Wat denken jullie: gaat de gemiddelde motorinhoud dalen?

Een quad is trouwens ook best leuk speelgoed, terwijl je daar volgens mij ook gemiddeld niet super hard mee rijdt. Het vraagt volgens mij ook een actieve vorm van rijden.

Beetje lastig tussen de files door, maarja.
 
...


Ik zie deze trend ook. 20 jaar geleden had een diesel-auto van 1500 kg nog een 2,5 liter dieselmotor. Nu heeft mijn 1500 kg auto een 1,6 liter turbodiesel. En dan is deze nog vlotter ook dan die 2,5 liter diesel van vroeger. En zuiniger al helemaal.

Hoezo?

Van 1993 tot 2000 reed ik met een Audi80 (model 1980), een diesel van 1500cc
Ding liep een (toen) behoorlijke 140.
Verbruik: 1:22 bij reizen, en 1:20 woonwerk.

Van 1988 tot 1993 had ik een Renault18 break, 2.5liter diesel, en ook deze deed maar 1:20 a 1:16.

Hoezo vroeger waren het zuipschuiten?
Flitsend was het niet allemaal, maar dat speelde toen nog geen zo'n grote rol
Tegenwoordig speelt het wel een rol. Een imago rol, want in de praktijk heeft 95% van de bestuurders genoeg aan 50pk.


Zolang de koper bereid is om de dikke pk blokken te kopen gaat de commercie ze maken.
Als het grote deel van het koperspubliek geleidelijk overschakelt op lagere cc inhoud, dan gaan de fabrikanten ook volgen. Enerzijds de niche producten van de zware supersport om het technische kunnen van de fabrikant te demonstreren en naambekendheid te verwerven en anderzijds de massa productie van de kleinere blokjes waar dan de winst op zit.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs in een motorblad gelezen een intervieuw met zo'n pief van Bmw, dat ze toch echt ook wel willen gaan downsizen met bepaalde motoren.

Het was nu nog niet zo direct aan de orde omdat voor motoren lange ontwikkel tijden staan en motoren vaak lang mee moeten voordat er een opvolger komt(het motorblok dus).

Daarnaast heeft Bmw ook scooters aangekondigd en dat is toch ook een vorm van downsizen?. Niet de vorm die hier bedoeld word, maar toch.
 
}) })

100 pk grens voor motoren? Dat ze eerst de mauto's met 300-tot over de 500 pk begrenzen. Stomme bemoeizucht.

Zelf zou ik meer dan zat hebben met een motor van 100 pk, daar gaat het niet om.

:] :W
 
Onlangs in een motorblad gelezen een intervieuw met zo'n pief van Bmw, dat ze toch echt ook wel willen gaan downsizen met bepaalde motoren.
En daar geloof ik nou eigenlijk helemaal niets van. Het heeft geen enkel voordeel om een kleiner blokje te gebruiken. Grotere blokken, met hetzelfde vermogen slijten langzamer, zijn net zo zwaar en hebben een stuk minder koelproblemen, allemaal omdat ze voor 't zelfde vermogen langzamer draaien. Ook zijn ze een stuk goedkoper omdat de eisen aan 't materiaal veel lager zijn.

Ik zie eerder steeds meer grote blokken komen (zoals nu al gebeurt) met meer koppel en niet zo heel veel vermogen. Dat rijdt prettig en verbruikt ook niet al teveel. Er is namelijk geen enkel verband tussen cilinderinhoud en verbruik..
 
En daar geloof ik nou eigenlijk helemaal niets van. Het heeft geen enkel voordeel om een kleiner blokje te gebruiken. Grotere blokken, met hetzelfde vermogen slijten langzamer, zijn net zo zwaar en hebben een stuk minder koelproblemen, allemaal omdat ze voor 't zelfde vermogen langzamer draaien. Ook zijn ze een stuk goedkoper omdat de eisen aan 't materiaal veel lager zijn.

Ik zie eerder steeds meer grote blokken komen (zoals nu al gebeurt) met meer koppel en niet zo heel veel vermogen. Dat rijdt prettig en verbruikt ook niet al teveel. Er is namelijk geen enkel verband tussen cilinderinhoud en verbruik..

ik zie ze inderdaad altijd groter worden, maar toch altijd gepaard met meer koppel EN pk's
enkel koppel erbij zie ik toch niet veel, tenzij je me natuurlijk een paar voorbeelden kunt geven
 
Voor woon/werk vind ik een zware motor met grote cilinderinhoud toch wel fijn, lekker laag in de toeren wanneer je 120/130 rijdt. Mijn diversion had wat dat betreft ook wel wat meer cc-tjes mogen hebben.

Mijn Duc draait ongeveer 5000 rpm wanneer je 150 rijdt en dat rijdt echt fantastisch en die is nog een stuk zuiniger ook dan mijn Div (als je een beetje normaal rijdt tenminste).

En inderdaad, hoe groter het blok hoe minder koelproblemen, dus wat mij betreft kan de cilinderinhoud niet groot genoeg zijn, zeker voor woon/werk of lange vakanties.
 
ik zou best een 400 cc supersport willen...tegenwoordig kunnen ze daar vast wel 100 pk uitpersen...lekker licht naaimachientje om mee te spelen :9~
 
Voor de openbare weg heb ik liever veel koppel ipv veel vermogen.
Liever een 1000 met 100pk en 110nm koppel dan een 600 met 130pk en 65nm koppel.

Niks is zo irritant dan jezelf helemaal wezenloos te schakelen als je even moet inhalen met duo.


Maargoed, ieder zijn meug. Leven en laten leven. :]
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat ze in de toekomst komen met een 400cc + turbo ofzo, lijkt me wel geinig :)
Da's buitengewoon onverstandig. Dan krijg je een enorm nerveus blok, wat zwaarder is als een atmosferische motor met ook nog 's gigantische turbo-lag.

ik zou best een 400 cc supersport willen...tegenwoordig kunnen ze daar vast wel 100 pk uitpersen...lekker licht naaimachientje om mee te spelen :9~~
As said, cc's en gewicht hebben niets met elkaar te maken. Waarschijnlijk is een verkleinde 600cc (naar jouw 400 cc) zelfs zwaarder dan de sterkere 600...

Besparen op rijwielgedeelte e.d. kan veel meer opleveren. Kijkend naar een sportfiets kan er makkelijk 15/20 kg af van 't frame/rijwielgedeelte. Dan schrijf je je frame alleen wel af na een crash (koolstof) omdat hij niet schokbestendig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan