Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Mijn vrouw rijd wekelijks in de regen ,motor is een bosh middenmoter en is een 45kmpu . Meermaals opgezocht hoelang een E-Bike ketting mee gaat ,en dat is in de verwachting van 4000km (zie google). Tandwielen vervang ik enkel de drie kleinste waar ze bijna altijd op rijd . We hebben een ketting tool die niet in de ketting mag vallen ,en het valt er helaas terug in .....
Middenmotor en 45km/h gaat nogal volgens mij.
 
vervang ik enkel de drie kleinste waar ze bijna altijd op rijd .
Bij mijn huidige Campagnolo casette is ookbelk tandwiel afzonderlijk. Dat heeft idd zo zijn voordeel, je kan soms enkel de meest versleten stuks vervangen.

Vanaf 14 maart (als alles volgens plan cerloopt) start ik met een nieuwe fiets, met Shimano 105 11sp, die casettes zijn in twee delen (of 3?), maar niet afzonderlijk verkrijgbaar.
 
3.000km is mijns inziens ook wel erg snel.
Maar ... mijn huidige ketting heeft nu, op moment van dit schrijven, 3580km. Ziet er nu zo uit.
Bekijk bijlage 1836815
Ze kan nog wel effe mee hoor, maar 10.000 tot 15.000km zoals ik in de OP beschrijf, daar heb ik toch sterk mijn twijfels aan.

Misschien op 5.000km nog eens annalyseren, als de ketting dan versleten blijkt, eens zien of er een nieuwe ketting op de huidige tandwielen gebruikt kan worden. Een ketting zelf kost maar rond de 30€, het zijn de tandwielen die de prijs maken.
Op zich is dat wel één van de redenen waarom ik voor mijn huidige fiets van de derailleur ben afgestapt naar een naafversnelling. De ketting en tandwielen zijn bij een naaf een stuk breder en gaan daardoor beduidend langer mee. Met mijn vorige derailleurfiets sleten die behoorlijk snel, terwijl ik de ketting wel regelmatig schoon maakte, maar die is natuurlijk toch altijd viezer dan bij een gesloten kettingkast zoals ik nu heb.
 
Mijn vrouw rijd wekelijks in de regen ,motor is een bosh middenmoter en is een 45kmpu . Meermaals opgezocht hoelang een E-Bike ketting mee gaat ,en dat is in de verwachting van 4000km (zie google). Tandwielen vervang ik enkel de drie kleinste waar ze bijna altijd op rijd . We hebben een ketting tool die niet in de ketting mag vallen ,en het valt er helaas terug in .....
Bij mij ongeveer na 1500 km moet ik het kleinste tandwiel vervangen ( waar ik 90% van de tijd op rij )
Dat is niet zo’n probleem want ik heb toen het eerste versleten was er een stuk of zes gekocht op Ali voor 3€ per stuk geloof ik
Ketting is na 3500km nog als nieuw ( met tooltje gemeten )
 
Op zich is dat wel één van de redenen waarom ik voor mijn huidige fiets van de derailleur ben afgestapt naar een naafversnelling. De ketting en tandwielen zijn bij een naaf een stuk breder en gaan daardoor beduidend langer mee. Met mijn vorige derailleurfiets sleten die behoorlijk snel, terwijl ik de ketting wel regelmatig schoon maakte, maar die is natuurlijk toch altijd viezer dan bij een gesloten kettingkast zoals ik nu heb.
En naafversnellingen hebben ook geen schuine ketting. Scheelt ook een hoop slijtage.
 
Nadeel van naafversnellingen is dan wel weer dat de efficiëntie ervan doorgaans lager is (ik laat een Rohloff even buiten beschouwing). Dat is dan ook de reden dat weer voor een derailleur ben gegaan met mijn woon-werkfiets. En ja dat betekent wat vaker de ketting schoonmaken, maar met die squirt lube wax en een eigen garage is dat behoorlijk goed te doen.
 
Nadeel van naafversnellingen is dan wel weer dat de efficiëntie ervan doorgaans lager is (ik laat een Rohloff even buiten beschouwing). Dat is dan ook de reden dat weer voor een derailleur ben gegaan met mijn woon-werkfiets. En ja dat betekent wat vaker de ketting schoonmaken, maar met die squirt lube wax en een eigen garage is dat behoorlijk goed te doen.
Als ik niet naar het geld moest kijken, ging ik naar een fietsenmaker in de buurt, die maakt zijn fietsen helemaal zelf, volledig naar wens.
Ik zou mij dan een koersfiets laten uittekenen met Rohloff naaf en riemaandrijving. Die heeft 14 versnellingen, wat voldoende is (want 2x11 is niet gelijk aan 22 bij een derailleur fiets). Enige wat ik verwezenlijkt zou willen zien is, dat de vertanding bij de riem in combi met die Rohloff naaf als kleinste ong. 2,5m verzet heb (= 39/32), en in de zwaarste stand ong. 10,15m (= 53/11).
Dat een koersfiets dan raar zou ogen met een Rohloff naaf en riem zou mij dan weer geen reet kunnen schelen.

Edit: een flauwe berekening voor voornoemde (met hydraulische schijfremmen natuurlijk) zou vlotjes 6 a 7k kosten ... minimum ...
 
Ik heb een riese en muller , en zat wel eens op een Duits ebike forum en daar waren best veel klachten over het elektrisch schakelen met zo’n rohloff , was redelijk on nauwkeurig
 
Ik heb een riese en muller , en zat wel eens op een Duits ebike forum en daar waren best veel klachten over het elektrisch schakelen met zo’n rohloff , was redelijk on nauwkeurig
Ik zou ook niet gauw zo'n elektrische bediening nemen. Kabeltje kunnen ze overal vervangen en kan iedere idioot aan werken.
 
Voor mij ontbreekt er toch een cruciaal element in de vergelijking; risico.
Meerbepaald het risico om door één of andere omstandigheid overhoop gereden te worden door bv een vrachtwagen vd Colruyt, verpletterd tussen een autobus vol Britse touristen en een idioot geplaatst verkeersbord, gekneld tussen 1.8m hoge traktorband en de beerkar, onthoofd door de onzichtbare laadklep van een achteloze Post courrier, ... eendert welk zulk ongeval met dodelijke afloop.. Het verschil om zo te overlijden op een moto (uitgezonderd zo’n mongolenmoto transgenderspel met twee voorwielen) is eeuwige roem terwijl zelfde situatie op een kleuter fiets met een belachelijk spandex lycra wielerpakje de eeuwige afgang is. In het bijzonder als het ook nog ’ns gefilmd en gepost wordt.. Dàt risico elke dag is mij de besparing niet waard.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij ontbreekt er toch een cruciaal element in de vergelijking; risico.
Meerbepaald het risico om door één of andere omstandigheid overhoop gereden te worden door bv een vrachtwagen vd Colruyt, verpletterd tussen een autobus vol Britse touristen en een idioot geplaatst verkeersbord, gekneld tussen 1.8m hoge traktorband en de beerkar, onthoofd door de onzichtbare laadklep van een achteloze Post courrier, ... eendert welk zulk ongeval met dodelijke afloop.. Het verschil om zo te overlijden op een moto (uitgezonderd zo’n mongolenmoto transgenderspel met twee voorwielen) is eeuwige roem terwijl zelfde situatie op een kleuter fiets met een belachelijk spandex lycra wielerpakje de eeuwige afgang is. In het bijzonder als het ook nog ’ns gefilmd en gepost wordt.. Dàt risico elke dag is mij de besparing niet waard.
Je hoeft geen spandex aan he. Maar hey, als jij het lekker vind, ga je gang :t
 
Nadeel van naafversnellingen is dan wel weer dat de efficiëntie ervan doorgaans lager is (ik laat een Rohloff even buiten beschouwing). Dat is dan ook de reden dat weer voor een derailleur ben gegaan met mijn woon-werkfiets. En ja dat betekent wat vaker de ketting schoonmaken, maar met die squirt lube wax en een eigen garage is dat behoorlijk goed te doen.

Als je fiets voor lichaamsbeweging en conditie, is het dan van groot belang wat de efficientie van de aandrijving is?
Hoe moeilijker fietsen, hoe beter dan toch?
Hoe groot is het verschil eigenlijk?
 
Er zit meer verschil in het soort banden en het gewicht van de fiets dan in een goede versnellingsnaaf en een derailleur. Zeker als je die derailleur niet bijna dagelijks schoonmaakt.

Ik gebruik mijn fiets voor 90% voor transport op afstanden van 5-10km. Alles daaronder loop ik. Dan ben ik best wel blij met mijn Koga met Shimano Nexus naaf. Inmiddels het derde paar banden en remblokjes erop, maar ketting en tandwielen zijn nog ok.

Alleen banden wisselen is wel een kutklus.
 
Als je fiets voor lichaamsbeweging en conditie, is het dan van groot belang wat de efficientie van de aandrijving is?
Hoe moeilijker fietsen, hoe beter dan toch?
Hoe groot is het verschil eigenlijk?
In mijn geval wel: ik wil zo snel mogelijk met 'zo min mogelijk' inspanning op mijn plek van bestemming komen (maar wel op eigen spierkracht). Ik heb vroeger zo'n Nexus 7 versnellingsnaaf gehad waarmee ik me het apezuur trapte om vooruit te komen op weg naar school (enkele reis 13 km). Wellicht dat die ervaring mijn drang naar efficiëntie heeft versterkt 😉
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ongeveer na 1500 km moet ik het kleinste tandwiel vervangen ( waar ik 90% van de tijd op rij )
Dat is niet zo’n probleem want ik heb toen het eerste versleten was er een stuk of zes gekocht op Ali voor 3€ per stuk geloof ik
Ketting is na 3500km nog als nieuw ( met tooltje gemeten )
Ik denk dat daar het probleem zit ! Mijn vrouw rijd ook voor 90% op het kleinste tandwiel (11 tanden) ,deze verslijt dan snel en dan de ketting ook . Om goed te zijn zou ik het voorste tandwiel moeten veranderen (kleiner) zodat ze achteraan in het midden kan rijden .
 
Voor mij ontbreekt er toch een cruciaal element in de vergelijking; risico.
Meerbepaald het risico om door één of andere omstandigheid overhoop gereden te worden door bv een vrachtwagen vd Colruyt, verpletterd tussen een autobus vol Britse touristen en een idioot geplaatst verkeersbord, gekneld tussen 1.8m hoge traktorband en de beerkar, onthoofd door de onzichtbare laadklep van een achteloze Post courrier, ... eendert welk zulk ongeval met dodelijke afloop.. Het verschil om zo te overlijden op een moto (uitgezonderd zo’n mongolenmoto transgenderspel met twee voorwielen) is eeuwige roem terwijl zelfde situatie op een kleuter fiets met een belachelijk spandex lycra wielerpakje de eeuwige afgang is. In het bijzonder als het ook nog ’ns gefilmd en gepost wordt.. Dàt risico elke dag is mij de besparing niet waard.
Als je gevoelig bent voor "eeuwige afgang" moet je vooral niet op een Honda MTX50 gaan zitten.:P
 
Voor mij ontbreekt er toch een cruciaal element in de vergelijking; risico.
De vergelijking heeft dan ook niks met risico te maken, maar met kost.
Als risico ook een bepalende factor is, kan je beter ook niet de motor nemen, maar de auto.

En ja, aan alles hangt een risico. Maar als je zelf een beetje oplettend fietst zijn zaken als geklemd raken tussen tractorbanden en Colruyt camions te vermijden. Anticiperen heet dat. Iets wat je als motorrijder reeds zou moeten kunnen.

Maar als je je fiets gebruikt om als een maloot tussen alle drukte door te vlammen alsof de duivel je op de hielen zit, tja, dan vraag je erom.

Beetje hetzelfde met sterke afdalingen met de racefiets. Ik ken in mijn regio afdalingen waar ik tegen 70+ naar beneden vlieg, en waar dat veilig kan, maar ook afdalingen waar je liever niet boven de 40 gaat.

Verder vind ik de formulering van je bericht eerder "antifiets" dan dat het steek houdt. Eventjes de twee belangrijke topicregels lezen, want voor "haat" hebben we het antiwielrentopic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nadeel van naafversnellingen is dan wel weer dat de efficiëntie ervan doorgaans lager is (ik laat een Rohloff even buiten beschouwing). Dat is dan ook de reden dat weer voor een derailleur ben gegaan met mijn woon-werkfiets. En ja dat betekent wat vaker de ketting schoonmaken, maar met die squirt lube wax en een eigen garage is dat behoorlijk goed te doen.
Het lijkt hier wel een fietsforum, maar dat zal ik niet stoppen…
Mijn sport/ww- en racefiets hebben al decennia een derailleur (met 2x5 begonnen en nu 2x9 resp 11). Grote voordelen daarvan: ik kan het allemaal zelf vervangen, het is efficient en licht. Bandjes vervangen is met dat systeem ook een fluitje van een cent, net als wissel robuuste winter-/ lichte zomerwielen, remblokjes etc. Bij mij gaat een ketting gemiddeld 3000 km mee, 3 kettingen per cassette, 2 cassettes per buitenblad. Op dat moment gaat hij naar de specialist voor buitenblad, cassette, ketting, lagers, derailleurwieltjes, kabels etc. Dat is gemiddeld 2 jaarlijks c.q. elke 18.000 km. Kosten ca € 200 (Alivio) a 400 (Ultegra).
Eigenlijk is dat vergelijkbaar met de motorfiets, die gaat ook 2 jaarlijks, maar dat is ca 12.000 km. Kosten € 250 a 600, inclusief banden. Overigens doe ik aan de motor zelf niets behalve ketting stellen enzo.
On topic: mijn motor is dus altijd duurder en kost verder ook nog verzekering, mrb en brandstof.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mijn review ook maar posten dan _O-

Yamaha MT-03 320cc A2
Verbruik gemiddeld 1:27
16500km afgelegd

Totale kosten 1500,- aan onderhoud en onderdelen (zelf allemaal)
Benzine 611L x 2.00 Euro gemiddeld op E5.
1200,-

Totaal 2700,-

2700 Euro /16500km = 0.1636 cent /km

Nou dan blijf ik wel op de motor denk ik _O-
ontsnap ik altijd de file
 
Hier €800 non-e trapfiets, cube hyde, 12000/jaar.
Stalen BMX tandwielen en miche track ketting (zijn dikker), single speed.
We doen ongeveer een jaar met de aandrijving, vrouw gaat het 10e jaar in. Tweede set wielen ook wel.
Ik rijd intussen verder (140 km/dag op verplaatsing) dus neem de motor.
Ik kan je garanderen dat de fiets goedkoper was (+ fietsvergoeding).

1675493885006.png
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp kan je de totale gebruikskostprijs van je voertuig extrapoleren uit 3 hoofdcategoriën; -aankoopprijs incl. accessoires, uitrusting, inschrijftax en alle mogelijke initiële kosten. -termijn gebruikskosten bv. Periodieke kosten zoals verzekering, onderhoud incl banden, reparaties, onderdelen.. vervanging versleten uitrusting, eventueel huur garagebox, etc.- dagelijkse gebruikskost; logischerwijs benzine maar ook electriciteit voor het druppelladen vd batterij, kettingolie,..
Voor mij komt daar nog een grote boekhoudkundige post boven op: boetes door snelheidsovertredingen 😞
Vandaar wordt de aankoop v.e. maxiscooter die beperkt is aan max 140km/u, de helft kost in aankoop en gebruik maar me even goed en comfortabel naar m’n werk brengen kan, wel plots zéér relevant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan