Volgens de belastingdienst pas als de motor 40 jaar oud is
Over het algemeen is het 25 jaar
Dat bedoelden ik ook eigenlijk met de firebladeEen brik, in mijn ogen een oudere jaren 80-90 motor. Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik heb alleen maar brikken.
Sommige zouden de status van klassieker kunnen krijgen en als je maar lang genoeg wacht allemaal.
Maar een eerste fireblade of gsxr slabby is in mijn ogen nog geen klassieker.
Wel in wording, net als de gpz900a1 of eerste gsx-16 klepper.
Cbx 6cyl of gsxkatana zijn in mijn ogen wel al klassiekers.
Wat ik persoonlijk als een klassiekers zie zijn motoren die iets anders hadden of met iets revolutieonairs kwamen.
Zoals de eerste Vmax of een cbx 6 cil of de eerste fireblade enz.
En alles voor de 80 er jaren.
Een brik, in mijn ogen een oudere jaren 80-90 motor. Ik bedoel er niks negatiefs mee, ik heb alleen maar brikken.
Sommige zouden de status van klassieker kunnen krijgen en als je maar lang genoeg wacht allemaal.
Maar een eerste fireblade of gsxr slabby is in mijn ogen nog geen klassieker.
Wel in wording, net als de gpz900a1 of eerste gsx-16 klepper.
Cbx 6cyl of gsxkatana zijn in mijn ogen wel al klassiekers.
Denk dat je het zo mooi verwoord.Eens, een motor die echt een grote impact maakte op de markt.
De 1e generatie Yamaha R1 bijvoorbeeld, instant klassieker.
Persee voor de jaren 80 ben ik het niet mee eens, ik denk dat we over 10 jaar de 1e Zero's ook als klassiekers zien, al duurt het verkrijgen van de klassieker status bij sommige motoren wat langer. In de jaren 60 of 70 waren BSA's ook geen klassiekers. Toen was het gewoon ouwe zooi, nu worden ze gezien als klassiekers omdat ze een (vervlogen) tijdsbeeld vertegenwoordigen.
Laverda 1000 met 180o blok! Voor mij de all-time klassieker.
[afbeelding]
De motor op de foto lijkt wel heel erg op de laverda die ik zelf begin 80er jaren had.
Dan is die van mij dus een brik, maakt me niet uit hoe men hem noemt, ik heb er vreselijk veel lol mee.Alle wat oudere Japanners zijn brikken, en oudere motoren uit andere landen zijn klassiekers.
Alle wat oudere Japanners zijn brikken, en oudere motoren uit andere landen zijn klassiekers.
[afbeelding]
Dit is een klassieker, 60 jaar oud en maar 10.500 km gelopen. Stuurt als een scheermes door de boter.
Het frame is rechtstreeks afkomstig van de Manx racer en was 60 jaar geleden met afstand de best sturende motor.
175 kilometer per jaarIk zou me kapot schamen
Ik zou hem aan de muur hangen
Hiero ,klassieker in wording,dik 1000 km in 2 weken,kun jij weer 6 jaar voorruit
[afbeelding]
[afbeelding]
haha, *flame on*
En deze dan ?
Dit reed met 305cc de Engelse 500cc's zoek op het gemiddelde circuit van toen.
[afbeelding]
Laverda heeft het in eer gekopieerd, maar op meetings krijg je altijd te horen dat dit wel op een Laverda lijkt
Altijd leuk om dan uit te leggen dat het andersom is, en dan vooral die gezichten vol ongeloof..
Deed 100pk per liter, en zelfs Ferrari sprak zijn lof uit voor dit stukje motor techniek.
Met een toerenteller die tot 12k rpm ging, waar in die tijd 6500~7000 de max. was om de boel heel te houden.
1e blok komt uit 1956, maar had toen nog veel problemen, in 1961 waren de problemen verholpen en kwam de CB op de markt.
Naar mijn persoonlijke idee de 1e vuist in het gezicht van de westerse motor wereld, rechtstreeks uit de handen van de ontwerpers van de bekende Honda 6 cilinder 250cc.
Het grappig is is dat veel mensen deze motor niet kennen, omdat er in die tijd (begin jaren 60) onwijs veel ontwikkeling was in de motorwereld, halverwege jaren 60 kwam de black bomber, en eind jaren 60 de CB750.
Dit model is ondergesneeuwd in alles, en dat maakt het juist leuk, veel mensen kennen het (nog) niet.
Naar mijn idee toch wel 1 van de belangrijkste motoren ooit, zijn tijd ver vooruit.
haha, *flame on*
En deze dan ?
Dit reed met 305cc de Engelse 500cc's zoek op het gemiddelde circuit van toen.
[afbeelding]
Laverda heeft het in eer gekopieerd, maar op meetings krijg je altijd te horen dat dit wel op een Laverda lijkt
Altijd leuk om dan uit te leggen dat het andersom is, en dan vooral die gezichten vol ongeloof..
Deed 100pk per liter, en zelfs Ferrari sprak zijn lof uit voor dit stukje motor techniek.
Met een toerenteller die tot 12k rpm ging, waar in die tijd 6500~7000 de max. was om de boel heel te houden.
1e blok komt uit 1956, maar had toen nog veel problemen, in 1961 waren de problemen verholpen en kwam de CB op de markt.
Naar mijn persoonlijke idee de 1e vuist in het gezicht van de westerse motor wereld, rechtstreeks uit de handen van de ontwerpers van de bekende Honda 6 cilinder 250cc.
Het grappig is is dat veel mensen deze motor niet kennen, omdat er in die tijd (begin jaren 60) onwijs veel ontwikkeling was in de motorwereld, halverwege jaren 60 kwam de black bomber, en eind jaren 60 de CB750.
Dit model is ondergesneeuwd in alles, en dat maakt het juist leuk, veel mensen kennen het (nog) niet.
Naar mijn idee toch wel 1 van de belangrijkste motoren ooit, zijn tijd ver vooruit.
Ik vind het een van de mooiste Honda's, geen twijfel over mogelijk. Maar ik heb er wel eens tegen gereden met een 500 cc Norton en motorisch qua vermogen deden ze weinig voor elkaar onder. Maar op de stuureigenschappen won de Norton met gemak.
Ik denk dat een Norton 500 SS sneller was. Maar respect voor de Honda, want het was een hele prestatie om een 200 cc zwaardere motor bij te kunnen houden op snelheid.