Wieldemper wel of niet nodig

hevu

Motor-forum fossiel
16 nov 2003
4.465
125
Zeewolde
In m'n andere topic reeds aangegeven dat ik een smartwiel wil plaatsen in de standaard achterbrug van m'n span.
Echter door ruimte gebrek zal ik e.e.a moeten aanpassen.

In de achteroverbrenging zit tussen het cardan en het wiel een rubber demper met z.g. kaaspuntjes. Totaal is dit een dikte van ca. 30 mm.
Als ik bijv. het cardan van een BMW zie dan zie ik zo'n demper niet zitten.

Mijn vraag is nu wat zou er kunnen gebeuren als ik deze demper laat vervallen.
Volgens mij doet hij niet echt veel. En bij vervallen hou ik voldoende ruimte over om de standaard rem te kunnen inbouwen
 
Er gebeurt vrij weinig, alleen de aandrijflijn slijt harder.
BMW heeft van de /7-types een demper in de cardan-as gezet om het 'klakken' te verminderen, resultaat was ook dat de meenemer in het cardan minder te verduren had (vooral bij zijspangebruik)
 
Er gebeurt vrij weinig, alleen de aandrijflijn slijt harder.
BMW heeft van de /7-types een demper in de cardan-as gezet om het 'klakken' te verminderen, resultaat was ook dat de meenemer in het cardan minder te verduren had (vooral bij zijspangebruik)

Hoe zit dat dan bij BMW
 
Bij mijn orignele EZS achterwiel zijn de rubber taartpuntjes vervangen door nylon exemplaren. Dit is toendertijd zo gemaakt omdat er anders teveel slijtage aan de rubbers optrad(??). Alles blijft wel heel in ieder geval
 
ik wil eigenlijk radiostilte houden tot na de crematie, maar dit is wel zonde als het geld kost.

BMW heeft een mechanische demper in de kardan zitten. een lip die konisch is en met een veer aangedrukt wordt.
full

Ik heb het al een tijdje niet meer gezien gelukkig, maar in de versnellingsbak zit nog zo'n overbrenging. (plaatje volgende post).
deze vangen de klappen op die Guzzi met die taartpuntjes opvangt.
als je de taartpuntjes nu massief maakt (weglaat) komen alle klappen direct op je koppelingsplaat.
het gevolg is dat de splines uit de koppelingsplaat weggeslagen worden. Dat was voor mij toen de reden waarom ik die taartpuntjes zeker wilde behouden.
 
Bij een Guzzi zit er iets dergelijks op de ingaande as van de bak. De oude modellen van Guzzi (V7, 850GT) hadden geen demper in het wiel. Ik heb verschillende modernere Guzzi's omgebouwd en de demper weggelaten,(meenemer van een V7 gebruikt) en dat gaat op zich wel goed maar de mensen waar ik nog kontakt mee heb rijden niet zo heel wild. Gevoelsmatig zou ik het toch mooier vinden om de demper te gebruiken. Als je een bestaand wiel van een Guzzi gebruikt heb je natuurlijk geen probleem, wel als je om gaat bouwen op 15".
 
Laatst bewerkt:
Je zou de demper aan de linkse kant van het wiel kunnen maken als je over de as een holle as laat lopen waar de meenemer aan vast zit . Het is wel wat draaiwerk en een paar extra lagers maar dat zou kunnen werken. Je wiel staat dan tegen de cardan aan terwijl je toch een demper in de aandrijflijn hebt.
 
dat is wel heel veel werk, dan zou ik eerder een platte demper maken zoals ook in een koppelingsplaat zit.
Maar uiteindelijk is het meer werk als een koppelingsplaat vervangen.
Netto kan je dan net zo goed de demper laten vervallen.
 
Dan zit je versnellingsbak nog steeds daar waar de klappen vallen.
Is het niet mogelijk om het hart van de velg uit te slijpen en een beetje te verzetten?
De ET-waarde vergroten zogezegd. Dan maak je zoveel ruimte als je nodig hebt.
 
Dan zit je versnellingsbak nog steeds daar waar de klappen vallen.
Is het niet mogelijk om het hart van de velg uit te slijpen en een beetje te verzetten?
De ET-waarde vergroten zogezegd. Dan maak je zoveel ruimte als je nodig hebt.


Dat is waar ik dus de afgelopen zondag over heb zitten dubben en niet direct uit kwam en dus de vraag hier maar is gedumpt.

Probleem is namelijk dat tussen de klok en de vorkbuis aan de andere zijde erg weinig ruimte zit om een smart wiel in te bouwen.zie foto onder aan (zou niet meer weten hoe de foto er tussen te krijgen.)
Het idee was zo veel mogelijk standaard delen te gebruiken zonder veel te moeten wijzigen zoals remklauw en velg. Naven moesten toch opnieuw gemaakt danwel zwaar aangepast worden.

Als de demper/opnemer blijft zitten en ik daar de velg tegen aanschroef dan blijft er, door de bolling van het hart van de velg, ca. 40 mm. over.
Alleen al voor de remschijf met remklauw heb ik minimaal 55 mm. nodig.

