Grappig dat iedereen die begint en woon-werk wil rijden onmiddelijk met de zwaarste toermotor aan komt die er te vinden is. Als de afgelopen 19 jaar woon-werkrijden me iets geleerd heeft dan is het wel dat heel veel woon-werkverkeer domweg te langzaam gaat om voordeel van een grote kuip te hebben en dat extra vermogen en gewicht vooral een handicap zijn. Een prettige zithouding en hanteerbaarheid hebben veel meer waarde.
Mijn eigen oplossing bestaat meestal juist uit een oudere motor voor woon werk. een beetje fatsoenlijk onderhouden Japanse motor loopt probleemloos anderhalve ton of meer. (enkele racers uitgezonderd), ook als ze 15 jar oud zijn, dus daar hoef je het niet voor te doen. Voordeel is wel dat de marktwaarde van een dergelijke motor heel laag is en je dus naast lage aanschafkosten heel weinig kosten aan afschrijving hebt. Ga er vanuit dat juist bij een nieuwe motor bij woon-werkgebruik je afschrijving enorm is. Kilometerstanden die bij een auto heel normaal zijn en hier ook technisch geen enkel probleem opleveren worden bij inruilen/verkopen van een motor vaak als een probleem gezien(veel even oude motoren op de markt met heel lage km-standen ivm recreatief gebruik) en dat drukt de waarde. Daaarnaast heb je als woon-werkrijder ook geen tijd/zin om ina iedere rit te poetsen dus zal eea uiterlijk er ook wat onder te lijden hebben
In mijn beleving moet je een woon-werkmotor dan ook meer benaderen als een gebruiksartikel dan als hobby-item. (wat niet betekent dat je er geen lol aan kan/mag hebben natuurlijk)
Grappig dat iedereen die begint en woon-werk wil rijden onmiddelijk met de zwaarste toermotor aan komt die er te vinden is. Als de afgelopen 19 jaar woon-werkrijden me iets geleerd heeft dan is het wel dat heel veel woon-werkverkeer domweg te langzaam gaat om voordeel van een grote kuip te hebben en dat extra vermogen en gewicht vooral een handicap zijn. Een prettige zithouding en hanteerbaarheid hebben veel meer waarde.
In principe kan je met alles wat een redelijke topsnelheid heeft woon werk verkeer doen ,het is maar net wat je persoonlijke wensen zijnDit is pure waarheid. Tot nog toe zijn de 3 fijnste motoren om woon-werk mee te rijden voor mij geweest: XT600, GS500 en de naked K100.
Stuurt allemaal makkelijk tussen files door en alles met 40 pk of meer heeft voldoende om op de snelweg fatsoenlijk genoeg mee te komen.
Ik wil ook zeker niet aanraden om iemand zonder technische kennis om een oude motor te kopen. Daar loop je helemaal op leeg als je alles moet uitbesteden.In principe kan je met alles wat een redelijke topsnelheid heeft woon werk verkeer doen ,het is maar net wat je persoonlijke wensen zijn
betreffende het gebruiksgemak van een motor en wat het mag kosten,een oude motor zoals die je opnoemt kunnen je meer problemen
opleveren wat onderhoud en betrouwbaarheid betreft,ook kan je er weinig op meenemen en in de winter heeft een kuip toch echt wel voordelen.
Afhankelijk van welke BMW je pakt kun je daar ook gewoon op beginnen. Ze zijn zwaar, maar rijden wel makkelijk. Als je dan zorgt voor degelijk valbeugels kun je het behoorlijk bont maken wil het echt serieus geld gaan kosten.Thnx, gelukkig rij ik eigenlijk altijd filevrij naar het werk, soms snelweg en bij drukte schiet ik er gelijk af en rij over de waaldijk naar het werk.
Vind e Pan gewoon een geweldige motor en wanneer ik naar mijn familie wil zoek ik echt een goede relaxte zit.
Oudere motor is misschien zeker de eerste jaren wel een goed plan, Dan hoef ik niet na iedere rit de tuinslang er overheen te halen als hij vies is.
Afhankelijk van welke BMW je pakt kun je daar ook gewoon op beginnen. Ze zijn zwaar, maar rijden wel makkelijk. Als je dan zorgt voor degelijk valbeugels kun je het behoorlijk bont maken wil het echt serieus geld gaan kosten.
Ik zou een tuinslang niet doen trouwens. Krijg je van die lelijke kalkvlekken van. Je kunt beter zorgen dat ie in de was staat, kun je met een simpel doekje alles eraf halen.
Ik heb ook een Transalp overwogen, en toch niet gedaan voor woon-werk. Vond het een heel leuke fiets, maar de oudere (was ook het segment waar ik zocht) zijn door de spaakwielen erg gevoelig voor pekel, begreep ik.Als beginner zou ik eerder voor een Honda Transalp of Suzuki DL650 gaan,prima fietsen voor woon /werk ,licht,wendbaar,hebben een kuip,betrouwbaar en
je kan ze vol koffers hangen en dan rij je zo heel Europa er mee rond.
Ik heb vroeger jarenlang met spaakwielen woon/werk verkeer gedaan.in de tijd dat je nog echte winters had en echte pekel,Ik heb ook een Transalp overwogen, en toch niet gedaan voor woon-werk. Vond het een heel leuke fiets, maar de oudere (was ook het segment waar ik zocht) zijn door de spaakwielen erg gevoelig voor pekel, begreep ik.
Een oude BMW zou ik sowieso niet aan beginnen,het waren nieuw al probleemfietsen laat staan oudere afgetrapte exemplaren,gaatAfhankelijk van welke BMW je pakt kun je daar ook gewoon op beginnen. Ze zijn zwaar, maar rijden wel makkelijk. Als je dan zorgt voor degelijk valbeugels kun je het behoorlijk bont maken wil het echt serieus geld gaan kosten.
Ik zou een tuinslang niet doen trouwens. Krijg je van die lelijke kalkvlekken van. Je kunt beter zorgen dat ie in de was staat, kun je met een simpel doekje alles eraf halen.
Vertel er dan ook bij wat die kosten,zelfs een gebruikte kost nog een heel bedrag.Ik zou een zero rijden
Stekkeren en klaar
Een oude BMW zou ik sowieso niet aan beginnen,het waren nieuw al probleemfietsen laat staan oudere afgetrapte exemplaren,gaat
er iets aan kapot betaal je de hoofdprijs aan reparatie kosten.
Ik wil ook zeker niet aanraden om iemand zonder technische kennis om een oude motor te kopen. Daar loop je helemaal op leeg als je alles moet uitbesteden.
Mijn punt was voornamelijk dat het goed kan zijn dat je juist met een kleinere / lichtere motor woon-werk verkeer makkelijker kan doen. Een toerbuffel heeft wel het imago dat het daarvoor perfect geschikt is, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Het is afhankelijk van je route. Ik kom eigenlijk niet boven de 110 uit. Zou dat wel zo zijn, is de XT600 bijvoorbeeld al een stuk minder fijne motor.