Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Als ik het goed begrijp kan je de totale gebruikskostprijs van je voertuig extrapoleren uit 3 hoofdcategoriën; -aankoopprijs incl. accessoires, uitrusting, inschrijftax en alle mogelijke initiële kosten. -termijn gebruikskosten bv. Periodieke kosten zoals verzekering, onderhoud incl banden, reparaties, onderdelen.. vervanging versleten uitrusting, eventueel huur garagebox, etc.- dagelijkse gebruikskost; logischerwijs benzine maar ook electriciteit voor het druppelladen vd batterij, kettingolie,..
Voor mij komt daar nog een grote boekhoudkundige post boven op: boetes door snelheidsovertredingen 😞
Vandaar wordt de aankoop v.e. maxiscooter die beperkt is aan max 140km/u, de helft kost in aankoop en gebruik maar me even goed en comfortabel naar m’n werk brengen kan, wel plots zéér relevant.

Ik heb vorig jaar 16500km gereden en nul boetes. Rij gewoon maximaal 10harder op de meter en krijg geen boete.
 
Ik heb vorig jaar 16500km gereden en nul boetes. Rij gewoon maximaal 10harder op de meter en krijg geen boete.
Ik heb afgelopen 7jaar 145.000km's zonder enige boete(100.000auto +45.000km moto) ook al ken ik goed de locaties van de vaste flitspalen en schuilplaatsen van de bemande camera’s denk ik niet dat dit had gekund indien ik de gewoonte had roekeloos snel te rijden..Dit is gelukt omdat ik meestal gewoon op cruisecontrol aan 118-120km/u tuf uitgezonderd een inhaalmanoever links af en toe.. Maar nu op korte periode 3x achter elkaar toch de pineut, trajectcontrôle is blijkbaar onverbiddelijk voor de minste afwijking.
 
Zo, met redelijk wat vertraging, is mijn nieuwe fiets af, en staat nu thuis!
20230317_212853.jpg

(Wie meer info daarover wil, kan hier een kijkje nemen)
Dus vanaf nu ga ik alle uitgaven bijhouden.
 
Kek dingetje. Ik wist niet dat er onder deze merknaam nog fietsen werden gemaakt. Ik heb er nog nooit eentje moderner gezien dan 1985.
Het merk is tot, denk ik, ergens begin jaren 2010 in eigen handen geweest. Later opgekocht door Ridley. Een huidige Eddy Merckx fiets is dus gewoon een Ridley, maar dan met de naam Eddy Merckx erop.
Eddy Merckx zelf heeft er nog wel aandelen in, maar trekt zich er nog maar weinig van aan, die wil nu gewoon van zijn oude dag genieten, en gelijk heeft hij :t

Het "merk" Eddy Merckx heeft idd jaren lang niet zo vlot meer gelopen, maar nooit van het toneel verdwenen. Begin dit jaar is de website volledig vernieuwd, maar ik vind er mijn smaak niet in.

Laat ik het zo zeggen, pakweg na 2010 vond ik de modellen bij Eddy Merckx niet meer mijn ding.
Eigenlijk bij de meeste merken niet, omdat tegenwoordig bij elke koersfiets de bovenbuis afloopt. Bij mijn model is dat effect minimaal.

De kleur die ik nu heb is achteraf gezet.
Mijn model is een einde reeks, de laatste zijn geproduceerd eind 2020 of eind 2021. Bij fietsenwinkel Math Salden in Zuid-Limburg (NL dus), hadden ze er nog een aantal op stock, maar nog niet gemonteerd.
Daarom overeengekomen dat ik de fiets betaal, het frame ging ophalen, en zou laten herspuiten in de Molteni uitvoering. Daarna herspoten terug gebracht om alles te laten monteren.

Wie ook in het racefietsentopic zit, weet dat natuurlijk al, maar ook even in dit topic dan, zo was het frame bij aankoop:
20230118_113748.jpg


En na het herspuiten zo:
20230309_100119.jpg


En nu dus volledig gemonteerd bij mij thuis.

Maandag is het eerste ritje gepland samen met mijn zoon.
En als het weer het toelaat, dinsdag de eerste woon-werk rit.
 
Vandaag heb ik de eerste 1.000km met mijn nieuwe fiets bereikt.
20230405_175728.jpg

Jaja, mijn dwangneurotisch brein heeft mij de huiswaartse route voor vandaag zo doen uitrekenen, dat ik met weinig "rondcirkelen" bij thuiskomst precies 1.000km bereikte :+

Daarmee is de kostprijs op dit moment 3,26€/km.
Daar is echter nog geen specifiek voor het fietsen aangekochte drank en voeding bij gerekend, omdat ik tot hiertoe enkel gebruik maakte van goed te eten vóór vertrek, en drinken voor onderweg is niets meer dan thee met suiker en citroen erin, wat spotgoedkoop is. Eten onderweg doe ik pas bij ritten vanaf 150km. En speciale sportdrankjes gebruik ik niet tijdens woo-werk ritten.

Nu is die 3,26€/km ook wel een beetje een vertekend beeld, omdat de fiets reeds volledig betaald is, en nog maar iets meer dan 2 weken in gebruik is.

Daarom heb ik even research gedaan door het feit dat veel mensen voor een speedpedelec of elektrisch ondersteunde fiets een lening aangaan (of leasen, komt tegenwoordig vaker voor). Ik heb daarom eens een lening gesimuleerd. Voor de aankoopprijs had ik maximum 2,5 jaar kunnen lenen, en zou het op 91€/maand komen, en wordt de huidige kostprijs "slechts" 0,73€/km.

Anderzijds is er ook de repainting, die, voor woon-werk, helemaal geen noodzaak was, en omdat die kost niet mee in de lening genomen had kunnen worden (tenzij met een omwegje), heb ik die kost er ook nog eens, bij wijze van nieuwsgierigheid, afgetrokken. Daarna krijg je respectievelijk 2,76€/km, en 0,23€/km.

Het wegnemen van die repaintkost (500€), maakt een veel groter verschil dan ik dacht. Maar ook niet geheel onlogisch, de fiets is nog geen maand oud, en nog maar 1.000km gereden. Hoe ouder de fiets, en hoe hoger de km stand, des te lager de kostprijs per km, en des te kleiner het verschil in berekening met of zonder repaint.

In de toekomst ga ik de berekening daarom ook niet meer zonder aftrek van die kost doen, en ga de evaluatie van de kostprijs per km doen om de ongeveer 5.000km (dus niet elke 1.000km).
Tot de fiets 30 maand is, ga ik wel telkens de berekening vergelijken als zijnde volledig betaald, met daarnaast de vergelijking alsof ervoor geleend is. Eens ná die 30 maanden maakt dat niets meer uit.

Verder is er nog geen enkel slijtage onderdeel vervangen, wat maar goed is ook, want als dat na 1.000km al zou moeten 8)7

Vandaag was het overigens de tiende keer dat ik met de fiets naar het werk ben gereden dit jaar, waarvan de 4de keer met mijn nieuwe fiets.
 
Nog geen drie weken in bezit en er al 1000km opgezet :D Dat gaat een kilometer- en vetvreter worden!
Km's wel ... maar dat vetvreten lukt niet echt 😒
Blijf al meer dan een half jaar hangen op 95 a 98 kg. Ik wil 80 kg ...
Enfin, begin 2022 (15 maand terug dus), was het nog bijna 120 kg :X
 
Km's wel ... maar dat vetvreten lukt niet echt 😒
Blijf al meer dan een half jaar hangen op 95 a 98 kg. Ik wil 80 kg ...
Enfin, begin 2022 (15 maand terug dus), was het nog bijna 120 kg :X
Probeer ’ns tussenmaaltijdse snacks te vervangen door een kommetje magere bouillon
 
Zou er niet wat vet in spier zijn omgezet
Dat is matuurlijk best mogelijk, en zal ook wel zo zijn.
Maar ... ik heb toch nog steeds een "buikje". Al valt het wel heel goed mee als ik het vergelijk met januari 2022 :X
 
Zo, vandaag onderweg van het werk naar huis, de 5,000ste km gepasseerd!
20230716_171535.jpg

(Ik had graag onderweg een foto gemaakt van exact 5.000km, maar er was wat mis met de teller. De ODO gaf ruim 55km te weinig aan, geen idee waarom, maar het is het miljoenste probleem met mijn Bryton. Gek genoeg was bij thuiskomst de weergave plots weer correct).

Het heeft ook wat langer geduurd dan verwacht, omdat ik ergens eens twee weken niet heb kunnen fietsen door een ontsteking aan mijn rechter voet.

De kostprijs per km komt nu op 0,70€/km. Dit voor de fiets alleen.
In die 5,000km is er ook al 357,08€ uitgegeven aan drank/voeding, specifiek voor het fietsen bedoeld. Dat is best meer dan dat ik had gedacht, maar je hebt die "brandstof" echt wel nodig. De kosten van voeding/drank komen dus neer op 0,07€/km. Daaruit blijkt dus ook dat "brandstof" voor op de fiets in mijn geval iets duurder is dan brandstof voor MIJN motor. Die verbruikt 3,75L/100 km aan 1,7€/L, wat op ongeveer 0,06€/km komt.
De totale kostprijs komt dus neer op 0,78€/km
(die 1 cent verschil komt wellicht door wetenschappelijke afrondingen, in mijn excell file gaat alles tot maar 2 cijfers na de komma).

Indien ik had geleend/geleased voor deze fiets, waren dit de kostprijzen per km:
Voor de fiets - 0,29€/km, voor de fiets EN drank/voeding - 0,36€/km.

Na 5.000km liggen de kostprijzen per km dus al beduidend lager, en die gaan uiteraard nog lager worden.
Op dit moment is het dus nog steeds merkbaar hoger dan de kostprijs per km bij mijn motor, die op moment van dit schrijven op 0,11€/km staat.
Maar ja, die heeft dan ook al bijna 140.000km door mij gereden.
Nadeel bij de motor is echter, ook bij stilstand kost die geld, namelijk verzekering en jaarlijkse rij taks (samen ongeveer 26€/maand), daar heeft de fiets geen last van natuurlijk, bij die is het, stilstand is géén kosten.


Nu, wat is er al aan mijn fiets gedaan van onderhoud/vervangen van onderdelen (slijtagedelen)?
Enkel de twee buitenbanden, en voortijdig zelfs, op 2.924km al, want bij een race is de achterband zwaar beschadigd geraakt.
20230610_200427.jpg

Zonder dat denk ik echter dat ze ook al vervangen geweest zouden zijn, maar dan wel eerder kort voor de 5.000km.
Maar omdat er toch al redelijk wat sleet op zat, heb ik toen wel gewoon beide banden vervangen.
Verder is er nog niets vervangen, maar morgen ga ik de fiets grondig kuisen, en ik vermoed daarbij dat ik de voorste remblokjes ga moeten vervangen. De ketting vermoed ik dat die nog mee kan tot 7.500km, dat zie ik nog wel. Ook mijn huidige banden gaan tot ongeveer 7.500 mee kunnen denk ik.

Hop naar de 10.000km nu!
 
Terug
Bovenaan Onderaan