Voorstel: alle motoren ouder dan 15 jaar verboden in steden?

Ik heb zelf alleen een motor als vervoermiddel, en geen alternatief, en moet toch regelmatig in de stad zijn.

Meer motoren ipv auto's zou juist een berg vervuiling schelen!
En in de stad heb je geen tram, bus, metro, taxi....
 
En in de stad heb je geen tram, bus, metro, taxi....


Alsof dat nu al tekort schietend openbaar vervoer zit te wachten op tienduizenden extra klanten, dat kunnen ze niet eens aan. En ik zit ook niet te wachten op alle tijdverspilling die wachten op tram bus, metro of taxi inhoud.
 
Alsof dat nu al tekort schietend openbaar vervoer zit te wachten op tienduizenden extra klanten, dat kunnen ze niet eens aan. En ik zit ook niet te wachten op alle tijdverspilling die wachten op tram bus, metro of taxi inhoud.

Als er in de stad geen auto's meer rijden of geparkeerd staan heb je wel iets meer ruimte voor bv een supergoed tram of lightrail systeem.

Maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik graag zie dat maatregelen voor iedereen gelden , dan is het duidelijk en rechtlijnig. Nu is het een zee van verschillende maatregeltjes.
 
Gelul.

Het merendeel van het fijnstof in Nederland, zo'n 55 procent, is natuurlijk. Voornamelijk zand en zeezout.
In Nederland en België sterven enkele duizenden mensen enige dagen tot maanden eerder door blootstelling aan fijnstof.

Er is dus geen probleem en motorfietsen zijn op geen enkele wijze bij fijnstof betrokken omdat het aandeel in het ontstaan te verwaarlozen is. Daarnaast is er geen enkele relatie te leggen tussen leeftijd en samenstelling van de uitlaatgassen.

Ga aan je werk k*t politici
 
Als er in de stad geen auto's meer rijden of geparkeerd staan heb je wel iets meer ruimte voor bv een supergoed tram of lightrail systeem.

Maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik graag zie dat maatregelen voor iedereen gelden , dan is het duidelijk en rechtlijnig. Nu is het een zee van verschillende maatregeltjes.


En het openbaar vervoer stoot geen fijnstof uit ??
 
Volkomen terecht. Mensen op oude motoren hebben geen geld te besteden, dus ook niks te zoeken in dure steden als Parijs.
 
Een tram niet ;) Een bus wel natuurlijk. Bussen zijn sowieso ondingen.


Een tram stoot meer fijnstof uit dan jij denkt. En dan nog dat piepen en knarsen en dat getingel met die k#d bel. Ik hoor liever een beschaafde motorroffel.
 
Ik snap sowieso niet wat stedelingen met gemotoriseerd vervoer moeten. Pak toch gewoon de trapfiets!
 
Volkomen terecht. Mensen op oude motoren hebben geen geld te besteden, dus ook niks te zoeken in dure steden als Parijs.

Ik rij op een oude motor, zodat ik geld over hou voor andere luxe dingen.



Btw. Je avatar is stuk of geestesziek. :+
 
Dus dan mag ik volgend jaar niet meer op mijn Honda Varadero 125 rijden die 1 op 32 rijdt. En dan moet ik een nieuwe motor kopen, laten we zeggen een MT03.... Nu heb ik het vermoeden dat die geen 1 op 30 gaat rijden.
 
Als je in een stad woont en je bent genoodzaakt je motor in de de openbare ruimte te parkeren dan heb je vaak niet het nieuwste spul. Dat zijn vaak de wat oudere motoren, je kunt (binnen)stadbewoners toch niet verplichten duur nieuw spul op straat aan de ketting te parkeren?
 
En het openbaar vervoer stoot geen fijnstof uit ??


Als je een euro 6 truck/bus whatever in een druk stadscentrum zet werkt die als luchtreiniger voor alle andere vervuilende voertuigen.
Stoot minder fijnstof uit dan er in gaat.
Moeten ze wel eerst al die oude kutbussen weg doen natuurlijk. :+
 
Minder voertuigen in de stad maakt het een stuk overzichtelijker. Kan die "claxon" van mij er ook weer af.

Jij wil niet toeteren, terwijl je de hordes voetgangers duidelijk probeert te maken, dat er een rijke stinkerd op zijn hagelnieuwe motor eenzaam over de verlaten wegen toert :?
 
Als je een euro 6 truck/bus whatever in een druk stadscentrum zet werkt die als luchtreiniger voor alle andere vervuilende voertuigen.
Stoot minder fijnstof uit dan er in gaat.
Moeten ze wel eerst al die oude kutbussen weg doen natuurlijk. :+

Jammer, dat die bus/vrachtauto zelf ook met remmen en banden ook nog flink wat fijnstof opwerpt
 
Ik ruik trouwens een 1-2tje met de kilometerheffing. Dat moet en zal er komen en om te voorkomen dat er massaal in oude wagens wordt gereden na verplichtstelling van de tracker maak je ze gewoon onaantrekkelijk. Bijvoorbeeld onder de lulsmoes van oudere voertuigen weigeren in de stad.
 
Jammer, dat die bus/vrachtauto zelf ook met remmen en banden ook nog flink wat fijnstof opwerpt

??

Retarders (Voith I.E.) zijn in de bus/vrachtwagen wereld al gedurende ~20 jaar gemeengoed (Euro-3 periode) terwijl die techniek nú pas (langzaam) ingevoerd word bij personenauto's.

Beetje vaag om dan te stellen dat er middels de huidige Euro-6 motoren méér fijnstof wordt uit gestoten door de remmen.
 
Laatst bewerkt:
??

Retarders (Voith I.E.) zijn in de bus/vrachtwagen wereld al gedurende ~20 jaar gemeengoed (Euro-3 periode) terwijl die techniek nú pas (langzaam) ingevoerd word bij personenauto's.

Beetje vaag om dan te stellen dat er middels de huidige Euro-6 motoren méér fijnstof wordt uit gestoten door de remmen.


Het fijnstof wordt veroorzaakt door een combinatie van slijtage aan remmen, banden en wegdek. Motoren stoten steeds minder fijnstof uit. Het voordeel dat elektrische auto's hebben ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor wordt grotendeels teniet gedaan, door dat elektrische auto's een hoger gewicht hebben. Het grote voordeel van elektrische auto's in de stad is dat deze geen co2 en nox uitstoten in het stadshart, waardoor de luchtkwaliteit verbeterd. In een stad als Rotterdam wordt dat voordeel uiteraard in 1 klap teniet gedaan, als een zeereus zijn op Mazut gestookte motoren start en uitvaart. Alle auto's de stad uitgepest en nog steeds zwart slijm ophoesten :9

Retarders zijn bij mij bekend, mijn broer gebruikte die in het verleden al zo effectief, dat hij roest in de remtrommels van zijn vrachtwagen had zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan