Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Ligfiets heb ik ook een tijdje gedaan, maar vond ik niet relaxed met mensen die hun hond aan het uitlaten waren en ze niet in toom konden houden.
Qua fietsen was het wel echt ultiem. En kwam ik nog wat sneller aan op het werk.
Probleem herken ik niet echt, iig niet meer dan op een 'normale' fiets.

Ligger is wel significant minder handig als je door de stad fietst. Even een voetje aan de grond bij een stoplicht is er niet bij.

Gaat niet passen. Je frame moet gemaakt zijn op een rohloff naaf.
Hoezo dat? Voor zover ik kan zien hebben ze zeer veel opties en maten voor montage, en mijn Condor heeft een standaard MTB uitvalnaaf achter zitten. Lijkt me sterk dat daar geen passende veriant voor te vinden is.
 
Enige wat ik mis in deze vergelijking: het is geen goed plan om 90km op een dag te gaan fietsen. Dat is 450km in een week en een serieuze aanslag op de hoeveelheid energie die je hebt. Je hebt op deze manier geen enkele rustdag en dat is een slecht plan. Helemaal als je daarbij nog moet werken.

Daarbij moet je voor woon-werk verkeer ook een iets ander soort fiets nemen. 8 speed is meer dan genoeg, naafversnellingen nog beter. Dan wordt het een heel stuk goedkoper.
Ik reed toen ik echt knettertje veel fietste ook met 4000km een achterband op, maar dat was wel met een 20kg bagage erop, (achteraf) een te lage bandenspanning en dan nog was dat een band van 20 euro.
Zorg dat je V-brakes hebt in plaats van schijfremmen. Slijt met slecht weer minder (zolang je niet gaat mountainbiken) en zijn 5 euro om te vervangen.

Je vergelijking in kosten loopt nogal mank omdat je een standaard woon-werk motor vergelijkt met een fiets die beter te vergelijken is met een Ducati Panigale.

Maar een pani is wel de shit.
 
Probleem herken ik niet echt, iig niet meer dan op een 'normale' fiets.
Ik had een lage, en daar reageren honden anders op dan een hoge fietser. Ik had een challenge hurricane.
Ligger is wel significant minder handig als je door de stad fietst. Even een voetje aan de grond bij een stoplicht is er niet bij.
Dat ging dan wel weer redelijk. Alleen het moest niet te veel worden vond ik. Steeds op snelheid komen is niet heel fijn.
Hoezo dat? Voor zover ik kan zien hebben ze zeer veel opties en maten voor montage, en mijn Condor heeft een standaard MTB uitvalnaaf achter zitten. Lijkt me sterk dat daar geen passende veriant voor te vinden is.
Het zou kunnen dat het ondertussen al veranderd is, maar een paar jaar geleden had je specifieke achterpadden nodig.
Wil je het zeker weten kun je het beste een mailtje sturen naar Mart van M-Gineering. Hij heeft alle wijsheid over alle rohloff naven.
 
Ja zo een regeling hebben wij ook: €1150,- bruto/netto voor de aanschaf van een fiets met een looptijd van 4 jaar. Daar heb ik dit jaar in mei dus eindelijk eens gebruik van gemaakt om vervolgens op 30 juni te horen dat ze voor 3 maanden de regeling gaan oprekken naar €2000,- .... Mooi gecommuniceerd weer B|

Grappige is dat een fiets van zeg 2000 euro voor de werkgever maar 1100 oid kost voor hen. KIA regeling en btw eruit.....
 
Het zou kunnen dat het ondertussen al veranderd is, maar een paar jaar geleden had je specifieke achterpadden nodig.
Wil je het zeker weten kun je het beste een mailtje sturen naar Mart van M-Gineering. Hij heeft alle wijsheid over alle rohloff naven.
Inderdaad allang achterhaald. Als je een fiets met derailleur hebt is er een passende Rohloff naaf te monteren. Zelfs met elektrisch schakelen. Alleen nog steeds erg duur.
 
Inderdaad allang achterhaald. Als je een fiets met derailleur hebt is er een passende Rohloff naaf te monteren. Zelfs met elektrisch schakelen. Alleen nog steeds erg duur.
In dat geval blijft mijn advies nog wel staan. Marten weet dan precies welke je nodig hebt.
 
