Voorstel: alle motoren ouder dan 15 jaar verboden in steden?

ben te moe om hier nog op te reageren.

hopelijk een 1 april grap.

zoniet.. hoe kan ik met mijn wielen stemmen ?
ik krijg een punthoofd van al dat ge-miere-neuk van politici om zgn veiligheid en milieu.
uit wanhoop ga ik nog eens op iets heel doms stemmen, gewoon omdat iemand beloofd mooie wegen aan te leggen en de treinen op tijd laat lopen...

Vragen als:
- zou dit verbod werkelijk helpen tegen vervuiling ?
- waarom niet gewoon autos verbieden? die zijn groter en grotere vervuilers all-round: het kost meer energie en veel meer ruimte om dat blik te verplaatsten.
 
Beter onderdruk je die reflex om alles maar te verbieden wat je niet aanstaat.

oei, gevoelige snaar.
Maar ging om het functionele, motoren verbieden levert niets op want zeer kleine groep. Scooters is een grotere groep dus levert meer op.
Ik ben zowiezo tegen leeftijdsgrenzen voor voertuigen, in verband met milieuzones, omdat je dan voertuigen die wel aan bepaalde milieu eisen voldoen, door de leeftijdsgrens ook uitsluit.

mee eens, een Lupo 3L van '99 mag niet naar binnen maar een Sprinter van 2001 wel(80g/km vs 280g/km)
 
Mooi stukje inkomens politiek - mensen die geen nieuwe auto/motor kunnen veroorloven hebben blijkbaar niets in de binnenstad te zoeken - weg met die paupers naar de buitenwijken waar ze thuishoren
Eerder gewoon weer een nieuwe regel om langzaamaan motorrijden nog minder interessant te maken (het lijkt allang al geen geheim meer dat 'de politiek' motorrijden liever in z'n geheel ziet verdwijnen..). Wellicht zelfs een plan B na het niet door gaan van de APK? Ik bedoel, oudere motoren worden zo minder interessant (uiteindelijk kun je gewoon niet meer overal naartoe rijden wat je wilt) en kiest men maar voor een jonger model (en nog wat jaren jonger, anders is ie in no-time ook alweer 15 jaar oud). Zo zorg je wel versnelt voor een verjonging van je 'motorpark'..

Maargoed, misschien ben ik cynisch :)
 
Dan zou ik over een jaar mijn thundercat gedwongen moeten verkopen??? Wou em toch over een jaartje pas weg doen. Maar als ik dan een andere motor neem, dan moet ik die weer na een paar jaar ook verkopen???? Hahaha leuke regel zou dat zijn
 
Zou leuk zijn als die lui bij de EU zich is bezig gingen houden met belangrijke dingen.
 
en hoe wil je dat gaan controleren, met een umweltplakette op je helm?

Een stickertje meer of minder? M'n voorruit van de auto (2015) zit ook al half vol geplakt met stickers vanuit .... :P
 
Laatst bewerkt:
Stel je eens een grote stad voor, bijvoorbeeld Parijs:
Beeld je eens in hoeveel mensen daar iedere dag naar hun werk gaan, en hoeveel % daarvan op de motor/scooter gaan. Stel je nou eens voor dat die mensen nu OOK met de auto moeten gaan. Dat komt de files niet ten goede.
M.a.w.: met de motor naar je werk moet aangemoedigd worden, en niet ontmoedigd ;)

Stel je eens voor dat je lekker aan het touren bent op je 16 jaar oude motor, lekker een dagje Eiffel/Luxemburg. En je wilt even een ijsje gaan eten in Luxemburg stad....
Ownee daar mag ik niet in... :]

Ik vind het een beetje een raar voorstel... B|
 
Gewoon een of ander lobbywerk van politiekers met belangen, dat is het enige waar die mee bezig zijn...
Milieu, de gezondheid van de mens blabla het zal hun allemaal worst wezen. :r
 
Laatst bewerkt:
Grootste stedelijke luchtverontreiniging komt naar mijn idee door het lang stilstaan van de koekblikken.
Motoren staan veeeeel minder en minder lang stil dus wat lullen ze nou ?

Gewoon het B+125 cc invoeren.
Moet je eens kijken wat dat doet ;)
Minder files minder vervuiling.
 
Ik word zo ontzettend moe van die eco-indoctrinatie. Het lijkt steeds meer op een soort doorgeslagen godsdienst dan op een wetenschappelijk onderbouwde zinvolle oplossing.

Als je in een Europese stad komt als weggebruiker moet je gepest en gestraft worden met milieu en parkeer terreur. Liever wegblijven uit de grote steden, ik probeer ze te mijden als ware het ebola-gebieden.
 
Het is wel handig dat je dan alle voertuigen in 15 jaar kunt afschrijven van aanschafprijs naar nul euro.
Op die manier kun je ook elk jaar een nieuwe motor rijden van 14 jaar oud. Op de 15e verjaardag wegflikkeren en een nieuwe 14 jarige motor kopen.

Ik heb nu al medelijden met de parijzenaars want daar rijdt een hoop oud schroot rond.
 
Laten we dan ook maar voorstellen dat iedereen die in een huis van meer dan 25 jaar oud woont dit moet laten afbreken en een nieuwe bouwen omdat het niet energiezuinig genoeg is.

Laat de Europa eerst maar eens zorgen dat er schonere snorfietsjes op de markt komen. Nu laten ze nog steeds geknepen brommers toe die veel vervuiling veroorzaken. Maar nee, daar zijn ze te stom voor.
 
Het grootste probleem dat ik altijd heb met dit soort voorstellen is dat het altijd alleen maar voor een bepaalde groep geldt. De ene stad bepaalt dat je niet met een diesel van 5 jaar of ouder erin mag, de volgende stad mag je met een diesel uit 1960 er nog in, de volgende stad mag je weer niet in met een benzineauto van 10 jaar of ouder, die stad mag je bepaalde delen weer niet in met een motor van 15 jaar of ouder etc.

Een complete wildgroei aan regels en verboden waar op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen is. Je hebt straks geen plekje op je voorruit meer over voor alle tolstickers, umweltplakketten en nog meer van dat soort onzin.

Als je je stad smogvrij wilt krijgen is er maar 1 goede oplossing voor: verbied al het auto verkeer en verbied alle 2 wielers zonder catalysator. Dán ben je rechtlijnig en biedt je en oplossing. Nu is het gewoon geneuzel in de marge, het lost niks op en je irriteert en discrimineert complete groepen en veroorzaakt complete versnippering door heel europa.
 
Het grootste probleem dat ik altijd heb met dit soort voorstellen is dat het altijd alleen maar voor een bepaalde groep geldt. De ene stad bepaalt dat je niet met een diesel van 5 jaar of ouder erin mag, de volgende stad mag je met een diesel uit 1960 er nog in, de volgende stad mag je weer niet in met een benzineauto van 10 jaar of ouder, die stad mag je bepaalde delen weer niet in met een motor van 15 jaar of ouder etc.

Een complete wildgroei aan regels en verboden waar op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen is. Je hebt straks geen plekje op je voorruit meer over voor alle tolstickers, umweltplakketten en nog meer van dat soort onzin.

Als je je stad smogvrij wilt krijgen is er maar 1 goede oplossing voor: verbied al het auto verkeer en verbied alle 2 wielers zonder catalysator. Dán ben je rechtlijnig en biedt je en oplossing. Nu is het gewoon geneuzel in de marge, het lost niks op en je irriteert en discrimineert complete groepen en veroorzaakt complete versnippering door heel europa.


Al het autoverkeer verbieden heeft geen zin. Om even een leuke anecdote te vertellen, in de vroege jaren 80 was Saab al klaar voor de toekomst met de 900 met 3 weg kat ingebouwd. In een stad als Londen was de lucht die uit de uitlaat van die Saab kwam toendertijd schoner, dan de lucht die de motor in ging.

Momenteel is fijnstof tot grote boosdoener verklaard. Echter maar een beperkt deel van het door het verkeer veroorzaakte fijnstof komt uit de uitlaat. De rest wordt veroorzaakt door remmen en door over het wegdek draaiende banden. Alleen bepaalde categorieën zoals ouderwetse tweetakten stoten veel fijnstof en andere troep uit. Vervang je die door tweetakten met direkte injectie en een catalysator, dan zijn ze zelfs schoner dan hun viertakt tegenhangers. Evinrude heeft met z'n E-TEC tweetakt motoren indruk gemaakt.
Alleen een verbod op oudere voertuigen vind ik niet netjes, als consument koop je een op de weg toegelaten voertuig. Als je die ineens niet meer mag gebruiken, lijd je schade. Als die netjes gecompenseerd wordt, dan is de bereidheid om mee te werken aan vervanging veel groter. In b.v. Rotterdam is de subsidie voor het vervangen van oude diesels een groot succes. En er moeten wel betaalbare alternatieven zijn voor de wegvallende vervoermiddelen, anders loopt de samenleving vast. Die staat zonder vervoer stil.
 
Al het autoverkeer verbieden heeft geen zin. Om even een leuke anecdote te vertellen, in de vroege jaren 80 was Saab al klaar voor de toekomst met de 900 met 3 weg kat ingebouwd. In een stad als Londen was de lucht die uit de uitlaat van die Saab kwam toendertijd schoner, dan de lucht die de motor in ging.
Dat is weer zo'n hardnekkig, hersenloos automobilistenfabeltje.
Uit de uitlaat van een auto komt geen lucht, maar uitlaatgassen en als je die rechtstreeks inademt ga je gewoon dood. Binnen een minuut.
 
Dat is weer zo'n hardnekkig, hersenloos automobilistenfabeltje.
Uit de uitlaat van een auto komt geen lucht, maar uitlaatgassen en als je die rechtstreeks inademt ga je gewoon dood. Binnen een minuut.


Afgezien van het ontbreken van zuurstof en het toevoegen van wat uitlaatgas bestanddelen, die toendertijd overigens in hoge concentraties aanwezig waren in de lucht, was het pakket aan giftige stoffen lager dan toen het de motor in ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan