Wat zijn de regels bij een politie escorte

:^

En als je als motorrijder echt pech hebt, wordt je gewoon klem gereden door een andere motorrijder. Ik heb bij de waardetransporten van De Nederlandsche Bank gereden. Daar rijden ook dikke gepantserde Patrol's voor en achter. Indien nodig komt er niemand langs. Motorrijders zijn weleens klem gereden door andere motorrijders. Geloof me, door zo'n zware Patrol wil je ook niet van de weg gedrukt worden...
Als het zover komt, dan heb je overigens al heel wat aanwijzingen genegeerd!

Zoals Baksteen eerder al schreef, het is niet voor niets dat er beveiliging en/of begeleiding omheen rijdt. Ik heb altijd een whiteboard marker bij me. Daar kan je dan heel snel even een kenteken, plaats en tijd mee op de tank schrijven. Als je dan zo'n aanwijzing niet opvolgt, volgt er wel een briefje uit Leeuwarden. Vaak heb je geen tijd om gesprek aan te gaan, omdat zo'n transport ook niet stopt voordat het op de eindlocatie is.
en dus geen rare gedachte gang ;)
 
TS spreekt overigens over de situatie met een parallelbaan. Ik denk dan aan zoiets als de A16 bij Rotterdam of de A12 bij Utrecht. Hoe zit het dan in zulke situatie? Mag je dan passeren indien je geen maximum snelheid overschrijdt of andere overtredingen begaat?
 
Hier had ik al op gereageerd. Je krijgt ook een aanwijzing van de motorrijders die je als eerste tegenkomt. Dat steeds meet (*&*#$%#@$$%^&( die aanwijzingen niet snappen is een ander issue.

Verder is er ook nog zoiets als gezond verstand en sociaal gedrag.
Ik begeleid regelmatig spoedtransporten van Ambulances, daar ga je toch niet gewoon lekker ertussendoor rijden :? |(

Nee. Maar wel er achter aan O-)
 
TS spreekt overigens over de situatie met een parallelbaan. Ik denk dan aan zoiets als de A16 bij Rotterdam of de A12 bij Utrecht. Hoe zit het dan in zulke situatie? Mag je dan passeren indien je geen maximum snelheid overschrijdt of andere overtredingen begaat?

Volgens mij is het ook zo gebeurd.
 
Die aanwijzing(en) krijg je dus in de vorm van een stopteken. Zo gaat het ook met bv wielerwedstrijden. Kruisende verkeer krijgt een stopteken, sluitrijder geeft het verkeer weer vrij. Je mag zoiets kruisen echter je hebt een stopteken gekregen en mag dus niet oprijden.

Een militaire colonne wordt meestal niet begeleid door politie/marechaussee en heeft wellicht daarom een aparte status.

Waar haal je weg dat TS stopteken oid heeft gekregen. Of dat hij de begeleiding heeft doorkruisd?

Wat TS zegt is dat hij rechts van de blokmarkering heeft ingehaald omdat hij afsloeg, wat dus gewoon is toegestaan.
 
TS spreekt overigens over de situatie met een parallelbaan. Ik denk dan aan zoiets als de A16 bij Rotterdam of de A12 bij Utrecht. Hoe zit het dan in zulke situatie? Mag je dan passeren indien je geen maximum snelheid overschrijdt of andere overtredingen begaat?

Als je niet mag passeren, dan zal vaak de laatste motorrijder half achterstevoren op de motor zitten, of staan, om je een aanwijzing te geven.

Als er genoeg motorrijders zijn en er tijd os, zal er een motorrijder op die parallelbaan rijden ter hoogte van de laatste motorrijder op de hoofdrijbaan, en op die manier het verkeer even ophouden...
 
Laatst bewerkt:
Ja, jij, of ik, kan de 'rommel' op de kruising op ruimen...

Zo heb ik weleens wat commentaar op sommige motorrijders van de burger begeleidingsteams. Tijdens de Ooievaarsrit vorig jaar bijvoorbeeld. Dat is een rit met heel veel vrachtwagens (eigenlijk 4 ritten) waarin dan naast de chauffeur mensen met een verstandelijke handicap plaats nemen, over een bepaalde route door Den Haag en het Westland. Die mensen hebben de dag van hun leven, geweldig om te zien!
Op een hele grote en drukke kruising stond een van die begeleiders niet midden op de kruising, maar aan de zijkant. Toen ik aankwam en hem riep, antwoorde hij:"Ja, zo kan ik die mooie vrachtwagens goed zien!"
"Pardon! :? Je moet hier staan, dan kan je namelijk het overige verkeer goed zien, die zien jou nu namelijk niet!"
Uiteraard vond hij dat ik dat niet goed had, want wat weet ik er nou van... Ik heb het een en ander doorgegeven aan m'n collega die me over nam en even zijn motornummer en kenteken door gegeven bij de leiding. Dit was gewoon gevaarlijk.

Ja... die lui zijn helemaal prutsers... geef ze een hesje en ze denken dat ze macht hebben en maar wat aan mogen scheuren. Levensgevaarlijk die gasten, sommigen zijn nog erger als buschauffeurs |(








De goeden daargelaten natuurlijk he O-)
Van de begeleiders, niet de buschauffeurs B|






denk dat hij bedoelt dat hij daar tijd voor had.. niet zo aangevallen doen stoeptegel

Maak ik zelluf nog wel uit B|

Stoeptegel :? _O-
 
Laatst bewerkt:
:Y ligt idd aan jou. Ik begrijp het nl allemaal wel ;)

Ik lees nergens dat TS een preek kreeg, dat is nogal suggestief. Een gesprek is heel wat anders toch ?

Dat laatste had ik al op gereageerd. Het zal er vast aan liggen dat ik een heel ander referentiekader heb op dit gebied.Vaders/ moeders :?

:N


Maar Mod en God ligt natuurlijk niet voor niets wel heel dicht bij elkaar O-)

Preek is misschien wat overdreven, maar ik vind het toch wel erg raar als ik aan de kant gezet zou worden omdat ik de regels niet overtreed.

Als TS geen tekens heeft gekregen van de politie (om wat voor reden dan ook) dan hoeven ze hem ook niet aan de kant te zetten om hem op een nette manier toe te spreken. Want TS (en menig ander weggebruiker) kan niet ruiken dat je er niet langs mag als daar geen regels voor zijn toch?
 
Ja... die lui zijn helemaal prutsers... geef ze een hesje en ze denken dat ze macht hebben en maar wat aan mogen scheuren. Levensgevaarlijk die gasten, sommigen zijn nog erger als buschauffeurs |(








De goeden daargelaten natuurlijk he O-)
Van de begeleiders, niet de buschauffeurs B|Maak ik zelluf nog wel uit B|

Stoeptegel :? _O-

Sommige van die begeleiders raken zelfs de colonne kwijt! :X
 
Zoals ik zelf al zei: Een aanwijzing dien je op te volgen, maar dat was het punt van TS niet. Als ik goed lees, vraagt hij of er regels zijn voor buiten de aanwijzingen om! Natuurlijk heeft iedereen gezond verstand en is er ook nog zoiets als respect en op je beurt wachten. Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het volgens mij niet met een verkeersregel is vastgelegd, zoals dat wel bij een militaire colonne het geval is. :)
 
Waar haal je weg dat TS stopteken oid heeft gekregen. Of dat hij de begeleiding heeft doorkruisd?

Wat TS zegt is dat hij rechts van de blokmarkering heeft ingehaald omdat hij afsloeg, wat dus gewoon is toegestaan.

Wel even kijken waarop ik reageer he, dit ging om het al dan niet mogen doorkruisen van een escorte :(
 
TS spreekt overigens over de situatie met een parallelbaan. Ik denk dan aan zoiets als de A16 bij Rotterdam of de A12 bij Utrecht. Hoe zit het dan in zulke situatie? Mag je dan passeren indien je geen maximum snelheid overschrijdt of andere overtredingen begaat?

In dat geval zal het heeel moeilijk zijn voor een van de begeleidende politiemotorrijders om nog weer bij je te komen :?

Als je geen overtredingen begaat...dus ook geen aanwijzingen niet opvolgt.... dan zou het mogen.
Maar nogmaals..... houdt er rekening mee hoe het over zou komen. Een glijdend transport* van een ambulance zal hier geen last van hebben, als er een zwaar beveiligde VIP rijdt zou het heel anders kunnen zijn.


* er is niet per se sprake van de noodzaak van hoge snelheid, wel van goede doorstroom, geen sterke acceleratie, remmingen of plotselinge manoeuvres ivm de toestand van de patiënt
 
Preek is misschien wat overdreven, maar ik vind het toch wel erg raar als ik aan de kant gezet zou worden omdat ik de regels niet overtreed.

Als TS geen tekens heeft gekregen van de politie (om wat voor reden dan ook) dan hoeven ze hem ook niet aan de kant te zetten om hem op een nette manier toe te spreken. Want TS (en menig ander weggebruiker) kan niet ruiken dat je er niet langs mag als daar geen regels voor zijn toch?

Misschien zou dat kunnen vallen onder de noemer "begrip kweken" ?

Iets wat in de huidige maatschappij inderdaad wel eens als vreemd ervaren blijkt te worden. Dan krijg je mensen die Bakstenen voor stoeptegels gaan uitmaken bv :P ;)
 
Die aanwijzing(en) krijg je dus in de vorm van een stopteken. Zo gaat het ook met bv wielerwedstrijden. Kruisende verkeer krijgt een stopteken, sluitrijder geeft het verkeer weer vrij. J[....]

Nou kom ik zelden of nooit wielerwedstrijden tegen, maar toch even nieuwsgierig: hoe ziet het "vrijgeef"-signaal van de sluitrijder (indien aanwezig) eruit?
 
Misschien zou dat kunnen vallen onder de noemer "begrip kweken" ?

Iets wat in de huidige maatschappij inderdaad wel eens als vreemd ervaren blijkt te worden. Dan krijg je mensen die Bakstenen voor stoeptegels gaan uitmaken bv :P ;)
gegrip voor de overtreder :Y ik ben voor :Y :9

nou jij weer gipsblok *O*
 
Laatst bewerkt:
Misschien zou dat kunnen vallen onder de noemer "begrip kweken" ?

Iets wat in de huidige maatschappij inderdaad wel eens als vreemd ervaren blijkt te worden. Dan krijg je mensen die Bakstenen voor stoeptegels gaan uitmaken bv :P ;)

Ik denk dat een klinker dan nog een correctere weergave van het postuur van Baksteen is. Of nog beter: een betonband :+
 
Nou kom ik zelden of nooit wielerwedstrijden tegen, maar toch even nieuwsgierig: hoe ziet het "vrijgeef"-signaal van de sluitrijder (indien aanwezig) eruit?

Een motorrijder, meestal politie, geeft dat met een duidelijk fluitsignaal, om de aandacht op hem te vestigen, en daarna met zijn handen aan. Hij wijst in alle richtingen naar de verkeerslichten. Soms gaat dat wat snel en draait hij een van zijn handen, meestal rechts, boven zijn hoofd in het rond.
Indien het voorkomt dat een kruisingsvlak niet vrij is, wordt over het algemeen de boel weer even op gang geholpen en netjes en leeg achter gelaten. Daarna moet men zelf weer nadenken.
 
Misschien zou dat kunnen vallen onder de noemer "begrip kweken" ?

Iets wat in de huidige maatschappij inderdaad wel eens als vreemd ervaren blijkt te worden. Dan krijg je mensen die Bakstenen voor stoeptegels gaan uitmaken bv :P ;)

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik word liever staande gehouden en krijg een "preek" en geen boete dan dat ik meteen mag betalen :Y

Maar als je in weze niets verkeerd doet, zie ik de noodzaak niet in om iemand langs de kant te zetten om hem toe te spreken.

Moet de wetgever er maar voor zorgen dat het, net als bij militaire collones, duidelijk omschreven staat wat wel en niet mag. :Y
 
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik word liever staande gehouden en krijg een "preek" en geen boete dan dat ik meteen mag betalen :Y

Maar als je in weze niets verkeerd doet, zie ik de noodzaak niet in om iemand langs de kant te zetten om hem toe te spreken.

Moet de wetgever er maar voor zorgen dat het, net als bij militaire collones, duidelijk omschreven staat wat wel en niet mag. :Y

Ja, maar ja, bij de militaire colonne is het eea afgeregeld in de verkeerswetgeving. Daar houdt men zich vaak ook niet aan. Als je aan de gemiddelde bestuurder vraagt hoe en waaraan hij een militaire colonne kan herkennen, weten ze dat niet. Dus dat zegt niets. het is tegenwoordig toch al snel 'ik moet erdoor en dus moet iedereen maar even wachten'.
Omdat deze regeling mbt colonnes wel is afgeregeld, kan je er ook voor schrijven, wat ik dus ook deed en kan doen in voorkomende gevallen. Een en ander afhankelijk van de gevaarszetting natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp eruit dat je over de uitvoegstrook de escorte voorbijgereden bent ?

Formeel zijn er geen regels voor, maar zo'n escorte is niet voor niets. Afhankelijk van wat voor soort escorte het is natuurlijk. Als het een escorte is ter beveiliging van een VIP of iets dergelijks dan is het erg 'onhandig' om er dan op zo'n manier langsop te rijden.... die beveiliging is tenslotte niet voor niets, schijnbaar is er een verhoogd risico en men weet tenslotte niet wat de intentie is van een motorrijder die dan plots wel in de buurt komt rijden.
Hier schrijf je dat er geen regels zijn
Zowiezo is elk escorte een gebeurtenis waarbij de motorrijders aan alle kanten ogen en oren moeten hebben, het is echt ongelofelijk hoe stom sommige weggebruikers zich gedragen...normaal al, maar zeker tijdens zoiets.... alle onverwachte dingen leveren dan extra werk en/of gevaar op.




Hier had ik al op gereageerd. Je krijgt ook een aanwijzing van de motorrijders die je als eerste tegenkomt. Dat steeds meet (*&*#$%#@$$%^&( die aanwijzingen niet snappen is een ander issue.
Hier schrijf je dat bestuurders de aanwijzingen niet snappen.
Verder is er ook nog zoiets als gezond verstand en sociaal gedrag.
Ik begeleid regelmatig spoedtransporten van Ambulances, daar ga je toch niet gewoon lekker ertussendoor rijden :? |(
Kun je begrijpen dat het moeilijk wordt voor chauffeurs?

OT:
Ik kruis geen politie-escortes (als langs achteren tussen eerste en laatste voertuig terechtkomen) (maar iemand die een oprit oprijdt en dan tussen de colonne terchtkomt, "kruist" ook de colonne...)

maar zowel met de moto als met de auto ben ik ze al voorbijgereden op de uitvoeg-invoegstrook, ik kan het ook niet helpen dat ik me vergis van uitrit.

(overigens, als het een échte spoedopdracht is dan ligt hun snelheid toch hoger dan 120km/u en dan rijden ze niet in de weg)
 
Ja, maar ja, bij de militaire colonne is het eea afgeregeld in de verkeerswetgeving. Daar houdt men zich ook niet aan. Als je aan de gemiddelde bestuurder vraagt hoe en waaraan hij een militaire colonne kan herkennen, weten ze dat niet. Dus dat zegt niets. het is tegenwoordig toch al snel 'ik moet erdoor en dus moet iedereen maar even wachten'.
Omdat deze regeling mbt colonnes wel is afgeregeld, kan je er ook voor schrijven, wat ik dus ook deed en kan doen in voorkomende gevallen.

Volgens mij blauw zwaailicht voor en achter? En voorbijrijden mag hier meestal wel.

Edit: bij een meerbaansweg.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij blauw zwaailicht voor en achter? En voorbijrijden mag hier meestal wel.

Edit: bij een meerbaansweg.

Daar gaat het dus om, miliktaire colonne heeft veel dingen maar geen blauwe zwaailichten.

Eerste voertuig links -en rechtsvoor blauwe vlagg en rechts blauwe koplamp
Laatste voertuig rechtsvoor groene vlag en een rechts groene koplamp
Overige voertuigen rechts blauwe vlag en rechts blauwe koplamp
 
Terug
Bovenaan Onderaan