Wat zijn de regels bij een politie escorte

Ok, ik wil even voorop stellen dat het allemaal naar mijn mening relaxed is afgehandeld door de motoragent en dit dus niet bedoeld is om mijn gelijk te halen.

Voor die het willen weten:
Er zijn geen aanwijzigen gegeven behalve dat ze tot aan het knooppunt elke baan rijdend bezet hielden met een gemarkeerde motor en zwaailichten (sirenes volgens mij niet) Er waren geen (oplichtende) bordjes. In mijn beleving ging ik inhalen toen de blokmarkeringen begonnen op de meest rechtse baan. De motoragent gaf aan dat hij rechts van de blokmarkeringen reed op dat moment en ik hem dus rechts inhaalde. In mijn herinnering was dat niet zo maar nogmaals het is relaxed afgehandeld en ga er vanuit dat ik fout zat.

Hij zei ook dat ik altijd achter een escorte moet blijven. Ik vraag me alleen af hoe ik het had kunnen weten en wat de andere regels zijn.
 
Een motorrijder, meestal politie, geeft dat met een duidelijk fluitsignaal, om de aandacht op hem te vestigen, en daarna met zijn handen aan. Hij wijst in alle richtingen naar de verkeerslichten. Soms gaat dat wat snel en draait hij een van zijn handen, meestal rechts, boven zijn hoofd in het rond.

Ah, OK, bedankt, dat laatste meen ik inderdaad wel eens gezien te hebben.

BTT, in het geval van de TS is er klaarblijkelijk gewoon een klein misverstandje geweest... zonder (behalve tijdverlies en een beetje schrik) nadelige gevolgen.
 
[BE] :)

In Be heb je eerst de uitrit en dan pas de oprit.

In NL heb je veel "weefstroken" waar uit- en inrit in elkaar overgaan.

(wel goed om weten zodat ik me daar dan in NL niet laat aan vangen *D )

Belgie is daar gewoon logischer in. Die weefstroken zijn een ramp. Het is al moeilijk genoeg voor mensen om links of rechts te gaan zonder op te moeten letten op andere mensen die het tegenovergestelde willen.

In Belgie hebben we ook een pechstrook. Die is voor in geval van pech. In Nederland hebben ze een vluchtstrook, maar als je moet vluchten kan je beter op de snelweg blijven.
 
Overigens was het niet te zien wat er ge-escorteerd werd. Niet omdat het zicht geblokkeerd werd maar omdat er niets anders reed. Ik denk dus dat ze het verkeer aan het ophouden waren zodat iemand later zonder file de weg kon gebruiken.

Ik ga natuurlijk niet het voertuig dat ge-escorteerd word in de weg rijden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij blauw zwaailicht voor en achter? En voorbijrijden mag hier meestal wel.

Edit: bij een meerbaansweg.

Kijk daar ga je al...
  • Eerste voertuig: links- en rechtsvoor een blauwe vlag en een blauwe lichtdoorlatende kap voor de rechter koplamp;
  • Overige voertuigen: rechtsvoor een blauwe vlag en blauwe lichtdoorlatende kap voor de rechter koplamp;
  • Laatste voertuig: groene vlag rechtsvoor en een groene lichtdoorlatende kap rechtsvoor.

Er voorbij rijden mag wel, tenzij wordt aangegeven van niet, door middel van aanwijzingen. Maar bijvoorbeeld bij een afrit er even tussendoor, theoretisch gezien mag het niet.
 
militaire colonne

help-mc.jpg
 
Paar keren de Blik op de weg VTB special gekeken. Maar geen aanwijzingen is gewoon doorrijden.



Vaak is het niet "wenselijk" dat de escorte ingehaald of voorbijgereden word. Ivm onrust in de auto :+

En anders kost het je koeken :P

Zeer goeie afleveringen van BODW :}

Je ziet daar ook heel goed de paniek die sommige mensen overvalt als ze worden geconfronteerd met zo'n escorte, ze "bevriezen" midden op de weg, dan moet je als motoragent ook je hoofd koel kunnen houden en de bestuurder toch daar weg krijgen
 
Maar bijvoorbeeld bij een afrit er even tussendoor, theoretisch gezien mag het niet.

Volgens mij mag dat dus wel. Je mag alleen niet doorkruisen.

Stel dat je er tussen komt te rijden en je krijgt rood licht moet je zelfs stoppen, voor jou gelden de verkeersregels nog steeds.
 
Volgens mij mag dat dus wel. Je mag alleen niet doorkruisen.

Stel dat je er tussen komt te rijden en je krijgt rood licht moet je zelfs stoppen, voor jou gelden de verkeersregels nog steeds.

Nope... als je er tussen zit, moet je mee rijden. Dat je dat niet doet, snap ik ook nog wel. Vaak als er begeleiding bij is, krijg je wel een teken dat je mee moet rijden. Ik ben wel eens heel boos geworden, omdat mensen tóch bleven staan:"Het is toch rood!" "Ja, ik geef je toch ... aan dat je door moet rijden..." (Soms komen daar nog wat vloeken tussendoor :X ) Sommige mensen willen het gewoon niet snappen en denken dat je voor de lol midden op een kruising staat.
Je moet die colonne als het ware zien als één heel lang voertuig. Het is voor de chauffeurs in de colonne ook irritant als er wéér zo'n eierkoek tussen gaat zitten... gewoon even wachten kan ook, en is veel veiliger.
 
Laatst bewerkt:
Nope... als je er tussen zit, moet je mee rijden. Dat je dat niet doet, snap ik ook nog wel. Vaak als er begeleiding bij is, krijg je wel een teken dat je mee moet rijden. Ik ben wel eens heel boos geworden, omdat mensen tóch bleven staan:"Het is toch rood!" "Ja, ik geef je toch ... aan dat je door moet rijden..." (Soms komen daar nog wat vloeken tussendoor :X ) Sommige mensen willen het gewoon niet snappen en denken dat je voor de lol midden op een kruising staat.
Je moet die colonne als het ware zien als één heel lang voertuig. Het is voor de chauffeurs in de colonne ook irritant als er wéér zo'n eierkoek tussen gaat zitten... gewoon even wachten kan ook, en is veel veiliger.

Ik kan de teksten even niet terug vinden in de WvW. Maar hier staat het toch anders:

http://www.theorieexamens.com/downloads/Les1_Begripsbepalingen.pdf

(wellicht niet de meest betrouwbare bron)

VOOR MILITAIRE COLONNES GELDEN AFWIJKENDE REGELS. DEZE ZIJN:
• ALS HET EERSTE VOERTUIG VAN EEN MILITAIRE COLONNE EEN
GROEN VERKEERSLICHT IS GEPASSEERD DAN MOGEN DE ANDERE
VOERTUIGEN VAN DE MILITAIRE COLONNE OOK DOOR RIJDEN, OOK AL
IS HET VERKEERSLICHT INMIDDELS OP GEEL OF ROOD GESPRONGEN.
• MILITAIRE COLONNES HOEVEN VOETGANGERS EN GEHANDICAPTENVOERTUIGEN
NIET VOOR TE LATEN GAAN ALS DEZE BIJ EEN ZEBRAPAD
OF V.O.P. (VOETGANGERS OVERSTEEK PLAATS) WILLEN OVERSTEKEN.
• BINNEN DE BEBOUWDE KOM HOEVEN MILITAIRE COLONNES EEN
BUS DIE BIJ DE HALTE WEG WIL RIJDEN NIET VOOR TE LATEN GAAN.
WEGGEBRUIKERS MOGEN EEN MILITAIRE COLONNE NIET DOORSNIJDEN.
HET INHALEN VAN EEN MILITAIRE COLONNE IS WEL TOEGESTAAN.
JE MAG ER OOK TUSSEN GAAN RIJDEN. VOOR JOU BLIJVEN
WEL DE GEWONE VERKEERSREGELS GELDEN
.

Als je een teken krijgt van iemand die daartoe bevoegd is (ik neem maar aan dat jij dat dan bent) moet je dat uiteraard opvolgen. Tekens gaan voor regels.
 
Afgelopen zaterdag op een politie escorte gestuit. Bij een knooppunt gingen zij rechtdoor dus kon ik er langs via de parallel rijbaan om vervolgens de afslag te nemen naar de andere snelweg.

Een van de motoragenten vond dat niet ok. Dus even een gesprek over gehad dat ik dat niet meer moet doen. Nu snap ik het probleem niet maar so be it.

Nu vroeg ik me af wat zijn de regels eigenlijk nooit gehad tijdens mij rijles. Ja, wel dat ik de aanwijzigen van de politie moet opvolgen. Maar ze gaven op dat moment geen aanwijzing dus blijkbaar behoor ik het te weten.


Hoewel je waarschijnlijk geen wetten overtrad moet je altijd de instructies van een politie met dienst opvolgen.
 
Nope... als je er tussen zit, moet je mee rijden. Dat je dat niet doet, snap ik ook nog wel. Vaak als er begeleiding bij is, krijg je wel een teken dat je mee moet rijden. Ik ben wel eens heel boos geworden, omdat mensen tóch bleven staan:"Het is toch rood!" "Ja, ik geef je toch ... aan dat je door moet rijden..." (Soms komen daar nog wat vloeken tussendoor :X ) Sommige mensen willen het gewoon niet snappen en denken dat je voor de lol midden op een kruising staat.
Je moet die colonne als het ware zien als één heel lang voertuig. Het is voor de chauffeurs in de colonne ook irritant als er wéér zo'n eierkoek tussen gaat zitten... gewoon even wachten kan ook, en is veel veiliger.

Je haalt twee dingen door elkaar:
1) militaire colonne
2) politie-begeleide colonne

Bij 1 mag je meerijden (bijvoorbeeld bij het invoegen), maar MOET je je aan de verkeersregels houden. dus stoppen bij verkeerslichten. Het is de vraag hoe het in de praktijk gaat, aangezien de colonne achter jou wél door mag rijden.

Bij 2 krijg je een aanwijzing van een agent. Deze aanwijzingen gaan boven alle regels.

Hoe zit dit met de marechaussee? Valt dit onder politie of militairen?
 
Je haalt twee dingen door elkaar:
1) militaire colonne
2) politie-begeleide colonne

Bij 1 mag je meerijden (bijvoorbeeld bij het invoegen), maar MOET je je aan de verkeersregels houden. dus stoppen bij verkeerslichten. Het is de vraag hoe het in de praktijk gaat, aangezien de colonne achter jou wél door mag rijden.

Bij 2 krijg je een aanwijzing van een agent. Deze aanwijzingen gaan boven alle regels.

Hoe zit dit met de marechaussee? Valt dit onder politie of militairen?

ik haal ze niet door elkaar hoor, trust me on that.

Het verschil met de KMar en de politie kan ik heel kort over zijn: die is er in dit geval niet. Allebei halen ze uit hetzelfde boekje hun bevoegdheden.
Om situaties te voorkomen zoals je omschrijft, omdat de regels voor jou blijven gelden, moet je er niet tussen willen rijden. Al zijn er situaties waarin dat soms niet anders kan... De meeste colonnes (of in ieder geval van 10 voertuigen of meer) worden begeleid. De aanwijzingen dien je dan weer op te volgen.

Zoals V-strommert schrijft je mag er tussen. Maar als je dan gaat uitvoegen, kruis je 'm dus, of doorsnijdt je de colonne. Dat mag dus niet. Daar doelde ik op. Ik geef toe dat, nu ik het terug lees, dat er niet precies staat.

Zoals ze daar staan, in die post van Vstrommert, klopt het geloof ik wel...
 
Laatst bewerkt:
Net 1 1/2 a 2 uur terug in amsterdam nog mogen aanschouwen hoe een ambulance door 3 motor agenten (eigenlijk smerissen , blijf amsterdammer he ) door het verkeer geleid werd .
Dat ging netjes .
Maar daarna !
De auto´s die in hun paniek/ijver de stoep op reden willen weer terug de weg op ,de Audi's die 10 tellen hebben moeten wachten trachten de verloren tijd in te halen door niemand ruimte te geven en ieder gaatje in te duiken . Ja , dan zie je de vaderlandse weggebruiker op z'n best _O-


Waren het trouwens heren mods /motoragenten van hier ?
Prins hendrik kade -waterlooplein -Amstel .

Ik zag geen aureooltjes boven de helm in ieder geval .
 
Je haalt twee dingen door elkaar:
1) militaire colonne
2) politie-begeleide colonne

Bij 1 mag je meerijden (bijvoorbeeld bij het invoegen), maar MOET je je aan de verkeersregels houden. dus stoppen bij verkeerslichten. Het is de vraag hoe het in de praktijk gaat, aangezien de colonne achter jou wél door mag rijden.

Bij 2 krijg je een aanwijzing van een agent. Deze aanwijzingen gaan boven alle regels.

Hoe zit dit met de marechaussee? Valt dit onder politie of militairen?

KMAR heeft, bij begleiding van mil. collone, volgens mij de zelfde bevoegdheden als de politie.
 
KMAR heeft, bij begleiding van mil. collone, volgens mij de zelfde bevoegdheden als de politie.

edit: mits ze met verkeergerelateerde zaken zijn belast en daarvoor opgeleid. Beveiliging van militaire complexen, schiphol, Koninklijk huis etc. zijn natuurlijk heel andere zaken.
 
Laatst bewerkt:
Een militaire colonne wordt meestal niet begeleid door politie/marechaussee en heeft wellicht daarom een aparte status.


Dat ligt maar helemaal aan de colonne...

Een colonne Meebee's zal inderdaad niet snel begeleid worden, maar een colonne Tropco's (diepladers met Leopard / YPR's) zal wel vaak een marechausseebegeleiding krijgen.

De meeste "normale mensen" (her)kennen de verlichtings en bevlagginsregels van een militaire colonne toch niet......

Alle voertuigen van de colonne, dienen het colonnenummer in krijtletters op de daarvoor bestemde zwarte vlakken aan de zijkanten van het voertuig te voeren (achter NL). Dan is het pas een officiële colonne.

Herkennen militaire colonne:
1e voertuig:
  • te herkennen aan blauwe rechtse koplamp, 2 blauwe vlaggen aan de voorzijde
  • Dient zich aan de normale verkeersregels en tekens te houden

2e en volgende voertuigen:
  • te herkennen aan blauwe rechtse koplamp, 1 blauwe vlag rechtsvoor
  • Mag het kopvoertuig gewoon volgen, hoeft de verkeersregels verder niet in acht te nemen

laatste voertuig:
  • te herkennen aan groene rechtse koplamp, 1 groene vlag rechtsvoor
  • Mag de colonne volgen en hoeft de verkeersregels verder niet te volgen.

Daarom is het dus ook niet slim om in een colonne mee te liften. De AAT'ers zijn het gewoon niet gewend dat een voertuig in hun colonne remt voor een rood verkeerslicht....
 
Laatst bewerkt:
Daarom ook "meestal". :+
Duidelijk....


Maar...ik ergerde me ook altijd aan die figuren die lekker stoer in het rijtje meereden, om dan voor een verkeerslicht vól in de ankers te gaan, zonder die volgeladen Tropco in de spiegel op te merken.
Wij reden dus ook altijd zo dicht op de voorganger, dat er gewoonweg niemand tussen kón.....een scharende dieplader met twee Leopardtanks erop is geen pretje om op de weg te houden...... })
 
Ik vraag me af of het strafbaar is om een "blok" politievoertuigen met blauwe lampen te passeren. Maar door hun gedrag maken ze, zoals uit de aanvulling van TS blijkt, duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je er voorbij gaat. En een beetje gezond verstand gebruiken, kan geen kwaad natuurlijk...


Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik word liever staande gehouden en krijg een "preek" en geen boete dan dat ik meteen mag betalen :Y

Maar als je in weze niets verkeerd doet, zie ik de noodzaak niet in om iemand langs de kant te zetten om hem toe te spreken.
Dat lijkt me in het dagelijks leven ook niet helemaal zo. Als iemand iets doet wat niet verboden, maar wel onwenselijk is, mogen we elkaar daar toch op aanspreken?
Aan de ene kant vinden we agenten pennenlikkers als ze zich (te) strikt aan de regels houden. Maar aan de andere kant mogen ze iemand niet aanspreken op ongewenst gedrag?
Moet de wetgever er maar voor zorgen dat het, net als bij militaire collones, duidelijk omschreven staat wat wel en niet mag. :Y
Je kan nu eenmaal niet voor elke situatie een wet maken. Politiek Den Haag heeft er juist de mond van vol om de "regeldruk" te verlagen...
 
@TS Als je niets zag en de agent tijd had voor een gesprek was het misschien wel een training. Er moet immers ook geoefend worden.

@neander: ook als je wel haast hebt met een ambu rij je vaak niet veel harder dan 120-130. Als je een patiënt aan de beademing hebt bijv. is het belangrijker dat die tube goed blijft zitten dan dat je met alle kuilen en hobbelsmonderweg per ongelijk extubeerd. In een ambulance iemand re-intuberen, dat wil je echt niet.

En overigens je wil niet weten wat je meemaakt als je transporten doet aan stomheid, paniek en irritant gedrag. Ben je op de snelweg, gaan ze achter je kleven om lekker mee te rijden in je slipstream. Of je voorligger gaat gewoon niet aan de kant als je haast hebt.

Transporten naar Den Haag vond ik altijd wel leuk, de agenten daar zijn meer gewend om transporten te begeleiden en dat merk je direct. Utrecht deed het ook wel goed. In Amsterdam werden we een keer op hoge snelheid naar het verkeerde ziekenhuis begeleid, ipv bij het AMC kwamen we bij het piepkleine ziekenhuisje van Amstelveen uit, dat niet eens een IC had...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan