Wat als er iets met je gebeurt op de motor?

Nog wel een vraag over dat liberty abbonement.. dat gebruikt dus je telefoon om iets te versturen. Ben nu hier in Duitsland (bij de Rijn) En als je daar rijd valt om de haverklap de verbinding weg.. Tot je weer 3-4 kilometer verder bent. Er is 0,0 ontvangst als hij wegvalt. Kan je hem dan ook koppelen aan een GPS systeem om meldingen te versturen? Zelfde in Frankrijk; er zijn hele gebieden met bijna geen ontvangst, vooral in de bergen.
 
Dat is inderdaad andere techniek, of beter gezegd: een combinatie van verschillende technieken. De plaatsbepaling gaat via GPS; de communicatie gaat via het Iridium satellietnetwerk. Voor dat laatste heb je wel een abonnement nodig.
 
Ik heb een Apple Watch en als je daar mee valt belt hij ook een SOS nummer.
En werkt weet ik uit ervaring. Gelukkig niet gewond en kon hem uitzetten.
 
Als je een iPhone hebt je login delen met je partner.

Via where is my iPhone ben je dan nog even te tracken.. tot je telly helemaal dood is.
 
Vreemd dat er voor één zeer uniek voorval meteen allemaal maatregelen genomen moeten worden, vaak ben je te bang
Paar jaar geleden waren er ook in Nederland een paar mensen zoek een die bleken met de auto van de snelweg te zijn geraakt en dagenlang op een rare plek te hebben gelegen. Bij een zoekactie werden ze pas gevonden. Daar triggerde niemand op. Waarom nu dan wel?
 
Kijk, alles wat je kan voorkomen moet je voorkomen. Swatch heeft ook van die lawinedingen. Oostenrijks maatje van me gaat de deur niet uit zonder
 
Toen ik in 2017 een ongeluk had heeft het ook wel even geduurd voordat de ambu werd gebeld. Was een rustig weggetje, motor lag in de sloot en ik stond als een zombie in de berm. Mensen stoppen dan niet meer zo snel. Een boer was de eerste die stopte om te vragen of ik wel oké was, die kwam er snel achter dat ik dat niet was. Maar die wist niet goed wat die moest doen. 2 zussen die al is voorbij waren gereden kwamen nu weer langs en zagen nu overduidelijk dat het niet goed was en hebben toen de ambulance gebeld.

Maar heb na het ongeluk geen maatregelen getroffen om eerder hulp te krijgen bij een ongeluk. Gewoon weer een brommer gekocht en zo snel mogelijk weer opgestapt.


Heb tegenwoordig wel een GPS tracking app (BFF) op de telefoon zodat familie/vrienden/collega’s weten waar ik ben. Is populair onder vrachtwagenchauffeurs.:)

Als ik wat minder populaire allroad routes ga doen is een Garmin Inreach misschien ook wel wat. Kan ik iig makkelijk hulp vragen als ik in een ravijn lig.
 
Kijk, alles wat je kan voorkomen moet je voorkomen. Swatch heeft ook van die lawinedingen. Oostenrijks maatje van me gaat de deur niet uit zonder
Maar niet na slechts 1 keer een gevaarlijke situatie, eerder als er redelijke kans is op herhaling en de maatregel een significant verschil maakt. Of het geeft jou of je thuisfront een veilig gevoel, dan heeft het wel nut. Als het echt belangrijk is dan dubbel. Dit ongeluk lijkt me idd bizar en kans op herhaling is niet groot, dat blijkt wel uit het feit dat het bijzonder nieuws is.
 
Als ik wat minder populaire allroad routes ga doen is een Garmin Inreach misschien ook wel wat. Kan ik iig makkelijk hulp vragen als ik in een ravijn lig.
En om de mensen thuis een beetje op de hoogte te houden, voor hen is het vaak spannender dan voor jezelf. Mijn ouders vonden het prachtig om via de kaart op de Garmin website te zien waar ik rondreed.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ergens stopt je leven of geluk. Of beiden. Deze Belg had geluk en leeft nog
Geranium gapen kan altijd nog 😁
 
Jonge Britse motorrijder vier dagen na ongeluk gered in Zuid-Frankrijk

Toch valt er wel wat voor te zeggen om maatregelen te treffen voor het onwaarschijnlijke.....
Zeker maar in proportie. In de machinebouw gaat het als volgt: Kans maal effect is risico, het gaat er om hoevaak het te verwachten is dat een situatie zich voordoet, wat daarvan het effect is en dan of en welke maatregel toegepast wordt. Daarna inventariseer je opnieuw het risico waarbij deze laag of onvaardbaar moet zijn. Dit allemaal volgens de veilige Europese richtlijnen.
Screenshot_2023-09-09-09-06-09-64_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
 
Vanuit mijn beroep ben ik de hele dag bezig met onder andere technologie omtrent het veilig thuis wonen. En dan is het de normaalste zaak van de wereld als ouderen een soort alarmknop, band of smartwatch omhebben als ze alleen ten val komen thuis. Of als zich er een situatie voordoet dan kunnen ze (dan wel niet automatisch) alarm slaan.

Nu denk je natuurlijk; ik ben toch niet oud; wat moet ik hiermee? Maar hetzelfde principe kan gelden voor motorrijders. Als je alleen ergens onderweg bent en je beland door een reden (medisch of iets wat zich voordoet op de weg) in de berm.. wie komt je dan helpen als je zelf niet meer overeind kan komen en niemand ziet dat jij daar de berm induikt? Denk aan het nieuwsitem een tijdje geleden waar het op de snelweg gebeurde met een auto, en daar is het vaak best druk qua verkeer en toch heeft niemand het zien gebeuren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En nemen jullie ook maatregelen om het voor jezelf een stukje veiliger te maken? Zelf heb ik een smartwatch om met valdetectie die automatisch een 5tal contacten gaat bellen als ik niet meer beweeg + een GPS locatie doorstuurt. Wat modernere motoren hebben het E-call systeem. Maar het merendeel van de motoren beschikt hier nog niet over.

Het bij hebben van een GSM is leuk; maar als je die om wat voor een reden niet aankan (opgeborgen in de motor / bewusteloos) werkt dat ook niet.
Vind het een lastige vraag.
De situatie en de soort benodigde hulp is niet echt vergelijkbaar, motorrijder vd bejaarde, vind ik.
Ben ook wel benieuwd hoe dat horloge zeker weet dat je niet meer beweegt vanwege nood of andere situaties.
Wat ik wel bijzonder blijf vinden is de regelmatig terugkerende opmerking ' omdat ik alleen was deed ik het maar niet '
Dan neem je dus automatisch meer risico terwijl je dan samen het grotere risico neemt elkaar op te zadelen met de hulp voor de ander.
Kennis van me ging onderuit, rest vd groep een kutdag en savonds stond hij met een arm in het gips te zuipen. Misschien iedereen wel, ik had geen zin.
De Garmin inreach is wat ik begrepen heb de helft vd prijs van de eerst volgende sateliet apparaat, maar dan heb je ook telefoon dus 2 weg communicatie.
350 tov 700 en nog veel meer.

Mijn voor kettingwiel is er afgelopen in de bush bush, maar slechts 2 km vd semi bewoonde wereld. Gecombineerd met bijvoorbeeld een gebroken enkel is dat niet een stuk wat je even gaat hinkelen.

In Italië een pas opgereden waar het op de top stonk naar marmotten poep, eenmaal aan het andere uiteinde vd pas stonden iets van 17 waarschuwings borden, ben je dan alleen gevaarlijk bezig als je de ene kant oprijd 🤷🏼‍♂️
 
Ik denk (weet niet zeker) dat een inreach het over lange tijd nog steeds doet terwijl een smartphone altijd weer afhankelijk is van allerlei dingen zoals updates en verouderde apps. Even als voorbeeld, mijn garmin quest GPS (20 jaar oud) doet het nog steeds, wel met oude kaarten maar het werkt gewoon goed. Afgelopen zomer deed mijn route app van 1 jaar oud op de smartphone het al niet meer. En de inreach kun je aan de buitenkant van je jas hangen, dat is handiger dan een telefoon op je motor waarvan je maar moet hopen dat die er nog is en dat die bereikbaar is.
O en de communicatie op de inreach is ook twee kanten op met tekst, geen spraak.
De Garmin inreach is wat ik begrepen heb de helft vd prijs van de eerst volgende sateliet apparaat, maar dan heb je ook telefoon dus 2 weg communicatie.
350 tov 700 en nog veel meer.
 
Laatst bewerkt:
Als ik ff een uurtje ga uitwaaien, dan deel ik mijn live-locatie via whatsapp met mijn vrouw. Ga ik met anderen rijden, dan doe ik dat niet. Idem op op de racefiets of de mountainbike.
 
Ik hang de Inreach aan mijn drinkrugzak waar ook mijn geld, papieren en eten inzitten als ik offroad rijd.

Afgelopen juni maakte mijn maat een forse klapper met de enduro op 1200 meter hoogte op een bergkam, knie verdraaid, ribben gebroken, en reed ik ergens de berg op (motor bleef hangen op uitstekende bosjes), dan ben je blij als je een In reach hebt mocht het nodig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan