Welk koekblik probeerde jou er uit te trekken? [deel 2]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen weekend nog leuk gespeeld met een porsche carrera tot de 220 bij kunnen houden (geen ruimte om in te halen) daarna begon hij toch uit te lopen.

Nog even gezwaaid toen hij afsloeg
 
Moet het per se een koekblik zijn??

Mn vader had vroeger een Jawa 350cc California, mn broertje had een Puch Maxi met een 65cc Polini cilinder (met membraam inlaat).
Ik zat bij mn vader achter op en we zouden mn broertje even ophalen.
Op een gegeven moment reden mn vader en ik achter mn broertje, zo'n 70km/h...
Mn broertje trekt zn gas los en ik hoor mn vader ineens heel hard HUH?? zeggen.... hij kon hem met geen mogelijkheid bij houden, ik geloof dat de Puch zelfs nog harder liep dan de Jawa.

Een maat kwam eens bij mij op visite, zwaar verontwaardigd, was er vlak daar voor uit getrokken met zn Golfje door een bromscooter.
 
gister een MX5 die me voorbij kwam zetten, het volgens stoplicht stonden we weer naast elkaar en trok ie weg als een malle! helaas ben ik wat maller zal ik maar zeggen....
100km weg dus ik heb bij de 140 gas gelost en terug laten zakken naar de 120 maar toen was ie al best klein in mijn spiegeltjes.
maar hij moest toch nog even laten zien dat ie wel iets van 160 kon en kwam me even later weer voorbij schieten. die "overwinning" heb ik hem maar gelaten..
 
vandaag bij het stoplicht.. een ford fiesta rs, had alleen niet door dat die wou racen :( toen die weg vloog ben ik er maar ff achteraan gegaan, rappe auto tegen een 25kw al haalde ik het natuurlijk wel tot de 100km/h toen maar terug gezakt na de 80 km/h

en gister een mercedes a160 :P om te lachen haalde mij met 140km/h in op de snelweg waar je 100 mocht, toen we bij de stoplichten kwam even vriendelijk gelachen haha
 
niet alle turbo's hebben 'pssshhhtt' ;)
daarom.. Dumpvalve it is
Elke turbo heeft een wastegate (dumpvalve, geef het beestje een naam).
Ze moeten die druk namelijk kwijt kunnen en dat gaat via die WG / DV. Enkel een OPEN dumpvalve geeft dat afblaasgeluid dat door de Impreza inmiddels een legende is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Elke turbo heeft een wastegate (dumpvalve, geef het beestje een naam).
Ze moeten die druk namelijk kwijt kunnen en dat gaat via die WG / DV. Enkel een OPEN dumpvalve geeft dat afblaasgeluid dat door de Impreza inmiddels een legende is geworden.

De wastegate zit in het uitlaat gedeelte en de dumpvalve in het inlaat gedeelte van de turbo :)

Wastegate zorgt ervoor dat de turbodruk niet te hoog oploopt.
De dumpvalve laat overdruk bij het loslaten van het gas de opgebouwde druk opnieuw door de turbo gaan zodat de turbo zichzelf op snelheid houd. (of dus naar buiten afblazen)
Zo heb je geen drukval tijdens het schakelen :)
 
Elke turbo heeft een wastegate (dumpvalve, geef het beestje een naam).
Ze moeten die druk namelijk kwijt kunnen en dat gaat via die WG / DV. Enkel een OPEN dumpvalve geeft dat afblaasgeluid dat door de Impreza inmiddels een legende is geworden.


Een wastegate is geen dumpvalve, en de klep die afblaast heet gewoon een blow off. een dumpvalve kan ook gesloten zijn
 
De wastegate zit in het uitlaat gedeelte en de dumpvalve in het inlaat gedeelte van de turbo :)

Wastegate zorgt ervoor dat de turbodruk niet te hoog oploopt.
De dumpvalve laat overdruk bij het loslaten van het gas de opgebouwde druk opnieuw door de turbo gaan zodat de turbo zichzelf op snelheid houd. (of dus naar buiten afblazen)
Zo heb je geen drukval tijdens het schakelen :)

Indeed :)
 
Om er nog evne op in te haken, wat doet zon wastegate dan, en kan het ook zijn dat die geluid maakt?

Wastegate is gewoon een klep in het uitlaatgedeelte van de turbo.
Als jouw turbo druk de maximale druk bereikt gaat de klep open en word het turbinewiel minder 'aangedreven'.
De gassen gaan dan als het ware wel door de turbo maar hoeven geen druk op te bouwen.

Hij kan misschien een beetje piepen en kraken :+ maar het afblazen komt er zeker niet van.
 
Tegenwoordig is het ook blijkbaar popi om een fluitje te monteren op de dumpvalve/wastgate als je een turbo hebt. Vroeger klonkt het tenminste serieus, tegenwoordig is het eerder lachwekkend. Maar nog niet zo triest als die nepgeluidjes voor niet-turbo voertuigen _O- Heb er geloof ik wel eens eentje voorbij horen komen _O-
 
De wastegate zit in het uitlaat gedeelte en de dumpvalve in het inlaat gedeelte van de turbo :)

Wastegate zorgt ervoor dat de turbodruk niet te hoog oploopt.
De dumpvalve laat overdruk bij het loslaten van het gas de opgebouwde druk opnieuw door de turbo gaan zodat de turbo zichzelf op snelheid houd. (of dus naar buiten afblazen)
Zo heb je geen drukval tijdens het schakelen :)

Een wastegate is geen dumpvalve, en de klep die afblaast heet gewoon een blow off. een dumpvalve kan ook gesloten zijn

My bad, was idd in de war met een Blow-Off valve. Excusé!
 
Afgelopen weekend een Toyota Corolla die ineens gas begon te geven... Camera hing aan mijn motor dus hij staat netjes op film...

Vanaf 0.07

 
afgelopen weekend de eerste test gehad voor men nieuwe gixxer 750. rustig 140 aant rijden op snelweg, passeer ik een ferrari 430 scud die rustig op het 2de vak volgt. alle trucs uit de doos gehaald om hem toch maar mee te krijgen, gassen, terug laten zakken, omkijken,.. juist op de moment dat ik het wil opgeven hoor ik achter me een hemels lawaai. Lekker doorgetrokken tot 240 en toen hadden we er allebei wel genoeg van. Betwijfel of ie voluit ging, maar man dat geluid!! :9~ :9~ :9~
 
Afgelopen zondag nog op de dijk tegen een mitsubishi evo geraced.
Denk begin met het eerst ritje en me nieuwe motor op me spijker broek rustig.
Auto was verlaagd, 2 regenpijpen onder de auto waar gigantisch vlammen uit kwamen :o
Ik denk: die dude geeft gas, en kan hem MAKKELIJK bij houden. damn! weg was tie, SNELL
Dus ik met me 1000cctje er achter aan, dat ging prima. Later ging ik nog voor, maar hij bleef achter me.
Later dacht ik: ik stop, heb geen leren broek aan. Dus ging hij er vol vandoor. Ff toeteren en tjooooo
 
OS is geen VROS.

VROS heeft nooit rond gereden in Seat's met 130 pk. Wel in Seat's FR's


Toch wel. :Y
08RKNG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan