat gaat het niet om. Waar het wel omgaat gaat is dat je af moet vragen of je met 120a125 PK en 200 kg droog wil beginnen? De FZ1 heeft menig ervaren rijder nog verrast. Ik zeg niet dat het niet moet doen, jij kan dat zelf beslissen. Ik denk alleen dat nu je je rijbewijs hebt dat het rijden pas begint. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat de eerste motor een beetje in lijn moet liggen met de lesmotor. Voorbeeld, heb je op een 4 cilinder geldt neem dat als eerst motor geen 2 cilinder, en vice versa. Het gaat in het begin om vertrouwen, de lesmotor heb je vertrouwen in, het zou dus handig kunnen zijn om op een soortgelijke motor je eerste zelfstandig kilometers te maken. Mogelijk dat je rijinstructeur je nog wat tips kan geven, mits je daar vertrouwen in hebt?
Als beginner kun je het beste voor een vergevingsgezinde lichte stuurfiets gaan zodat je je 100% kan focussen op rijtechniek en niet geïntimideerd wordt door (te veel) vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen week m’n rijbewijs gehaald. Een aantal maanden terug een FZ8 aangekocht voor €3750,-, uit 2013, met een km stand van 55.000 km. In prima staat, netjes onderhouden. Deze motor kan ik je ten zeerste aanbevelen!

Maaaar, een FZ1 uit 2006 voor €5000, never nooit voor mij...

Kijk even verder zou ik zeggen, voor die prijs zou ik een XSR900 importeren 😄. Dat is mijn plan voor volgend jaar
 
Het klinkt als een mooie aanbieding wellicht, maar zoals door andere aangegeven heeft een motor die 4 jaar amper bereden is (ook gewoon) onderhoud nodig tenzij deze goed onderhouden is terwijl er amper mee gereden is. Met 5000 ben je er nog niet tenzij dit netjes gedaan is.

Anderzijds zoals andere ook al aangeven kan (en moet je naar mijn mening) een dealer of motorhandelaar vooral niet zomaar vertrouwen en niets aan twijfel en \ of aannames overlaten. Ook bij hen alles goed kortsluiten en op papier zitten. Het is niet zo dat je daar een motor koopt en dat je er dan vanuit kan gaan dat die met vers onderhoud wordt geleverd.

Wat betreft ABS. Ik heb nog nooit een motor gehad met ABS. Heb mezelf wel eens onderuit geremd. Althans, misschien. Geen idee, maar ik lag wel. Was ik niet gevallen met ABS? Wie zat het zeggen. Kan je niet crashen met ABS? Natuurlijk wel. Het zal best handig zijn, maar wanneer je niet zonder ABS kan rijden dan moet je denk ik nog wat lessen nemen :Y

Wat betreft de adviezen om geen te zware motor te nemen als beginner. Ik heb die allemaal genegeerd toen ik mijn eerste kocht en geen seconde spijt van gehad. Mijn eerste crash was pas na een jaar of 6 toen ik een motor had met minder vermogen dan mijn eerste motor. Ben wel eens verrast door het vermogen, dat zeker. Als ik nu een 1000cc motor zou kopen zal deze mij ook wel eens verrassen ondanks dat ik ongeveer 15 jaar mijn rijbewijs heb. Alles moet wennen.

Je crasht waarschijnlijk toch wel eens. Vroeg of laat. En het is altijd klote. Of je nu net jouw nieuwe eerste motor hebt of wanneer je jouw vierde motor hebt. Het is nooit gepland en altijd klote. Als je niet wilt dat het klote is moet je geen motor kopen die je mooi vindt of erg graag wilt hebben. Wat is de lol daarvan?? Ken je gauw vlot leren rijden als Valentino Rossi. Ja en wat als je dat niet wilt, maar gewoon een mooie motor wilt rijden??

Lekker kopen waar jij blij van wordt. Jij gaat ermee rijden en niet een ander :)
 
Hallo MF'ers,

Ik ben nieuw op dit forum, want nieuw in de motor-rij-wereld. Net 1 mnd geleden mijn rijbewijs gehaald. Hoeraa!

Nu heb ik via de neef (eigenlijk zijn vriendin) van een vriend een Yamaha FZ 1 Naked op het oog. 2006. Geel zwart. 18000 gelopen. vraagprijs 5000 niet onderhandelbaar. Motor is in showroom conditie, zij is 2e eigenaar en de motor is al 13 jaar in haar bezit. 13 jaar schadevrij. 13 jaar binnen gestaan. Ze heeft er afgelopen 4 jaar amper op gereden. Reden verkoop = in verwachting van 2e kind, ze gaat niet meer rijden.

ik heb me redelijk ingelezen, denk ik. Ik heb op dit forum de discussie dealer vs particulier gelezen. Ik denk dat bovenstaande optie een unieke kans is, prijs vs staat vs km's is in orde. Toch is er lichte twijfel, ivm geen garanties niks. En ook...2006 Fazer heeft geen ABS. Moet ik dat willen als beginnende rijder? moet ik een koop daarop stuk laten lopen ?

alternatief zou zijn een zwarte FZ1 van 2006 met 38000 op de teller voor 4950 bij een dealer. ABS verhaal is hier het zelfde.
Of een zwarte FZ1 van 2008 met 28000 op de teller voor 5490 met ABS optie (die snapte ik sws niet helemaal...kan je dat er dus of wel of niet op laten zetten?? dacht dat die keuze in de fabriek werd gemaakt...)

Nou, ik ben dankbaar voor degenen die hier hun plasje even over willen doen en mij willen voorzien van advies of feedback.

Groet,
Suz
Die ABS optie snap ik ook even niet.

Die met 38000km zit tegen zijn 40.000km beurtje aan.
Denk niet dat de dealer die heeft uitgevoerd dus zit je met 2000km flink aan de kosten.
 
Zelf neig ik naar de motor van de vriendin, van de schoonzoon van je nicht :?. Lage km-stand is een pré, waarschijnlijk heeft zij 'm goed onderhouden (vraag de rekeningen, ook handig voor toekomstige verkoop) en is de motor compleet met boekjes, reservesleutel(s). Dat is allemaal wat waard, maar nogmaals (al gezegd), want wel belangrijk. Naast de € 5000 van de 2006, 18dkm versie zonder ABS komt nog geld voor een beurt en mogelijk nieuwe banden. Gaat bij een dealer toch ook snel richting € 500. Mocht je helemaal op zeker willen gaan kan je er nog een keuring tegenaan gooien, maar dat kost ook weer geld. Als de verkoper (m/v), de rekeningen vh onderhoud heeft kan je de aankoopkeuring wel laten zitten zou ik zeggen.

Ik heb meer dan 40jr mijn rijbewijs. Nog nooit op een fiets met ABS gereden en mis het daarom ook niet. Als je meer dan voldoende anticipeert en ruim voldoende afstand houdt, heb je het waarschijnlijk ook nooit nodig.
 
Meekijken is lastig van achter het toetsenbord maar de gele heeft weinig gelopen. Vering, remschijven etc hebben nog weinig geleden.
Als ie 4 jaar heel weinig gebruikt is en geen onderhoud heeft gehad in die periode is een kleine beurt ( olie, oliefilter, remvloeistof, luchtfilter ? ) wel aan te bevelen. Maar daar kun je ook tegenaan lopen bij een handelaar. Ze zijn niet allemaal even betrouwbaar. Neem iemand mee die zelf motor rijdt en technische kennis heeft. Die kijkt met andere ogen.....
En over het onderhandelen; gewoon proberen er wat vanaf te lullen ; geen ABS, heeft wel een beurtje nodig enz........
 
Rijstyle doet veel...

Zelf heb ik gelest op een 2cyl, 500cc zonder ABS. Iets van 60pk geloof ik.. Eerste motor, was mijn lesmotor. Die heb ik over gekocht voor een scheet en 3 knikkers, een elastiekje, én een steentje... nooit rare zaken mee gehad, of oeps momenten

Mijn 2e motor was een 4 cylinder, met c-abs, daar de abs nooit gevoeld.. een naked met 650cc. En 86pk
De 3e motor was een 3cylinder met 900cc, met ABS, sportieve naked,130pk en daar toch wel regelmatig de abs gevoeld.. met name in het achterwiel.. traction control idem.
Nu de 4e motor, heeft ABS en 690cc 82pk, 1 cylinder, alles erop en eraan wbt elektronische hulp dingen.. , enkel ABS gevoeld op achterwiel.. voorwiel wil wel, maar daar moet je echt hard je best voor doen, zeer zeker , een heel stuk boven mijn confort zone!

Zeker de 3 cylinder, en ik waren geen vriendjes, te snel, te gek, te gauw.. heb me nooit onveilig gevoeld, maar de rijstyle die ik had met dat ding , was niet weggelegd voor het behouden van je rijbewijs, maar erger, het andere verkeer kan dan ook niet meer anticiperen op jouw... en dat was het grootste hekelpunt. Die motor leende zich ervoor...

Ervaring en leeftijd zegt ook wel iets.. maar er zijn altijd uitzonderingen....
Had ook nooit verwacht dat ik ooit een 1cylinder zou gaan rijden... Daarnaast verplaatst je intresse ook door de jaren heen...
 
Laatst bewerkt:
Ik was vorige week kijken. Toen startte ie niet. Nu is er idd een nieuwe accu in gezet.

Ik heb al een aantal proefritten op de fz1 gemaakt. Ook vergeleken met de sport uitvoering. Dat was niks. Op een mt09 en tracer 700 gezeten. Een kawa z900. Zelfs een bmw f700gs. En een honda hornet. Met name op de 1e 3 reed ik ronduit onzeker.
Steeds als ik op de fazer stapte dacht ik: jaaaa!
ik hoor wat je zegt met : pittig ding voor beginner. Ik hoor ook veel mensen in mn omgeving zeggen dat ik snel uitgekeken raak op een motor van bijv 500-700cc. Lastige dus. Ik wil gewoon lekker rijden. En ben niet van plan te gaan stunten ermee. Ik ben zelf 175/90 kg. Dus ook niet bepaald een petietje. Ik denk dat we aan elkaar gewaagd zijn.
Ik zou ook voor de 2008 gaan. Wel eerst kijken en ondervinden wat je gevoel is bij de verkoper en of je garanties krijgt enz. Ook discussie over ABS links laten liggen, het zit er uiteindelijk niet "voor niets" op. Je zal er in ieder geval geen last van hebben voorlopig. Als er een beetje onderhoudshistorie bij zit is dat ook goed voor de inruil. De kans dat je na een jaar (of twee) wilt inruilen is erg groot.

Toch wil ik nogmaals herhalen dat het absoluut wel een pittige bike is voor een beginner. Vergis je niet, het punt met zo'n motor is dat deze je heel erg uitdaagt om gebruik te maken van het vermogen. Dat kan superleuk zijn, maar als beginnende rijder ga jij nog lang niet dat vermogen uit zo'n motor halen, vooral in de bochten. (Een iets meer ervaren rijder kan jou er waarschijnlijk nog prima uit rijden met de helft aan PK's.)

Wat ik zelf heb ervaren is dat het optrekken superleuk is, maar je vergist je in de snelheid die je "opeens" hebt als je bij een bocht aankomt of bij kruispunten enz. Je komt vrij snel in een "onverwachte situatie" terecht en dan draait alles om ervaring en zelfbeheersing.

Doe wat je wilt natuurlijk, heb ik ook altijd gedaan (en heb meer cm en kg's dan jou) en hou zeker van gekke dingen doen. Maar ik probeer zelfs na 5 jaar mij altijd ervan bewust te zijn dat ik nog steeds een amateur ben. Dus elke seconde dat ik rij echt alert blijven.
 
Sorry , maar wat een gelul allemaal over pittige fiets of veel vermogen...
een beetje fiets vanaf 600 cc heeft tegenwoordig al 100 pk of meer, die 20-25 pk extra maakt het verschil ook niet

Koop gewoon wat je lekker vindt, maar besef wel dat als dit niet de fiets is die je uiteindelijk bevalt, je de vraagprijs er nooit meer voor terug gaat krijgen, en verder ABS tja..heb zelf in 41 jaar nog nooit een blokkerend voorwiel gehad, anticiperen, en genoeg is genoeg, als je niet harder de bocht om wilt, als je niet tot het einde wilt gaan, etc...dan moet je je afvragen hoeveel meerwaarde het heeft
 
Het klinkt als een mooie aanbieding wellicht, maar zoals door andere aangegeven heeft een motor die 4 jaar amper bereden is (ook gewoon) onderhoud nodig tenzij deze goed onderhouden is terwijl er amper mee gereden is. Met 5000 ben je er nog niet tenzij dit netjes gedaan is.

Anderzijds zoals andere ook al aangeven kan (en moet je naar mijn mening) een dealer of motorhandelaar vooral niet zomaar vertrouwen en niets aan twijfel en \ of aannames overlaten. Ook bij hen alles goed kortsluiten en op papier zitten. Het is niet zo dat je daar een motor koopt en dat je er dan vanuit kan gaan dat die met vers onderhoud wordt geleverd.
Maar een motorhandelaar kun je wel aanspreken als achteraf blijkt dat-ie troep heeft verkocht (garantievoorwaarden, en als die er niet zijn o.b.v. het conformiteitsbeginsel). Ook een particuliere verkoper kun je o.b.v. non-conformiteit aanspreken, in theorie, maar dat blijkt in de praktijk een stuk lastiger, zeker in dit geval waar er kennelijk ook vriendschappen bij komen kijken.

Los daarvan is die gele 2006 gewoon te duur in vergelijking tot wat er verder te koop is, tenzij die €5000 toch onderhandelbaar blijkt.
 
Sorry , maar wat een gelul allemaal over pittige fiets of veel vermogen...
een beetje fiets vanaf 600 cc heeft tegenwoordig al 100 pk of meer, die 20-25 pk extra maakt het verschil ook niet

Dat is waar! De 600/650/700 klasse is tegenwoordig ook al snel. Maar de fz1 heeft volgens mij 150 pk's en dat is een behoorlijk verschil met een lichtere motor. Op mijn 650cc 4 cilinder moet ik toch eerst bewust zelf wat hoger in de rpm's gaan rijden voor ik in de "pk's" (waar die er ook genoeg van heeft) echt aanspreek. En ik zal dus niet te snel verrast worden. Maar zo'n zwaarder blok gaat toch al veel sneller "te snel" dan een 600/650 in een lager toerental. En je kan met die 600/650 ook nog wat meer versnellingen gebruiken en wat opjagen. Op een 1000cc veel plezier met je 1e en 2e verselling in NL
 
Dat is waar! De 600/650/700 klasse is tegenwoordig ook al snel. Maar de fz1 heeft volgens mij 150 pk's en dat is een behoorlijk verschil met een lichtere motor. Op mijn 650cc 4 cilinder moet ik toch eerst bewust zelf wat hoger in de rpm's gaan rijden voor ik in de "pk's" (waar die er ook genoeg van heeft) echt aanspreek. En ik zal dus niet te snel verrast worden. Maar zo'n zwaarder blok gaat toch al veel sneller "te snel" dan een 600/650 in een lager toerental. En je kan met die 600/650 ook nog wat meer versnellingen gebruiken en wat opjagen. Op een 1000cc veel plezier met je 1e en 2e verselling in NL
Die gashendel zit er toch niet voor niks op
 
Het 2006 model heeft een stuggere veer dan 2007 en later. Voor jouw gewicht kan hij wat stug aanvoelen. 2006/2007 heeft ook ergste aan/uit gasresponse. In 2008 kreeg dit een kleine update, in 2010 nogmaals. Met het 2006/2007 model is er ook kans op een breuk in het frame. Ik zou dus altijd een FZ1 van 2008 of nieuwer kopen.

Vermogen zit hoog in de toeren. Voor een 150 pk fiets dus best vriendelijk voor beginners. Vertanding is ook mild standaard met 17 - 45 tandwielen. De Z900 van mijn vriendin is sneller weg en giftiger op het gas. Haar eerste motor, pittig ding (motor en baasje ;)), maar gewoon rustig je fiets leren kennen en dan komt alles goed. Overkill natuurlijk, maar als deze je blij maakt kopen dat ding. Echt waar voor je geld met de FZ1, top fiets, zelf ook recent gekocht. Als je geduld hebt en goed zoekt kan je wel eens een goede deal tegenkomen particulier. 5000 is veel, ik zou het niet voor een 2006/2007 model uitgeven.

ABS is makkelijk te vinden op 2008 modellen en nieuwer en discussieren over de waarde ervan begrijp ik niets van.. is veilig en niet voor niets de standaard op moderne motoren. Geen must maar altijd mooi om te hebben.

40 000 km moet hij voor klepspelingcontrole. Dat is een duur grapje als je het moet uitbesteden.

Tot zover de buyers guide :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor de 2008 gaan. Wel eerst kijken en ondervinden wat je gevoel is bij de verkoper en of je garanties krijgt enz. Ook discussie over ABS links laten liggen, het zit er uiteindelijk niet "voor niets" op. Je zal er in ieder geval geen last van hebben voorlopig. Als er een beetje onderhoudshistorie bij zit is dat ook goed voor de inruil. De kans dat je na een jaar (of twee) wilt inruilen is erg groot.

Toch wil ik nogmaals herhalen dat het absoluut wel een pittige bike is voor een beginner. Vergis je niet, het punt met zo'n motor is dat deze je heel erg uitdaagt om gebruik te maken van het vermogen. Dat kan superleuk zijn, maar als beginnende rijder ga jij nog lang niet dat vermogen uit zo'n motor halen, vooral in de bochten. (Een iets meer ervaren rijder kan jou er waarschijnlijk nog prima uit rijden met de helft aan PK's.)

Wat ik zelf heb ervaren is dat het optrekken superleuk is, maar je vergist je in de snelheid die je "opeens" hebt als je bij een bocht aankomt of bij kruispunten enz. Je komt vrij snel in een "onverwachte situatie" terecht en dan draait alles om ervaring en zelfbeheersing.

Doe wat je wilt natuurlijk, heb ik ook altijd gedaan (en heb meer cm en kg's dan jou) en hou zeker van gekke dingen doen. Maar ik probeer zelfs na 5 jaar mij altijd ervan bewust te zijn dat ik nog steeds een amateur ben. Dus elke seconde dat ik rij echt alert blijven.
Uit ervaring weet ik ook dat je met deze motor snel te hard rijd. Je zit echt in een aanvalshouding en het gehuil uit de airbox stimuleert je nog meer om gas te geven.
 
Ben ik de enige die een FZ1 misschien wat overkill vind voor iemand die net zn rijbewijs heeft?

Vraag het eens aan @Diaantje . Die heeft als eerste motor een Bandit1200 gekocht. Geen idee hoeveel vermogen dat ding heeft, maar zwaar istie volgens mij sowieso.
 
Terug
Bovenaan Onderaan