Wanten op de motor

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
In de plaatselijke legerdump zag ik wanten liggen die speciaal voor 't motorrijden zouden moeten zijn. Best royale, dus niet iets wat heel strak zit, en met alleen de duim los.

Ze zien er degelijk en effectief uit, maar kun je nog een beetje rijden met wanten?
 
Hangt er vanaf wat voor een rijden je op doelt. Voor gewoon aan het verkeer deelnemen (woon-werkverkeer oid) zijn wanten prima. In het ergste geval kom je er achter dat je bepaalde gewoonten met losse vingers hebt ontwikkeld waar je je niet bewust van was
 
Zit er bescherming in voor als je een schuiver maakt? Zo nee, wat mij betreft ongeschikt voor op de motor.
 
Ik heb zelf liever geen moffen aan mijn fiets, voel mij dan beperkt in mijn vrijheid. :+

Edit: snap nu pas dat je wat anders bedoelt. Zal wel niet goed gelezen hebben omdat ik te graag een grapje over moffen wilde maken....
 
Ah check, dan vind ik een stuk meer. Onder andere ook deze thread hier op 't forum: Moffen zijn een godsgeschenk Maar dat gaat over wat je aan je stuur bevestigd zie ik. Die dingen die ik gezien heb zijn gewoon wanten die je "los" aandoet.
 
Hangt er vanaf wat voor een rijden je op doelt. Voor gewoon aan het verkeer deelnemen (woon-werkverkeer oid) zijn wanten prima. In het ergste geval kom je er achter dat je bepaalde gewoonten met losse vingers hebt ontwikkeld waar je je niet bewust van was
Dat had ik dus toen ik een keer van die handschoenen probeerde waarbij de wijsvinger/middelvinger en ringvinger/pink aan elkaar zaten. Vreselijk. Wanten, niks voor mij, om dezelfde reden. Ik houd, zeker in stadsverkeer, vaak mijn gashandvat met duim + ringvinger + pink vast, en soms ook alleen met duim en wijsvinger in een soort klem eromheen, zodat ik makkelijk met mijn voorrem kan spelen.

Hier, deze dus, nooit doen :r
1606815233668.png



Stuurmoffen, dat is inderdaad helemaal de shizazz. Moet je wel echt goed grote hebben zodat ze goed om al je controls heen passen. Maar dat is als het écht koud wordt een genot. Ik had ze op de scooter altijd in de winter vroeger. (Moet weer eens op zoek naar een nieuw setje... Weet niet waar die oude gebleven zijn.) Of als het écht heet is... In Sydney had iedere bezorgbrommert stuurmoffen tegen de brandende zon waar anders je handen kapot van gaan.
 
Ik heb 35 jaar lang met leren wanten gereden. En bang zijn voor verslijten met een schuiver over het asfalt hoef je niet te zijn. De druk van je handen is dan zo laag dat je echt niet door het leer heen komt.

Bij handschoenen knellen de naden mijn vangers af waardoor ik snel koude vingers krijg. En met naden bedoel ik dan de twee lagen leer + de stiksels tussen twee vingers.
 
Alles went! :)
Veel mensen gebruiken juist de wijs- en ringvinger op de rem, laten die nu net samen zitten....
Ik vind/vond het ook stomme dingen tot ik meerdere zeer tevreden mensen sprak, dan ga je er toch anders naar kijken.
Je houdt daadwerkelijk warmere vingers doordat ze samen zitten en de vingers meer ruimte (stilstaande lucht) hebben.
Voor de prijs wil ik ze best eens gaan proberen, tis alleen dat ik nu bijna niet meer rij vanwege thuiswerken....
 
Wanten op de motor?

Ik weet wel dat Wendy van Wanten ooit op een motor zat!

Maar, ik vermoed niet dat je dat soort Wanten bedoeld? :+


Oke ... mijn excuses voor dit off topic ... maar ik kon het niet laten met deze inkopper :+

Nu serieus dan:
Nee, voor mij ook geen wanten. Of het gaat of niet kan ik niet zeggen, maar zelfs tijdens het wandelen kan ik geen wanten verdragen. Geeft mij een beklemmend gevoel dat mijn vier vingers aan elkaar zitten, dus op de motor probeer ik het zelfs niet :N

Maar moest jij het graag wél proberen, wat houdt je tegen?
Ik zou echter wel in acht nemen wat @Michielo1976 al aanhaalde, namelijk, zit er bescherming in? Bij een schuiver/val is het "uitzetten" van de handen meestal een van de eerste reflexen ;)
 
  • Haha
Waarderingen: OSJ
Terug
Bovenaan Onderaan