Door dit gegeven is het idee ontstaan om de demper/opnemer te laten vervallen.
Echter zoals ik toch hier wel beluister is het raadzaam om toch de demper opnemer te laten bestaan.

Nu ontwikkeld langzaam het plan om:
Demper/opnemer zo smal mogelijk te maken en de rubberen kaasjes aan te passen. Winst ca. 5 mm.
De achterplaat van de demper/opnemer met 10 mm. af te draaien van 25 naar 15 mm. (wielbouten zijn M12 dus moet kunnen) Winst 10 mm.
Hart van het wiel er uithalen en zodanig verplaatsen dat de velg/band netjes 10 mm uit de rechter vorkbuis blijft.

Totale winst: 15 mm.
Wel dien ik dan de remklauw niet meer via een los armpje aan de achteras te bevestigen maar bevestigings punten op de vork buis te lassen.

een optie blijft dan nog om het hart uit de velg te halen en hiervoor in de plaats een vlakke plaat in te lassen.
Nadeel vind ik dat je het idee van 3 smart velgen een beetje overboord moet zetten.




De achterplaat van de
full
 
Laatst bewerkt:
Een vlakke plaat in de velg is geen goed idee. De bolling doet n.l. dienst als vering. Deze vangt in de hoogte een beetje klappen en trillingen op en geeft stijfheid in dwarsrichting. Zo hebben ze mij eens verteld, en ik kan me er wel wat bij indenken.

Waarom zet je de schijf niet aan de binnenkant van de velg. Plaats genoeg en als je toch de demper wilt verbouwen kun je daar gelijk wel de remschijf bij aan schroeven.
Lekker draaien, lassen en slijpen!
 
Laatst bewerkt:
Een vlakke plaat in de velg is geen goed idee. De bolling doet n.l. dienst als vering. Deze vangt in de hoogte een beetje klappen en trillingen op en geeft stijfheid in dwarsrichting. Zo hebben ze mij eens verteld, en ik kan me er wel wat bij indenken.
Dat had ik in mijn Guzzi achterwiel, een 12mm aluminiumplaat, gaat prima :Y
Waarom zet je de schijf niet aan de binnenkant van de velg. Plaats genoeg en als je toch de demper wilt verbouwen kun je daar gelijk wel de remschijf bij aan schroeven.
Lekker draaien, lassen en slijpen!
Waarom heeft niemand dat eerder geroepen?
Dat is eenvoudig het beste idee. Je kan het zo afkijken van een BMW. Ik heb ook Guzzi's gezien waar die constructie op zat.
Je kardanklok maak je een vlak stuk op om een K100 remklauw op te zetten en je draait ring aan je meenemer waar een eenvoudige remschijf op komt. die vlakke schijven vindt je ook in het BMW assortiment.
om het met plaatjes op te leuken: een R80 waar ze zelf een schijfrem op gemaakt hebben.
full


Zoals je ziet hebben ze voor de klauw een adapterring op de binnenkant van de sluitplaat gemaakt.
 
Heb al gekeken om schijf naar binnen te zetten maar kwam niet lekker uit met de diamerter van de demper/meenemer.

Waar ik niet aan gedacht heb is om de remklauw aan de flens, die aan de cardanhuis zit, te bouwen.

Dit ga ik morgen is even bekijken
 
Heb al gekeken om schijf naar binnen te zetten maar kwam niet lekker uit met de diamerter van de demper/meenemer.

Waar ik niet aan gedacht heb is om de remklauw aan de flens, die aan de cardanhuis zit, te bouwen.

Dit ga ik morgen is even bekijken

heb je er wat aan als ik van het weekend even wat foto's maak van een V50 cardan?
dat heeft de remschijf ook tussen cardanklok en wiel.
Heb bij mijn V50 de flens af laten draaien (andere wielen, schijf moest juist naar de andere kant) maar je kunt aan het cardanhuis nog wel zien waar de klauw gezeten heeft
 
Laatst bewerkt:
heb je er wat aan als ik van het weekend even wat foto's maak van een V50 cardan?
dat heeft de remschijf ook tussen cardanklok en wiel.
Heb bij mijn V50 de flens af laten draaien (andere wielen, schijf moest juist naar de andere kant) maar je kunt aan het cardanhuis nog wel zien waar de klauw gezeten heeft

fotos zeer welkom

:} :} :}
 
fotos zeer welkom

:} :} :}

duik ik zaterdag tussendoor effe de schuur in, hogere machten hebben beslist dat mijn week vakantie doorgebracht wordt met renovatie v/d zolder en bestraten van de tuin :? ... dus hier ligt alle werk aan het span nog steeds stil (gelukkig mag ik volgende week weer voor mijn baas werken O-) )
 
Die kaas puntjes zijn echt wel nodig! anders draait de boel echt vroegtijdig naar de Kl@#e.

Verder zit bij de kleinere Guzzis zoals de V50 de rem inderdaad aan de cardan zijde.
 
de beloofde foto's

full


de uitsparing in de klok om ruimte te maken voor de klauw (de achterschijf van een V50 is erg klein)
 
Terug
Bovenaan Onderaan