Wie geeft mij DE tip?

Ik vind het raar dat je hier om tips moet vragen :') ,je instructeur zou dat moeten doen (wordt ie uiteindelijk voor betaalt).
Of hij legt het niet goed uit of het dringt bij jou niet door B|
Iedereen kan jou hier tips geven,maar of het goed is voor je zelf vertrouwen betwijfel ik.(allemaal verschillende tips en je weet nog niet welke de juiste is) :')
1 tip kan ik je wel geven: vallen met de lage snelheid valt,meestal,wel mee,als je genoeg valt zal ie het je wel snel bijbrengen }) (iedere keer een fiets op te moeten lappen,is slecht uit te leggen aan de verzekering :) )
 
Laatst bewerkt:
Hele fijne tips allemaal, hier heb ik wat aan... Inderdaad dat verre kijken schiet er ook wel eens bij in omdat ik me dan overconcentreer op de pionnetjes. Volgende week weer lessen en zorg voor die tijd dat ze in m'n hoofd zitten om wat te gaan uitproberen :) Voor iedereen werkt wat anders maar het is even zoeken naar mijn comfortzone en die moet ik echt zelf gaan zoeken. Met de tips van de instructeur zit het ook wel goed, slagingspercentage van 99% geloof ik :+

bedankt allemaal
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zo raar om hier om tips te vragen, want het zou toch zo moeten zijn dat hier wat aan ervaring zit.
Toen ik moest afrijden, bestond die flauwekul (want dat is het) gelukkig nog niet.
Het achtje is waarschijnlijk ontsproten uit het zieke brein van een verknipte rijinstructeur. Dat zul je in je verdere motorcarriere niet meer nodig hebben. Mijn vrouw is overigens ook geslaagd zonder achtje.
De halve draai lijkt al iets meer praktijkgericht, maar in werkelijkheid heb je dit eigenlijk ook niet nodig. Veel motoren hebben niet eens genoeg stuuruitslag om te keren op een smalle weg.
O ja, mijn tip is: vergeet het achtje en concentreer je op de andere oefeningen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zo raar om hier om tips te vragen, want het zou toch zo moeten zijn dat hier wat aan ervaring zit.
Toen ik moest afrijden, bestond die flauwekul (want dat is het) gelukkig nog niet.
Het achtje is waarschijnlijk ontsproten uit het zieke brein van een verknipte rijinstructeur. Dat zul je in je verdere motorcarriere niet meer nodig hebben. Mijn vrouw is overigens ook geslaagd zonder achtje.
De halve draai lijkt al iets meer praktijkgericht, maar in werkelijkheid heb je dit eigenlijk ook niet nodig. Veel motoren hebben niet eens genoeg stuuruitslag om te keren op een smalle weg.
O ja, mijn tip is: vergeet het achtje en concentreer je op de andere oefeningen.

Hoeveel van ons draait nog regelmatig 8 jes :') ?

Ik kan me nog vaag herinneren dat je van je af moest kijken.
U tjes draai ik nog wel(als ik thuis kom,gaat ook prima met mijn motorscootah :P )
 
De motor waar ik op les had (CB500) had stuurgewichtjes aan de uiteinden. Als je met meerendeel van je hand dat gaat vasthouden en dan vervolgens op voldoende gas je hand dichtklemt heb je veel minder last dat je bij het sturen meer of minder gas gaat geven. Dan hoef je alleen maar te letten op je afschuinen en remmen.
 
Laatst bewerkt:
Hele fijne tips allemaal, hier heb ik wat aan... Inderdaad dat verre kijken schiet er ook wel eens bij in omdat ik me dan overconcentreer op de pionnetjes. Volgende week weer lessen en zorg voor die tijd dat ze in m'n hoofd zitten om wat te gaan uitproberen :) Voor iedereen werkt wat anders maar het is even zoeken naar mijn comfortzone en die moet ik echt zelf gaan zoeken. Met de tips van de instructeur zit het ook wel goed, slagingspercentage van 99% geloof ik :+

bedankt allemaal


Zoals al eerder aangegeven is kijken echt het allerbelangrijkst bij deze oefening.
Mijn instructeur liet me eerst heel lang achter elkaar rondjes in de zelfde richting rijden en hij ging een stuk van de cirkel af staan, steeds als ik hem voorbij kwam moest ik hem aankijken.
Dit zorgt er voor dat je automatisch ver van je af kijkt.
En daarna een zelfde hoeveelheid rondjes de andere kant op, op een gegeven moment reed ik de stepjes aan de grond zonder daarvan in paniek te raken.
Dan heb je het gevoel voor gas en achterrem balans te pakken en wordt het omgooien in het achtje ook veel makkelijker.
 
bij mij ging de 'klik' om toen ik ineens doorhad hoe ik mijn heupen moest gebruiken om de motor van me af te duwen. Niet te geforceerd met het stuur bezig zijn, de halve draai kan zelfs met maar een hand liet mijn instructeur toen zien ;) verder wat de rest hier al zegt, durf te kijken ;)
Succes!

Ik heb zelf de halve draai rechtsom moeten doen bij mijn AVB, wat ook mijn mindere kant was.
 
Ik ben ook zo'n muts die de 8 niet door kreeg. Althans, had de 8 wel door maar die pionnetjes!!! Wat bij mij heeft geholpen is gewoon de 8 oefenen zonder pionnetjes totdat dat goed ging. Daarna met pionnetjes. De truuk is echt, kijken, kijken, kijken, kijken... En dan NIET naar de pionnetjes!

Succes!!!
 
Het is niet zo raar om hier om tips te vragen, want het zou toch zo moeten zijn dat hier wat aan ervaring zit.
Toen ik moest afrijden, bestond die flauwekul (want dat is het) gelukkig nog niet.
Het achtje is waarschijnlijk ontsproten uit het zieke brein van een verknipte rijinstructeur. Dat zul je in je verdere motorcarriere niet meer nodig hebben. Mijn vrouw is overigens ook geslaagd zonder achtje.
De halve draai lijkt al iets meer praktijkgericht, maar in werkelijkheid heb je dit eigenlijk ook niet nodig. Veel motoren hebben niet eens genoeg stuuruitslag om te keren op een smalle weg.
O ja, mijn tip is: vergeet het achtje en concentreer je op de andere oefeningen.

Ik vind het zeker geen flauwekul !!
Ik zal t wellicht wat vaker nodig hebben, maar ook prive rijdend heb je er wat aan als je gevoel voor en met je motor hebt.
Een 8tje draaien zal idd niet vaak nodig zijn op straat, maar het gaat niet om het 8je, maar om de techniek en feeling erachter en het vertrouwen in jezelf als motorrijder en je kunnen.

Als ik van die machoboy's in kekke pakjes op splinternieuwe motortjes soms een motor zien draaien... op de puntjes van hun teentjes cm voor cm terwijl een motorrijder zijn motor gewoon omgooid in de helft van de breedte....

Stuuruitslag...als je het daarvan moet hebben dan doe je het 8je ook niet op de goede manier.
Ik doe het 8je op examennivo met BMWK1100, Honda Pan European, BMWR1200RT, niet echt motoren die een stuuruitslag hebben waar een ER-6 jaloers op word :P

Het 8je is voor bijna iedereen het moeilijkst, maar daar zit dan ook erg veel in, als je het 8je goed beheerst dan beheerst je ook alle andere stuuroefeningen.
 
als je het 8je goed beheerst dan beheerst je ook alle andere stuuroefeningen.

het 8je ging bij mij de 2e keer al goed... De langzame slalom daarintegen |(

Zou het met mijn huidige motor eigenlijk ook is moeten oefenen. Af en toe die basisoefeningen herhalen kan helemaal geen kwaad
 
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is;

-Het is jouw motor niet
-Er zitten valbeugels op
-Je bent echt niet de eerste die een lesmotor heeft laten donderen

Heb op zich wel respect voor andermans spullen. Maar liever die van een ander op de grond, dan de mijne.
 
Met het 8tje inderdaad de motor ook wel eens op de grond gelegd. Op een of andere manier zat die er in eens goed in en lukte het.
 
Wat je waarschijnlijk wel weet, maar wat hier nog niet geschreven is: bij het afschuinen van de motor blijf je zelf rechtop zitten.
 
Ik vind het zeker geen flauwekul !!
Ik zal t wellicht wat vaker nodig hebben, maar ook prive rijdend heb je er wat aan als je gevoel voor en met je motor hebt.
Een 8tje draaien zal idd niet vaak nodig zijn op straat, maar het gaat niet om het 8je, maar om de techniek en feeling erachter en het vertrouwen in jezelf als motorrijder en je kunnen.

Als ik van die machoboy's in kekke pakjes op splinternieuwe motortjes soms een motor zien draaien... op de puntjes van hun teentjes cm voor cm terwijl een motorrijder zijn motor gewoon omgooid in de helft van de breedte....

Stuuruitslag...als je het daarvan moet hebben dan doe je het 8je ook niet op de goede manier.
Ik doe het 8je op examennivo met BMWK1100, Honda Pan European, BMWR1200RT, niet echt motoren die een stuuruitslag hebben waar een ER-6 jaloers op word :P

Het 8je is voor bijna iedereen het moeilijkst, maar daar zit dan ook erg veel in, als je het 8je goed beheerst dan beheerst je ook alle andere stuuroefeningen.
Generatiekloof?
 
Had er ook problemen mee eerst, en nu ik mijn rijbewijs heb kan ik het ook niet meer denk ik. :')

Maar probeer het inderdaad eens zonder pionnetjes, zoek een ruime plek op en ga gewoon rondjes rijden, steeds met een kleinere diameter.
En vraag eens of je achterop kan bij je instructeur, dan voel je dat die motor een stuk schuiner kan dan je denkt.
Wanneer je dat gevoel hebt wordt het opeens heel simpel.
 
goedemiddag :W

Ik ben bezig met mijn motorrijbewijs te halen en ik ben zo goed als AVB klaar op 1 onderdeel na namelijk het beruchte Achtje. Het lukt mij maar niet om hem goed uit te voeren omdat mijn rechterkant rijtechnisch mijn zwakke kant is. Een halve draai lukt met moeite maar vaker niet dan wel en in de oefening ga ik 9 van de 10 de mist in. Het is erg frustrerend wat hoe langer het duurt hoe onzekerder ik word en dat helpt al helemaal niet mee. Nu helpt het ook niet dat ik aardige examenvrees/faalangst heb, al met al niet ideaal. Ik heb ook nog geen examendatum staan omdat ik door deze oefening nog niet durf terwijl hij al 10 x aangevraagd had kunnen zijn. Aan oefenruimte en tijd ligt het niet.

Kan een hele toertocht aan voor mijn part als ik maar geen acht hoef te doen |(
Wie heeft tips/tricks?

Alvast bedankt!

zonder ook maar ervaring met motorrijden, reed ik mn eerste les redelijk probleemloos een achtje door kont te verschuiven over het zadel. Dat was zonder pilonnen.

Daarna nooit meer goed gegaan, zodra er pilonnetjes stonden ging het fout.
 
Ik had ook grootse moeite met dat pokken achtje.
Kreeg het gewoon maar niet onder de knie.
reed op een nerveuze cb600 naked.

Bij godsgratie hoefde ik het achtje niet te doen bij het examen :P

Later een keer een paar uur op die nieuwe cb500f gereden en bleef me toch een beetje plagen de gedachte.
Ik naar een parkeerplaats en dacht eens kijken of het hiermee lukken wil.

Ging met twee vingers in mn neus werkelijk.
was zelfs leuk.

Twee jaar later kocht ik een Suus Gs500 en daar deed ik het 8tje mee met 1 hand op de tank haha.

In mijn geval was mijn lesmotor gewoon geen goede match.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het 8tje eerder door dan de U-bocht :')

Maar probeer het eens zonder pionnentjes, groot beginnen en dan steeds kleiner en kleiner. Zonder pionnetjes kun je er ook niet naar kijken ;)
 
Tijdens dienstplicht (jaja :P ) opleiding tot motor-ordonnans gehad op een oude Guzzi, ondanks dat ik wel een A-tje op het rijbewijs had heb ik dáár leren rijden.

Kijken, kijken en herhalen van oefeningen.

4 weken lang, 6 uur per dag rijden. 8 jes, wipwaps, rondjes tot de uitlaten over de grond schrapen, tankbanen oversteken, evenwichtsbalk van 20cm breed 15 mtr lang,
en alles kwam neer op kijken naar waar je naartoe wil en herhalen tot het lukt :]
 
Kijken nr 1.
En trekken en duwen!! }) Linkerbocht, trekken aan je linker stuurhelft en duwen met je rechter been tegen de tank.

Maar zoals eerder gezegd, als je niet helemaal doorkijkt lukt het zowiezo niet.
 
Trekken en duwen? En 1 been tegen de tank?

Sturen doe je met gewichtsverplaatsing, en je moet beide benen tegen de tank houden bij het examen.
 
inderdaad ver(der) vooruit kijken is noodzaak. kijk ongeveer 1,5 à 2 motorlengtes vóór je, zodat je weet waar je naartoe wil/gaat, je hebt dan ook nog de gelegenheid om kleine stuurcorrecties te doen, mocht het nodig zijn. als je direct voor je motor op straat kijkt zie je niet waar je naartoe wil/gaat en kan je dat ook niet corrigeren.

nu ik er zo over nadenk: ik vind het rete-lastig om een beginnende motorrijder uit te leggen hoe je een bochtje door moet komen. want ik kan wel zeggen: bij een bochtje naar links duw je met je linker arm en je heupen de motor naar beneden, de bocht in. maar of dat duidelijk overkomt..... op enig moment krijg je er de feeling voor en gaat het zonder nadenken en zit de uitvoering van zo'n bocht 'ineens' tussen je oren. voorwaarde is wel dat je ver de bocht in/door kijkt. anders ga je op je plaat.

en inderdaad: beide benen tegen de tank houden, en zover mogelijk naar voren (mijn instructeur noemde dat: 'zak tegen de tank'...hoe hij dat bij zijn vrouwelijke leerlingen noemde, weet ik niet. maar duidelijk was het wel :) )
:]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan