uiteraard...Jij begint door met de stelnippel van de remkabel uit te draaien de door de onderste remhevel bediende remschoen aan te laten lopen. Nu ga je die stang op de onderste remhevel vastzetten om de bovenste remhevel af te stellen. In principe prima.
Wat je nu gelijk controleren moet is of alle speling uit je remkabel verdwenen is. Die stang zal namelijk door zijn gewicht proberen de onderste remhevel zo te kantelen dat zijn remschoen weer vrij komt van de remtrommel. Als die spelingvrij is kan je doorgaan met de bovenste remhevel af te stellen.
Zo staat het ook in de jawa boekjes!Ik stel ze altijd af op gevoel...
Motor op de bok, wiel een zwiep geven en dan eerst de master stellen totdat je merkt dat je wiel afremt/ weerstand krijgt.
dan een halve slag terug, en dan de slave op de zelfde manier. Werkt als een tiet (ooit eens geleerd van een ouwe jawa knar)
heeft het voordeel dat het zelf-regelend is, maar het nadeel dat je als je de kabel pakweg 1cm vertrekt aan het stuur, die 1cm nu verdeeld moet worden over beide remsleutels en dus maar voor 0.5cm "bewogen" worden, ipv dat de eerste sleutel de volle 1cm "bewogen" wordt en die "beweging" voor de volle 100% wordt overgezet naar de andere sleutel.Een voorbeeld zoals het al eens toegepast is:
Wat je vergeet is dat de nieuwe "hevels" de helft van de oude hevel is, dus bij elkaar opgeteld heb je weer de oude verplaatsing van de remhendel.heeft het voordeel dat het zelf-regelend is, maar het nadeel dat je als je de kabel pakweg 1cm vertrekt aan het stuur, die 1cm nu verdeeld moet worden over beide remsleutels en dus maar voor 0.5cm "bewogen" worden, ipv dat de eerste sleutel de volle 1cm "bewogen" wordt en die "beweging" voor de volle 100% wordt overgezet naar de andere sleutel.
oftewel : je moet je hendel dubbel zo ver intrekken als je niets verandert aan de lengte van de sleutel-armen.
't is maar dat je zoiets moet vermelden als je zoiets post, voor iemand dat gaat na-bouwen en dan vast stelt dat ...Wat je vergeet is dat de nieuwe "hevels" de helft van de oude hevel is, dus bij elkaar opgeteld heb je weer de oude verplaatsing van de remhendel.
Ik heb bijna 15 jaar op een laverda 750 S uit 1969 gereden.Fatsoenlijke trommelremmen voor motorfietsen bestaan niet en hebben ook nooit bestaan.
Houd nooit een jaren '80(of later) Dnepr-trommel aan als referentie voor de werking van trommelremmen.....Remt dat dan? mijn dnepr remde ook slecht, 1 van de redenen van verkoop... en je zit weer met een ovale trommel.. maar op zich misschien uitzoeken waard..
1ste optie is een '68-'70 BSA/triumph wiel/rem..Schijnen goed te remmen.
Eigenlijk horen er dan ook nog Nogrip Glaciaalbanden bij.Er zit dus geen gang in dat ding maar tijdig stilstaan is evengoed onmogelijk,...
Topding,..
Ik volg je met belangstelling Sammie, een 10 voor vasthoudendheid
Ik heb zo'n wiel als achterwiel in mijn dnepr gehad..Houd nooit een jaren '80(of later) Dnepr-trommel aan als referentie voor de werking van trommelremmen.....
Een Ural Volnaaf (toegepast ruwweg vanaf ca 1990) remt doorgaans prima en is uitermate vormvast. Uiteraard alleen mits je de remschoenen fatsoenlijk pas maakt, een goede ankerplaat gebruikt, de boel netjes afstelt, en binnen de gebruikelijke beperkingen van de remtrommel zoals heet worden bij veelvuldig aggressief remgedrag of een paar kilometer berg-afwaards rijden met slepende rem.
Nadelen zitten er overigens ook aan: je zit vast aan de spaak-hoek (rechte spaken, die een flink eind door aluminium moeten) en dat beperkt je keuze aan velgen.
Joh, hij is slomer dan de 13 pk, en start prut.. dus duidelijk iets niet goed.Kijk! Never change a winning team!
Je zou even de Enfield op de Dyno kunnen zetten, en meten wat het vermogen is.
Misschien komen er dan wat dingen bovendrijven.
Groet
Sebas
Ik rijd er ook al een jaar of wat mee rond. En nog vrij veel ook. Geen probleem hoor.Ik heb zo'n wiel als achterwiel in mijn dnepr gehad..