Wie geeft mij DE tip?

Te veel oefenen lijkt bij jou te leiden tot, en lijden door, frustratie en dat doet je geen goed.
Laat het motorrijden en de 8-tjes maar is even bezinken, ga een paar weken wat anders doen dan motorrijden. Je kan motorrijden, dus is het geen probleem om de motor even te laten staan. :]
 
Laatst bewerkt:
Houden tip; loslaten. I k had er ook heel veel moeite mee, en nadat ik 2 lessen helemaal geen avb oefeningen deed ging ie ineens wel... Wat ik wel vond helpen, is iets meer snelheid, gek genoeg gaat het dan echt makkelijker, en proberen vanuit je heup te sturen...
 
Wat een tips zeg.

Waarom bang om te vallen?

Terugkijkend wou ik dat ik toen meer had gedurfd, toen nog een lesmotor met beugels. Ideale omstandigheden om te kijken hoe ver je kunt gaan.

Daarnaast: als je echt bang bent voor het motorrijden, moet je je afvragen of dit bij je past.

En als het dat niet is, maar meer examenvrees: vraag een recept voor een paar tabletten propanolol 10mg van de huisarts, helpt tegen examenvrees.

Succes!
 
Wat een tips zeg.

Waarom bang om te vallen?

Terugkijkend wou ik dat ik toen meer had gedurfd, toen nog een lesmotor met beugels. Ideale omstandigheden om te kijken hoe ver je kunt gaan.

Daarnaast: als je echt bang bent voor het motorrijden, moet je je afvragen of dit bij je past.

En als het dat niet is, maar meer examenvrees: vraag een recept voor een paar tabletten propanolol 10mg van de huisarts, helpt tegen examenvrees.

Succes!

Ik heb m'n examen gered dankzij een stevige borrel vooraf..
 
Bij mij wilde de 8 ook niet echt lukken. Toen zei mn instructeur ga thuis oefenen op je fiets en goed kijken. Ik elke dag met me fiets oefenen en de volgende les lukte die gelijk! Ook op het examen deed ik m perfect! Misschien helpt het jou ook wel!
 
de dames en heren hierboven hebben denk ik wel al gezegd wat gezegd moet worden. Zeker nu moet je niet bang zijn om te vallen omdat je intructeur bij je is mocht er echt iets mis gaan. Die arme Honda van de rijschool waarop ik rijles heb gehad, heeft het zwaar te voorduren gehad met mij erop.... O-)
 
Wat ik in de afgelopen 3 pagina's nog niet gelezen heb...

Tegenhangen! Dus met je hele bovenlichaam niet recht boven de motor blijven maar er tegenin. Hierdoor kan je de motor platter leggen en dus makkelijker binnen de pylonnen blijven.
 
Wat ik in de afgelopen 3 pagina's nog niet gelezen heb...

Tegenhangen! Dus met je hele bovenlichaam niet recht boven de motor blijven maar er tegenin. Hierdoor kan je de motor platter leggen en dus makkelijker binnen de pylonnen blijven.

Gewoon gelijk een patattenzak relaxed op de motor zitten en niet te veel nadenken, de rest komt wel :9


Enneeh ... dronken achter OP de motor ???? :(
Op rijexamen met een stevige borrel ...

Als er dan iets gebeurt ben je geneukt !
In Belgie moet je ook een verlkaring afleggen dat je geen medicijnen of alcohol hebt genuttigd die het rijden, reactievermogen of concentratie beinvloeden, anders komen er gerechtelijke straffen, indien men er achter komt
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft niet perfect te rijden. Je mag 1 onderdeel fout doen.
Stel dat het fout gaat; schud met je rug en door naar het volgende onderdeel.

Als je bang bent om te vallen; probeer je angst te analyseren.
Wat is de reden dat je bang bent om te vallen tijdens het achtje?

Pijn? De snelheid is laag.
Falen? je mag 1 onderdeel falen
voor l** staan? je rijdt motor, dus dat sta je nooit

Op een gegeven moment heb je je angst geanalyseerd en is de angst weggeredeneerd. Dan kan je relaxed je achtje doen, omdat je geen 'drempel' hebt die je moet overwinnen.

Met andere woorden; gewoon doen, je hebt niks te verliezen
 
Gewoon gelijk een patattenzak relaxed op de motor zitten en niet te veel nadenken, de rest komt wel :9


Enneeh ... dronken achter de motor ???? :(
Op rijexamen met een stevige borrel ...

Als er dan iets gebeurt ben je geneukt !
In Belgie moet je ook een verlkaring afleggen dat je geen medicijnen of alcohol hebt genuttigd die het rijden, reactievermogen of concentratie beinvloeden, anders komen er gerechtelijke straffen, indien men er achter komt

Als ze er niet achter komen, dan mag het wel ?
Sowieso een rare regeling, in NL mag dat gewoon, het gaat erom hoe je rijdt.

Zeker dronken achter de motor is geen probleem hoor....
 
Als ze er niet achter komen, dan mag het wel ?
Sowieso een rare regeling, in NL mag dat gewoon, het gaat erom hoe je rijdt.

Zeker dronken achter de motor is geen probleem hoor....

het mag gewoonweg niet hier ..
als je het toch doet en ze komen erachter , dan ben je de lul ..
hiervoor moet je dus een papier invullen voor praktijkexamen en 5 x een handtekening opzetten !
 
Hier nog zo n kneus. Tijdens mijn lesser een lelijke schuiver gemaakt met een achtje en het was meteen einde van de les omdat ik ondanks valbeugels de motor leuk verbouwd heb. En toen ging het gewoon niet meer. Ik verkramp al als ik een pilon zie en het achtje en de halve draai heb ik sinds die val niet meer kunnen doen. Mijn langzame slalom en alle andere oefeningen gingen perfect dus examen gedaan en probleemloos geslaagd. Ook nog foutloos want mijn langzame oefening was wegrijden uit parkeervak. Ik heb mijn A nu 4 jaar en rijd met veel plezier, ook vakanties met haarspeldbochten enz. zijn geen enkel probleem. Heb ik een beetje tempo, schuin ik mooi af. Maar moet ik keren, danzie ik de stoeprand en dan verkramp ik dus weer. Toch vind ik het lastig dat ik niet even kan keren en binnenkort ga ik dus toch maar op herhaling, om er toch nog een paar lesjes aan te besteden bij een instructeur die gespecialiseerd is in rijangst.
 
Komt 'ie: Je gas constant houden door ook het stukje handvat náást je gashendel vast te pakken. Op die manier blijft je motor altijd trekken en zoals al gemeld, zonder trekkende ketting lukt hij niet.
Tempo regelen met je achterrem, waar je zoals al gezegd flink op mag trappen indien nodig.
 
en ik moet eigelijk ook wel bekennen dat ik in 2007 bij de eerste rijles ook bij het 8tje ben gevallen
hierdoor had ik er ook wel wat schrik van ... maari k ben wel van de 1ste keer geslaagd op de praktijk

in 2015 door omstandigheden heb ik mijn motorrijbewijs opnieuw moeten behalen en toen had ik ook wel een beetje schrik van het 8tje door het voorval in 2007 , maar dit ging toch perfect !
rijbewijs toen terug zonder enig probleem behaald !




reden van rijbewijs terug te behalen was doordat ik vergeten was om mijn 25 kw rijbewijs in te wisselen naar het vol vermogen en er bleek een wetswijziging te zijn waardoor ik dit moest doen ten laatste in 2014 ... dus terug rijlessen moeten doen en volledig praktijkexamen + 600 Euro mogen afdokken voor dit grapje
 
Wel "fijn" om te lezen dat er meerdere zijn met de 8 handicap 😁 ik ga woensdag mee met een examen van een kennis dus dat is wel fijn dat ik het terrein gelijk zie. Ja lekker, met aaaallll die pionnetjes haha. Volgende les ga ik me focussen op de langzame slalom, perfectioneren en dan nog afsluiten met een 8.

Lady di, zo'n opfrisles is dan miss wel een optie.. Uit welke regio kom je?
En super balen zeg Metalspeedy, lekker dan dat ze je dat ook niet even melden. Zo'n wetswijziging komt ook niet uit de lucht vallen lijkt me
 
Wel "fijn" om te lezen dat er meerdere zijn met de 8 handicap 😁 ik ga woensdag mee met een examen van een kennis dus dat is wel fijn dat ik het terrein gelijk zie. Ja lekker, met aaaallll die pionnetjes haha. Volgende les ga ik me focussen op de langzame slalom, perfectioneren en dan nog afsluiten met een 8.

Lady di, zo'n opfrisles is dan miss wel een optie.. Uit welke regio kom je?
En super balen zeg Metalspeedy, lekker dan dat ze je dat ook niet even melden. Zo'n wetswijziging komt ook niet uit de lucht vallen lijkt me

is in het nieuws geweest dat het motorrijbewijs verandert werd .. maar men zei dus niets over de personen over het oude rijbewijs , dus ik dacht natuurlijk dat ik safe was ivm ' verworven rechten ' .

de limiet van einddatum om dit te veranderen , werd dus meegedeelt in een Koninklijk Besluit, maar wie leest dit nu ?
en natuurlijk werd dit ook op bepaalde fora's verteld .. maar ik zit dus op een NEDERLANDS forum te lezen :X

veel succes met de lessen en exames !
 
Je geeft al aan dat oefenruimte geen item is, waarom probeer je niet eerst de achtjes groter te rijden, en ze als dat goed gaat steeds kleiner te maken?
Je kweekt dan zelfvertrouwen, en je komt volgens mij vrij snel tot het gewenste resultaat....
Zomaar het eerste wat me te binnen schiet....
Succes,
Hans
 
Mijn instucteur zei altijd, linkerbocht linkerarm strekken, rechterbocht rechterarm goed strekken. De motor als het ware van je af duwen. (het afschuinen) En zoals hierboven al gezegd, goed kijken waar je heen wilt.

Dit was voor mezelf de tip.( het afschuinen, niet het kijken) En op het examen ging het super. Veel succes.
 
Beste LadyBike, eigenlijk is alles op rijtechnisch vlak al diverse keren door diverse mensen gezegd en kan ik er niets meer aan toevoegen. Met name de tips van MeanBlueMan sta ik helemaal achter. Ver vooruit kijken, ketting op spanning houden, afschuinen en sturen met je lijf, dat achtjes nodig zijn voor het algemene motorgevoel (eens!) enz. Lees zijn tips in verschillende posts goed door en doe het exact zo in praktijk.

Verder is het met dit soort dingen m.i. vooral een mentale kwestie. Niet onzeker zijn, borst (-en) vooruit en schouders naar achter, rechtop lopen (als je naar de motor loopt). Spreek jezelf toe en wees niet te bescheiden. De juiste techniek toepassen (40%) en de andere 60% bepaal jezelf in je hoofd. Cijfer jezelf niet weg, je kunt het!

Trouwens echt super dat iedereen zo behulpzaam reageert op dit forum. Echt "motorrijders-onder-elkaar" gevoel! *O*
 
Heb hier ook moeite mee gehad tijdens lessen.
Moest het daarom van mijn instructeur met 1 hand op de tank gaan doen, dacht eerst dat hij een grapje maakte. Maar omdat je zo niet meer met je armen kan sturen, moet je het wel vanuit je heupen doen. Je kan zo ook niet verkrampt rijden. Uiteraard nog steeds ver vooruit kijken, want dat is de richting waar je op zal gaan. Kijk je naar de pion, ga je hier naartoe rijden en kom je dus ruimte te kort.
Succes !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan