emielvenlo
MF'er
- 24 sep 2009
- 212
- 0
400cc met turbo......lijkt me wat.
Zie je nu in de autoindustrie... 1400cc met turbo... en een bak vermogen... en vooral zuinig.
Ik zie deze trend ook. 20 jaar geleden had een diesel-auto van 1500 kg nog een 2,5 liter dieselmotor. Nu heeft mijn 1500 kg auto een 1,6 liter turbodiesel. En dan is deze nog vlotter ook dan die 2,5 liter diesel van vroeger. En zuiniger al helemaal.
Nou, aangezien de grote fabrikanten hun markt niet op Nederland hebben afgesteld, zal er geen reet veranderen.
Dit is een wereldwijde trend.
Ik vermoed zelf wel dat we in de toekomst naar +-500 cc turbomotors gaan. Die zullen alsnog sneller zijn als de huidige motoren en daarbij veel zuiniger. Dus wat is er op tegen.
Een YZF-R6 is ook vlotter dan een oudere CBR 1000F. Dus in afgelopen twintig jaar tijd, naar 60% motorinhoud, ongeveer gelijkblijvend vermogen en een stukje vlotter.