Da's mooi! Is je werk iig niet voor niets geweest!
Dat met de achterschokbreker zal ik ook eens proberen, je hebt toch het ventiel losgedraaid en de schokker een tijdje ondersteboven gehangen? Daarna dikkere olie erin, wat voor olie? Ben benieuwd! Die van mij wordt ik gek van, fantastische motor maar die vering...
Mee eens, heerlijk ding die V4 maar de vering i.c.m. het vrij hoge gewicht is echt ruk. Nu heb ik dus 20w vorkolie in de achterschokker en WP veren met 15w olie in de voorvork. Had vorig jaar 20w in de voorvork (wordt door WP aangeraden) maar dat vond ik niet echt super. Ik kreeg in mijn korte ritje toch het idee dat het contact met de weg nu beter is
V.w.b. het verversen van de olie in de achterschokbreker: dat is niet iets wat je in een half uurtje gedaan hebt
Wat ik gedaan heb is het volgende:
-Schokker in een bankschroef met het punt waar dat luchtslangetje zit zoveel mogelijk als laagste punt.
-Ventieltje uit het slangetje, slangetje in een maatbeker. Nu komt door de overdruk aan lucht die nog in de schokker zit in rap tempo de zwarte meuk eruit dus opletten dat je de maatbeker bij de hand hebt.
-Dagje ofzo uit laten druppelen. Er is in een dag nog een paar cc zwart water uit de schokker gekomen maar als je geen zin hebt om te wachten zul je die paar cc ook wel gewoon kunnen laten zitten.
-Juiste hoeveelheid olie afgemeten; je stopt gewoon zoveel als eruit kwam weer terug erin.
-Slangetje van de schokker afgeschroeft en schokker horizontaal in bankschroef gezet met het gaatje naar boven wijzend. Klein trechtertje (uit de knakenbak van Praxis) met een stanleymes toegtakelt en in de schroefdraad waar het luchtslangetje hoort gedraait. Dit moet wel goed afsluiten anders heb je de vorkolie overal op de grond i.p.v. in je schokkert.
-Fohn van m'n vriendin
op de heetste stand richting de maatbeker met olie laten blazen. Ook al tijdens de voorbereidingen (ik heb dit in de winter gedaan dus de fles olie lag al enkele uren op de verwarming voor ik aan het werk ging).
-En toen... De olie wilde niet vrijwillig de schokkert in en via een injectiespuit wilde ook niet echt lukken. Dat gaatje is zó f#cking klein
. Ik heb uiteindelijk zo'n dun slangetje dat bij een bus WD40 zit in het tuitje van een injectiepuit gepropt en heb dit door het trechtertje in de schokkert gestoken. Toen vorkolie in het trechtertje gegoten en dan steeds lucht in en uit de schokkert "gepompt". Op het moment dat er een luchtbel naar boven komt door de overdruk die je teweeg brengt loopt er iets olie in de schokker en als je onderdruk veroorzaakt loopt er ook iets olie naar binnen.
Dit is een langdurig, irritant proces
dat enigzins zinloos overkomt maar met voldoende geduld werkt het wel.
Ook heb ik eerst een deel van de olie geïnjecteerd via mijn spuit met WD40 slangetje maar dat schoot ook absoluut niet op. Zelfs als de olie warm is, is 'ie vrij dik....
Het is niet moeilijk maar wel een vervelend karweitje.
Overigens is de fohn van mijn vriendin niet beschikbaar voor eventuele lollige mensen die dit wilden vragen; gebruik de fohn van je eigen partner, dat zou minstens even goed moeten werken...
Wat betreft het synchroniseren van een V4: da's idd een lastig karweitje, zeker als je het voor de eerste keer doet. Ik heb ooit eens uit de 5 gulden bak bij de benzinepomp een flexibele schroevendraaier met verschillende bitjes meegenomen, daar is het goed mee te doen, met een gewone schroevendraaier niet. Goede lamp erbij (om de schroeven te vinden) en Beverwijk bellen om de brandwonden op je handen te laten behandelen (errug warme koelleidingen..... ). Maar goed, het resultaat is een heerlijk lopende V4, vooral het geluid dat van de koppeling komt (klapperen) was geheel verdwenen. Suc6.
Dat geluid uit de koppeling heb ik ook wel eens, bij een bepaalde temperatuur klappert 'ie als ik stil sta bij het stoplicht.
Flexibele schrovendraaier dus? Hmmmm.... 'kzal eens op zoek gaan.
Maar is het een beetje te doen om de vacuümmeter aan te sluiten? Zal wel moelijk zijn bij de VF
Bij zo'n 4-in-lijn echt simpel; flink stuk benzineleiding, tank op de gereedschapswagen. Mooi rijtje cilinders met daarachter een mooi rijtje carbs een weer iets verder een luchtfilter.
Dat in tegenstelling tot twee cilinderkoppen met daartussen gefrot een stel carbs en daar
bovenop een luchtfilter
We shall see; eerst maar eens die vervuilde sproeiers reinigen...
You know it! Hang je Bandietenplannen maar aan de wilgen.
Aan de wilgen niet direct....
Maar ik zit wel te dubben over de timing.