Ja zo een regeling hebben wij ook: €1150,- bruto/netto voor de aanschaf van een fiets met een looptijd van 4 jaar. Daar heb ik dit jaar in mei dus eindelijk eens gebruik van gemaakt om vervolgens op 30 juni te horen dat ze voor 3 maanden de regeling gaan oprekken naar €2000,- .... Mooi gecommuniceerd weer B|
Oooh, zonde hoor.
Ik heb een lease auto en nu dan een motor, als Accountmanager zit ik overal en nergens dus met de fiets is dat niet heel praktisch. Anders had ik zeker gebruik gemaakt van de ‘fietsregeling’
 
Ik bleef hangen bij je voorbeeld over de banden. Hoe je in 4000 km een set fietsbanden verslijt lijkt me niet normaal.
Dat voorbeeld ging vooral uit naar mijn ervaring in het verleden, toen ik nog wielrenner was.
Tijdens het wielrennen (en trainen) zien je banden meer af dan bij "gewoon" fietsen.
Beetje als het verschil met een motor toertje door de Ardennen, of eens op het circuit gaan scheuren zeg maar.
Maar als ik naar het werk fiets, rijd ik toch stevig door.
In "mijnen jongen tijd" reed ik met 18 en 20 mm bandjes, sleten snel. Bij mijn wedstrijdwielen kwam ik zelfs met moeite aan 2.500km. In mijn latere jaren reed ik eerder met 23mm bandjes. Tegenwoordig is het 25 en 28 mm wat je het meest ziet op racefietsen.
Ik heb momenteel 25mm. Mijn huidige bandjes hebben nu bijna 3.400km, en ik zie dat ze idd wel wat langer gaan meegaan. Ik schat dat ze rond de 7.500km moeten kunnen halen.
Maar als alles goed gaat, gaan deze bandjes dat punt niet halen, want normaal start ik op 13 of 14 maart met een nieuwe fiets. Vanaf dan ga ik alles bijhouden.

En ik denk uiteraard ook gelijk aan de kosten van banden montage, doe je dat niet beiden zelf dan komt het sommetje ook anders uit.
Als je kort bij huis werkt, hoef je het niet zelf te kunnen.
Werk je op 40 a 50 km, is het toch noodzakelijk zelf je banden te kunnen afnemen en plaatsen, voor als je onderweg plat rijd.
Ik kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die hun fiets binnen brengen als er enkel nieuwe bandjes op moeten. Bij een fiets kan bijna iedereen dat.
 
Dat voorbeeld ging vooral uit naar mijn ervaring in het verleden, toen ik nog wielrenner was.
Tijdens het wielrennen (en trainen) zien je banden meer af dan bij "gewoon" fietsen.
Beetje als het verschil met een motor toertje door de Ardennen, of eens op het circuit gaan scheuren zeg maar.
Maar als ik naar het werk fiets, rijd ik toch stevig door.
In "mijnen jongen tijd" reed ik met 18 en 20 mm bandjes, sleten snel. Bij mijn wedstrijdwielen kwam ik zelfs met moeite aan 2.500km. In mijn latere jaren reed ik eerder met 23mm bandjes. Tegenwoordig is het 25 en 28 mm wat je het meest ziet op racefietsen.
Ik heb momenteel 25mm. Mijn huidige bandjes hebben nu bijna 3.400km, en ik zie dat ze idd wel wat langer gaan meegaan. Ik schat dat ze rond de 7.500km moeten kunnen halen.
Bagage kan ook knettertje veel schelen. 32mm banden gingen er in de tijd dat ik al mn vakanties op de fiets deed ook zo doorheen. 4000km haalde ik dan vaak niet eens.
 
Bij een derailleur fiets wellicht, maar bij een fiets met versnellingsnaaf zijn er toch maar weinig die een (achter)band kunnen verwisselen.
Dat klopt, dat is iets gecompliceerder om eruit te halen.
 
Bij een derailleur fiets wellicht, maar bij een fiets met versnellingsnaaf zijn er toch maar weinig die een (achter)band kunnen verwisselen.
Het is me wel gelukt (8-speed Shimano Nexus naaf), maar het was nog best een kutklus.

En mijn voorwiel heeft een uitvalnaaf. Leek dus makkelijk, maar vervolgens zat de naafdynamo vast met een klein onhandig stekkertje dat wel makkelijk los was te krijgen, maar niet makkelijk vast.

Ik had altijd een reserve binnenband bij me in een zadeltasje maar heb nu wel ontdekt dat op deze fiets het geen doen is om langs de weg een binnenband te wisselen. Dus nu maar jaarlijks een nieuw tubetje solutie enb de plakkers controleren.
 
Bij een derailleur fiets wellicht, maar bij een fiets met versnellingsnaaf zijn er toch maar weinig die een (achter)band kunnen verwisselen.
Het is stiekem best makkelijk. Moet het alleen een keer gezien hebben hoe. Oud collega toen ik nog als fietsenmaker werkte kon alles met 1 hand loshalen
 
Ik had altijd een reserve binnenband bij me in een zadeltasje maar heb nu wel ontdekt dat op deze fiets het geen doen is om langs de weg een binnenband te wisselen. Dus nu maar jaarlijks een nieuw tubetje solutie enb de plakkers controleren.
Antilekbanden (ik gebruik die van Schwalbe) zijn ideaal. Ik rijd nooit meer een lekke band...
 
Antilekbanden (ik gebruik die van Schwalbe) zijn ideaal. Ik rijd nooit meer een lekke band...
Die heb ik inderdaad ook, en ook nooit meer een lekke band gehad .Toch wil ik wel daar op voorbereid zijn als ik ergens midden in de duinen onverhoopt een lekke band mocht krijgen.
 
Hoe kom ik hier terecht . Juist ,ik moet alweer een nieuwe set tandwielen en kettingset bestellen voor men vrouw haar fiets ! We werken beiden op dezelfde plaats . Men vrouw met de E-bike en ikzelf op een SH_300 . Ik ben er zeker van dat haar fiets ons meer kost dan de SH . Tandwielen ,ketting ,remmen ,moeten om de 3000km vervangen worden op de fiets , en we rijden 10.000km per jaar ! Mijn SH was 1500€ en had 10.000km . Ik kan hier nog makkelijk 60.000km mee rijden en dat kost mij 500€ aan onderhoud .
 
Ik weet niet wat jouw vrouw uitvreet met haar fiets, maar deze onderdelen al na 3.000 km moeten vervangen vind ik niet normaal. Mijn vriendin heeft er met haar e-bike al meer dan 6.500 opzitten en genoemde onderdelen zijn nog in prima staat. Zij heeft een Gazelle Ultima met versnellingsnaaf. Mijn e-bike (Pegasus) heeft derailleur versnelling. Hier heb ik pas 3.000 mee gereden en hier zien genoemde onderdelen er nog als nieuw uit.
 
Ik weet niet wat jouw vrouw uitvreet met haar fiets, maar deze onderdelen al na 3.000 km moeten vervangen vind ik niet normaal
3.000km is mijns inziens ook wel erg snel.
Maar ... mijn huidige ketting heeft nu, op moment van dit schrijven, 3580km. Ziet er nu zo uit.
20230106_183624.jpg

Ze kan nog wel effe mee hoor, maar 10.000 tot 15.000km zoals ik in de OP beschrijf, daar heb ik toch sterk mijn twijfels aan.

Misschien op 5.000km nog eens annalyseren, als de ketting dan versleten blijkt, eens zien of er een nieuwe ketting op de huidige tandwielen gebruikt kan worden. Een ketting zelf kost maar rond de 30€, het zijn de tandwielen die de prijs maken.
 
3.000km is mijns inziens ook wel erg snel.
Maar ... mijn huidige ketting heeft nu, op moment van dit schrijven, 3580km. Ziet er nu zo uit.
Bekijk bijlage 1836815
Ze kan nog wel effe mee hoor, maar 10.000 tot 15.000km zoals ik in de OP beschrijf, daar heb ik toch sterk mijn twijfels aan.

Misschien op 5.000km nog eens annalyseren, als de ketting dan versleten blijkt, eens zien of er een nieuwe ketting op de huidige tandwielen gebruikt kan worden. Een ketting zelf kost maar rond de 30€, het zijn de tandwielen die de prijs maken.
Dan zou je de ketting eerder moeten vervangen. Voordat ook de tandwielen versleten zijn.
 
Geen kettingkast voor een woon-werk fiets.… :? Mijn e-bike, oer-Hollandse Sparta heeft het 12k uitgehouden met een set. En met 25k ging van alles wat ‘plastic’ heette, kettingkast, clipjes display elektrisch contacten accu etc.

Uiteindelijk na 12 jaar afgelopen zomer ingeruild voor een ‘Duitse’….degelijke hè.. _O-

6936FFBE-2C01-4CDE-8BCC-2997E8453F2E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
3.000km is mijns inziens ook wel erg snel.
Maar ... mijn huidige ketting heeft nu, op moment van dit schrijven, 3580km. Ziet er nu zo uit.
Bekijk bijlage 1836815
Ze kan nog wel effe mee hoor, maar 10.000 tot 15.000km zoals ik in de OP beschrijf, daar heb ik toch sterk mijn twijfels aan.

Misschien op 5.000km nog eens annalyseren, als de ketting dan versleten blijkt, eens zien of er een nieuwe ketting op de huidige tandwielen gebruikt kan worden. Een ketting zelf kost maar rond de 30€, het zijn de tandwielen die de prijs maken.
Maar ben je aan het schoonmaken of loopt die altijd zo? :+
PSX_20230106_193602.jpg
 
Mijn vrouw rijd wekelijks in de regen ,motor is een bosh middenmoter en is een 45kmpu . Meermaals opgezocht hoelang een E-Bike ketting mee gaat ,en dat is in de verwachting van 4000km (zie google). Tandwielen vervang ik enkel de drie kleinste waar ze bijna altijd op rijd . We hebben een ketting tool die niet in de ketting mag vallen ,en het valt er helaas terug in .....
 
Terug
Bovenaan Onderaan